advies gevraagd: voeding

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Bailey

advies gevraagd: voeding

Bericht door Bailey » vr 25 mar 2011, 23:15

Ben erg benieuwd naar jullie visie, nu mijn training met Bailey verandert en ik steeds verschillende adviezen en meningen hoor.

Bailey staat 24/7 buiten in de wei. In de winter (oktober t/m april) krijgt hij mooi hooi bijgevoerd, in de zomer wordt er gewerkt met strookbegrazing waarbij de paarden iedere dag een reepje gras bij krijgen, zodat ze zich niet overeten. In de wei ligt een mineralenblok.
Afgelopen jaar eigenlijk praktisch niets gevoerd bijgevoerd behalve lijnzaad (tegen zand en voor een snelle verharing). Hij is absoluut het paard dat het minste eet op stal, maar is zeker niet schraal.

Sinds de sneeuw weg is ben ik ons trainingschema wat op gaan voeren en vraag me af of hij hier nog wel genoeg aan heeft, of dat meer muesli of een supplement nodig zouden zijn.
Hij krijgt nu zo'n 3 keer per week een handje (half koffiekopje) muesli voor het idee.

Ons schema per week ziet er ongeveer zo uit:
- 3 keer per week een buitenrit, totaal zo'n 40 km per week denk ik met vooral veel draf en afentoe stukken galop. Dit willen we zeker uit gaan breiden in de komende weken/maanden.
- 1 keer per week een uur dressuurtraining, met daarna half uur uitstappen in het bos
- 1 keer per week grondwerk (rechtrichten, stretchen, VD, wandelen, spelen in de bak)
- 1 keer in de week een klein buitenritje met veel stapwerk, licht bakwerk of een tutdag.

Hij begint nu weer mooi spieren op te bouwen en een keurig lijntje te krijgen, maar het is niet de bedoeling dat hij iets tekort gaat komen natuurlijk.

Goed om te weten is misschien dat de plek waar hij staat echt de 'eczeemhel' is. Weinig wind, weide net naast de bosrand op de veluwe. Ieder paard met ook maar een beetje aanleg voor zomereczeem krijgt hier gegarandeerd gigantische jeuk. Alle hafjes, fjorden en friezen staan ingepakt in eczeemdekens. Behalve Bailey, die heeft gelukkig nergens last van... en dat wil ik graag zo houden. Wil dus graag zo min mogelijk suikers en eiwitten voeren.

Weet natuurlijk dat het een kwestie van kijken naar je paard is, maar als het kan wil ik het graag voor zijn en ben benieuwd wat paarden in bijvoorbeeld een vergelijkbare situatie eten en krijgen.
Bella
Contacteer:

Re: advies gevraagd: voeding

Bericht door Bella » za 26 mar 2011, 08:14

Tja, als het paard er nog goed uit ziet (of zelfs beter uit gaat zien) dan zou ik zeggen: Je rantsoen volstaat. Je kunt uiteindelijk, als je denkt hij heeft meer nodig, wat (basis)brok bij gaan voeren. Muesli is ook heel mooi, maar aangezien je zelf al zegt dat jullie in een eczeemgebied zitten...muesli bevat over het algemeen (van de meeste merken) wel behoorlijk suiker.

Weet je verder de waarden van je huidige voer? Dan kun je dat ongeveer op een rijtje zetten met alles wat daar aan waarden in zit. Buitenrit naar jou maatstaven is denk ik bij uitbreiding aan te vullen met een percentage van datgene wat ze in de endurance voeren...voor de langdurige energie. Daar zijn dingen als plantaardige olie ook heel prettig in te gebruiken voor het energieniveau. Mineralen etc vind ik altijd lastig te peilen wat ze missen/meer nodig hebben, zonder het paard er verder op te testen.
Geluk is de vrucht van intens werk
nina1993

