Parelli in Gieten door Mieke gefotografeerd

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Esther

Re: Parelli in Gieten door Mieke gefotografeerd

Bericht door Esther » do 24 mar 2011, 21:24

Ik denk dat je een slechte demonstratie hebt gezien. :+
Ben wel met je eens dat het begin er wat onbeholpen uit ziet, hihi.. Maar net als bij alle andere methoden moet je ergens beginnen en daar steeds meer subtiliteit in krijgen.
Vernieuwend is het niet, het is een andere vorm van communicatie die wel heel eerlijk is naar je paard. Maar de parelli-methode heeft een duidelijke opbouw, waardoor het toegankelijk wordt voor veel mensen. Er wordt heel goed in uitgelegd waarom een paard reageert zoals het reageert en hoe je daar op in kunt spelen :)* , ik val zelf in de categorie die daar hulp bij nodig heeft omdat ik mijn paard soms (ahum meestal denk ik eigenlijk := ) ook niet begrijp en de parelli methode is voor mij een duidelijke én voor mijzelf en voor mijn paard een leuke methode.
Als jij alleen zwaaien en vreemde hulpen tijdens longeren ziet, dan is het of een hele slechte demonstratie geweest of je hebt je er ook nog niet echt in verdiept, want dat is wel nodig.
Anita, als ik jou als voorbeeld mag gebruiken?? heeft alleen gekeken tijdens de clinic en zij gaf toe dat het dan inderdaad niet zo leuk en leerzaam is omdat je de uitleg en het idee erachter mist. Denk dat het daar bij jou misschien ook is misgelopen.
Moet eerlijk zeggen dat ik er zelf eerder ook niet zo voor openstond, ben ook een heel nuchter mens en behoorlijk sceptisch t.o.v. dit soort dingen (boerenfamilie :roll: ), maar door de DVD's en hulp van Wendy ben ik wel tot andere inzichten gekomen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Mieke

Bericht door Mieke » do 24 mar 2011, 21:38

Dan kun je beter een keer naar een workshop komen ;) word alles haarfijn uitgelegd.
Het gaat om de communicatie met je paard, die versterk je enorm, je bent samen met je paard bezig als team en niet zoals teveel gebeurt dat jij wel geniet maar je paard niet. Je kan op parelliconnect een gratis dvd bestellen volgens mij.

@Charret, wendy en ik hebben hem donderdag gezien un de hoptopshow, echt zo geweldig!
Ctje :)
Charret

Bericht door Charret » do 24 mar 2011, 21:57

Wat is er tegenwoordig nog wel vernieuwend? Het is gewoon een methode die je kunt proberen om je paard beter te leren begrijpen.
Er zijn div. filmpjes te vinden op internet, YouTube dus je hoeft niet gelijk een DVD te kopen. Bij de bibliotheek heb je boeken die je kunt lezen om inzicht te geven. Je hoeft niet te wachten op een antwoord, ga zelf op ontdekking uit.
Ik weet ook niet of het iets voor mij is. Maar dmv zo'n workshop hoop ik daar meer inzicht over te krijgen. Gewoon leuk en mocht het tegenvallen, nou..dan niet.
Miekjuh schreef: @Charret, wendy en ik hebben hem donderdag gezien un de hoptopshow, echt zo geweldig!
Wij hebben alleen een korte demonstratie gezien met een paard dat de trailer zo op en af gaat. Zo indrukwekkend.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 25 mar 2011, 07:02

voor míj was het in elk geval wél vernieuwend :D
Ik ken mezelf helaas te goed om te weten dat er bij mij in praktijk weinig van terecht komt, ik moet echt les hebben. En dat wil ik ook wel, maar ik ken niemand die hier betaalbaar aan huis komt.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kelly

Bericht door Kelly » vr 25 mar 2011, 07:40

Ik heb wel een klein beetje hetzelfde als Esmir maar dat is meer omdat ik ook nog nooit echt op die manier gewerkt heb.
Heb zelf nooit problemen in de omgang met mijn paarden dus heb het ook niet nodig...
Zijn allemaal braaf aan het touw en gaan keurig de trailer op..
Taco kon ik prima op een halsringetje rijden.
Adorno niet maar dat heeft iemand anders voor me verpest.
Trauma zit zo diep in het paard dat dit niet veilig is.

