In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic deel 5!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
roos

Re: In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic dee

Bericht door roos » ma 11 jul 2011, 19:51

Pedicure behandeling dus hihi

Annabel; geef je nog even door welk maat bit Ekdal nodig heeft? En wat voor een soor neusriem is handig voor een jong paard?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
roos

Bericht door roos » di 12 jul 2011, 07:39

Ekdal is DNA getest en zijn papa is echt Timor hihi
en Annabel ik had geen twijfels hoor hihi
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 12 jul 2011, 07:57

Voor een jong paard Roos wordt vaak een africhtingsneusriem gebruikt (een lage neusriem is dat) of een gewone gecombineerde neusriem met sperriem.

(gekopieerd van de divoze site)
Afbeelding

Afbeelding

Het ligt er ook aan wat jij prettig (en mooi) vindt. Een lage neusriem wordt vaak gebruikt omdat de beweging van het bit beperkt wordt, je kunt het bit minder snel door de mond trekken als bijvoorbeeld met een hoge neusriem. Als je van jezelf weet dat je een stille en rustige hand hebt, kun je ook een gecombineerde neusriem gebruiken. Een lage neusriem kan soms lastig zijn als ze veel slijmen, dan krijg je de riem soms niet meer los door alle glibberigheid ;)

Mijn zus is drie weken hier voor vakantie en is met Evian aan de slag gegaan. Aan de hand en longeerwerk. Hij pakt het best goed op!
Mag hij nog wat kilootjes kwijt voor de keuring ;)
roos

Bericht door roos » di 12 jul 2011, 08:57

Dank je wel voor je uitleg Yvette.Heb nog niet zoveel ervaring/verstand van jonge paarden en bitten/neusriemen. Je hebt ook zoveel keuze en het verschilt ook nog zo per paard!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » di 12 jul 2011, 09:13

ik heb een keimooi bitloos hoofdstel gezien

Afbeelding

deze zou ik graag hebben voor Jalenka met bijhorende teugels, moet het wel nog even bespreken met Leslie
maar denk dat dit blauw keimooi zal zijn op Jalenka haar witte vacht :))
Esther

Bericht door Esther » di 12 jul 2011, 09:16

En heb je ook al even naar de prijs gekeken, hihi..
Ziet er nog wel duur uit!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
roos

Bericht door roos » di 12 jul 2011, 09:34

Ik koop gewoon iets van normale prijsklasse...heb nu ook een hoofstel van 50 euro voor Danc waarmee ik al jaren doe. Vind ik meer dan genoeg geld
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » di 12 jul 2011, 09:35

ik weet wat de prijs is ja :=
ben ik gewoon van altijd de dure dingen mooi te vinden O:)

het zou meer kosten in totaal dan mijn barefoot zadel dat ik enkele maanden terug gekocht heb 2dehands :=

daarmee dat ik het even moet bespreken met leslie
Keandra

Bericht door Keandra » di 12 jul 2011, 09:39

als ik Jalenka nu haar hoofdstel op doe dan is dat ook eentje van Kieffer, ook een duur, nieuw was het normaal 130€ (op moment dat ik het kocht 60, maar kom, dat is bijzaak he)
is ook keimooi, maar wordt nu voor 2 paarden gebruikt en wil graag voor jalenka 1 voor zichzelf, wil ze ook niet direct rijden met een bit in haar mond
nu heeft ze al dit hoofdstelletje
Afbeelding
maar dan in zwart/wit

maar met dat blauw :)) denk ik dat ze nog veel mooier zal zijn O:)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 12 jul 2011, 09:46

Ik rijd hier eigenlijk altijd, jong en oud, met een gecombineerde neusriem. Vind lage neusriemen ondingen t.o.v. de bitringen (frustratie van vroeger O:) ).

Je hebt tegenwoordig voor zelfs 30 euro al heule nette hoofdstellen (tweedehands soms ook wel supermooi!).
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » di 12 jul 2011, 09:54

Daarom ga ik ook gewoon kijken en toch echt geen hoofdstel nemen van 50 euro of meer. Ben gek.....:P
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » di 12 jul 2011, 09:58

ja, maar heb zo de gewoonte van echt naar de kwaliteit te gaan zoeken
ik zal niet zomaar een 2dehands hoofdstel overkopen, alles moet mooi soepel en zonder problemen aan zijn

heb zo een hoofdstel gekocht 3 jaar terug van een vroegere instructrice,heb het nog hangen als reserve voor bij Githa (vind niet dat het mooi zit bij onze fjordjes, het past precies niet goed meer, hun kop is te dik)

als ik dus een nieuw hoofdstel koop, koop ik dus enkel die waarvan het leer mooi soepel is, dat ik niet continu moet vechten om het op de juiste maat te krijgen (haat ik) en dat heb je merk ik vaker bij goedkopere hoofdstellen

dus voor mij is het dit: of ik geef wat meer voor een nieuw, mooi en soepel hoofdstel, of ik koop een degelijk 2dehands dat ik eerst zelf gezien heb, ik koop niet op foto
roos

Bericht door roos » di 12 jul 2011, 09:59

Ik koop gewoon een in de winkel. Moet toch van de week Danc zijn bestelde springschoenen ophalen.....
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » di 12 jul 2011, 10:09

Ik koop zowel spullen in de winkel als tweedehands.
Heb nu een mooi soepel hoofdstel voor Tea van Kieffer, die zou ik nieuw nooit niet kunnen/willen betalen. Maar via marktplaats ben ik er voor een leuk bedragje aan gekomen.
Wat het wel is met merkspullen, wil je het zelf weer kwijt dan verkoopt dat toch makkelijker. Je kunt beter een oud stubbenzadel verkopen dan een nieuw merkloos zadel leert de ervaring.
Maar ik ben nooit van de duurste spullen, daar heb ik het geld ook niet voor, maar ik weet ook dat goedkoop vaak duurkoop is..

Heb nu zelf een ongelooflijk mooi halster gezien, 45 euro, oeps..
Daar moet ik even over nadenken, misschien als ik genoeg tweedehandsspullen verkoop, of als geld krijg voor mijn verjaardag.. Maar dan nog, wel moelijk om zo veel geld uit te geven aan een halster, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 12 jul 2011, 10:11

@Keandra: Ik heb al heel wat tweedehands hoofdstellen gekocht en nog altijd zeer tevreden over :j...als ze er maar beetje netjes uitzien! Soepelheid heb je zelf ook een hele grote hand in.
Maar inderdaad, het is wel fijn als alles nog een beetje naar behoren werkt. Tweedehands mag in mijn ogen dan ook niet té duur zijn, wil ik het kopen. (dan kun je je nog eens veroorloven een kat in de zak te kopen)
roos

Bericht door roos » di 12 jul 2011, 10:26

Dat is wel weer zo!
Heb jaren geleden een KN zadel gekocht(was toen een jaartje of 5 oud)voor 750 euro kaal. Nu zoek ik (of Annabel haha)zoiets voor Ekdal. Of ik zit er aan te denken om Danc zijn zadel voor Ek te gebruiken met een eventueel bontje oid aangezien ekdal nog wel gaat groeien in zijn spieren.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » di 12 jul 2011, 11:21

@ Bella:
ik ben ook niet tegen 2dehands, zo heb ik mijn barefoot Londen gekocht, 95€
dus ben er echt niet tegen
maar ik koop leder dingen liever pas na ze gezien en gevoeld te hebben

@Esther:
mijn kieffer hoofdstel is gekocht in de solden, heb er toen 55 of 60€ aan gegeven, zou er nooit de volle pot voor willen betalen
ben al blij dat ik dat heb, en wil ik er nog eentje, zal ik rondneuzen tot ik er eentje tegen kom dat me aanspreekt, maar niet nieuw

ben vorige week nog in een ruiterzaak geweest, en even naar de hoofdstelletjes gekeken en gevoeld
die van 50€ (goedkoper was er daar niet te vinden) waren allemaal zo stijf en hard als wat, ze sneden in mijn vingers, zou ik nooit op een paardenhoofd willen leggen
keek ik dan weer naar die van 100€ + dan was het leer aangenaam zacht
de tussenmoot moest je selectie in maken

het is dus ook wat afhankelijk van het merk en de prijs

maar ben ondertussen wel altijd al heel tevreden geweest van barefoot spullen dat ik daarvan veel sneller een nieuw hoofdstel zal kopen (en dan ook weten dat ik er wel zal vanaf kunnen geraken indien het me niet bevalt)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 12 jul 2011, 11:25

Jalenka: het is idd een plaatje om te zien!

Veel leer krijg je vanzelf soepel met olie/vet. De allergoedkoopste dingen zijn soms duurkoop. Maar je hebt hele mooie middenklassers die ook fijn soepel zijn/worden met goed onderhoud waar je niet flink voor in de buidel hoeft te tasten.
Ik probeer zelf te schipperen tussen prioriteit en prijs. Een zadel moet goed liggen, dus meestal is dat een dure aankoop. Overige spullen moeten wel goed zijn, maar hoeft lang niet veel geld te kosten. Spaar ik dat geld liever op voor wanneer er geinvesteerd moet worden in de 'grotere' aankopen.
roos

Bericht door roos » di 12 jul 2011, 11:28

Ik koop het liefst een merkzadel voor Ekdal maar dan wel 2e hands. Ga toch geen KN kopen van 1600 euro..sorry
En hier zijn de hoofstellen van 50 euro wel ok. Heb er een voor Danc al jaren en ziet er nog goed uit
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 12 jul 2011, 11:29

roos schreef:Dat is wel weer zo!
Heb jaren geleden een KN zadel gekocht(was toen een jaartje of 5 oud)voor 750 euro kaal. Nu zoek ik (of Annabel haha)zoiets voor Ekdal. Of ik zit er aan te denken om Danc zijn zadel voor Ek te gebruiken met een eventueel bontje oid aangezien ekdal nog wel gaat groeien in zijn spieren.
Wat voor boombreedte heeft dat zadel, weet je dat zo??

Hi en voor dat budget had ik wel een mooie :P nee gekkigheid, zonde van het geld om nu al krom te gaan liggen voor een zadel....
Plaats reactie