Vragen mbt castratie

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
ukoldaatje

Vragen mbt castratie

Bericht door ukoldaatje » do 09 jun 2011, 15:53

Gandhi is geen hengst meer :o :o

Sinds een uurtje is hij ruintje.. 8-) 8-)

Volgens de veearts ging het volgens het boekje, verliep allemaal heel soepel.
Het is op de wei gebeurd, liggend.

Ik hoef m niet te spoelen met water, veel op de wei laten met de shetters want die geven hem de beweging die goed is, en snachts mag ik m op stal zetten.

Aangezien hij vanmiddag weer over het gaas sprong, ja mensne ik heb een springfjord := , gaat hij dus vanacht in zijn schone stalletje.

Niet in de paddock, als hij dan gaat liggen, ligt ie in het zand.

Mag hij nou al gaan liggen met die open wondjes?

Ze gaf aan dat het gaat zwellen en vocht vasthouden, dat hij vandaag en morgen nog wel bloed mag druppelen maar niet veel...

Waar moet ik op letten?????

Ik vind het maar niets, hoop dat hij snel geneest.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
claudia

Re: Vragen mbt castratie

Bericht door claudia » do 09 jun 2011, 16:01

Hij mag best liggen met die wondjes, dat is geen probleem , als het maar "schoon" is. In de wei gaat hij ook liggen en op stal ook. Zolang er maar geen dikke lagen met mest en urine liggen.

Natuurlijk gaat het zwellen en dik worden, dat is heel normaal (bij Coen is het nu ook nog dik) daarom koel ik wel met water maar dan van boven naar beneden(nooit de slang aan de onderkant erop zetten zodat het de wond in kan trekken.)

Waar je goed op moet letten is dat hij niet suf en sloom wordt en dat hij gewoon blijft eten. door pijn en zwelling zal hij liever niet willen lopen.
Waarschijnlijk schrik jij je morgen een ongeluk als je hem uit stal haalt, dan heeft hij de hele nacht stil gestaan en dan zwelt het wel sneller.

Druppelen mag maar het moet niet zo zijn dat er stralen met bloed uitloopt.
Wondvocht (dus minder diep rood) blijft wel een aantal dagen lopen.

(geef maar een gil als je twijfelt)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » do 09 jun 2011, 16:07

Dankjewel Clau, ik roep zeker als ik twijfel.

Is het bij Coen nu 1 of 2 weken geleden?

Hij ligt nu in een schone wei, hij is op het hooi gaan liggen. De stal heb ik helemaal schoongemaakt en een dikke laag schoon stro erin gegooid, dus das in elk geval in orde.

Hij ligt nu te eten, zoals een echte fjord behoort te doen 8)7 , half in slaap nog.

Hij staat nog flink te wiebelen (als hij staat) en is suf. Maar ik neem aan dat dit vandaag nog wel zo blijft?

Hij wilde idd niet met me mee lopen, wilde hem even bij de omheining vandaan halen.

Poeh, ben zo blij dat hij weer wakker is joh!!
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Esther

Bericht door Esther » do 09 jun 2011, 20:00

Zoals Claudia zegt, je zal morgen schrikken, dan is het gezwollen, dat is redelijk normaal.
Jij kent hem dus trek aan de bel als hij extreem rustig oogt en niet wil eten. Digai had er ook meer last van dan zijn maatjes, maar hij oogde nog goed, at nog, speelde met zijn maatjes, dan maak ik niet zo'n zorgen.
Hij mag wel gaan liggen, hoe wil je dat ook tegenhouden, hihi.. Maar zorg dat het een beetje schoon is, lekker in het schone gras is het fijnst, maar een lekkere strolaag is ook prima!

Spoelen hoeft niet, als het erg gezwollen is kun je het proberen, hangt een beetje van het paard af of hij het fijn vindt of niet.
Als hij lekker door de wei loopt zal het ook al slinken, maar hij heeft er natuurlijk wel een poosje wat last van.

