Iwan zijn pootjes

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
vosse
Contacteer:

Iwan zijn pootjes

Bericht door vosse » ma 31 jan 2011, 17:17

Ik heb Iwan vlak voor de winter naar de hoefsmid gedaan en van de ijzers af laten halen, ivm weinig werk in de winter en glijden op ijs etc.
Hij is toen ook iets bekapt. Hoefsmid dacht aan R voor te zien dat hij daar ooit hoef bevangen is geweest. Hij heeft niet zoveel diepte in deze hoef.

Woensdag paarden even op het land gezet, die hebben zich even lekker uitgeleefd. Geert heeft ze op stal gezet etc. Donderdag kom ik er weer en liep hij wat kort af. Kan door de harde grond komen dacht ik of iets verstapt op het land icm. met atrose is ook even niet lekker lopen.
Vrijdag ging ik een nieuw zadel passen, toevallig bij de hoefsmid, met Iwan. Ik kon het rijdend doen dus zonder zadel die kant op.
Iets stijfjes, maar verder niks aan de hand. Verder onderweg liep hij onregelmatig en dan weer aardig goed.

Bij de hoefsmid even gepraat over zijn loop toestand. In de bak leek hij opeens stok kreupel, denk van de bevroren grond.
Hoefsmid gekeken naar zijn hoeven, maar niks bijzonders. Toen gooiden ze hoef bevangen door de lucht. Ik dacht ik de winter? Maarja dat kan natuurlijk ook.
Omdat hij wat invalt nu hij niet zoveel meer loopt (verliezen spiermassa) ben ik hem wat mais bij gaan geven. Nooit bij nagedacht dat dat vol met suiker en eiwit zit. Dus daar is hij gelijk maar weer vanaf gezet.
Verder krijgen ze vrij droog kuil en verder niks.

Zondag liep hij alweer een stuk beter.

Vind het wel sneu om hem zo te zien hoor. Dit zal elke winter een probleem (en groeien hoe ouder hij wordt) worden denk ik. Hij is gevoeliger op R voor ivm. die hoefbevangenheid.
Heeft atrose ivm. zijn leeftijd. Kan in de winter niet zo veel lopen als ik wil.

Wat is wijsheid:
- Voor de winter hoef schoenen aan laten meten, ivm zijn gevoelige hoeven en bevroren grond
- Voor in de winter op speciale ijzers zetten á €120 in de 6 weken. Dat wordt me eerlijk gezegd wel te gek
- Op glucosamine zetten ivm. zijn atrose
- Elke dag toch 10-15 minuten aan de hand lopen over de straat zodat hij toch wel in beweging blijft en niet 'vast roest'

Ik zal nog even kijken of er iets is qua voeding waar hij baat bij heeft, maar zonder al te veel eiwit/suikers. Ook twijfel ik over een tandarts. Hij draait geen proppen, maar gewoon even voor een check. De rest hier vind het onzin en zegt als je er eenmaal aan begint je het bij moet houden. Hij begon de winter vrij stevig, maar nu heeft hij niet veel meer over om bij te zetten. Niet dat hij mager is hoor.

Het is wat opaatjes.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
nina1993

Re: Iwan zijn pootjes

Bericht door nina1993 » ma 31 jan 2011, 20:17

Ik zou sowieso glucosamine gaan geven. Ik heb mijn shetten er een maandje weer van af gehad en merk toch direct dat ze minder goed lopen, het doet wel echt wat.

Tanden laten checken is natuurlijk altijd goed. Dan kun je dat evt. uitsluiten. Hem vol voeding proppen terwijl hij het onvoldoende kan kauwen schiet natuurlijk ook niet erg op.