Bericht door nina1993 » za 26 mar 2011, 08:29

Voor je eigen idee kun je ook eens kijken op de website voervergelijk.nl Daar kun je je wensen invullen en dan komt het best passende voer vanzelf naar boven.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Dennis

Bericht door Dennis » za 26 mar 2011, 09:16

Als hij er goed uit ziet zou ik weinig veranderen. Wel zou ik na gedane arbeid wat brok geven en de muesli weglaten
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther

Bericht door Esther » za 26 mar 2011, 10:37

Zolang hij er goed uit ziet niets veranderen.
Pas als hij in gaat vallen, dikker wordt, slechte verharing o.i.d. dan ga je het voer aanpassen.
Met oog op de eczeem zou ik ook overgaan op gewone brok i.p.v. muesli.
Ik voer zelf altijd graag ponybrok. Het gehalte vit. en min. is hoger zodat je er minder van hoeft te geven. Hebben ze wat meer om het lijf nodig dan ga ik over opbasisbrok.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 26 mar 2011, 10:42

Ik zou niet wachten tot hij gaat invallen en het dan aanpassen, naar mijn idee ben je dan te laat.
Zeker als je gaat trainen daar worden ze slap van.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Jilly

Bericht door Jilly » za 26 mar 2011, 12:29

Als hij er nu goed uitziet en actief genoeg is zou ik niet meteen gaan bijvoeren. Als je toch wat zou willen bijgeven zou ik een muesli als Marstall vito kiezen. Heeft een ontzettend laag zetmeel+suiker gehalte (uit m'n hoofd iets van een 10%, terwijl een normale brok of muesli rond de 30% zit).

Waar ik naar zou kijken:
-Marstall Vito -> is gebaseerd op niet-zetmeel-koolhydraten en is zetmeel-arm, graan- en melassevrij
-Equifyt -> melassevrij, seizoensaangepast en GGO vrij

op de site van Equifyt staan de Z+S gehaltes niet op, maar ze antwoorden snel op mail met zeer duidelijk antwoorden :j
Van merken als Pavo zou ik afblijven...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Viv

Bericht door Viv » za 26 mar 2011, 16:48

Natural Balance van havens:
Unieke, kerngezonde muesli van ontsloten granen geheel zonder melasse en zonder toegevoegde suikers. Bevat tevens een optimale omega 3/6 verhouding, extra vezels en knoflook. Door het hoge vezelgehalte o.a. zeer geschikt voor paarden met maagzweren. Havervrij
Voor méér informatie, voedingswaarden en een afbeelding van dit voer: http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » za 26 mar 2011, 16:52

Naar die natural balance had ik ook gekeken, verkopen ze bij de verdeler waar ze op stal altijd voer halen, maar met een Z+S gehalte van bijna 40% geen optie hier helaas...

Die verkoper bleef me ook maar Pavo aanpraatte. Toen ik zei dat ik had gelezen dat er veel paarden meer gingen schuren daarvan begon hij me bijna verrot te schelden. En hij bleef ook maar volhouden dat jeuk door eiwitten kwam en niet door zetmeel/suiker. Daar ga ik nooit meer naartoe haha
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bailey

Bericht door Bailey » zo 27 mar 2011, 19:57

dankjulliewel voor al het meedenken en de goede, nuttige tips en adviezen!
Ik ga me lekker verdiepen in de genoemde websites, merken enzo :)
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 28 mar 2011, 09:53

ik ben dan van mening dat als je je werk gaat opschroeven, en je paard er nu goed uit zie, je wel moet bijvoeren. om hem zo te houden. Karev is ook een recreant, maar krijgt na gedane arbeid (5 á 6 x per week flinke buitenritten) standaard op een dag een 3/4 schep subli ponybrok, en een kwart muesli. Na arbeid krijgt ze een extra kwart muesli, tot een halve.

Je moet hem nu op gewicht zien te houden, en de energie die je er uit rijd, moet aangevuld worden in mijn ogen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Plaats reactie