Hoezee,hoezee,hoezee.....G-tjes topic deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Dennis

Re: Hoezee,hoezee,hoezee.....G-tjes topic deel 2

Bericht door Dennis » do 11 aug 2011, 18:47

Ik ga Geke 's avonds bij de fjordxwelsh zetten op een schraler stuk wei. Het is zo'n groeizaam weer voor het gras en dat is aan Geke ook te zien :) ze moet niet dikker worden want dan weet ik zeker dat ze op de keuring "overconditie" zullen noteren haha
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » vr 12 aug 2011, 08:10

Dan moet je het wel heel bont maken denk ik hoor, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 12 aug 2011, 09:06

Haha, ja dat denk ik ook. Valt gauw mee hoor Dennis op een keuring wat ze overconditie vinden. Of het wenselijk is dat ze in overconditie is, is natuurlijk weer een ander verhaal.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Dennis

Bericht door Dennis » vr 12 aug 2011, 09:14

Haha ach een beetje minder en ze ziet er nog goed uit dus gaat wel goed komen, ze had als veulen wel op haar puntenlijstje de opmerking staan dat ze in over conditie was hihi
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 12 aug 2011, 09:40

O echt?? Heb ik nog nooit gehoord bij een veulen :n . Heb je een uniek lijstje vast en zeker van Geke als veulen :)) .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 12 aug 2011, 10:41

Ze zal wel het nodige van mams hebben gekregen want die is dat ook altijd, haha.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » vr 12 aug 2011, 12:11

nou ik zag laatst een topic met keuringsfoto's van jullie fjordjes en die van jullie zien er allemaal al zo echt fjord uit.
stevig gebouwd.
Geline is dan echt hoog en stuk smaller op de benen enzo. vind ik wat bouw betreft nog helemaal geen fjord.
dus dat vind ik dan ook nog niet keuringswaardig hoor. andere uiterste.
ook wel logisch als je vooral de hoogte in groeit eerst.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Vera

Bericht door Vera » vr 12 aug 2011, 14:37

dendola schreef:Haha ach een beetje minder en ze ziet er nog goed uit dus gaat wel goed komen, ze had als veulen wel op haar puntenlijstje de opmerking staan dat ze in over conditie was hihi

Dewi ook :=

Dus het komt wel vaker voor!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Stefje

Bericht door Stefje » vr 12 aug 2011, 14:55

Ik zal me ook weer eens melden met Gerda. Er is de afgelopen tijd behoorlijk wat gebeurt.
Vorige maand is ze overgeplaatst naar een andere stal, waar ze nu met een 2jarige haflinger 24/7 op het land staat. Dit omdat ik hier gratis kon staan omdat ik de andere 7jarige haflinger daar rijd en ze bij de andere stal maar maximaal 9 á 10 uurtjes naar buiten gingen.
Elke keer als het land gemest wordt begint ze aan te vallen -:(- Ze is niet meer het lieve kleine veulentje maar een vals kreng. Nu gaat ze van de winter de opfok in, ik ben namelijk (volgens de gedragsdeskundige) te lief voor haar en laat ik haar daar zo lang mogelijk staan. Vind het toch wel een must dat ze lief blijft. Zolang ze het nu doet moet ik haar een mep verkopen zodat ze niet over me heen loopt. Baal er echt ontzettend van, maarja wat doe je eraan hè..

Ze kan ook niet samen met de 7jarige omdat het een alfa-merrie is, wat mijn meiske ook blijkt te zijn.
Hebben jullie misschien nog tips zodat ze me niet over me heen gaat lopen? Ben niet van plan haar elke keer een stoot te geven, maar als ze echt vals wordt moet ze weg van m'n ouders.... |(
:¨·.·¨:
`·.
Gerda (Odin x Anton)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 12 aug 2011, 16:09

Heel erg jammer dat het zo gaat met Gerda. Door onkunde van jou wordt het paard als vals betiteld, heel erg triest vind ik dat. Als je het hanteerbaar wilt houden zul je haar die mep toch echt moeten verkopen en ook vaker dan 1x. Paarden zijn onderling ook niet lief voor elkaar en maken elkaar met flinke meppen soms duidelijk wie de baas is. Als je dat niet kunt of niet wilt is het misschien idd verstandiger om een ander baasje voor Gerda te zoeken die haar wel die duidelijkheid kan bieden over wie er de baas is, het paard of de eigenaar/geleider.
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » vr 12 aug 2011, 16:18

goh wat jammer dat het niet lekker gaat tussen jou en Gerda.
ik ben het met Anita eens.