Bedenk me net dat ik hier bijna dezelfde problemen heb met Fokke. Lichte artrose, gevoelig voor bevangenheid, blijft wat mager en heeft/had tandproblemen. Morgen gaat hij voor zijn vervolgbehandeling weer naar de dierenarts, maar de eerste behandeling heeft hem in ieder geval goed gedaan.
Voor de artrose krijgt hij Sectolin souplesse, dit vermeng ik door zijn slobber die speciaal is voor het invallen en weinig risico geeft voor zijn bevangenheid: Subli Seniores Priores. Die slobber maak ik klaar met kokend water en kan ik na ongeveer 1,5 uur (lauw) voeren. Hij doet het er goed op en is ook weer wat aangekomen.

Voor het rijden zou ik verder de hoefschoenen aan laten meten, die kun je waarschijnlijk rustig een jaar of 3 gebruiken voordat ze echt op zijn.

Zo lang hij veel buiten loopt hoef je er niet dagelijks mee te gaan wandelen, dan kan hij natuurlijk zelf voor zijn beweging zorgen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 31 jan 2011, 20:19

Tja het zou natuurlijk goed bevangenheid kunnen zijn. Bij Imka speelt het ook wel eens op in de winter. Ik kan Imka nooit van haar ijzers afhalen. Maar waarom moet hij dan van de ijzers af? Imka loopt gewoon op normale ijzers. Nou ja wel orthopedische maar geen sneeuwijzers ofzo.. Misschien is het een idee om een ijzer met een lerenzooltje ertussen te laten slaan als je het voor de sneeuw doet? Bij Imka ging het nml niet zo klonteren met die zooltjes :D

Verder kan hij natuurlijk ook last van zn artrose hebben, waardoor hij zn andere been misschien ook iets overbelast? Ik had altijd meer pijn mn "goeie"enkel als mn slechte aangezien ik die dan meer belaste. Verder geef ik Imka safe and sound van doden en horrel. Dat is een soort lucerne met vitamine mineralen brokjes. Dus dan krijgt ze toch van alles binnen maar dit is speciaal voor paardjes die last hebben van bevangenheid of snel bevangen worden.

Het is lastig want enerzijds moet je hem meer voeren en anderzijds kan hij voor zn pootjes dus duidelijk niet meer hebben.

Maar ik denk dat als je stopt met dat suikerrijke voer dat hij ook snel wel weer opknapt. Kan hij wel onbeperkt ruwvoer eten want dat is voor die oudjes wel belangrijk.
Imka is trouwens nog wel erg rond hoor, die heeft maar weinig tot niks ingeleverd dit jaar...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » di 01 feb 2011, 01:23

Het viel me toevallig deze week al op dat mijn paarden weer meer gingen grazen, dus er groeit toch al weer een beetje.. Zo is mijn shet dus ook een keer in februari hoefbevangen geweest, in deze tijden zit het beetje gras wat er staat bomvol suikers!!

Jeskim heeft gekantelde hoefbeentjes en loopt prima op normale ijzers, het is echt een heel verschil bij haar, ik wil haar er ook niet meer af hebben!! Mijn Hoefsmid zei, we beginnen met de basis, dus gewone ijzers, helpt dat niet afdoende, dan gaan we kijken wat er anders moet.

Ook heeft Jeskim artrose, maar ook daar heeft ze nu geen last van..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 01 feb 2011, 07:46

Nisko heeft hetzelfde als Jeskim, verkantelde hoefbeentjes en die gaat ook nooit meer van de ijzers af, al wordt het een poolwinter. Ze redt zich er ook eigenlijk altijd goed mee. Ze kan gewoonweg niet zonder.. Vorig jaar dacht ik handig te zijn er haar van de ijzers af te halen voor Gjendra geboren werd.... dat was geen goed idee.

