Mijn zorgen zijn al een heel deel weggenomen door een artikel in de paarden-encyclopedie, waarin staat dat de opgenomen lucht gewoon weer uitgeblazen word. (en dus geen koliek e.d. veroorzaakt)
Nu is dus mijn vraag hoe Djinty er in hemelsnaam bij komt om te gaan luchtzuigen?
Even een situatieschets van onze stalling:
Stalling:
Grote binnenstal waar ze in groeps/kudde verband staan en kunnen eten/drinken/liggen/schuren etc. In deze stal zit een grote opening, gevolgd door een stenen pad waar ze ook weer door voerrekken kunnen eten. Na dit stenen pad, is een grote zandpaddock waar voornamelijk gespeeld, gezond en gerold word.
Voer:
Djinty staat 24/7 op ruwvoer, hooi en kuil, krijgt geen biks bijgevoerd en heeft altijd beschikking over vers leidingwater dmv meerdere waterbakken.
Gezelschap:
Djinty word elke dag geborsteld en geknuffeld door de jongens van de boerderij die allemaal erg gek met haar zijn en zij met hen. En heeft gezelschap van altijd hetzelfde groepje paarden (8stuks, gepensioneerd en fokmerries en wat afgeschreven paarden) en swinters is de groep groter door de jaarlingen/twenters die weer van het land komen.
Beweging:
Verder word ze 1 a 2x per week losgegooid in haar eentje in een andere paddock (lees, verzorger speelt met haar en Djinty neemt hem in de maling) en word ze 2x per week 3 kwartier tot een uur rustig aan gereden in de rijbak. Ik rijd met een dressuurhoofdstel met enkelgebroken trens en een barefoot Cheyenne.
Ze doet het niet zo erg. Ze staat niet constant lucht te zuigen, sterker nog, ze doet het zelden. Je hoort het ook niet, tenzij je vlak naast haar staat. Maar ik zie het haar wel doen! Omdat er bijna de gehele dag toezicht is op haar weet ik zeker dat ze het niet vaker doet dan ik zelf inschat. Meestal staat ze gewoon te eten zoals een fjord betaamd, of lekker te doezelen in een hoekje of in het zonnetje (als die er dan is

Ze lijkt er ook niet verslaafd aan te zijn, anders zou ze het wel constant doen.. toch?
Nu hoorde ik dat fysiek ongemak of pijn ook een oorzaak kan zijn voor het luchtzuigen.
Maar ook las ik, dat er genoeg gezonde paarden zijn, die het "gewoon" doen.
Djinty is verder een vrolijk, opgewekt paard die goed in haar vel zit. Gewoon een echte 4jarige, braaf welwillend met werken, maar ook streken.
Moet ik me zorgen gaan maken, of zal ik de situatie nog wat langer afwachten? Ik ben zo bang dat er wat mis is met mn meisje.. of dat ik wat verkeerd doe?