Vervelende klier!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ilona

Vervelende klier!

Bericht door Ilona » ma 18 apr 2011, 17:15

En dan niet het paard zelf, maar de klier van het paard.

Hebben jullie wel eens van zo'n 'lastige klier' gehoord? Een klier die klemt achter de kaak bij het inbuigen van de hals?

Castor buigt soms/regelmatig lastig op links. Nu was Klaas (stalbaas) hem vanmorgen aan het longeren en het viel hem opeens op dat de klier rechts duidelijk naar buiten komt bij inbuigen (achter zijn kaak langs zegmaar) en links niet zo duidelijk.
Net toen hij hiermee bezig was kreeg hij telefoon van iemand van een stamboek waar net heel toevallig ook iemand van het fjordenstamboek binnen kwam (een lid ofzo). Dus Klaas zei dat zo en hij kreeg te horen dat dit een vaker voorkomend probleem is bij fjorden (en wellicht andere rassen) door de brede kaak.

Kent iemand dit en wat doe je ertegen? Klaas heeft nu een paar keer aan die klier of in ieder geval de huid getrokken om het wat losser/soepeler te krijgen.

Die klier was mij zelf ook al wel opgevallen, maar niet met het idee dat hier die stakingen bij hem vandaan zouden kunnen komen. De ene keer gaat hij netjes de bocht om en een andere keer gaat hij in staking en gaat hij soms zelfs de lucht in.
Hij is verder hartstikke soepel en los in zijn nek en hals. Het enige stuk waar hij wat minder soepel lijkt is aan het begin van zijn hals achter zijn oren. Maar dat zou dan misschien ook gewoon van die klier kunnen komen..?
Ik ben erg benieuwd of iemand hier dit kent.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
foss

Re: Vervelende klier!

Bericht door foss » ma 18 apr 2011, 17:25

De klier die jij bedoeld is een speeksel klier die vaak op zet als b.v het paard net op het gras staat of veel heeft zitten kauwen vaak slinkt deze vanzelf weer.
Mijn fjorden hebben daar af en toe ook last van maar het hinderd ze niet in gebruik.
Komt ook vaak omdat fjorden een brede kaak hebben die gauw tegen de hals zit en dan valt het veel eerder op.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ilona

Bericht door Ilona » ma 18 apr 2011, 17:31

Het gaat er hier niet om of het opvalt of niet, maar kunnen ze er last van hebben met een wending? Dat de klier klem komt achter de kaak ofzo en het pijn doet?

Als het is wat jij typt lijkt het me niet dat t probleem in die klier zit bij Castor.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 18 apr 2011, 17:54

Ja hoor, daar kunnen paarden aardig last van hebben.
De paarden hier hebben regelmatig ook verdikkingen. Vooral in het voor- en najaar.
De dierenarts heeft het uitgelegd, dat vooral paarden in deze twee seizoenen, die dicht bij bosgebied staan vaker een reactie krijgen in hun klieren. Kunnen lymfeklieren zijn, of speekselklieren, dat weet ik niet precies. Deze verdikkingen zie je vaak ook heel goed.

Bij de paarden hier, heeft vooral Gaby daar het meeste last van. Zij heeft ook heel weinig ruimte tussen haar kaak en de hals (dus die opening die je kunt voelen als je van het oor naar beneden gaat naar de kaak). Gaby kan bijv. ook moeilijk inbuigen en moeilijk nageeflijk lopen door te weinig ruimte in dit gebied.
Nu was deze klier, incl. een opgezwolle bal onder in haar keel, zo opgezet geworden. Dat ze na beweging (in vrije ruimte, stap, draf en galop) zelfs neerviel op de grond met ademnood, waar ze bijna een uur gelegen heeft.
Dus paarden kunnen er wel degelijk last van hebben. De rest van de paarden hebben ook deze verdikkingen, van dag tot dag, maar meestal niet zo heftig.

We hebben nu een soort massageolie gekregen met o.a. calendula erin. Wat we nu 2x per dag inmasseren en de klier slinkt iedere dag weer een stukje meer.
Ilona

Bericht door Ilona » ma 18 apr 2011, 18:42

Thanks voor je reactie Yvette. Dus het zou kunnen...
Die massage olie, is dat echt iets van de DA? Weet je toevallig een naam van de olie?
Morgen komt voor een ander paard de DA bij ons. Ga het ook eens aan haar vragen.
foss

Bericht door foss » ma 18 apr 2011, 18:48

Het is een raar gezicht die klier en met inbuigen kunnen ze er zeker last van hebben maar het kan geen kwaad.
Je heb ook een olie met kamfer er in dat heet als ik het goed schrijf Cols lijnement dan wordt wat warm wordt voor spieren gebruikt.
Succes gewoon even voor de zekerheid aan de DA vragen weet je meer.
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » ma 18 apr 2011, 18:55

Kan zeker dat ze daar heel veel last van kunnen hebben.
Neidy was ook zo'n gevalletje,vooral toen ze nog wat dikker was.
Ik kan me alleen niet meer heugen wat ik er nou opsmeerde.....was idd ook iets van olie ofzo...
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 18 apr 2011, 18:55

