Automobilisten hebben echt geen besef..

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Lisa

Automobilisten hebben echt geen besef..

Bericht door Lisa » zo 18 dec 2011, 16:27

dat een ruiter met paard een bestuurder is :( :( :(

Dat heb ik vandaag weer ondervonden :n

Buitenritje met britt gemaakt. Ze is eigenlijk altijd best druk, maar nu was ze heel braaf geweest en we waren op de terugweg. Ik moet een klein stukje langs de weg om het oefenterrein op te gaan en dus ook weer naar stal te gaan.

NOu wij op weg uit het bos over de weg. Op die weg rijden ze eigenlijk altijd heel hard je mag er 50, maar niemand die dat daar ooit rijd. NOuja daar ben ik inmiddels wel aan gewend dus meestal blijf ik op de weg rijden (berm is erg krap op de meeste plaatsen dus dan moet je wel) en komt er iemand zo hard aanrijden maak ik met mijn arm gebaar dat ze zachter moeten gaan. Doen ze dat ga ik direct aan de kant (in de berm) zodat er voldoende ruimte is om veilig te passeren.

Maar ik moet ook onder een viaduct door (onder de snelweg dus) Britt is totaal niet bang voor autos, maarja met een viaduct ben ik altijd voorzichtig. Dus hup midden op de weg zodat er niemand langs kan en gewoon rustig onder het viaduct door en dan gelijk de berm in (daar is de berm heel breed) maar daar kreeg ik net niet eens de kans voor :(

Er kwam een idioot met nou zeker 100 km per uur aan rijden toen ik net de tunnel in reed. Hij kwam van achteren en ik denk ja het is goed met jou ik blijf mooi op de weg rijden je wacht maar even tot ik eruit ben. (naast de weg onder het viaduct staan paaltjes dus daar wil ik ook niet in belanden).
Maar die idioot ging dus echt drukken hij raakte nog net britt dr achterbeen niet en probeerde erlangs te gaan en dan meteen vol gas geven. Ik werd natuurlijk kwaad dus schreeuwde hem achterna: Hey joh idioot!!
Vervolgens stopte hij en kwam hij terug gereden. Hij begon te roepen: Ja en je moet niet met je paard midden op de weg paarden horen in de berm, want je bent een voetganger (achteraf lach ik hem vierkant uit) blahdie blah. Nou meneer je gaat ten eerste niet zomaar op deze manier langs een paard!!! als ze had uitgehaald had u een mooie deuk in uw auto gehad! daarnaast kijk uw rijbewijs boekjes maar eens na een paard hoord op de weg! Een ruiter is een bestuurder en hoort thuis op de weg!! Hij weer: Jah en ik ben ook een bestuurder en blah die blah die blah en toen reed hij weg!
Wat een &*()&#*$()&*()&*() KEREL! en zn zoontje keek alleen maar met grote ogen naar Britt.

Eerst heb ik Britt helemaal de hemel ingeprezen dat ze zo ontzettend braaf bleef doorlopen en daarna heb ik echt gedacht van: mensen hebben echt totaaaal geen besef waar een paard thuis hoort op de weg en hoe je die veilig passeerd. Als hij gewoon even netjes had gewacht (en britt loopt echt mega hard in stap dus het duurde ook niet heel lang). was ik gewoon aan de kant gegaan en dan hoort hij natuurlijk nog niet met vol gas erlangs te gaan.
Owjah hij zei ook nog dat hij dat wel eens ging nakijken. Jah doe dat maar!! Dan zal hij zien dat een paard op de weg thuis hoor en al helemaal onder een viaduct!! Voor mijn veiligheid, voor britt haar veiligheid, maar voornamelijk ook voor hem en zijn zoontje.
Natuurlijk rijd ik waar de berm erg breed is lekker in de berm. Is ook beter, want ze heeft verder geen ijzers en dan hebben de auto's ook geen last van mij, maar kom op! Net als dat een auto je gaat inhalen terwijl je zelf al dichter naar het midden van de weg moet aangezien er auto's geparkeerd staan. Rijd ik dus tussen 2 autos door ja hallo dat kan natuurlijk ook niet!!
Mensen hebben echt totaal geen idee wat ze meoten doen als ze een paard tegenkomen. Werd er maar wat meer aandacht aan besteed. Zo komen er natuurlijk ongelukken!!

Maar die man? echt wat een idioot en dan zo tekeer gaan. Ik had eigenlijk gewoon moeten gaan lachten (ownee dan krijg je hem natuurlijk nog bozer ~~}> )
Idioot!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Keandra

Re: Automobilisten hebben echt geen besef..

