Ruwvoer en andere etensvragen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Ruwvoer en andere etensvragen

Bericht door Annemarie » do 31 mar 2011, 10:04

Hoeveel ruwvoer heeft een paard per dag nodig? Ik vond zelf op een site 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht. Ik ben een beetje aan het kijken wat het minimale is wat Anka nodig heeft. Kreeg van de DA gister een beste veeg uit de pan dat ze VEEL te dik is :o .

Helaas heb ik wat betreft voer niet alles in de hand maar ik doe mijn best. Door over te gaan van 2x kuilvoer naar 1x kuil en 1x hooi is ze al aardig afgevallen. Maar nu is helaas het hooi ook een probleem. Voor de 3e keer deze winter wat gekuch. En dat komt echt van bovenin, DA kneep in de keel en ze kuchte onmiddelijk.

Ipv hooi moet ik nu Lucerne voeren (schijnt minder stoffig te zijn, hooi wat ik heb was ook wel ietwat stoffig). Dus maar een zak Lucerne gekocht, waaah duur. Maar goed. Heb haar daar een emmer (1 kg van gedaan) gisteravond en maar 1 plakje natgemaakt hooi.

Verder wordt ze wel fanatiek gereden, 4-5x per week. Iemand nog ruwvoer/afvaltips?

En hoe het in de zomer moet weet ik helemaal niet als ze met 4 anderen moet. Nisko's voerbehoefte is nl nogal hoog...
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Anouska

Re: Ruwvoer en andere etensvragen

Bericht door Anouska » do 31 mar 2011, 10:28

De maximale DS-opname uit ruwvoer en krachtvoer is ongeveer 2,5% van het lichaamsgewicht. Als je alléén ruwvoer voert zit je op 2% van het lichaamsgewicht.

Voor het afvallen misschien nog een keer extra in de week rijden.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Krista

Bericht door Krista » do 31 mar 2011, 10:56

Ik zou niet zoveel Lucerne gaan voeren als ik jou was daar worden ze juist voller van. Wij geven dat bij als ze in de winter wat schraal worden van het werken en de wei niet opkunnen. Het zet aan en geeft energie.
Kan je niet 2 keer een kleine portie kuil laten geven? Droog hooi gewoon mee stoppen als dat een reactie geeft want dat natmaken tot in lengte van dagen krijg je op een gegeven moment ook wat van...

1,5 kilo per 100 kg lichaamsgewicht dat zijn me nogal geen porties voor een pony.. Oos heeft het nooit gekregen iig toen hij vol in het werk stond. Die kreeg 2 keer per dag een kleine portie voordroog, op het oog gevoerd zeg maar, zodat hij slank bleef.

En wat is werk... dat is ook per persoon en per paard verschillend. De meeste paarden in de rijsport doen met alle respect niet echt heel veel hoor ;-)
De enigen die bij ons onbeperkt hooi krijgen zijn de dravers. Maar die werken ook echt.

Mijn rijpaarden krijgen ook niet zoveel hoor. Zie het gebeuren als ik die norm aanhoud dan zou Armani 11 kg hooi per dag moeten eten... nou dan kan ik hem rollen in plaats van rijden want die groeit ook snel dicht. Hij krijgt per dag zo 7 tot 8 kg en daarbij 4 kg krachtvoer.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 31 mar 2011, 10:58

Bovendien is ook de ene hooibaal de andere niet qua suikers en eiwitten, daar gaat t namelijk vaak mis mee.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 31 mar 2011, 11:18

@Krista: ik zei ook tegen de DA wordt ze niet dik van Lucerne. Antwoord was dat ik dan ook niet te veel moest voeren. Eeeh tsja. Ik ga nu dus de dingen ook maar even een beetje wegen om te kijken of het nog minder kan.

De porties kuil zijn al omlaag gegaan. Ik zal dat ook eens wegen voor de aardigheid. Ze krijgen 's morgens met 4 paarden 1 volle kruiwagen. Dus best kleine portie per paard (en Nisko eet dus 's avonds in haar eentje zo ongeveer dat :o :o , dus ik voorzie problemen als ze straks 24/7 buiten staan). Hooi natmaken krijg ik inderdaad wat van ja. Maar heb net nieuwe hooipakjes gehaald, dus zal er nog wel even mee door moeten gaan.

Waar ik bang voor ben als ik de porties te veel verklein is gebrek aan structuurrijk voer? Is mijn angst terecht of niet? Heb gehoord dat gebrek aan ruwvoer ook weer slecht is.

Verder staat ze 12 uur per dag op de wei, maar daar staan enkele sprietjes gras momenteel.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Krista

Bericht door Krista » do 31 mar 2011, 11:26

Wat heb je als bodembedekking op stal dan? Want als ze op stro staan knabbelen ze ook nog lekker wat structuurrijk "voer" weg natuurlijk.
Geef je veel brok of ook dat niet?
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 31 mar 2011, 11:33

Ik geef heel weinig brok, maximaal halve maatbeker ponybrok en ik sla soms wel eens een dagje over. Ze heeft stro in de stal waar ze zeker wel aan knabbelt. Maar ja, als ze gevoelig is op de luchtwegen moet dat misschien ook nog wel verandert worden in hemperade... :\
Megan

Bericht door Megan » do 31 mar 2011, 11:35

ja, dat is best een probleem als je verschillende paarden bij elkaar hebt lopen die allemaal verschillende behoeftes aan voer hebben. Zou ik ook erg lastig vinden.
Vooral in de zomer als je veel gras hebt, lijkt het me moeilijk doseren en als je het niet helemaal zelf in de hand hebt wat er op stal gevoerd wordt.
Als ik de norm aan zou houden zoals Krista ook zegt, zouden mijn paardjes moddervet worden. Ze zijn nu al een beetje aan de mollige kant maar niet echt dik.
Ik voer ze 's ochtends en 's avonds ieder twee dikke plakken hooi. 's ochtends lekker buiten, en 's avonds op stal. Ik voel dan gewoon hoe zwaar de plakjes zijn en pas het daarop aan. Daarbij krijgen ze 2x per dag muesli/Pavo Liga en lijnolie. 3x voeren zou ideaal zijn, maar dat lukt mij niet.
Kun je het krachtvoer niet een beetje minderen? Of krijgt ze al voer waar weinig eiwit in zit, maar wel met genoeg bouwstoffen? Te weinig ruwvoer is idd ook weer niet goed. Wat Krista zegt is ook wel een optie; stro en dan buiten voeren? Misschien kun je de voedingsdeskundige die bij het jubileum was (weet zo geen naam meer) om advies / voedingsplan vragen?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 31 mar 2011, 11:42

Mijn pony,s krijgen zo'n 7 kg goed hooi per pony per dag, 2 kg (geweekte) Subli Senior Priores, een 1/2 kg sportbrok (met rijden een hele). Dat is in de winter, ze staan 24/7 buiten met goede regendekens en beschutting. 's Morgens dus 7 kg hooi samen en de overige 7 kg, de Subli en de brok 's avonds.

In de zomer krijgen ze vaak alleen in de ochtend hooi, zal ook rond de 7 kg liggen en dan 's avonds Subli, brok en een stuk gras (Ik doe aan strookbegrazing.)

Lucerne gaven we voor een langzamere opname, volgens mij is het rijk voer dus worden er eerder dik van dan van hooi. Ik voer het niet meer sinds Ilonk een paar jaar terug ineens helemaal onder de jeukende bulten zat nadat ik lucerne bij was gaan voeren.

Mijn pony's krijgen wel aardig veel beweging natuurlijk, vaak een uur of wat draven aan een stuk. Stelregel hier is toch dat je een dik paard een jaar van voldoende beweging moet gunnen om af te vallen. Liever meer bewegen dan minder voeren.

Succes!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jilly

Bericht door Jilly » do 31 mar 2011, 11:44

Wat gek dat de DA lucerna aanraadt. Ik weet niet anders dan dat lucerne aanzet, ik zie daar eigenlijk geen enkel voordeel in tov hooi. Eerder nadeel wat met lucerne zijn ze zo klaar, terwijl ze met hooi toch nog bezigheid hebben.

Heb je al eens gedacht aan hele fijnmazige netten? Daardoor kunnen ze niet anders dan traag eten en zo zijn ze met een kleinere hoeveelheid wel lang bezig, wat toch ook fijn is als ze op stal staan.

Verder vind ik stro wel een fijne bodembedekking. Aangezien het moeilijk verteerbaar is zijn de darmen er lang mee bezig, maar ze halen er bijna niks uit dus meer dan een gevulde buik krijgen ze er niet van. Maar ivm kuchen is dat niet echt fijn waarschijnlijk...

Dan zou ik toch gaan voor een zo klein mogelijke hoeveelheid hooi/kuil in een fijnmazig net.
En niet ideaal, maar 's zomers misschien een draadje zetten tussen Nisko en Anka en dan zo met stroken werken? Die van Nisko wat groter dan die van Anke ofzo...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 31 mar 2011, 12:03

Het advies van je dierenarts vind ik ook erg vreemd. Lucerne is een aanzetter met een hoog eiwitgehalte en daarnaast weinig fosfor en veel calcium (iets wat je wel dus moet aan kunnen vullen in het rantsoen).
Ik zou juist eerder gaan voor overjarig hooi of natuurhooi..iets wat erg stengelig is. Daarnaast is stro inderdaad een goede maagvuller (kun je ook in het land bijgeven natuurlijk of bovenop vlas). De brok compleet wegnemen als ze het niet nodig heeft.

Vanwaar eigenlijk je overgang van kuil naar hooi? Een kilo kuil heeft namelijk gemiddeld meer water in zich zitten en minder droge stof dan hooi (ofwel, in een kilo kuil voer je feitelijk minder voedingsstoffen dan met een kilo hooi --> http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... de-ruwvoer).
Geluk is de vrucht van intens werk
Krista

Bericht door Krista » do 31 mar 2011, 12:04

Ilonka ik denk dat het werk wat jouw ponys doen niet vergelijkbaar is met die van Annemarie. Jij gaat al richting een draversrantsoen gezien de hoeveelheid kilometers die die van jou maken. Je doet dan geen snelwerk of intervalwerk maar wel duurtraining. Dat geeft een hele andere en grotere verbranding en ook bij rustdagen blijft het verbrandingsmotortje door draaien.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 31 mar 2011, 12:06

Als het echt niet anders kan moet er gesplitst. Maar er lopen nog 2 paarden bij dus dat maakt het al lastiger.

@Ilonka: ik ben ook zeker van mening dat Anka voldoende moet bewegen. Zodra ze wat kuchvrij is (morgen maar weer even rijden om te testen) zal ze ook weer vol aan de bak moeten. En misschien maar iets fanatieker dan nog. Buiten doe ik veel stapritjes, misschien maar alles in draf gaan doen en dan 2x hetzelfde rondje :+ . En ze valt nog wel af maar het gaat langzaam. Dus misschien moet ik gewoon nog meer geduld hebben.

Ik wil ook het liefst hooi voeren vanwege het energiegehalte maar kuil is weer veel beter ivm stof 8)7 .

@Annabel: ik heb gisteravond gesurft op die site. Handige website. Ja, iedereen zei dat ik hooi moest voeren omdat daar minder in zou zitten. Maar dat is dus niet waar begrijp ik? Brok is niet echt noodzakelijk volgens mij, ze hebben een liksteen in de wei voor de mineralen.

Hmmm, niet veel enthousiaste reacties over Lucerne zie ik al wel.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » do 31 mar 2011, 12:16

Hier wordt eigenlijk ook altijd op het oog gevoerd.
Zolang ze mooi op gewicht blijven, krijgen ze niets meer dan 5x per dag
in water geweekt hooi. (1 fjord voor de stof allergie en 1 fjord voor gevoeligheid voor suikers en eiwitten) het weken verminderd ook de voedingswaarde van de verkeerde eiwitten en suikers.
Daarbij krijgen ze dagelijks myoplast en Ukie na wat zwaarder werk een bodempje muesli
Bij stofallergie is toch het eerste wat geadviseerd wordt om het stro in de stal te vervangen?
En een hooinet met hooi ophangen lijkt me ook niet bevordelijk voor het stof, het stof dwarrelt lekker de luchtwegen in.
Vooral nu met de vrij hoge temperaturen moet je ook weer uikijken met het gras, er lijkt niks te staan, maar de topjes die volop groeien zijn erg smakelijk en fructaan rijk. 8)7 Ze staan hier de laatse paar dagen constant met hun hoofd naar beneden te genieten van de op het oog kaal lijkende wei.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 31 mar 2011, 12:33

Nou of je bij Anka kan spreken van stofallergie weet ik dus nog niet. Ze kucht nu voor de 3e keer deze winter. Vorige 2 keren was het telkens maar dag of 2-3 en dan ook nog bij aanvang van het rijden alleen (in rust niet en als ik verder reed ook niet weer). Maar omdat ze het nu voor de 3e keer had, heb ik de DA maar eens gevraagd. Ik wil ook niet doorrijden als dat niet goed is natuurlijk.

@Mirjam, hoe lang laat je het hooi dan weken? En giet je er wat water op of doe je het hooi echt "in bad". En welk strooisel heeft jullie stofallergische Fjord?
Krista

Bericht door Krista » do 31 mar 2011, 12:46

Annemarie je zou haar ook eens kunnen laten scopen om te kijken of er verder niets zit? Als ze voor de 3de keer dit jaar hoest? Voordat je je bodembedekking gaat omgooien en je veel werk blijft houden aan hooi natmaken?
Zijn haar longen ook geluisterd? Even in de keel knijpen kan je zelf ook wel doen nl daar heb je geen DA voor nodig... en bij een keelontsteking gaan ze dan net zo goed hoesten als bij een slijmophoping door overgevoeligheid ;-) dus dat zegt weinig.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 31 mar 2011, 12:50

DA wilde eerst wel scopen maar heeft er vanaf gezien omdat ze nog niet lang achtereen kucht. Achteraf denk ik had misschien wel beter in 1x gekund. Hij heeft niet geluisterd omdat hij zei dat hij dat niet goed kon horen vanwege haar dikke isolerende speklaag :x

Mja, nou weet ik het ook niet meer.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » do 31 mar 2011, 12:54

Annemarie schreef: @Mirjam, hoe lang laat je het hooi dan weken? En giet je er wat water op of doe je het hooi echt "in bad". En welk strooisel heeft jullie stofallergische Fjord?
Het hooi gaat echt een uur of 5 het water in, water erover gooien heeft geen nut. Ik werk altijd een dag vooruit zeg maar, anders krijg je zo"n natte bende in de stal. Dus er ligt hier altijd voor een dag uitgelekt hooi klaar.
Het is wel even wennen met voeren, want 1 klein plakje hooi wordt wel een flinke massa als het nat is. En dat is vaak met kuil ook vaak de "valkuil", de massa van 1 kilo kuil of 1 kilo gras is heel verschillend, en de meeste mensen geven met kuil toch dezelfde hoeveelheid massa als met hooi.

Wij hebben vlas in de stal.

Edit: Wij hebben Ukie ook laten scopen , omdat ook de DA er moedeloos van werd. Hij kon niks voelen of horen en ze bleef ook zo af en toe een keer kuchen.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Krista

Bericht door Krista » do 31 mar 2011, 12:58

Eeehm niet vervelend bedoeld maar wel een vreemde DA :roll: ...
niets kunnen horen... ZO dik zal ze toch niet zijn... tssss
en er is toch sprake van terugkerende klachten? Lijkt mij des te meer een reden. Plus het Lucerne advies vind ik voor een te zware koudbloed ook niet echt wijs.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 31 mar 2011, 13:03

@Krista: ja, ik vond eea ook wel wat vreemd. En nee, zooo dik is ze nou ook al weer niet. Zal eens een fotootje van haar maken (edit, zal Mieke even PBen, er zijn nog recente foto's van Anka van de Parelli). Binnenkort gaan ze 24/7 de wei op. Dat zou als het al stofallergie is moeten helpen. Als het dan nog eens terug komt ga ik onmiddelijk een scopie laten doen.
Plaats reactie