Zelf ben ik ook snel te lief, mij heeft het geholpen om lessen natural horsemanship te volgen.
dmv freestyle ( ook wel grondwerk/loswerken genoemd) heb ik veel geleerd.
lichaamshouding zegt heel veel, dus zorg dat je zelfverzekerd overkomt en neem de leiding.
idd paarden zijn ook niet lief naar elkaar toe als ze iets niet willen krijgt de ander een bijt of mep.
Paarden zijn heel duidelijk naar elkaar toe en dat moeten we zelf ook zijn.
Ik merkte het van de week ook bij Géline, mijn zusje is heel dominant en die nam haar zo mee aan het halster. Ze liep er als een mak lammetje achteraan.
Bij mij loopt ze ook wel mee, maar zoekt ze veel steun, loopt onwennig want ik loop zelf ook minder zelfverzekerd.
het gedrag wordt echt gespiegeld!
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Stefje

Bericht door Stefje » vr 12 aug 2011, 16:47

Ik haal haar nu ook niet uit het land, misschien 1x in de 2 weken.
Dan probeert ze wel de lucht in te gaan, maar moet wel elke keer een ruk geven aan haar touw, en hard ook, om te laten zien dat ik het niet accepteer.
In het land jaag ik haar ook van me weg als ze stoer aan komt lopen, heb er wel een behoorlijke prik gegeven met de mestvork, maar ze was wel weg en bleef ook weg.
Vind het echt heel erg jammer en wil haar echt niet wegdoen. Maar ga zoveel mogelijk m'n best doen zodat ze niet wordt waar ik bang voor ben.

En @ Anita, het is niet zomaar dat ik haar met 'vals' betitel, maar paarden die bijten, zich groot maken, zich enorm tegen je keren, omkeren en je proberen te trappen vind ik gewoon vals. Misschien is het ook wel alleen het uitproberen hoor, omdat ik waarschijnlijk niet te streng ben.
`·.
Gerda (Odin x Anton)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 12 aug 2011, 19:51

Het spijt me het te moeten zeggen maar je hebt dit gedrag echt aan jezelf te danken en dus is het niet eerlijk het paard dan maar vals te noemen. Als jij je paard geen duidelijkheid geeft over wie er de baas is dan nemen ze die rol zelf op zich en gaan de baas spelen over jou. En in paardentaal hoort daar nou éénmaal bijten, imponeren, trappen e.d. bij. Als voorbeeld voor jou zal ik je de situatie schetsen die hier van de week plaatsvond bij onze paarden. Meline en haar veulen Hindra liepen tot deze week nog steeds apart van de andere paarden. Nu we gehooid hadden was er ruimte om ze te verplaatsen en de jonge merrie Fendora (2 jaar) met hen samen te zetten. Uiteraard is Fendora nieuwsgierig naar het veulen en wil daar naar toe. Meline wil dat niet en beschermt haar veulen tegen Fendora. Ze deed dat door in eerste instantie met de oren in de nek naar Fendora te gaan en door haar mond wijd open te sperren om te proberen Fendora te bijten. Vervolgens draaide ze zich bliksemsvlug om en trapte met beide achterbenen keihard tegen Fendora aan. Op die manier maakte ze Fendora heel duidelijk dat zij niet bij Hindra mocht komen en die boodschap kwam luid en duidelijk bij Fendora binnen. Die bleef vervolgens op gepaste afstand staan kijken.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » za 13 aug 2011, 08:21

Als je geen duidelijkheid naar Gerda toe kunt geven wie de baas is, dan denk ik dat je haar het beste kunt verkopen, hoe vervelend dat ook klinkt. Nu is ze nog jong en kan haar gedrag nog goed gecorrigeerd worden en naarmate ze ouder word is dat alleen maar lastiger. Het gevolg is dan straks een onhandelbaar paard wat mogelijk in de handel terecht komt en binnen een paar jaar tig eigenaren heeft gehad.

