Hoefgroei
Hoefgroei
Ik was benieuwd of het vaker voor kwam bij fjorden dat de hoeven zeer traag of amper groeien?
Mijn kruising heeft namelijk amper een smid nodig
tussen de 1e keer en de 2e keer zat enkele weken omdat ik dat wou ivm wennen
toen werd er alleen geveild
op zijn 2e jaar heb ik hem laten bekappen en toen pas weer nadat het nodig was, en dat was 8 maanden later pas en dan nog ging er maar een klein randje vanaf...
dit was oktober.....afgelopen jaar
nu heb ik hem vorige week maar weer eens laten doen,maar idem ging er amper wat vanaf en is hij eigenlijk alleen rond geveild
wie herkent dit?
en zal ik hem rondom op ijzers moeten gaan zetten als we straks ook gaan rijden? of zal hij zonder kunnen? (hoefsmid verklaard wel dat hij harde hoeven heeft)
Mijn kruising heeft namelijk amper een smid nodig
tussen de 1e keer en de 2e keer zat enkele weken omdat ik dat wou ivm wennen
toen werd er alleen geveild
op zijn 2e jaar heb ik hem laten bekappen en toen pas weer nadat het nodig was, en dat was 8 maanden later pas en dan nog ging er maar een klein randje vanaf...
dit was oktober.....afgelopen jaar
nu heb ik hem vorige week maar weer eens laten doen,maar idem ging er amper wat vanaf en is hij eigenlijk alleen rond geveild
wie herkent dit?
en zal ik hem rondom op ijzers moeten gaan zetten als we straks ook gaan rijden? of zal hij zonder kunnen? (hoefsmid verklaard wel dat hij harde hoeven heeft)
Re: Hoefgroei
Hier ook eentje die nooit vaak naar de smid moe(s)t. De eerste jaren is hij maar een keer of 2 per jaar bekapt. Sinds we wat vaker op de weg komen wordt hij regelmatig bijgevijld ivm scheef afslijten achter. Ik was eerst echt wel bang dat hij snel met te korte hoeven zou zitten als we veel zouden buiten rijden, maar dat valt eigenlijk heel erg mee! 't Is echt dat scheef afslijten en z'n voorhoeven worden ook niet echt mooier van dat buitenrijden (af en toe wat flapjes enz.)
De smid vond het niet per se nodig hem op ijzers te zetten aangezien hij op zich goeie hoeven heeft, maar wij hebben hier echt een hele slechte omgeving (veel beton en de 'zandpaadjes' kan je eerder omschrijven als 'steenpaadjes') en omdat we 's zomers toch 3 à 4 keer een goeie buitenrit maken toch besloten om niet te wachten tot het te laat is en 'm zaterdag rondom op ijzers te laten zetten. Ben erg benieuwd!
De smid vond het niet per se nodig hem op ijzers te zetten aangezien hij op zich goeie hoeven heeft, maar wij hebben hier echt een hele slechte omgeving (veel beton en de 'zandpaadjes' kan je eerder omschrijven als 'steenpaadjes') en omdat we 's zomers toch 3 à 4 keer een goeie buitenrit maken toch besloten om niet te wachten tot het te laat is en 'm zaterdag rondom op ijzers te laten zetten. Ben erg benieuwd!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ik herken het
zeker bij Wammes.
Bij Olivia groeit het ook niet hard en omdat ik daar mee buiten rijd staat ze ook op ijzers.
Ondanks dat ze goede hoeven heeft, er is hier alleen asfalt en een paar slechte bermpjes.

Bij Olivia groeit het ook niet hard en omdat ik daar mee buiten rijd staat ze ook op ijzers.
Ondanks dat ze goede hoeven heeft, er is hier alleen asfalt en een paar slechte bermpjes.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Bink heeft vorig jaar 2 keer de hoefsmid gezien. Raika 4 keer. komt meer voor. groeien niet zo snel
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Finnea is nu voor de 2e keer in haar leven bekapt...1e keer alle hoeven, afgelopen keer alleen voor. Zij wordt 2 in juni. Ik had toch liever gehad dat ze wat sneller zouden groeien, dan zijn evt. afwijkende standen door de smid ook wat makkelijker te corrigeren.

