(Preventief)Sandclear geven; noodzaak of onzin?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
foss

Re: (Preventief)Sandclear geven; noodzaak of onzin?

Bericht door foss » wo 06 apr 2011, 17:37

girlnextdoor schreef:
foss schreef:Wij geven de paarden gekookt lijnzaad minimaal 2x per week dat is de goedkoopste oplossing en dat werkt goed.
Hoeveel geef je ze per keer?
Ik geef een kilo op 6 paarden
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
foss

Bericht door foss » wo 06 apr 2011, 17:56

Olie is meer voor de vacht dat helpt niet het zand te verwijderen, lijnzaad wat je kookt wordt slijmerig en dat neemt het zand mee naar buiten.

Vlozaad zet uit wordt ook slijmerig en dat werkt het zand naar buiten, je kan ook gewoon lijnzaad droog geven dat mag 75 gr per dag niet meer want er zit blauwzuur in en teveel is niet goed.
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 06 apr 2011, 19:54

Preventief geef ik het alleen af en toe wanneer ik weet dat ze zand binnen krijgen en het ruwvoer het niet meer (voldoende) mee naar buiten neemt. Maar sandclear geef ik dan niet, maar Vlozaad...beetje weken in wat water en dan over de brok. Plakt er mooi aan vast en ze willen het ook goed eten. Sandclear laten ze nogal makkelijk liggen.
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » wo 06 apr 2011, 19:56

Vlozaad is dat gewoon te verkrijgen bij de fourage handelaar?
Dancer bijvoorbeeld die vreet alles op wat los en vastzit, met of zonder zand, maakt hem niet uit....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
foss

Bericht door foss » wo 06 apr 2011, 20:03

Zandclear is het zelfde als vlozaad er zit ook Physilium in 99% alleen niet alle paarden vinden het lekker en het is erg duur en puur vlozaad werkt toch beter.
Bij ons in de buurt is het nergens te koop de Welkoop verkoopt het niet dus ik moet het bestellen via internet ga ik eerdaags doen, in dierenkliniek Utrecht gebruiken ze het ook met goed resultaat.

Mijn paarden vinden lijnzaad heerlijk en jonge paarden leren we het gauw eten en die kijken nu nergens meer van op, er zijn alleen een paar grote knoeierts tussen en dan zit het lijnzaad overal.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 06 apr 2011, 20:17

Ik haal het Vlozaad via Allroundgoods(.nl) rechtstreeks, maar op hun website zijn de verkooppunten ook wel te vinden.
roos

Bericht door roos » wo 06 apr 2011, 20:18

Zal eens kijken Annabel. Hoevaak geef je het of gewoon wanneer nodig(hoeveel dagen bedoel ik dan)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 06 apr 2011, 20:28

Meestal geef ik gewoon een keer als ik er weer aan denk en dan een eetlepel vol. Maar op de verpakking staat wel hoe een kur er uit ziet..dat is dan geloof ik 5 dagen lang 40 gram ofzo?!? Ik vergeet het dan alleen weer, waardoor ik gewoon soms het er eens doorheen gooi...op gevoel dus.

En bij een zandkoliekgeval is er eens het hele potje in 1,5 dag in gegaan (door dierenarts). Achteraf bleek dat wel een beetje té geweest te zijn (niet schadelijk voor het paard, maar wel voor de portemonee), maar dat paard was er wel behoorlijk snel daarna weer bovenop.
roos

Bericht door roos » wo 06 apr 2011, 20:30

Ga eens koekeloeren morgen, heb toch verlof ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 06 apr 2011, 21:24

Volgens DA hier heeft sandclear niet echt veel zin.
Lijnzaad, de slijmerige brij wel, dat plakt aan het zand en het hooi neemt het mee naar buiten.
Het beste is ze op een volle grasweide te zetten, lang gras, maar dat is voor fjorden ook vaak een doodvonnis, dus dat maar niet doen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jankeke

Bericht door Jankeke » do 07 apr 2011, 17:50

Ik lees dit nu pas maar ga het ook even volgen.
Vlin staat ook 24/7 op zand/zeer kort gras en krijgt met het eten van hooi natuurlijk ook zand binnen.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Anouska

Bericht door Anouska » do 07 apr 2011, 20:27

Ik kook regelmatig braaf lijnzaad. Bjorn doet er een moord voor. Hij eet geen sandclear en vlozaad meer, ja met moeite door de appelmoes.
Haalde de Vlozaad altijd in Duitsland, 1,5kg voor €25,-.
Voor de liefhebbers wil ik best ff heen en weer naar Duitsland, sta daar met 5 minuten op de stoep (Met paardenspul soms best handig zo dicht bij de grens wonen)
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie