Winternummer

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Anita
Contacteer:

Re: Winternummer

Bericht door Anita » ma 19 dec 2011, 07:39

Of de postbode heeft afgelopen zaterdag onze post ergens anders ingegooid of hij bedacht later dat hij ook nog iets voor ons had maar vanmorgen lag er op mijn laptop een hoop post waaronder het boekje *o/* *o/* *o/*

@Caroline: Dat vind ik niet zo vreemd. Babel is tenslotte aangespannen kampioen geworden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 19 dec 2011, 17:01

Geinig boekje wel!
Leuk om de uitslagen te lezen van de CK, al was het commentaar soms wel wat weinig diepgaand, ik zou graag wat meer uitleg hebben, maar dat is muggenziften en ook niet te doen denk ik.
Wel leuk dat ze over veel paarden een klein stukje hebben geschreven. Weer allerlei mooie kleurenfoto's erin!

Helaas is mijn boekje nat geworden, ondanks het plastic, zat een gaatje in denk ik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 19 dec 2011, 20:01

ik heb hem nóg niet :n
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
colunder

Bericht door colunder » ma 19 dec 2011, 20:14

Ik ook niet :(
(of dochter lief moet hem onderschept hebben, dan kan hij wel eens op haar kamer liggen,of nog erger, bij haar vader)

Gaat even boven chekken!! :D

edit, nee, hier geen boekje |(
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Viv

Bericht door Viv » di 20 dec 2011, 05:25

Ik kreeg wel even jeuk van het stukje van die fokker die weer terug wil naar fjorden van vroeger en dat wij dan maar een kwpner moeten kopen. Hoe help je een stamboek om zeep? Zit nog even te broeden op een tegenstukje.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Gerritje

Bericht door Gerritje » di 20 dec 2011, 07:38

Viv schreef:Ik kreeg wel even jeuk van het stukje van die fokker die weer terug wil naar fjorden van vroeger en dat wij dan maar een kwpner moeten kopen. Hoe help je een stamboek om zeep? Zit nog even te broeden op een tegenstukje.
mmm. ik vond juist dat er wel een kern van waarheid in zit.
moet nu naar stal, zal later wel even verder reageren.
---
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 20 dec 2011, 08:03

Anita schreef:Of de postbode heeft afgelopen zaterdag onze post ergens anders ingegooid of hij bedacht later dat hij ook nog iets voor ons had maar vanmorgen lag er op mijn laptop een hoop post waaronder het boekje *o/* *o/* *o/*

@Caroline: Dat vind ik niet zo vreemd. Babel is tenslotte aangespannen kampioen geworden.

ja maar er staat wel bij dat hij aan de hand en in gewone omgang ook zo braaf is, bedoel hij staat al lange tijd bij haar en dan vind ik dat ook zij daarin wel mag worden genoemd, maar das mijn visie haha
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 20 dec 2011, 08:53

Gerritje schreef:
Viv schreef:Ik kreeg wel even jeuk van het stukje van die fokker die weer terug wil naar fjorden van vroeger en dat wij dan maar een kwpner moeten kopen. Hoe help je een stamboek om zeep? Zit nog even te broeden op een tegenstukje.
mmm. ik vond juist dat er wel een kern van waarheid in zit.
moet nu naar stal, zal later wel even verder reageren.
Ja? Daar heb ik nog altijd eens in gedachten om een kritisch fokkerij-technisch verhaal over te schrijven, met een beetje van beide kanten...heb alleen de tijd nog niet gevonden, maar misschien dat nav dit stuk de inspiratie ineens door de vingers schiet!
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 20 dec 2011, 08:59

Moet zeggen dat ik mij wel kan vinden in het stukje over de huidige fokrichting van het Fjordenpaard. Het roer zou wat mij betreft ook om moeten. Het Fjordenpaard wordt te veel een gele sportpony en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » di 20 dec 2011, 10:49

Ik snap dat nooit zo goed ? Wat is nou dan de gele sportpony ? ... :n
Je moet toch ook met de tijd mee gaan, dus je zou beide moeten kunne fokken. Als ik kijk naar Fjordy en Toot, heeft Toot het zoveel 'makkelijker' omdat hij langer, groter en leninger is. Maar dat is een andere discussie haha O:)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 20 dec 2011, 11:19

Misschien zou je aan beide "types" aandacht moeten besteden als stamboek?

Ik vond het boekje wel leuk, al begreep ik niet waarom de foto van mij met Ylida en Gently erin stond????
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 20 dec 2011, 16:54

Ik heb nog steeds geen boekje... Ik heb mijn adreswijziging doorgegeven en kreeg een mailtje dat het veranderd was..hoop dat ze het niet naar mijn oude adres hebben gestuurd..
Gerritje

Bericht door Gerritje » di 20 dec 2011, 18:02

Heb je geen doorstuur service van de post? Als je hem niet krijgt wil ik wel mijn boekje doorsturen.
---
Gerritje