Daarbij zou ik graag eens zien hoe ze een écht probleem paard aan zouden pakken.
Er staat van Hempfling een filmpje op van een zogenaamd levensgevaarlijke hengst..
Nou die had ik zelf ook wel zo van stal gehaald..
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Charret

Bericht door Charret » vr 25 mar 2011, 08:40

Ik heb hier ook geen trailer laat problemen, maar ik vind het gewoon interessant om te zien hoe het ook kan. Of ik het ook ga gebruiken is een 2de.
Je zult maar een paard hebben dat niet laat. Hier op stal ook 1 en de reden is echt altijd te achterhalen..
Kelly

Bericht door Kelly » vr 25 mar 2011, 08:43

Charret schreef:Ik heb hier ook geen trailer laat problemen, maar ik vind het gewoon interessant om te zien hoe het ook kan. Of ik het ook ga gebruiken is een 2de.
Je zult maar een paard hebben dat niet laat. Hier op stal ook 1 en de reden is echt altijd te achterhalen..
Dan is het zeker intressant om eens zo'n clinic te volgen!

Petra Vlasblom ofzo is hier een keer op stal geweest toen er een paard niet op de trailer wilde voor een sessie..
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 25 mar 2011, 08:48

Zolang het paard niet 'vernieuwend' is kan een methode dat ook nooit zijn...het zijn allemaal principes steeds weer toegepast op het paard, want tja, daar wil je wat van.

Parelli heb ik vooral waardering voor gekregen door het zien van een stukje van de DVD naar aanleiding van Esther die mij vertelde wat er daar gebeurde...het gaat mij niet om de exacte methode, maar de puntjes die aangesproken worden, waar je vervolgens zelf je voordeel uit kan halen. Zo vond ik het geweldig te zien hoe de natuurlijke reactie van de mens eigenlijk precies zo is als die van het paard...vluchten voor datgene wat je niet kent en ben je wat brutaler? Dan ga je er tegenin (steigeren, duwen). Dat stukje van nog beter het paard begrijpen en inzien vind ik érg leuk en leerzaam. (maar ik weet inderdaad ook van mezelf dat ik geen 100% bepaalde methode-mens ben, ook omdat ik een beetje anti-commercie ben, maar neem wel graag bruikbare onderdelen mee....iemand mag mij iets uitleggen, laten zien en laten uitvoeren, maar echt opdringen liever niet. Maar als het echt super werkt, ben ik zeker niet te beroerd om te zeggen 'doe ik niet/wil ik niet, want het is die en die methode'.)

Heb ook zeker geen probleem met mijn paarden als trailerladen, domantie (soms akkefietje, maar wie niet) etc, maar vind het heerlijk om bij te leren..
Maarja...wat is nu bijvoorbeeld ook echt een 'levensgevaarlijk' paard? Denk dat dat per persoon verschilt. Hetzelfde verhaal met 'trauma's' dat is ook per interpretatie verschillend.

Ben ook erg benieuwd wat de paarden (en wij) etc gaan doen hier met de clinic :D Hoe ze er op reageren....
Geluk is de vrucht van intens werk
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 25 mar 2011, 08:50

Ik vond de grondbeginselen van de deelnemers idd vrij saai om naar te kijken maar zou me goed kunnen voorstellen dat als je daar zelf staat met je paard dan het dan wel leuk is om te doen. Het is voor mij echter geen haalbare kaart om een hele middag op de been te zijn en bezig te zijn met een paard. De demonstratie van Wendy met Spetter vond ik wel erg leuk om naar te kijken.

@Megan: Het is prima hoor dat je de foto hebt geplaatst. Als je er nog meer wilt plaatsen vind ik dat prima.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
esmir

Bericht door esmir » vr 25 mar 2011, 09:26

ik denk dat mijn beeld inderdaad misschien heel fout is, ik ken het namelijk vanuit iemand die een jonge hengst gekocht heeft, geen ervaring met paarden, en de parelli methode heeft toegepast om te leren hoe ze dit paard moest opvoeden. het resultaat: een vervelend dominant paard, die verschrikkelijk dramt.. waardoor ik alleen maar gevaarlijke situaties zie ontstaan. Ze heeft het ook over "eerlijk zijn naar je paard" maarja, wat is eerlijk?? Wat daar gebeurd in ieder geval niet :D ik zie daar een paard die iedere dag in gevecht is om uit te zoeken wie van de twee nou leider is.. maar, ik denk, of weet nu bijna zeker, dat haar manier van uitvoering aan de hand van alleen die dvd's, niet de goede is. (misschien kan ik met haar eens naar zo'n clinic :D )

Ik heb zelf ook nooit de behoefte gehad om naar een hulpmiddel te grijpen, omdat ik zoals kelly zegt, nooit echt problemen heb ondervonden. Ik ben wel geprikkeld om eens verder te kijken dan mn neus lang is, en eens uit te zoeken, hoe het dan wel zou moeten..
*Het is beter om niemand te vertrouwen, dan een keer belazerd te worden*
:¨·.·¨:
`·. Rubis, geef Cristel een kusje van me daarboven!!
Megan

Bericht door Megan » vr 25 mar 2011, 10:55

@ Anita, ik kan me voorstellen dat het een beetje saai was om naar te kijken. Als je zelf bezig bent, is het heel interessant. Ik heb mij ook geen moment verveeld.