Bericht door Keandra » zo 18 dec 2011, 17:08

dit is typisch gewoon, hier in belgië gaat het hetzelfde

het jammere is dat ze ook in geen enkel theoretische handboek voor het theoretische rijbewijs uitleg krijgen over de plaats van paard en ruiter op de baan
is elke keer jammer dat je paard dan braaf is en die oelewapper geen schade bezorgd aan zijn roestbak
Ilona

Bericht door Ilona » zo 18 dec 2011, 17:29

Hier lijkt het vaak ook wel steeds erger te worden met het ongeduld van automobilisten. Gelukkig niet iedereen! Maar er zijn af en toe een stel idioten tussen, bah!

Zo kwam een paar weken geleden een grote zandvrachtwagen met flinke snelheid over een polderweg waar ik met Castor voor de kar ook reed. Ook nog eens over nat wegdek wat extra herrie geeft door opstpattend water.
Wij van afstand al aangeven dat hij vaart moest minderen, maar gewoon doorgassen.
Gaat dia mafkees vervolgens ook nog eens toeteren toen hij naast ons reed!
Jaaaa! Dan spoor je echt niet hoor!
Gelukkig reageerde Castor amper tot niet. Ik had echt geen kant opgekunt... Brrr

Gelukkig zijn er ook nog een heleboel die wel rekening met je houden of in ieder geval hun best doen.
Maar een campagne hoe met levende dieren/ruiters op de openbare weg om te gaan zou mij ook niet verkeerd lijken.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » zo 18 dec 2011, 17:34

Ilona: die is er! Weet wat je doet als je een paard ontmoet. Het jammere is dat niemand dat bijna weet...
Wat meer promotie zodat het bekend word dan werkt het pas echt een campagne!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Jowien

Bericht door Jowien » zo 18 dec 2011, 17:41

Tjee, Lisa, wat een verhaal. Naar is dat, als mensen zo onnadenkend en gevaarlijk doen.
Ik maak het ook regelmatig mee, gelukkig nog nooit zo erg als in jouw verhaal. Vooral met mennen krijg ik boze blikken en wordt ik afgesneden als ze inhalen, echt vlak voor Orlinde's neus terug naar rechts gaan... echt zo stom, ik heb gewoon een langere remweg dan een auto, en en paard kan altijd schrikken.
Ik denk dat het nooit helemaal zal veranderen, hoeveel campagnes ook, er blijven altijd mensen die het niet weten, die niet nadenken, die meer haast (denken te) hebben dan veilig is... laten wij ruiters en menners dan maar de wijze mensen zijn...
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 18 dec 2011, 18:00

automobilisten weten idd vaak slecht hoe een paard kan reageren en wat de regls zijn t.o.v. ruiters. Mooi dat Britt zo braaf reageerde
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 18 dec 2011, 18:20

mensen hebben inderdaad geen idee wat ze doen, gelukkig bleef Britt rustig en zijn er geen ongelukken gebeurd.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 18 dec 2011, 19:34

Wij hadden het gister met een trekker die reedt ook zo door op een hele smalle polder weg... Dan denk ik een boer die moet toch weten hoe beesten reageren?!?!?!?!

Aso's zijn het allemaal, maar owee als een paard tegen hun auto aan komt dan heb je de poppetjes aan het dansen. Hopelijk zoekt hij het gauw op in zn boekje Lisa en kom je hem niet nog eens tegen ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
lientje

Bericht door lientje » zo 18 dec 2011, 19:37

Echt te erg he!! Gelukkig bleef je paard rustig.
Ik heb vorig jaar ook 2 van zulke akkefietjes gehad, een tijdens het mennen op een doodlopende weg, ik stapte, was geen ruimte om te paseren (zeer smal weggetje) en doodlopend, dus ik wist dat die auto bestemmingsverkeer moest zijn. nog geen 50 cm van mij kar af blijven duwen. Ik alleen maar rustiger stappen, want als hij er met snelheid inkomt is dat nog gevaarlijker. Ook zo'n tosk. Vervolgens stond hij 100 mtr verder (einde weg) nog zeker 3 minuten voor zijn eigen automatische hek wat niet open ging. Dus waarom die haast :S:S

Ook toen ik wilde afslaan op de doorgaande weg (netjes richting aangegeven, en voorgesorteerd) kwam er via links nog een idioot (ik was al aan het wenden) met een teringgang voorbij. Die heeft de deuk van mijn menzweep nog wel in zijn dak staan denk ik, ben niet vaak zo kwaad geweest, reed bijna de voorkant van mijn paard eraf. Dus ik heb echt een flinke lel met mijn zweep tegen zijn auto verkocht. Meneer kwam ook niet terug dus hij begreep hem denk ik wel. -:(- Maargoed ook want hij was echt van mij geweest complete gestoorde. Gelukkig heb je ook nog mensen die het wel fijn doen en die bedank ik dan ook altijd.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 18 dec 2011, 20:39

Gouden paardje heb je daar!

