extreme wintervacht

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dennis

extreme wintervacht

Bericht door Dennis » wo 16 mar 2011, 19:21

Terwijl alle paarden hun vacht lekker loslaten is dat bij Norka echt een probleem. Deze winter heeft ze zo'n dikke wintervacht gekregen. Als ze buiten in de kou loopt is dat natuurlijk super maar op stal heeft ze het gewoon warm. Op de huid is ze niet nat maar boven op de vacht wel. Gevolg is dus dat ze niet te borstelen is. Vandaag ben ik er met de schaar in gegaan. D'r borst heb ik kortgewiekt en ook tussen haar achterbenen zodat ze de warmte kwijt kan. Ik wilde dr niet in een keer doen en het is niet kaal, er staat nog een lekker vachtje wat weer te borstelen is. Op de foto kun je een beetje zien hoe haar vacht er dus de hele winter uit heeft gezien.

Waar komt het ineens vandaan? 16 winters heeft ze een normale wintervacht en nu dus deze dikke niet te borstelen vacht. Heeft er iemand ervaring mee?

Mocht het volgend jaar weer deze kant op gaan dan gaat er in het begin van de winter dan scheer ik dr en dan een deken erop

Afbeelding
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
kristelhans

Re: extreme wintervacht

Bericht door kristelhans » wo 16 mar 2011, 19:30

Kan het iets met de leeftijd te maken hebben? Dat het toch extra energie kost? Het is ook wel heul warm maar er zijn wel meer paarden die nog zo dik in de vacht zitten. Geloof dat het meer met de lengte van de dagen heeft te maken dan met de temperatuur. Beer begint altijd rond kerst te verharen...direct als de kortste dag is geweest.. Hij zit al weer zo goed als in zijn zomervelletje nu! (okee, hier en daar wat lange plukjes en zijn benen zijn nog wel lang en de baard zit er ook nog semi aan..).
Esther

Bericht door Esther » wo 16 mar 2011, 19:37

Staat ze al de hele winter 's nachts op stal?
Mijn kleintjes verharen ook nog niet erg, maar die staan ook op een best frisse wei. Logisch dat het dan langer duurt. Digai staat nu in de opfok, onderdak maar wel open en hij begin nu ook te verharen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » wo 16 mar 2011, 19:52

ze heeft de hele winter s'nachts op stal gestaan en overdag lekker buiten. Normaal gesproken was Norka eigenlijk van de drie wel de eerste die al in dr zomer outfit kwam. Ulrieke is nu al een heel eind door het verharen heen. Op de plekken die ik nu geknipt heb kon ik daarna ook lekker rossen en kwam alles goed los, maar door die dikke bovenlaag wat door het zweten een massa is kan het gewoon niet los komen omdat het meer een geheel blijft als allemaal losse op zich zelf staande haren
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 16 mar 2011, 19:59

Ilonka (bijna 23) liet ook nog weinig tot geen haar los hoor van de week, het is dat ik haar zaterdag kaal heb geschoren anders had ze nu nog erg veel vacht en het véél te warm.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Esther

Bericht door Esther » wo 16 mar 2011, 19:59

Tja, wel vreemd..
Je zou inderdaad een beetje gaan twijfelen aan de gezondheid, maar kan ook zijn dat ze gewoon wat ouder wordt..
Misschien kun je een beetje lijnzaadolie bij gaan geven??

Jeskim verhaart geloof ik nog prima..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Claudje

Bericht door Claudje » wo 16 mar 2011, 20:03

De vacht ziet er op de foto ook enigszins krullerig uit, of zie ik dat verkeerd?
Overmatige vachtgroei kan ook een syptoom van de ziekte van Cushing zijn.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Dennis

Bericht door Dennis » wo 16 mar 2011, 20:08

Dat krullerige komt dus doordat het zo'n dikke vacht is en ze daardoor dus zweet op stal. Toen het s'nachts flink vroor had ze er geen last van maar nu de temperatuur dus hoger is kan ze de warmte niet goed kwijt. Door dat zweet en deels doordat ze ook nog eens een varkentje is op stal is de hele bovenlaag een massa. Daardoor vallen de haren niet makkelijk van de lijf terwijl ze van onderuit wel loslaten. Afgelopen zomer had ze een mooi zomervelletje en is haar wintervacht ook geleidelijk gekomen
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 16 mar 2011, 20:29

Meline had deze winter ook duidelijk meer vacht dan anders en ook was haar vacht duidelijk dikker dan van de rest. Zij had het op een gegeven moment ook echt warm 's nachts op stal, was ook nat op sommige plekken. Gek genoeg laat zij nu juist de meeste haren los van allemaal en is ze inmiddels het verst heen met het vervangen van de vacht voor het zomertenue. Ze heeft een klein poosje lijnzaadolie door haar biks gehad maar ik geloof dat Jeroen haar dat nu niet meer geeft.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » wo 16 mar 2011, 21:24

Het kan een teken zijn van een wat verminderde gezondheid vooral als er erg lange haren tussen zitten. Een paar vitamine shotjes en lijnzaadolie zouden je paard wat kunnen helpen.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 16 mar 2011, 21:27

