Paard eet zand wie heeft er tips

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Sjolvir

Re: Paard eet zand wie heeft er tips

Bericht door Sjolvir » ma 28 feb 2011, 06:24

Ruwvoer bijvoeren in paddock, zodat ze geen zand gaat staan eten.
Net met hooi op hangen? Of mijpart gewoon stro erin?
Speelgoed in paddock gooien (in geval mevr. dat intressant vind)

En je hebt echte diehards, die het blijven doen, paddock bestraten.... (zal wel geen optie zijn)

Sandclear en lijnzaad zijn leuk, maar vaak krijg je daar echt niet al het zand mee weg.
Echter zou het wel blijven geven in jouw geval, neemt allicht wat zand mee naar achteren.
Zand is zwaar en kan onderin de darmen blijven liggen.
Voorkomen is beter dan genezen, dus dan toch maar muilkorf op (hoewel ik er ken die dat dan gewoon als zandschep gebruiken)

Weet je of ze het ook al deed voor jullie haar kochteni in februari?

Af en toe mest controleren, kan heel eenvoudig, neem verse mest, doe die in plastic zakje met water, even soppen.
Nachtje laten hangen, dan kan je zien hoeveel zand er in de mest zit.
Verradelijke is, dat soms juist veel zand in je paard zit en niet mee naar buiten komt.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
foss

Bericht door foss » ma 28 feb 2011, 08:12

Ze staan in de buitenbak dus bestraten is geen optie en bijvoeren doe ik echt niet buiten aangezien ze met meer staan en dan gaan de laagste in rang het laatste hooi opeten wat in het zand ligt.
Ben er bijna een paard door kwijt geraakt en doe het daarom niet meer.
De mest controleer ik altijd al standaard als ik denk dat ze wat binnen krijgt, ik denk dat muilkorfen de beste optie is het is gewoon een eigenwijze merrie die gewoon door blijft gaan wie weet heeft dit toch met haar verleden te maken.

Lijnzaad werkt gelukkig nog goed genoeg ze heeft nog nooit koliek gehad van het zand en ja alles krijg je nooit weg want het is zwaar en het zakt naar beneden maar je lost er wel wat mee op.

Er is ook vlozaad dat kan je droog geven maar dat zet uit en daar moet een paard heel veel bij drinken en dat vind ik best eng omdat het uitzet en het is heel duur maar wel veel makkelijker.

Bedankt voor al het meedenken.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Tanja

Bericht door Tanja » ma 28 feb 2011, 13:50

Die muilkorf heb ik ook aan gedacht maar dat zou ik echt als laatste optie doen,
zou je die een deel van de dag om kunnen doen of is het zodanig erg dat ie de hele dag om moet?
Ik begrijp ook goed dat je de koliek voor wil zijn.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
foss

Bericht door foss » ma 28 feb 2011, 16:36

Ja ik vind muilkorfen ook zielig maar het is echt het enige wat helpt wil haar nog lang niet kwijt, doe trouwens een graskorf om iets vriendelijker en dan kan ze ook gewoon drinken.
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 28 feb 2011, 18:44

foss schreef:Er is ook vlozaad dat kan je droog geven maar dat zet uit en daar moet een paard heel veel bij drinken en dat vind ik best eng omdat het uitzet en het is heel duur maar wel veel makkelijker.
Vind dit best wel meevallen...er komt een slijmerige laag omheen, maar vond niet dat het extreem extreem uitzette :n Prijs valt ook nog wel mee, je hoeft er namelijk maar weinig van te gebruiken. 600 gram voor ca. 18 euro?!? Kuur was dan 40 gram per dag en dat 5 dagen lang geloof ik?

Zie het ze hier ook wel eens doen, zand oplikken...weet niet wat dat dan is, want ook hier hebben ze wel hun voorziening in mineralen en ruwvoer.

We hebben een keer een merrie gehad, die is er uiteindelijk wel aan onderdoor gegaan, maar die wou alleen nog maar zand eten...niks anders meer.
Geluk is de vrucht van intens werk
foss

Bericht door foss » ma 28 feb 2011, 20:37

Er zijn paarden die gewoon hun maag vullen met zand dat is niet fijn, ik denk dat er best weinig aan te doen is ze heeft gewoon af en toe die tik nou dan maar een muilkorf het is niet anders.

Het vlozaad is in vergelijking met Lijnzaad gewoon een stuk duurder en ik heb er niet 1 staan anders had ik het wel gekocht.
Plaats reactie