Hier idem, in het verkeer is het een soort van overleven.
In de tussentijd loop ik in de spits naar de vereniging (is nu nog donker ook, met veel lampjes), zodat ze niet mijn paard van zijn sokken scheuren,
maar toch echt om mij heen moeten. (is sluiproute voor de snelweg, zegt genoeg denk ik. en fiets kan je al niet passeren als je een tegenligger hebt.)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
foss

Bericht door foss » zo 18 dec 2011, 20:46

Echt super braaf van Britt gelukkig maar want het had anders kunnen aflopen met die idioten op de weg.
Ze denken dat het een hobbelpaard is waar je een kwartje in doet en dan loopt hij ja we maken dat hier ook vaak genoeg mee helaas.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Viv

Bericht door Viv » ma 19 dec 2011, 05:12

jaja de verdraagzaamheid rond kersttijd is weer benoemenswaardig. Idd wees blij met je brave beestje, denk dat mijnheer bij ons al geen koplampjes meer had gehad, had kdies spontaan even in zn achteruit gezet.
Wij hebben dit vaan met scooters en fietsers op de 80m naar het bos, dan denk ik ook van joh 1 vliegje en je vizier zit tussen je tanden :=
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » ma 19 dec 2011, 07:01

Dit is ook de reden waarom Guuske nu in de bak loopt en niet op de wei.
Zie mezelf met hem al gaan over een smal dijkje met allemaal fietsers/brommers en dan nog de automobilisten van het grote woonwagenkamp van Den Bosch(die nu bij ons langs moeten _-:( ). De rijden bij ons bijna de tuin in , zo hard wordt er gereden.

Mensen houden gewoon geen rekening dat je met een dier loopt.

Is echt om gek van te worden.

Jij blij dat Britje braaf bleef +:)+
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 19 dec 2011, 08:23

Jeetje zeg! Gelukkig is Britt heel koel gebleven! Zulke mensen zouden ze aan een boom moeten nagelen...

Pfff, dit brengt nare herinneringen naar boven. Heb iets soortgelijks meegemaakt toen ik een groep begeleidde op buitenrit, daar waar Falco 's zomers naartoe ging. een man in een X5 die ons van achteren benaderde. We moesten een klein viaductje onderdoor en dan naar links afslaan. Dan waren we alweer op stal. De beste man (een oudere man al, samen met zijn vrouw) sneed opeens een van de paarden af en kwam midden in de groep rijden. Ik kon dus niet afslaan, want dan waren we voor het laatste paard uit het zicht geweest (en de ruiter die erop zat was al wat onzeker). Dus ik stop onder het viaduct (was er al onder), komt ie tot bijna tegen Falco's achterbenen gereden, waarop ik Falco omdraai en meisje gebaar om langs het voetpad de wagen te passeren (die kon toch nergens heen). Meisje durfde niet goed en ondertussen chauffeur én vrouw maar gebaren dat ik gek was en dat ik door moest rijden... Ja hallo, ik laat mijn groep niet achter en je hebt niet tussen een groep paarden in te rijden... Gaat ie opeens aan het toeteren!!! Gelukkig geeft Falco op zulke momenten echt geen krimp. Hij heeft als leidpaard voor groepen echt schitterende capaciteiten. Meisje is uiteindelijk de auto gepasseerd en toen heb ik mijn tweede ruiter als eerste laten gaan en de groep meeloodsen. Zelf en ik achteraan gebleven om de auto te blokkeren want die gek had zo de paarden omver gemaaid had die gekund... Mensen zijn soms echt achterlijk!!! Heb nog gekeken om hem aan te geven. Had getuigen genoeg, maar werd bij de politie van het kastje naar de muur gestuurd... De politie, uw vriend...

Als ik hier thuis op buitenrit ga, rijd ik voor mijn eigen veiligheid op de baan. Mijn straat is zone 50, maar iedereen rijdt er 70 of sneller. Een beetje verder gaat ze over in een zone 70, maar daar wordt vaak over de 100km/uur gereden. Ik reed vroeger weleens over het fietspad, maar dan hadden ze geen enkele reden om te vertragen. Falco schrok dan soms erg hard en sprong wel eens de weg op... Levensgevaarlijk! Sindsdien rijd ik altijd op de weg en neem ik een lange dressuurzweep mee. Dat maakt de afstand wat groter, want passeren op 10cm van een paard wordt hier als heel normaal beschouwd... Ik hinder bewust het verkeer omdat het anders levensgevaarlijk is. Daarbij doe ik ook niks verkeerd, want ik hoor op de rijweg.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
monne

