Samen een boerderij kopen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
leoensuzanne

Re: Samen een boerderij kopen?

Bericht door leoensuzanne » di 01 feb 2011, 13:14

Anna_Dani schreef:Het is financieel natuurlijk erg aantrekkelijk en ook best te doen als je ook echt de verdeling maakt (maar daar heb je al over nagedacht).

Wat ik heb gemerkt is dat de relatie met een vriend(in) wel degelijk onder druk komt te staan. Zo zie je elkaar elke dag en hou je elkaar onbewust meer in de gaten. Dingen die je normaal goed kunt hebben, gaan irriteren, zoals bijvoorbeeld de verzorging van de paarden of het niet tijdig vervangen van dakbedekking of schilderwerk e.d. omdat je het toch ook samen moet doen. En dan zit je met een koophuis, wat lastiger ongedaan gemaakt kan worden dan huren, want dan kan je zo weg gaan.

Hoe goed jullie ook bevriend zijn, er zullen dingen wijzigen in de vriendschap, maar ik zeg niet dat dat persee negatief moet zijn. Kunnen jullie het niet alleen kopen en het andere deel verhuren aan je vriendin?
Nee dat lukt ons niet. Als we het alleen zouden kunnen kopen, hadden we onze vrienden wat dat betreft ook niet nodig om zoiets te kunnen kopen.
Wij waren zelf al aan het zoeken voor iets achteraf, maar dat valt in deze streek en in onze prijsklasse echt niet mee. We zitten hier in een duur gebied. Gaan we wat verder weg, wordt het wel minder. Daar zijn we nu dus ook naar het kijken.
Met die vriendin zouden we wel meer in dit gebied kunnen blijven, en dus vooral ook dichter bij mijn ouders.
Maar dat was ook de reden waarom ik deze vraag stelde. Ervaringen van anderen te horen.
Die vriendin zei ook al dat je als je ergens anders woonde, ook buren kon krijgen, waar je niets mee had of kon. Nu is dit wel anders, maar we willen dan ook wel veel gescheiden houden. Het enige wat we zouden delen is dan eigenlijk de wei. Maar wel dat ieder zijn eigen grond heeft, maar dat we de paarden bij elkaar zouden zetten en dus steeds een ander deel van de wei gebruiken. Stal en voer en stro enz zou ieder voor zichzelf moeten verzorgen enz.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 01 feb 2011, 13:16

leoensuzanne schreef:Enne Anita, dat is iets wat ik heel graag zou willen doen, maar mijn ouders niet. Ons ma is echt een mens tússen de mensen, die kan niet achteraf wonen. Daar kwijnt ze helemaal weg. Zeker omdat ze geen rijbewijs heeft en dus alles op de fiets moet doen. Daar maak ik hen niet gelukkig mee.
Daarom schreef ik er ook tussen komma's bij, mits ze er voor open staan. Ik wist natuurlijk niet hoe jouw ouders er tegenover staan. Van jou wist ik het wel dat jij dat wel zou willen, je bent zo close met je ouders.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 01 feb 2011, 14:36

ik heb t gedaan in het verleden met mijn zus en heb r uiteindelijk een advocaat voor in kunnen schakelen, wil daar verder niet op ingaan maar ik zou zoiets dus nooooit meer doen.

als je t toch wel besluit te doen; 2 aparte huizen met eigen toevoer ed, eigen hypotheek en helemaal los van elkaar, maar als je elkaar al nodig hebt om het te kunenn financieren dan kom je denk ik ook uit op 1 hypotheek, dan wordt je partners en o jee meid daar komt geheit heibel van. -:(-
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 01 feb 2011, 17:57

Tja geloof dat ik als enige nog niet zo heel slecht hierover gestemd ben. Het is alleen belangrijk dat je vantevoren duidelijke afspraken hebt en daarnaast niet gauw je ergert aan dingen. Wij delen hier het huis ook met twee gezinnen en ik stoor me eigenlijk qua wonen helemaal niet aan ze. Je hoort wel eens wat, maar dat weet je dat gebeurt, dus zie ik niet als een probleem.
Verder leven we op 1 adres, post komt bij de buren binnen en wordt daarna doorgesluisd naar hier. Kán sneller, maar ach...als het echt moet, kan ik daar ook binnenlopen en er zijn ook wel weer oplossingen voor te vinden.

Gezamenlijke kosten worden van een gezamenlijke rekening betaald, waar we beide maandelijks een gelijk bedrag naar overmaken. Kost dan eens iets meer dan je samen gespaard hebt of heeft iemand de kosten eens niet, dan ga je met elkaar in overleg en kom je samen tot een conclusie. Verder hebben we allebei een aparte CV. Tuurlijk zijn er wel eens dingetjes die even besproken moeten worden of uitgesproken misschien, maar dat regelt zich wel. Het is natuurlijk altijd verstandig dingen goed op papier te hebben en verantwoordingen vast te leggen, maar als persoon moet je denk ik open genoeg blijven om eventuele hekelpunten te kunnen bespreken, een kribbige bui kunnen accepteren als je veel met elkaar van doen hebt en op een respectvolle manier met elkaar om kunnen gaan, elkaars beslissingen kunnen accepteren, maar ook met problemen, veranderingen (!ook erg belangrijk!) en ergernissen weten dat je bij elkaar kunt aankloppen. Veel ruzies en problemen komen denk ik toch voort uit langdurig verzwijgen en dan barst de bom eens...maar ook vertrouwen is hierin erg belangrijk, dat is zo. Hier is het tot nu toe nog altijd goed gegaan en ik hoop dat dat ook nog héél lang zo mag blijven.

Maar met een goede scheiding van grond, spullen, etc denk ik dat je als het ware als elkaars buren kunt leven :j
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » di 01 feb 2011, 18:59

Maar dan hebje twee broers, dan bespreek je frustraties wel makkelijker, of zie ik dat verkeerd?
In Annabels geval zijn het ook echt wel twee aparte huizen, gewoon net als buren, twee onder één kap, naja er zijn gedeelde dingen natuurlijk..
Je moet elkaar echt als buren zien, dat geeft ook wel eens flinke frustraties, dus dan kan de vriendschap daar flinke druk van ondervinden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Fran

Bericht door Fran » di 01 feb 2011, 19:59

Ik zou het niet doen, maar miss is het een optie dat jullie het huis kopen. Het splitsen en een deel verhuren aan die mensen en dus ook het paard van haar in pension nemen. Dan hebben jullie een mooi huis en de paarden aan huis en wat extra inkomen aan de verhuur.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 01 feb 2011, 20:34

ik zou het ook niet zo gauw doen. Als je het wel doet goed afspraken op papier en sowieso elk een eigen entree/oprit e.d.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Mieke

Bericht door Mieke » di 01 feb 2011, 20:54

Met vrienden zou ik er niet zo snel aan beginnen. Met mijn familie wel, zit hier ook wel in de planning om met mn ouders ergens een boerderij te kopen.
Ctje :)
Anouska

Bericht door Anouska » di 01 feb 2011, 22:17

Wij zijn er mee bezig geweest met mijn schoonouders en hun huis. Daar was het niet mogelijk om het kadestraal te splitsen, huis was te klein. Meen dat als je dat wil doen het huis minimaal 900m³ inhoud moet hebben, gemeentes kunnen er natuurlijk van afwijken. En net wat er hier verder ook al gezegd wordt, gescheiden nuts voorzieningen, toegangswegen e.d.
Kijk anders eens naar huurhuizen in het buitengebied op funda, zet een oproepje in de regionale weekkrant, zo doen wij het op dit moment ;).
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Viv

Bericht door Viv » wo 02 feb 2011, 07:19

leoensuzanne schreef:[
Maar dat was ook de reden waarom ik deze vraag stelde. Ervaringen van anderen te horen.
Die vriendin zei ook al dat je als je ergens anders woonde, ook buren kon krijgen, waar je niets mee had of kon. .
Klopt, maar met die buren heb je dan verder geen binding dus als het daar niet mee klikt, jammer dan. Heb al teveel vriendschappen kapot zien gaan op dit soort gedeelde "eigendommen/projecten".
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » wo 02 feb 2011, 12:35

Ik zou dat ook nooit doen. Alleen met mijn eigen ouders zou ik het wel aandurven en kunnen.

Ben erg op mezelf en wil met niets of niemand te maken hebben in mijn huissie, behalve dan mijn eigen mannetje en beessies...Van mijn ouders kan ik veel hebben, daar ziou ik het mee aandurven en zal dat in de toekomst misschien zelfs wel gaan gebeuren.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Vera

Bericht door Vera » wo 02 feb 2011, 14:15

ik ken een paar mensen die dat gedaan hebben, waaronder mijn zus. Ik zou het niemand aanraden. Het is in alle gevallen misgegaan. Er kwam ruzie van en de boerderij is weer verkocht. Maar misschien kan het goed gaan als je van te voren hele goede afspraken maakt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
wolkj

Bericht door wolkj » wo 02 feb 2011, 14:49

Ik zou het niet doen..
Je kent de mensen nog niet erg goed als ik het goed begrijp uit het verhaal, het is dan wel een heel risico om op een terrein met elkaar te wonen.