Het zijn maar hele kleine dingetjes en vorderingetjes die het zo leuk maakt. En ik had zelf ook nooit iets aan Parelli gedaan. Niet alleen Zero moest eraan wennen, maar ik ook. Dan is het wel heel handig om iemand zoals Wendy te hebben om te kijken of je het zelf ook goed doet en wanneer je een oefening kunt stoppen omdat je paard reageert.

Ik ben ook niet van plan om Zero zo te trainen dat ie een demo ala Spetter kan geven _/-o_ maar haal voor mijzelf wel de nuttige bruikbare dingen uit deze methode en haal ik ook weer andere dingen uit andere methoden. Lekker relaxed toch als je paard fijn op de trailer gaat, niet door je heen loopt of met jou al skieend er achteraan wegrent (ik noem maar wat).
Het lijkt me ook heel handig wat Wendy deed tijdens de demo. Ze kon Spetter met haar aanwijzingen zo neerzetten dat ze er zo vanaf de ton op kon stappen +:)+

@ Esmir, volgens mij ligt het niet alleen aan de methode of deze werkt of niet. Alles valt en staat bij degene die het uitvoert. Het is juist de bedoeling dat je paard het al begrijpt als je hele kleine aanwijzingen geeft.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Charret

Bericht door Charret » vr 25 mar 2011, 22:51

esmir schreef:ik denk dat mijn beeld inderdaad misschien heel fout is, ik ken het namelijk vanuit iemand die een jonge hengst gekocht heeft, geen ervaring met paarden, en de parelli methode heeft toegepast om te leren hoe ze dit paard moest opvoeden. het resultaat: een vervelend dominant paard, die verschrikkelijk dramt.. waardoor ik alleen maar gevaarlijke situaties zie ontstaan. Ze heeft het ook over "eerlijk zijn naar je paard" maarja, wat is eerlijk?? Wat daar gebeurd in ieder geval niet :D ik zie daar een paard die iedere dag in gevecht is om uit te zoeken wie van de twee nou leider is.. maar, ik denk, of weet nu bijna zeker, dat haar manier van uitvoering aan de hand van alleen die dvd's, niet de goede is. (misschien kan ik met haar eens naar zo'n clinic :D )
Ik herken hier wel iets uit van een vrouw die ik ken. Het paard kan aan de hand zo irritant tegen je schuren. Ik wil dat niet hebben zij vindt het dan sneu om hem te corrigeren, "ach het is maar even".
Zo ook met wassen, zij zet hem niet vast omdat hij vervelend is. Ja.. met het niet meer doen lost je het probleem niet mee op. Het is veel vervelender steeds iemand te moeten vragen om je paard vast te houden of zelf 10min langer bezig te zijn dan nodig omdat je je paard moet afspuiten en vast houden tegelijk.
Dat dier zal steeds een klein stapje verder gaan i.m.o.
Bailey

Bericht door Bailey » za 26 mar 2011, 00:01

Bailey is voordat ik hem had bij Wendy op 'parelli-bootcamp' (zo noem ik het, hihi) geweest en daar beleerd van wat ik begrepen heb. Dus ja, parelli kent hij zeker! Zelf ben ik er minder strict mee bezig, doe wel veel grondwerk en dergelijke maar volg niet heel precies een methode.

In september is Wendy bij mij in de buurt (NH-dag van stal mansour), ga ik kennis met haar maken en kan ze Bailey ook weer eens zien. Ben benieuwd en kijk ernaar uit!
Laatst gewijzigd door Bailey op za 26 mar 2011, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther

Bericht door Esther » za 26 mar 2011, 10:25

Ik merkte bij mezlef dat Fjella best een pittig paard kan zijn en dat ze dus echt wel toe was aan wat kleuterschoollesjes. Ze kan heel lomp zijn en drammerig.
Omdat ik al vaker Parelli heb gezien bij Wendy, leek het me wel leuk om er nu echt eens mee aan de slag te gaan. Ik ken Wendy alweer een heel tijdje..
Ik had het ook op de reguliere manier kunnen doen, maar het leek mij gewoon wel interessant. Was ook niet van plan om het met Tea te gaan doen, maar ja.. Die pak ik er nu ook bij.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie