Roep maar niet te hard, want dan krijg je de pollenallergie weer, en dat gaat heel vaak samen.Annemarie schreef: Binnenkort gaan ze 24/7 de wei op. Dat zou als het al stofallergie is moeten helpen. Als het dan nog eens terug komt ga ik onmiddelijk een scopie laten doen.
Ruwvoer en andere etensvragen
Re: Ruwvoer en andere etensvragen
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Ik hoop dat me dat bespaard blijft
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Heb je Peter erbij gehad? Hij is verder een goede dierenarts, maar ik vind dat hij fjorden al gauw te dik vindt, hij wil ze als "gewone" ponie's zien.
Ik gaf Jackie juist Luzerne om dikker te worden
Ik vind Anka ook niet te dik hoor, tenminste met de Parelli workshop niet
Ik gaf Jackie juist Luzerne om dikker te worden

Ik vind Anka ook niet te dik hoor, tenminste met de Parelli workshop niet
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Ik had Hatzmann erbij. Anka is wel aan de maat hoor Ivonne. Ik kan op de rug een kleine vetophoping voelen en da's toch niet helemaal OK. Ze is niet moddervet maar moet eigenlijk slanker. Heb vanavond langs de wei met haar aan het halster hardgelopen en toen geen gehoest (alleen mijn conditie
, ik hijgde als een oud paard
) En jij gebruikte Lucerne dus ook al om een paard dikker te krijgen. Nou, dan lijkt me dat echt niet handig.
@Ilonka: wat voor bultjes kreeg Ilonka? Anka heeft gister voor het eerst Lucerne gehad voor het eerst en heeft nu op elke zijde een stuk of 5 harde bultjes. Helaas deed ik de deken af toen ze met de emmer van vandaag al klaar was. Dus vrees dat er morgen meer bulten zijn. Als dat zo is zit ik met een zak Lucerne opgescheept. Bah, ik kom volgens mij van de regen in de drup
.

@Ilonka: wat voor bultjes kreeg Ilonka? Anka heeft gister voor het eerst Lucerne gehad voor het eerst en heeft nu op elke zijde een stuk of 5 harde bultjes. Helaas deed ik de deken af toen ze met de emmer van vandaag al klaar was. Dus vrees dat er morgen meer bulten zijn. Als dat zo is zit ik met een zak Lucerne opgescheept. Bah, ik kom volgens mij van de regen in de drup

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
- Ilonka
Krista ik denk inderdaad dat mijn pony's aardig in de buurt komen van wat de dravers trainen. Op een andere manier maar wel hetzelfde soort verbrandig. Vandaar dat ik bij de hoeveelheid voor ook even de manier van huisvesting en de manier van trainen aangaf.
Annemarie, Ilonka kreeg een soort eiwitbultjes op haar hals en schouder. Harde kleine bultjes die nogal jeukten, het werden er met de dag meer.
Ik hoop voor je dat het dat niet is, dat zou balen zijn. Bij Ilonk verdwenen ze pas na een week of twee, via de DA toch even met Hydrocrtiderm gesmeerd ivm de jeuk.
Annemarie, Ilonka kreeg een soort eiwitbultjes op haar hals en schouder. Harde kleine bultjes die nogal jeukten, het werden er met de dag meer.
Ik hoop voor je dat het dat niet is, dat zou balen zijn. Bij Ilonk verdwenen ze pas na een week of twee, via de DA toch even met Hydrocrtiderm gesmeerd ivm de jeuk.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ow jee, Anka heeft ook kleine, heel harde bultjes. Vooral op schouder en halsaanzet en paar op de flank. Ik ben bang dat het hetzelfde is. Kijk morgenvroeg direct of het er meer zijn. Bah.
Kleine bultjes zijn vaak wel het gevolg van eiwitoverschot (kan ook zijn wanneer ze ineens heel veel eiwitrijk voer krijgen wat ze eigenlijk niet gewend zijn). Nu is Luzerne inderdaad wel behoorlijk eiwitrijk. Je kunt de hoeveelheid minderen (zodat je niet met een 'restzak' zit al ben ik nog steeds van mening dat je DA het niet had hoeven zeggen) of je kunt het deels ook aan Nikso voeren (die kan wel extra gebruiken zei je toch?).
Geluk is de vrucht van intens werk
Nisko kan het wel hebben ja. Die is trouwens niet te dun nu, maar ik verwacht dat ze straks wel wat af gaat vallen. Kan ik het dan wel voeren. De andere paarden zijn dik zat en nu kan ik nog compenseren door Nisko op stal meer te geven, maar dat wordt straks lastiger. Ze gaan misschien dit weekend al weer permanent naar buiten, nachttemperaturen zijn zodanig dat het wel weer kan.
Heel raar en fascinerend eigenlijk, Nisko is chronisch bevangen maar daar kun je hoeveelheden eten in stoppen waar je half niet goed van wordt
en *klopt* af, ze heeft er nog nooit wat van gekregen ook.
Heel raar en fascinerend eigenlijk, Nisko is chronisch bevangen maar daar kun je hoeveelheden eten in stoppen waar je half niet goed van wordt