Bericht door monne » ma 19 dec 2011, 08:52

super dat je fjord zich er niks van aan trok en dat je zelf zo kalm bleef! Opduwen en inhalen onder een viaduct is levensgevaarlijk en angstaanjagend (of het nu auto, fiets of ruiter is).
Ik neem aan dat die automobilist aansprakelijk was geweest als er iets was gebeurd in die situatie.
Ik ben er altijd op beducht dit soort freaks op de weg en ga er niet mee in discussie. Ik heb een keer aangifte gedaan van iemand die me bijna omver reed met een tractor met zijbehang. Bleek dat de man met zijn rijgedrag de week daarvoor een meisje op de fiets omver gereden had. Die was er slecht aan toe.
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 19 dec 2011, 09:14

asociaal gedrag komt helaas steeds meer voor (en niet alleen in het verkeer). Dat van jou is ook een heftig verhaal Machteld, gelukkig dat Falco zo braaf bleef.

Wij moeten ook een stukje langs de weg om bij het bos te komen en aan de overkant worden regelmatig vrachtwagens gelost, die rijden ook ECHT hard. Ik begrijp daar niks van, ruim op tijd zwaai ik met mijn armen en ik reed notabene met onze dochter op haar pony naast me. Snap dan niet dat je niet op z'n minst het fatsoen hebt om te denken, goh..dat is een klein kind laat ik er even niet met 100km per uur langsgaan. Nu is het bij ons zo dat een vrachtwagen bijna over P.C. heen kan rijden voor hij ervan onder de indruk is, maar Cos schrikt er wel flink van...zo'n crossende vrachtwagen...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
lientje

Bericht door lientje » ma 19 dec 2011, 09:25

Zo heb ik iets van 10 jaar terug ook iets gehad, toen was ik aan het draven op een fietspad (je kunt er voor de veiligehid niet op de weg, provinciaal 80 km)
Paardje liep netjes aan de goede kant van het fietspad. in het midden loopt dan zo'n stippelstreep en links van mij dus de tegenliggende fietshelft.
Komen er al tegenliggers 4 fietsers tegemoed, naast elkaar. 2 zaten dus op 'mijn'helft. Nu liep er een berm naast, maar die was zodanig mul,smal was toen omgespit of zeiknat weet ik het, ik kon er in ieder geval niet naar uitwijken. Een stukje verder kan dit wel.
Jongens (pubers 14 jaar ofzo) bleven echter stug naast elkaar fietsen. Tja, yuur die heeft de buitenste op de schoot van nummer 3 geduwd. :+ Leer een fjord kennen, die gaat niet opzij hoor O:) Die jongens hadden dus flinke pijn helaas voor hun.

Toch probeer ik altijd vriendelijk te zijn, hoe rotter de ruiters doen hoe minder plekkenn waar we straks nog mogen komen.
Maar net als de rest hier, ik laat me door niemand van de wegrijden.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Krista

Bericht door Krista » ma 19 dec 2011, 12:15

Nou gelukkig dat het goed afgelopen dat Brit zo braaf is!
Ik vind het ook echt geen stijl om zo dicht achterop je paard te gaan rijden.
Helaas hebben veel automobilisten altijd haast en gedragen ze zich asociaal. Ik heb er ook best wel eens last van als ik met 2 honden netjes in de berm wandel hier in het buitengebied, ze rijden je nog net de vouwen niet in je jas.

Andersom vind ik ook niet alle ruiters even netjes. Er is hier in de buurt een recreatietstal en die dames rijden nogal eens door het dorp, rustig met 2 van die slome tinkers midden op de weg samen naast elkaar en gewoon niet aan de kant gaan of nauwelijks aan de kant gaan zodat als je er rustig langs wil rijden je nog uit moet kijken voor je spiegels. Dat wekt bij automobilisten ook onnodig veel ergernis op.
Ik ben recent een keer gestopt en heb die meiden gevraagd of ze het nou zinvol vinden zichzelf zo nodeloos in gevaar te brengen. Ik rij er rustig langs maar een ander zit zich misschien wel op te fokken en rijdt ze aan of schampt ze. Maargoed het enige wat je krijgt is een grote waffel dus ik denk dat er zowel bij automobilisten als bij sommige ruiters gewoon wat meer bewustzijn moet zijn van elkaars gedrag.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Gerritje

Bericht door Gerritje » ma 19 dec 2011, 12:48

Wees maar blij met je brave paard.

Hier rijden ze ook als idioten. Mijn paard is gelukkig ook braaf. Die parkeer ik op de weg. En als auto's te
dicht bij komen laat ik hem wat schuin draven, dat wil nog wel eens indruk maken.
Maar zoals Krista zegt, er zijn helaas ook ruiters die zich nergens wat van aantrekken.

Het is tijd voor SIRE om een spotje te doen voor automobilisten hoe zij met ruiters en paarden in het verkeer om moeten gaan.
---
Ilona

Bericht door Ilona » di 20 dec 2011, 13:20

Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Plaats reactie