Ilona schreef:Thanks voor je reactie Yvette. Dus het zou kunnen...
Die massage olie, is dat echt iets van de DA? Weet je toevallig een naam van de olie?
Morgen komt voor een ander paard de DA bij ons. Ga het ook eens aan haar vragen.
De massage-olie is geen geneesmiddel, maar een homeopathisch middel geloof ik, wat hij bij zich had. Ik zal eens nakijken welke naam die olie heeft. Ik weet iig dat er calendula in zit o.a. Ik geloof dat vooral het masserende effect met olie goed werkt. En in de olie zitten vooral kalmerende stofjes.
Krista

Bericht door Krista » ma 18 apr 2011, 19:13

Je kunt het ook inmasseren met Laurierzalf.
Mijn vos heeft het al zijn hele werkzame leven. Hij heeft er helemaal geen last van. Maargoed rijpaarden hebben ook wat meer ruimte in die zone van de hals/kaak. Je ziet het overigens ook regelmatig bij dressuurpaarden die op hoog niveau veel hoog ingesteld lopen. Let er maar eens op.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Esther

Bericht door Esther » ma 18 apr 2011, 20:53

Mijn KWPN Dunant had het ook. Inderdaad wat massagespul voor gekregen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » di 19 apr 2011, 10:15

foss schreef:Je heb ook een olie met kamfer er in dat heet als ik het goed schrijf Cols lijnement dan wordt wat warm wordt voor spieren gebruikt.
Succes gewoon even voor de zekerheid aan de DA vragen weet je meer.
Coles liniment, mag jammmer genoeg niet meer verkocht worden door de kamfer die er in zit. (valt onder doping)
Maar dat is meer iets voor de spieren ipv de klieren.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Ilona

Bericht door Ilona » di 19 apr 2011, 10:45

Even aan DA gevraagd.
Kan vooral bij jonge paarden voorkomen. Waarschijnlijk inderdaad speekselklieren. Je kan er weinig tegen doen, moet vanzelf wegtrekken.
Deze tijd van het jaar komt dit regelmatig voor. Door kort gras en vers gras.
Ga wel eens kijken of ik iets kan vinden wat jullie noemen van een olie.
Als jij een naam weet Yvette, dan hoor ik het graag.

Over 2 weken laat ik de Osteo er ook even bijkomen om verdere dingen in de wervels uit te kunnen sluiten. Dat kan sowieso geen kwaad.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » wo 20 apr 2011, 17:42

Die Cas, wordt even goed nagekeken strakkies!

Hij is weer terug op zijn eigen stekkie las ik op je hyves?

DIe klier, had Mandel vroeger ook regelmatig last van. Dan reed ik met losse teugel. Dat ding slonk uit zichzelf weer.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
foss

Bericht door foss » wo 20 apr 2011, 17:46

Ilona schreef:Even aan DA gevraagd.
Kan vooral bij jonge paarden voorkomen. Waarschijnlijk inderdaad speekselklieren. Je kan er weinig tegen doen, moet vanzelf wegtrekken.
Deze tijd van het jaar komt dit regelmatig voor. Door kort gras en vers gras.
Ga wel eens kijken of ik iets kan vinden wat jullie noemen van een olie.
Als jij een naam weet Yvette, dan hoor ik het graag.

Over 2 weken laat ik de Osteo er ook even bijkomen om verdere dingen in de wervels uit te kunnen sluiten. Dat kan sowieso geen kwaad.
Had ik het goed he, Foss heeft dit ook gehad en eht gaat vanzelf weer weg kan geen kwaad.
Ik denk dat smeren niet heel veel nut heeft maar het kan wel helpen het soepel te houden.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 20 apr 2011, 20:02

Ik gebruik corti-gel van bio-cure. Maar het is meer dat je het masseert en niet zozeer wat er in zit naar mijn idee.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » za 23 apr 2011, 20:10

mijn mannen heeb er dit jaar voor het eerst in de 6 jaar dat ik ze heb ook beiden last van, laatste paar weken valt t erg mee, maar r zaten mega eieren op, ik haalde ze sneller van t land af en dan is het binnen 1 uurtjer weer weg, nu staan ze r al wat dagen langer op en gaat het (even afkloppen) goed.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Ilona

Bericht door Ilona » za 23 apr 2011, 20:17

Bij Castor leek het probleem ook wel dat de klier rechts bij inbuigen achter de kaak 'naar buiten' kwam zegmaar en linksom kwam de klier niet goed in het zicht. Deze was wel net zo dik, maar leek klem achter de kaak te blijven zitten. Wanneer de klier ook mee naar buiten kwam dan reageerde hij ook niet zo heftig.
Voorlopig staat hij nu even een week of iets langer op rust omdat hij wat schuurplekken van de singel heeft; "kneusje" ;)
Maar wel een heeeeel erg leuk en lief kneusje hoor :)) :P

Even geen klier update meer dus.
Bedankt voor jullie reacties zover in ieder geval!
shesannie

Bericht door shesannie » di 26 apr 2011, 10:11

Lindia heeft die klieren altijd opgezet, volgens de dierenart(sen) kon het geen kwaad ??
Charret

Bericht door Charret » di 26 apr 2011, 10:50

Alies heeft ze ook altijd en altijd gehad [dus ook toen ze nog 1 en 2 jaar was.]
Met het rijden moet ik er goed opletten dat ik die gebied echt los krijg en houdt [zelf dan]. Kan me haast niet voorstellen dat ze echt weg te masseren zouden zijn.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Plaats reactie