Even een vraag op voor mij totaal onbekend terrein:
Naast de 2 doodgeboren veulens heeft Ulrieke nog 2 veulens gehad: Bart (v. Manus) en Elke (v. Stendis)
Bij Elke is met een leeftijd van ongeveer 2,5 maand een cyste weggehaald bij de aanzet van haar oor. Nu is er bij Bart afgelopen week een tumor verwijderd (weet alleen niet op welke plek) en dit is op kweek gezet om te kijken of het goed of kwaadaardig is.
Is er een verband tussen cystes en tumoren en speelt erfelijkheid hierin een rol? ze komen uit dezelfde merrie of is het toeval?
Tumoren, cystes en erfelijkheid
Tumoren, cystes en erfelijkheid
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Re: Tumoren, cystes en erfelijkheid
Tsja..eerlijk gezegd geen idee. Misschien dat het net zo kan als dat je het gen kunt hebben voor borstkanker.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
Re: Tumoren, cystes en erfelijkheid
Ik weet het fijne er niet van, maar als het goed is zijn er meerdere factoren die cysten en tumoren kunnen veroorzaken.
Ik kan me voorstellen dat er ook erfelijke factoren zijn. Maar ook omgevingsfactoren.
Zo hoor je bij mensen bijvoorbeeld, dat als ze in een bepaald gebied wonen (bijv. buitengebied waar ze regelmatig plastic verbranden) dat er veel mensen voorkomen met een bepaald soort kanker.
Cysten zijn in principe goedaardig, het zijn blaasjes gevuld met vocht.
Afgelopen vrijdag hadden we vanuit Fjovrili een rondleiding bij een paardenkliniek en daar hadden ze het ook over cysten bij merries in de baarmoeder. Het bleek dat oudere merries daar bijv. vaker last van hebben, dus dan speelt leeftijd in dat specifieke gedeelte mee.
Ik zou deze vraag eens voorleggen aan een dierenarts, misschien dat er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, maar wel interessant. Bij het blad Bit had je vroeger ook een dierenarts van de faculteit Utrecht die antwoord gaf. Dit is wel zo'n goede vraag daarvoor.
Ik kan me voorstellen dat er ook erfelijke factoren zijn. Maar ook omgevingsfactoren.
Zo hoor je bij mensen bijvoorbeeld, dat als ze in een bepaald gebied wonen (bijv. buitengebied waar ze regelmatig plastic verbranden) dat er veel mensen voorkomen met een bepaald soort kanker.
Cysten zijn in principe goedaardig, het zijn blaasjes gevuld met vocht.
Afgelopen vrijdag hadden we vanuit Fjovrili een rondleiding bij een paardenkliniek en daar hadden ze het ook over cysten bij merries in de baarmoeder. Het bleek dat oudere merries daar bijv. vaker last van hebben, dus dan speelt leeftijd in dat specifieke gedeelte mee.
Ik zou deze vraag eens voorleggen aan een dierenarts, misschien dat er nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, maar wel interessant. Bij het blad Bit had je vroeger ook een dierenarts van de faculteit Utrecht die antwoord gaf. Dit is wel zo'n goede vraag daarvoor.