Kunstmest, gedroogde koemest korrel niks....Wat is goed?
- nancy imka
Kunstmest, gedroogde koemest korrel niks....Wat is goed?
Hoi,
Wij staan nu drie jaar op ons stukje en eigenlijk hebben we nog steeds goeie balance gevonden voor ons weiland. Iedere keer denken we oh de paardjes kunnen er nu wel even op, en dan was het toch net te nat. Of we laten ze net een dagje te lang lopen. Maar goed dat is niet ons grootste probleem want daarin tegen staan ze wel lekker in het weiland.
Maar wat zou nou goed zijn om het land mee te bemesten. Wij gooien het hele jaar rond paardenmest op het land. Omdat we het helaas niet kwijt kunnen en al helemaal niet kunnen opslaan.
Nou dachten we om toch weer wat kunstmest erop te gooien. Maar het eerste jaar dat Elvis kwam heeft hij enorm staan schuren en Imka ook. Vorig jaar hebben we er niks opgegooit en was het schuren ook minder. Of het met elkaar te maken heeft weten we natuurlijk niet.
Maar nou zag ik gister dat er koemestkorrel in de aanbieding was. Doet dit ook wat voor je gras of kan ik net net zo goed niks erop strooien. We willen gewoon net dat beetje extra voor het land zonder dat onze paardjes er enorm last van zouden hebben.
Imka mag heel weinig het land op dus het zou mooi zijn als het gras goed zou doorschieten ipv kort en voedzaam te blijven. En dat zelfde geldt natuurlijk ook wel voor de puppie poownie's. Want die komen ook op een leeftijd dat ze niet meer zo hard groeien.
Kort om wie kan ons helpen met een goeie tip...
Wij staan nu drie jaar op ons stukje en eigenlijk hebben we nog steeds goeie balance gevonden voor ons weiland. Iedere keer denken we oh de paardjes kunnen er nu wel even op, en dan was het toch net te nat. Of we laten ze net een dagje te lang lopen. Maar goed dat is niet ons grootste probleem want daarin tegen staan ze wel lekker in het weiland.
Maar wat zou nou goed zijn om het land mee te bemesten. Wij gooien het hele jaar rond paardenmest op het land. Omdat we het helaas niet kwijt kunnen en al helemaal niet kunnen opslaan.
Nou dachten we om toch weer wat kunstmest erop te gooien. Maar het eerste jaar dat Elvis kwam heeft hij enorm staan schuren en Imka ook. Vorig jaar hebben we er niks opgegooit en was het schuren ook minder. Of het met elkaar te maken heeft weten we natuurlijk niet.
Maar nou zag ik gister dat er koemestkorrel in de aanbieding was. Doet dit ook wat voor je gras of kan ik net net zo goed niks erop strooien. We willen gewoon net dat beetje extra voor het land zonder dat onze paardjes er enorm last van zouden hebben.
Imka mag heel weinig het land op dus het zou mooi zijn als het gras goed zou doorschieten ipv kort en voedzaam te blijven. En dat zelfde geldt natuurlijk ook wel voor de puppie poownie's. Want die komen ook op een leeftijd dat ze niet meer zo hard groeien.
Kort om wie kan ons helpen met een goeie tip...
-
Re: Kunstmest, gedroogde koemest korrel niks....Wat is goed?
Je zou is een grondmonster kunnen laten nemen. Moet je, als die in de buurt zit, is bij welkoop/horticoop informeren. Dan kan je aangeven of je een advies erbij wilt en voor welk doeleinde. Dan weet je wat je kan strooien. Vaak zijn het meer de mineralen die tekort zijn in een wei dan echt meststoffen. Voor ons als bedrijf kost het iets van 30 euro oper monster en wij doen het zelf, maar geen idee wat het kost als je het zo is laat doen.
"Anyone who says onions are the only vegatables that makes you cry, has never been hit in the face with a pumpkin...."
Welkoop in Rijnsburg Nanc, werkt mijn zwager 
Bij ons gaat er een mengeling van paarden en koeienmest het land op.