Fjordy en Gio laten beide nog niks aan haren nog. Heel apart, ze staan dan ook echt te zweten overdag. Ik doe er niet veel aan, want zoals nu is het weer flink afgekoeld opeens. Ze staan dan wel dag en nacht buiten hier natuurlijk :j. Ze hebben allebei nog een flinke wintervacht :=
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
foss

Bericht door foss » do 17 mar 2011, 05:18

Ik vind dat deze winter anders is dan voorgaande, de paarden verharen gewoon later.
Mijn paarden zijn al aardig aan het verharen ook de oudere, misschien wat extra vitamine om haar zo door de verharing heen te laten komen.
Het is natuurlijk ook wel gek weer geweest afgelopen week heel warm dan weer koud.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 17 mar 2011, 09:39

Ik ga met Annemarie mee, kan een teken zijn dat ze minder goed in hun vel zitten. Dat is wat mijn instructrice ook zegt, extreme vachtgroei en moeilijk loslatende vacht, dan kan de algehele conditie van het paard minder goed zijn. En dat kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben.

Nisko haart al vanaf begin januari en is al heel mooi glad. Zit super in de vacht. Anka haart ook goed maar dat valt minder op omdat ze geschoren is.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 17 mar 2011, 09:50

Hier zijn de eerste al sinds kerst aan het verharen. Als een paard goed in zijn voeding zit heeft hij niet zo'n dikke vacht nodig om zichzelf warm te houden omdat hij door een optimale verbranding warm blijft. Het is natuurlijk iets anders voor paarden die het jaar rond buiten blijven die maken iets meer haar aan en verhalen iets later. Alleen Freya had wat langere haren aangemaakt een teken dat ze niet in topconditie was . Zij heeft als piepjong veulen een clostridium en e-colie besmetting doorgemaakt en was op sterven na dood. We hebben haar langere tijd thuis een intensive care behandeling gegeven en haar darmen waren als het ware geëtst, een gladde pijp . Ze is ook nog eens erg groot en groeit jammer genoeg erg hard. We voeren haar optimaal maar het darmmateriaal heeft lange tijd nodig om te herstellen en maximaal voeding op te kunnen nemen. Wat dat paard naar binnen schuift is gigantisch, ik kan er 2 fjorden voor houden ook krijgt ze extra brok en vitamine shotjes. Momenteel komt ze erg mooi onder haar wintervacht vandaan dus we zijn op de goede weg, de huid bij een mens en dier zijn spiegels van de gezondheid, .......
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 17 mar 2011, 10:12

Het komt denk ik een beetje door het zo wisselende weer bij de oudere paarden. De fjorden hier op de wei hebben het ook. Moby wil nog niet echt verharen en hij heeft de vacht voor een hele ijsberen familie.

Maar ja ik kan hem ook niet helpen door te scheren, hij staat per slot van rekening 24/7 buiten. Ik geef ze nu lijnzaad en heb ze een vitaminen shotje gegeven, kijken of dat gaat helpen. Had een beetje het idee dat de 2 oudste ook in een dipje zaten, het is een strenge winter geweest dus dat heeft al veel energie gekost.
Fran

Bericht door Fran » do 17 mar 2011, 10:39

Het weer heeft heel erg geschommeld. Laatst bijv. het vroor 's nachts een paar graden en overdag was het 9 graden volop zon. En ze wordt natuurlijk een dagje ouder.
Ik zou haar nu niet meer zo snel scheren, maar beetje lijnzaadolie en vitaminespuitje kan natuurlijk nooit kwaad.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » zo 20 mar 2011, 07:16

Ik schrok er ook van hoeveel wintervacht Jimmy kreeg (1e winter dat ik hem heb). Ondertussen is hij hem gelukkig bijna kwijt.
Elke avond stond hij ook zwetend op stal.
Ik heb hem toen als volgt laten scheren:
Afbeelding

Daarna heeft hij geen enkele avond meer nat op stal gestaan.
Voordeel van dit patroon is dat ze gewoon lekker zonder deken kunnen blijven, maar toch die warmte beter kwijt kunnen.
Misschien kun je dat volgend jaar ook overwegen als er niks medisch achter alles zit.
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
roos

Bericht door roos » zo 20 mar 2011, 07:19

Dit model heeft Dancer ook. Bij de flanken heb ik nog een klein boogje weggeschoren. Werkt ideaal!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » zo 20 mar 2011, 07:30

Ja is echt ideaal inderdaad.
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
Dennis

Bericht door Dennis » zo 20 mar 2011, 08:39

Ik heb haar borst nu dus ook "geknipt" zodat het niet meteen kort is en ze toch beter de warmte kwijt kan.

Maar het probleem zit hem dus niet in het niet los laten van de haren, dat gaat wel goed alleen vallen ze niet van haar lichaam doordat haar hele vacht door het zweten zo'n massa is geworden. Vandaar dat ik me dus afvroeg waarom ze ineens zo'n dikkere vacht als anders had
Plaats reactie