Bericht door Gerritje » di 20 dec 2011, 19:38

Wat grappig, de een krijgt er jeuk van, de ander vind het stukje oké, een ander wil een tussenweg.
Het is nu eenmaal zo dat het fjordenpaard de afgelopen jaren is veranderd. En of dat goed of slecht is, tja dat weet ik niet.
Ik wil de huidige fjorden geen gele sportpony's noemen, kijk op een gemiddelde keuring, dan zie ik dikke fjorden, niet echt sportpony's. ik zie toch echt nog wel fjorden.
Maar wat ik persoonlijk jammer vindt, is dat ze zo de hoogte in gaan en
sommige ook het mooie stevige beenwerk missen. Een fjord van 1.50 is geen uitzondering meer.
Ik snap ook wel dat er vraag naar is, maar ik denk dat het stamboek er wel goed aan doet om ook het kleinere robuuste type te bewaken. Dat die ook behouden blijven.
---
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 20 dec 2011, 20:00

ik heb hem ook nog niet....komt ook door de drukte bij de post denk ik
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 20 dec 2011, 20:44

Gerritje schreef:Heb je geen doorstuur service van de post? Als je hem niet krijgt wil ik wel mijn boekje doorsturen.
Lief! Ik wacht nog wel even af..ik heb wel doorstuurservice maar niet van het stamboek..kon je niet aangeven.. :+
Tikan

Bericht door Tikan » di 20 dec 2011, 22:25

Als je in de selectie gangen, gedragenheid, souplesse zwaar mee laat tellen, krijg je vanzelf dat luxere paarden hoger beoordeeld worden.
Een paard van 1.50 komt ook makkelijker over de ABOP oxer dan een paard van 1.30.

Babel is een fantastisch mooie fjord, maar de manier waarop die bergop kan gaan is bijna on-fjords te noemen. Ik vind dat wel erg mooi, maar het is luxe, dat wordt duidelijk gewaardeerd door veel mensen die de fjorden gebruiken in de sport. Dat heet verbetering in de ogen van velen, maar het is toch echt wel anders dan het "ouderwetse" type.
Viv

Bericht door Viv » wo 21 dec 2011, 05:29

Anita schreef:Het Fjordenpaard wordt te veel een gele sportpony en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.
En waarom dan niet, het gebruiksdoel is toch ook landbouwpaard geweest. Landbouw bewerken doen we niet meer dus zal er heel logisch een verschuiving van het gebruiksdoel komen.
Moeten we dan gaan fokken voor een markt die er niet meer is? Zo help je dus een stamboek om zeep, fokken is verbeteren en vernieuwen en je kunt best een wat rijtipischere fjord fokken, dat doet niks af aan het ras. Evolutie heet zoiets. Of fokken we straks voor de frikandelletjes of de afdeling grasmaaiers (leuk om naar te kijken maar je kunt er niks mee)? Net als bij de shetlanders? Want een afname markt is er amper meer voor het oude model fjord.

Als je teruggaat/ wil gaan naar de oude fjord van 1.35 breed en hoog dan werk je de kruisingen in de hand, en dat is volgens mij niet waar je heen wilt. Zo is het Friese paardenstamboek ook ooit bijna onderuit gegaan, en van daaruit is de Arabo-Fries ontstaan.

Zaak blijft wel om op te passen dat het niet doorslaat naar de strijkplank modellen ala de haflingers en friezen van tegenwoordig, maar daar ben je zelf bij als stamboek.
Denk dat we op dit moment prima op weg zijn en er goede bruikbare fjorden worden gefokt die met hun tijd mee zijn gegaan maar die nog wel goed rastypisch zijn. Hoeft wat mij betreft ook niet verder door te slaan.

Voor mezelf vind ik 1,50 ook wel de max qua hoogte, en dan graag met beetje massa en stevige stappers. Dan heb je een mooie mix. Kdies vind ik eigenlijk al te groot worden ( := die blijft maar groeien) hihihi. Maargoed die compenseert mooi met zn massa dus die voldoet absoluut niet aan het plaatje sportfjord ;)

Zo ik heb gezegd _O-
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » wo 21 dec 2011, 06:41

Ik ben het wel met jou eens Viv.
Er is gewoon geen echte vraag meer naar de "oude" type's (een handjevol buiten beschouwing gelaten dan)
Er wordt niet meer echt met ze gewerkt dus ze krijgen een ander functie.

Ik vind ook dat we niet door moeten slaan naar het super de super luxe.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Brittlover

Bericht door Brittlover » wo 21 dec 2011, 08:37

Mensen moeten eens leren om te accepteren hoe het gaat, mensen willen geen dikke tank meer waar ze de heupen naar kapot rijden.
Het zware werk hoeven ze niet meer te doen, de meeste voldoen als hobbypony.
En dan staat er nog een hele hoop een beetje simpel in het land veel te dik te zijn, vaak mogen ze nog een veulen verzorgen.
Hey en daar staan dan ook gelijk die tanken.

Als ik bij Britt een veulen ga fokken, kies ik een groot fokkende niet al te brede hengst.
Want zo'n fjord past in mijn straatje, het veulen is dan ook voor mij en niet voor het stamboek.
En zo heeft iedereen z'n eigen fokdoel, wat een ander maar moet accepteren.

En of ik een kwpner koop bepaal ik ook wel zelf.

Ik zie nog regelmatig een haflinger of fries dat type tank is, dus uitsterven zulle ze heus niet.
Dat is MIJN mening.

Verder een mooie foto van Marloes en Ukkie, staat erg stoer.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Plaats reactie