Ik herken het ook bij zowel me oude verzorgfjord als nu met faira.
Verzorg fjord had altijd ijzers maar wered eigenlijk bijna altijd alleen maar bijgevijld.
Faira is vorig jaar voor de keuring 1e keer in haar leven geweest en dat doe ik dit jaar weer op die manier!
Verzorg fjord had altijd ijzers maar wered eigenlijk bijna altijd alleen maar bijgevijld.
Faira is vorig jaar voor de keuring 1e keer in haar leven geweest en dat doe ik dit jaar weer op die manier!
Faira (Orsta X Manus)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9

Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Danc moet om de ongeveer 10 weken. Vorige keer, met geluk, 12 weken, maar soms ook wel eens 8 weken.
Ekdal is vaak of bekappen om de 10 weken, of niks of alleen hoekjes vijlen. Heel verschillend. Ligt aan het jaar getijden, ligt aan hoeveel te buitenlopen.
Ekdal is vaak of bekappen om de 10 weken, of niks of alleen hoekjes vijlen. Heel verschillend. Ligt aan het jaar getijden, ligt aan hoeveel te buitenlopen.
-
Hier worden de hoeven iedere 8-10 weken wel bekapt/opnieuw beslagen, maar het verschilt per paard hoe snel het groeit.
Als je paard harde hoeven heeft, zou ik niet direct voor ijzers kiezen. Hoe meer druk er op de hoeven komt te staan, hoe meer de hoef gestimuleerd wordt te groeien. Kan goed zijn dat als je regelmatig op het harde gaat buitenrijden, dat de hoeven sneller gaan groeien (en ook netjes weer afslijten) waardoor ze niet direct op ijzers hoeft. Als je paard ze niet nodig heeft, dan is blootvoets altijd het beste!
Als je paard harde hoeven heeft, zou ik niet direct voor ijzers kiezen. Hoe meer druk er op de hoeven komt te staan, hoe meer de hoef gestimuleerd wordt te groeien. Kan goed zijn dat als je regelmatig op het harde gaat buitenrijden, dat de hoeven sneller gaan groeien (en ook netjes weer afslijten) waardoor ze niet direct op ijzers hoeft. Als je paard ze niet nodig heeft, dan is blootvoets altijd het beste!
Jeskim hoefde eigenlijk ook nooit echt.. Die groeien ook heel langzaam.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Danc kan echt niet zonder ijzers, heb het geprobeerd. maar niet gelukt.
Ekdal blijft zo lang mogelijk zonder ijzers.
Ekdal blijft zo lang mogelijk zonder ijzers.
- kristelhans
Hier ook zo'n exemplaar. Mijn stalbaas is hoefsmid en dat is wel fijn..ik had zelf laats het idee dat hij even bekapt moest worden maar dat hoefde niet..alleen geveild, vorm wat netter gemaakt. De laatste keer was in de herfst!! 2 of 3 keer per jaar dus maar.. Hoeven slijten ook niet heel raar, omdat we ontzettend veel buitenrijden (wel onverhard maar toch) dacht ik dat dat misschien zou gebeuren maar hij staat echt mooi op zijn hoeven! Beer heeft gewoon ontzettende goede hoeven! Ik zou zeggen, geniet ervan! 

ok dat is dus wel duidelijk, het komt dus heel vaak bij fjorden en is dus niks raars dat mijn paardje dat heeft
Dat scheelt weer in het zorgen maken
ik moet idd volgend jaar even bezien hoe hij zijn hoeven gaat slijten met buiten rijden
maar dit kwa ijzers vroeg ik mij meer af omdat mijn hoefsmid mij een voorijzer aanraadde ivm langzame groei
en ik eigenlijk meer van het rondom ben....als er dan toch beslagen moet worden.

Dat scheelt weer in het zorgen maken

ik moet idd volgend jaar even bezien hoe hij zijn hoeven gaat slijten met buiten rijden
maar dit kwa ijzers vroeg ik mij meer af omdat mijn hoefsmid mij een voorijzer aanraadde ivm langzame groei
en ik eigenlijk meer van het rondom ben....als er dan toch beslagen moet worden.
Ook Emily haar hoeven groeien niet snel, eind oktober voor het laatst..
En volgende week komt de hoefsmid langs, was nog niet eens echt heel erg nodig hoor..
Wel grappig dat veel fjorden dit hebben, ik vroeg me hetzelfde af..
En volgende week komt de hoefsmid langs, was nog niet eens echt heel erg nodig hoor..
Wel grappig dat veel fjorden dit hebben, ik vroeg me hetzelfde af..
Emily (v. Balony, m. Justy)
ja daarom dacht ik , ik open gewoon een topic , op een fjordenforum moet dat toch wel duidelijk wordenEmily schreef:Wel grappig dat veel fjorden dit hebben, ik vroeg me hetzelfde af..