Succes!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 05:18

Goeiemorgen Esther en Clau,

Gandhi staat er super bij. Geen zwelling, geen bloed wat eruit komt..t is ms ietsjes dikker, maar niet om over naar huis te schrijven.

Ga ik weer denken dat dat niiet goed is?

Hij staat nu zijn muesli met smaak op te eten, en dan gaan ze de wei weer op.

Ben benieuwd hoe het vandaag gaat.
claudia

Bericht door claudia » vr 10 jun 2011, 05:33

Dan is het toch goed, geen zorgen maken.

De zwelling kan nog altijd komen.
Als hij nu weer wat meer gaat lopen dan komt er toch wel weer wat vocht/bloed uit, de wond is natuurlijk nog niet dicht. Maar dat is maar goed ook, de troep moet er nog uit kunnen.

Het duf zijn moet nu wel over zijn, hij moet weer helder uit zijn ogen kijken. Dat hij blijft staan is normaa, het doet natuurlijk echt nog wel pijn.

Bij Coen is het nu een 10 dagen geleden en die is echt nog wel wat dik. Coen heeft ook antibiotica gekregen en pijnstillers maar dat is natuurlijk heel anders dan een jaarling die wordt geholpen. Bij hem is alle sterk ontwikkeld.

Komt wel goed.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 05:47

Hij heeft gewoon goed gegeten en gedronken.
Zijn hooi op, muesli op, gisteravond had ik m verwend met een slobbertje, waar hij alles van op heeft geslobberd.
Hij heeft gedronken zo te zien uit zijn ton.

(er staat amper wat gras op de wei, vandaar dat ik ze gewoon bijvoer)

Bij het naar de wei brengen wilde hij weer van de boom gaan eten waar we altijd langs lopen, hij wilde me effe opzij duwen.
Dat gaat dus goed.

Het is wel wat dik, het gebied eromheen zeg maar, maar niet dat ik er van ben geschrokken. Valt reuze mee.

Hij loopt wat moeilijk vanachter, haha, kan ook niet anders, patrick zei al, weet je hoeveel pijn dat doet daaro 8-) :+

Nu sjokt hij met zijn vriendjes door de wei heen. Grazend.

Ik ga zo nog even vliegendoekjes halen die tip kreeg ik van iemand hier, dat ik dat op het gebied er om heen kan doen. Er zijn niet zo heel veel vliegen nu, gisteren meer, maar dan heb ik ze maar in huis voor als ze terug komen die vliegen.

En nog maar een lijnzaad voor de vrienden, ivm de koliek van sammie afgelopen week. Dan kan ik ze lijnzaad geven.

Trouwens, kan ik dat door een beetje slobber geven?
foss

Bericht door foss » vr 10 jun 2011, 05:54

Fijn dat het goed gaat, onze veeats zegt eerst niet afspuiten omdat de wond goed is ontsmet en dan haal je de ontsmetting weg maar ik heb het bij Uzziel wel gedaan bij Fjellko was het niet nodig omdat er weinig zwelling was.

Bij Fjellko heb ik ook rondom de wond vliegenspray gespoten om te zorgen dat de vliegen er geen eitjes in kunnen leggen hij is ook in juni gecastreerd met warm weer en het is allemaal goed gegaan.

Gewoon lekker laten bewegen en als je denkt dat afspuiten nodig is gewoon doen.
Succes met je ruin.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 06:07

Ow getsie, vliegeneitjes in die wondjes, bah!!

Dat is wat die va ook tegen mij zei, die blauwspray ontsmet en houdt vliegen ook wat op afstand, en als ik nu ga spoelen, dan spoel ik die blauwspray weg.

Trouwens nu is het nog niet nodig, misschien dat het van de week gaat opzetten, dan kan ik altijd kijken of ik ga spoelen.