Bij ons gaat er een mengeling van paarden en koeienmest het land op.
Er zit bij ons een welkoop om de hoek bij stal,dus daar informeren is misschien wel een idee.
Toch vraag ik me af wat is het verschil met kunstmest en koemest korrel?
Toch vraag ik me af wat is het verschil met kunstmest en koemest korrel?
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

- ukoldaatje
Ik haal altijd mijn kunstmest bij de fourage handelaar en vertel wat voor wei het is..zelf weet ik dat ook niet..
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Het nadeel van koemest is dat je meer onkruid krijgt, wij gebruiken altijd kunstmest.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Gewoon bodemonderzoek laten doen, wij dachten voor het komende jaar ook
flink kunstmest nodig te hebben, maar na een bodemonderzoek bleek dat alles prima was en advies niet bemesten.
En bij dierlijke bemesting groeit je gras het hele seizoen geleidelijker.
Bij kunstmest krijg je maar één flinke groeispurt.
flink kunstmest nodig te hebben, maar na een bodemonderzoek bleek dat alles prima was en advies niet bemesten.
En bij dierlijke bemesting groeit je gras het hele seizoen geleidelijker.
Bij kunstmest krijg je maar één flinke groeispurt.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
- nancy imka
Ja dat is waar. Maar er stond in ons foldertje van de ranzijn koekorrelmest te koop. Dus ik dacht ga eens op FW vragen of dat goed is. Maar als er veel onkruid van gaat groeien lijkt het me geen succes aangezien we al een heel kleurlijk land hebben....
Het onkruid komt niet van de koemest, maar wsl is de PH waarde van de grond te laag.foss schreef:Het nadeel van koemest is dat je meer onkruid krijgt, wij gebruiken altijd kunstmest.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
Bij ons is ook een bodemonderzoek gedaan en daar kwam uit dat de grond met name kalk nodig heeft. Wat Mirjam zegt de PH waarde is te hoog en daardoor krijgt onder anderen zuring de kans om volop te groeien. Die is gek op zure grond, zo ook mos. Kunstmest is hier echt uit den boze, in verband met jeukklachten. Als er bij ons bemest wordt is het organische mest van de eigen mesthoop. De mesthoop is dan om de zoveel lagen bestrooid met Vulkamin voor extra mineralen en betere compostering. Dit voorjaar gaat er geen mest over
.

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Zuring hebben we totaal niet als dat wat zegt over de zuurgraad van je land.
Wel boterbloemen, al schijnt dat niks met paardenmest te maken hebben zeiden ze tegen ons,ik dacht dat namelijk.Deze gaan we dit jaar weg spuiten...
We strooien ieder jaar kalk tegen de verzuring.
Wel boterbloemen, al schijnt dat niks met paardenmest te maken hebben zeiden ze tegen ons,ik dacht dat namelijk.Deze gaan we dit jaar weg spuiten...
We strooien ieder jaar kalk tegen de verzuring.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

- nancy imka
Ik denk alleen dat dat kleine beetje kalk voor ons gewoon te weinig is wat we strooien. Dat zei die man natuurlijk ook al...
Organische mest is voor ons moeilijk omdat we geen trekker over de werft mogen laten komen. Anders hadden we idd wel koeien mest erover heen laten gooien! Het enige mest wat er over heen komt is van de paardjes zelf. Jammer maar helaas.
Kunstmest, tja aan de ene kant denk ik laten we het doen dan groeit het goed. Aan de andere kant kan het voor de paardjes nooit goed zijn idd. Ze gaan er zo van schuren! En daar ben ik ook geen fan van.
De boterbloemen gaan we idd wegspuiten dit jaar. Dat worden er gewoon telkens meer en dat is ook niks. Moeilijk moeilijk...
Organische mest is voor ons moeilijk omdat we geen trekker over de werft mogen laten komen. Anders hadden we idd wel koeien mest erover heen laten gooien! Het enige mest wat er over heen komt is van de paardjes zelf. Jammer maar helaas.
Kunstmest, tja aan de ene kant denk ik laten we het doen dan groeit het goed. Aan de andere kant kan het voor de paardjes nooit goed zijn idd. Ze gaan er zo van schuren! En daar ben ik ook geen fan van.
De boterbloemen gaan we idd wegspuiten dit jaar. Dat worden er gewoon telkens meer en dat is ook niks. Moeilijk moeilijk...