Ik denk dat ik het misschien nog wel met familie of vrienden zou doen waar ik al heel lang contact mee heb..
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 02 feb 2011, 21:24

Willeke, ik ken ze al wel heel lang. We kennen elkaar als kind van de manege. Maar als ik het zo lees, is het niet slim om te doen. We gaan zaterdag kijken naar een alleenstaand huis, voor ons gezinnetje alleen, dus wie weet. Wel fijn dat ik zoveel reacties heb gekregen.
Suus

Bericht door Suus » vr 04 feb 2011, 19:02

Goh, al die negatieve reacties verbazen me wel. Een collega van mij heeft dit gedaan met haar schoonzus en zwager en ik heb nog nooit iets verkeerds gehoord hierover. En zij is best een zeurpiet af en toe.... Er hoeft volgens mij niet heel veel verschil te zijn met het wonen in een twee-onder-één-kap huis. Als alles goed gesplitst is, heb je ieder een eigen huis, eigen grond etc. Waarom zou dat problemen opleveren? Die kun je overal wel krijgen met buren die je niet zelf uitkiest (kijk eens naar bonje met de buren haha!). Maar als het alleen lukt voorkom je wel alle problemen natuurlijk.
Morris, mijn superfjord!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 04 feb 2011, 19:05

nou suus dat is dan een succes-verhaal :D

maar als zij ook samen de zorg voor de paarden/het land/de opstal etc op zich nemen denk ik dat je het toch allemaal anders doet en ga je je ergeren aan kleine dingen die de ander anders of niet doet
kleine dingen worden samen 1 groot iets en voor je het weet is het mis! dan moet de een de ander uitkopen van het land iig voor de paarden als de nieuwe buren daar niks mee hebben/willen óf je moet je land/stallen etc ook nog op gaan splitsen
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 05 feb 2011, 09:09

Cindy+Uniek schreef:nou suus dat is dan een succes-verhaal :D

maar als zij ook samen de zorg voor de paarden/het land/de opstal etc op zich nemen denk ik dat je het toch allemaal anders doet en ga je je ergeren aan kleine dingen die de ander anders of niet doet
kleine dingen worden samen 1 groot iets en voor je het weet is het mis! dan moet de een de ander uitkopen van het land iig voor de paarden als de nieuwe buren daar niks mee hebben/willen óf je moet je land/stallen etc ook nog op gaan splitsen
Het zou dan de bedoeling zijn, dat ieder voor zich alles doet en regelt. Het enige wat eventueel dan samen zal komen, is dat ze haar ruin bij mijn merries in de wei zal zetten. En dan kunnen we eventueel de wei delen. In zoverre, dat als ze bijv op 'mijn' grond staan, ik beslis of ze er wel/niet op komen bij bijv slecht weer. Het is de bedoeling dat wij sowieso een bak maken (ik heb de lampen er al voor liggen), omdat het bij slecht weer niet de bedoeling is om ze in de wei te laten. Dus ik kan er dan ook voor kiezen om ze in de bak te zetten.
Maar het is nog niet zeker of we dit ook gaan doen. Vanmiddag gaan we naar een alleenstaand huis kijken. Dus wie weet.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 05 feb 2011, 09:47

op zich kan je het af laten hangen van wat het advies hier op fw is, maar als jij en je vriendin en de mannen dit samen op papier voor elkaar krijgen, en de afspraken goed, en waterdicht kunnen krijgen , waarom niet. Overal zijn wel positieve en negatieve dingen over te zeggen.

Je moet doen wat jullie verstandig lijkt.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
wolkj

Bericht door wolkj » za 05 feb 2011, 10:35

leoensuzanne schreef:Willeke, ik ken ze al wel heel lang. We kennen elkaar als kind van de manege. Maar als ik het zo lees, is het niet slim om te doen. We gaan zaterdag kijken naar een alleenstaand huis, voor ons gezinnetje alleen, dus wie weet. Wel fijn dat ik zoveel reacties heb gekregen.
Excuses; dan heb ik het misschien allemaal niet erg goed gelezen..
Tis gewoon erg moeilijk om een beslissing te nemen. Bij de ene zal het goed gaan en bij de ander niet.. het is natuurlijk best een groot risico als het mis loopt..

Succes vanmiddag met het kijken bij een huis!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Jankeke

Bericht door Jankeke » za 05 feb 2011, 18:12

En.........hoe was het huis????
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Plaats reactie