Nu heb ik geluk met Geke, die is echt onwijs braaf en weet nu wel wat stemverheffing betekent. Maar hoe lief ze ook is, als ze bijt of trapt oid dan kan ze een flinke optater verwachten. Ik moet kunnen genieten van mijn paard en niet steeds zes paar ogen nodig hebben omdat ik haar niet kan vertrouwen
Stefje

Bericht door Stefje » za 13 aug 2011, 10:04

Ik snap jullie punt ook wel hoor Anita en Dennis, over het verkopen. Maar jullie weten vast ook wel hoe het is om je paard weg te doen, en al helemaal je eerste. En achteraf weet ik zelf ook dat het misschien verstandiger was geweest al had ik een paard gekocht die al wat volwassener was. Ik ben zelf nog hartstikke jong en ben er achter gekomen dat er veel meer bij komt kijken dan wat ik dacht. Tuurlijk wist ik van een opvoeding, maar dat is bij elk paard verschillend en het is pas sinds een maand dat ze zich zo gedraagt.
Ik geef het sowieso tot haar 2e een kans, als het dan nog niet gaat zie ik wel weer verder.
Blijf toch gek op m'n beestje hoe ze zich ook gedraagt ;)
`·.
Gerda (Odin x Anton)
Dennis

Bericht door Dennis » za 13 aug 2011, 12:32

Geke heeft haar eerste "schriktraining" gehad :) Ik had een snee brood meegenomen en was benieuwd wat ze zou doen als ik met de broodzak zou wapperen.....weinig reactie dus toen met mijn hand in de zak en daarmee over haar lijf gewreven, ze vond het wel best allemaal :D
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 13 aug 2011, 12:41

broodzakken kent Geke al Dennis. Wij gingen met de deelnemers van de zorgboerderij wel eens brood en voederbieten brengen (vindt Geke ook lekker). Maar we zijn daar na een poosje mee gestopt omdat ze te opdringerig werden (Daulann }-) , ;) )
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Dennis

Bericht door Dennis » za 13 aug 2011, 14:03

haha wat grappig Ivonne, want nu doet ze net of dat ze nog nooit brood heeft gehad := ze staat dan wat onwennig op het brood te kauwen
Vera

Bericht door Vera » zo 14 aug 2011, 06:36

@ stefje:
Waarom zou ze niet bij de 7-jarige haflinger in de wei kunnen? Juist als Gerda als een alfa beschouwd moet worden (wat ik overigens betwijfel) zou ik dat juist doen.
Die haflinger pakt haar dan aan, waardoor jij het makkelijker krijgt.
Ik zet de jonge dingen die praatjes beginnen te krijgen juist bij de oudere paarden, de leren ze wel de regels van het spel en dan heb je het zelf een stuk makkelijker.

En wat al eerder is gezegd: een paard wordt niet vals geboren, maar vals gemaakt. En hoe dat gebeurt, door onwetendheid of ondeskundigheid maakt natuurlijk niet uit. Ik zou veel boeken gaan lezen over opvoeding van jonge paarden als ik jou was, dat voorkomt een hoop ellende voor de toekomst.

Veel sterkte ien wijsheid in elk geval met Gerda.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
claudia

Bericht door claudia » zo 14 aug 2011, 07:25

Stefje schreef:Ik snap jullie punt ook wel hoor Anita en Dennis, over het verkopen. Maar jullie weten vast ook wel hoe het is om je paard weg te doen, en al helemaal je eerste. En achteraf weet ik zelf ook dat het misschien verstandiger was geweest al had ik een paard gekocht die al wat volwassener was. Ik ben zelf nog hartstikke jong en ben er achter gekomen dat er veel meer bij komt kijken dan wat ik dacht. Tuurlijk wist ik van een opvoeding, maar dat is bij elk paard verschillend en het is pas sinds een maand dat ze zich zo gedraagt.
Ik geef het sowieso tot haar 2e een kans, als het dan nog niet gaat zie ik wel weer verder.
Blijf toch gek op m'n beestje hoe ze zich ook gedraagt ;)
.

Meiske , laat je niet helemaal gek maken :(:)
Het zijn allememaal periodes waar ze doorheen moeten. en de ene is wat dominanter dan de ander. Jullie moeten beide gewoon nog heel veel leren en met een goede bedeleiding weet ik zeker dat dat wel goed gaat komen.
vraag een keertje aan Evelien of ze een keertje kan helpen,ik weet zeker dat het goed komt. Over een paar weken heb je waarschijnlijk weer een heel ander paard.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Gesloten