- Ilonka
Omdat Ilonk, toen die in hoog in het werk stond en Brass nog niet gereden werd, meer nodig had dan Brass zette ik ze even apart als ik er was en dan kreeg Ilonk 4 kg (geweekt) Subli Senior Priores voordat ze samen aan het hooi begonnen. Zo kon ik Ilonk op gewicht houden zonder dat Brass te dik werd.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Die ga ik onthouden Ilonka, dat is misschien wel iets voor mij om straks zonder veel ingewikkeld gedoe beide op gewicht te houden. Dank voor de tip.
Ik heb ook een foto van Anka gemaakt bij de Parelli. Dit is hem. Ik vind haar hier echt niet veel te dik hoor.

Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Op de foto lijkt het wel mee te vallen, maar Anka is geen slanke dame.. Snap dat er wat af moet.. Maar ze is ook niet supervet hoor!!!
Maar met Lucerne??
Jeskim is ook gevoelig voor eiwitten en heeft dus ook elk jaar de bultjes. Heb haar ook eens lucerne gevoerd, niet nagedacht, en toen ontplofte het werkelijk, ze kreeg een jeuk!!!!! Ze kreeg ook veel meer jeuk van bijvoorbeeld merriebrok. Maar Jeskim kon je ook niets voeren, die was snel te dik, die was ook wel eens op hooirantsoen. De paarden die ik nu heb krijgen bijna onbeperkt, maar met Jes kon dat haast niet..
Dus ik zou die Lucerne niet voeren, denk ik..
Ik zou kiezen voor overjarig hooi, lekker oud, eventueel goed nat gemaakt en dat mengen met wat stro.
Te weinig structuur is ook niet fijn voor een paard. Ze krijgen er misschien wat meer buik van, maar geen vet.
Ik weet niet of ze ook brok krijgt, maar ponybrok is, als het echt nodig is, een mooie brok voor fjorden.
De verhouding mineralen/vitaminen is hoger. Maar als ze met een liksteen af kan zou dat mooi zijn..
Maar met Lucerne??
Jeskim is ook gevoelig voor eiwitten en heeft dus ook elk jaar de bultjes. Heb haar ook eens lucerne gevoerd, niet nagedacht, en toen ontplofte het werkelijk, ze kreeg een jeuk!!!!! Ze kreeg ook veel meer jeuk van bijvoorbeeld merriebrok. Maar Jeskim kon je ook niets voeren, die was snel te dik, die was ook wel eens op hooirantsoen. De paarden die ik nu heb krijgen bijna onbeperkt, maar met Jes kon dat haast niet..
Dus ik zou die Lucerne niet voeren, denk ik..
Ik zou kiezen voor overjarig hooi, lekker oud, eventueel goed nat gemaakt en dat mengen met wat stro.
Te weinig structuur is ook niet fijn voor een paard. Ze krijgen er misschien wat meer buik van, maar geen vet.
Ik weet niet of ze ook brok krijgt, maar ponybrok is, als het echt nodig is, een mooie brok voor fjorden.
De verhouding mineralen/vitaminen is hoger. Maar als ze met een liksteen af kan zou dat mooi zijn..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Danc krijgt ook snel bultjes van kuil, dus hij krijgt als enige hooi. MOet ook zeggen dat het kuil niet van de allerbeste kwaliteit is, dus dat scheelt ook een hoop.
En nu zit ik dus alweeeer moeilijk. De paarden gaan nu 24/7 naar buiten en ja, wat nu. De 3 merries staan al apart van de ruin, nog meer kampjes maken zien we ook niet echt zitten. Anka kreeg 's avonds de laatste tijd geweekt hooi. Maar dat is nu dus of voor 3 paarden hooi weken of toch terug naar 2x per dag een kleine portie kuil. *zucht*
Tja, lastig. dan is misschien je enige optie de jouwe apart te zetten, hoe niet leuk oook. Maar dat hebben wij ook gedaan deze winter. En anka´s gezondhied gaat wel voor natuurlijk!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!