Aangezien meneer gisteren nog even liet zien dat hij kan springen, ga ik vandaag op pad om schrikdraad over het gaas heen te gaan zetten..
Ydel

Bericht door Ydel » vr 10 jun 2011, 07:38

ahhh arme Gandhi-man!!
Gelukkig is hij er nog niet echt ziek van...
Hoop dat het zo blijft gaan en dan kom ik snel kijken!
(ga eens even kijken of verzorgstertje zin heeft om misschien morgen te komen?!)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 08:41

Hij zag me net en kwam meteen naar het hek gesjokt om te kroelen, schatje :L

Zag er wel vliegen op zitten nu. Ik ben op zoek geweest naar die doekjes tegen vliegen, kon ze niet vinden in de ruitersportzaak?

Heb geen spray meegenomen, durf ik niet bij open wonden te gebruiken, stel je voor dat het er per ongeluk in komt... :=
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 08:43

Eef :D het is nu : Gandhi-was-man :D :D

Ik hoor het wel of jullie langskomen, sms maar effe dan, ben toch in de buurt van de paardjes nu..
roos

Bericht door roos » vr 10 jun 2011, 08:59

Je kan ook een roller gebruiken tegen de vliegen

Bij Ekdal is het wel ontzettend ontstokemn geweest dat hij zelfs AB voor moest.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ydel

Bericht door Ydel » vr 10 jun 2011, 09:09

peet, we hebben het er vanavond over...
en volgens mij hebben ze die doekjes bij ons in de ruiterzaak!
Dan rij ik morgenochtend daar even langs (mochten we komen...)

ik sms/bel je nog :))
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 10:06

Das goed eef ik hoor het wel!
claudia

Bericht door claudia » vr 10 jun 2011, 10:56

Wat maf als je zo leest wat er bij praktijken anders gaat.
Bij ons zal er nooit een blauwspray op worden gedaan. De wond moet juist even openblijven voor al het wondvocht.

De wond wordt idd ontsmet als hij gecastreerd wordt maar 1x met je handen eraan en het is echt niet schoon meer en in de wei is ook echt niet geheel schoon. Dus afspoelen mag zeker wel als je het maar van boven de wond naar beneden laat lopen, zodat je het niet in de wond sproeit.

beweging is het beste tegen zwelling.
Hou de vliegen goed in de gaten, metname de blauwe dikke vliegen. Die leggen de smerigste eitjes.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 13:32

Ik denk dat het blauwspray is, omdat dat spul blauw was wat uit die spray kwam :+ :o?

Dus ik ga ervanuit dat dit dat is?

Ik zie het nu wel idd wat dikker worden, het gehele gebied erom heen zeg maar.
Er komt geen troep oid uit.

Hij wandelt op zijn gemakje door de wei heen.

Is het misschien goed dat ik gewoon een wandelingetje maak met hem? Voor de zwelling tegen te gaan?

Lijkt me niet verstandig om dat vandaag al te doen, een dag na de castratie? Hij loopt gewoon moeilijk nu. Kan me voorstellen dat het nu nog teveel pijn doet om een blokje om te wandelen?

Of is het juist goed?

Ik heb dat gebied nog niet aangeraakt trouwens, alleen naar gekeken.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 13:53

Hij staat nu in de stromende regen op de wei..

ben echt een overongeruste muts zeg, maar dat geeft niets toch? Zo zijn er in elk geval geen vliegen *o/*
ukenpeet

Bericht door ukenpeet » vr 10 jun 2011, 14:02

wat fijn dat alles goed gegaan is gisteren! +:)+
en nu hopen dat de rust weer terugkeert :D
succes met het stroom aanleggen, als je vragen hebt, dan mail je bianca maar.
ze is ondertussen expert geworden in draadjes en lintjes
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 10 jun 2011, 14:06

Hey peet!!

Ben echt zo blij dat hij weer wakker is geworden, heb echt een narcose angst gekregen nadat ons hondje tijdens de narcose een hartstilstand heeft gekrgen en overleed..

Ik kon wel juichen toen hij wakker werd! :+
Plaats reactie