Paarden hier grazen ook al weer wat meer. Kuilvoer was vanmorgen niet heel interessant.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » di 01 feb 2011, 08:44

Ik wou hem van de ijzers af hebben omdat hij op sommige plekken zowat in de spagaat stond als het maar minimaal gevroren had. Als hij wel een keer flink uitglijdt ben ik verder van huis.
Ook voor de klonten onder de hoeven.
Hij heeft hiervoor nooit op ijzers gestaan, hij heeft hier 1x op ijzers gestaan, omdat hij veel buiten loopt.
Verder staan ze nu niet op het land, maar in paddocks en iwan heeft daar een stuk zand (deze wordt voor het vriezen weer glad gestreken) bij zodat hij idd in beweging kan blijven. Maar staat altijd op de stenen. Heb de hoefsmid heb nog gevraagd of hij er baat bij had om hem nu op ijzers te zetten, maar hij dacht dat het niet veel uitmaakte.
Verder krijgen ze dus kuil te eten. Niet onbeperkt, maar wel een bak vol waar ze ver mee komen. En dan doe ik ze 's middags weer. Op stal hebben ze een hooinet erg vol met kuil (iwan dus hooi nu). Hij is ook niet echt mager hoor. Hij valt wat in de op ruggengraat, maar dat zijn de spieren dacht ik. Maar in vergelijking hoe hij de winter in ging is hij wel wat afgevallen ja.

Yvonne ik zal eens kijken naar dat spul wat jij geeft.

Het blijft ook gewoon een feit dat dieren met atrose meer last hebben van de kou natuurlijk en dan wordt hun beweging ook nog verminderd. Dat is gewoon niet ideaal voor ze.
En hij heeft die woensdag ook gek gedaan in het land, waarschijnlijk heeft hij daar ook wel een beetje last van gehad.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Esther

Bericht door Esther » di 01 feb 2011, 19:05

Hij staat dus niet op stal 's nachts? Want artroseklantjes worden eerder stijf als je ze op sluit. Ik weet niet hoe groot je paddock is en hoeveel hij daarin beweegt..

Dat de ruggegraat scherper wordt is wel normaal bij oudere dieren natuurlijk, dat hoeft niet meteen te betekenen dat ze meer eten nodig hebben, denk daar wel om!!

De ijzers in de winter vallen mij erg mee, met de sneeuw was het een ramp, maar daar heb je ook wel weer hele goed sneeuwzooltjes voor.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » di 01 feb 2011, 21:10

Esther schreef:Hij staat dus niet op stal 's nachts? Want artroseklantjes worden eerder stijf als je ze op sluit. Ik weet niet hoe groot je paddock is en hoeveel hij daarin beweegt..

Ja 's nachts gaan ze op stal (3,5 bij 3,5) De paddock is 4 bij 5 denk ik. En daarnaast kan hij op een stuk zand komen dat is 2,5 bij 15 denk ik.

Dat de ruggegraat scherper wordt is wel normaal bij oudere dieren natuurlijk, dat hoeft niet meteen te betekenen dat ze meer eten nodig hebben, denk daar wel om!!

Dat snap ik, maar dat had hij hiervoor dus niet. Zoals ik al zei denk ik dat dit toch een spieren kwestie is. Gewoon in zijn algemeen is hij wat afgevallen met hoe hij de winter in ging. Nogmaals hij is zeker niet mager. Maar er moet niet meer af.

De ijzers in de winter vallen mij erg mee, met de sneeuw was het een ramp, maar daar heb je ook wel weer hele goed sneeuwzooltjes voor.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Fran

Bericht door Fran » wo 02 feb 2011, 20:59

Glucosamine, tegen de artose werkt bij een paard bij ons op stal erg goed.
Ze kon het in het begin niet echt merken, maar na 1 maand verder kon ze weer een rustig ritje met haar maken.

Als je de ijzers er niet onder vandaan wil halen dan kun je er toch sneeuwringen onder laten zetten?
Is helemaal niet duur en dan glijdt hij ook niet.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » do 03 feb 2011, 08:45

Fran schreef:Glucosamine, tegen de artose werkt bij een paard bij ons op stal erg goed.
Ze kon het in het begin niet echt merken, maar na 1 maand verder kon ze weer een rustig ritje met haar maken.

Als je de ijzers er niet onder vandaan wil halen dan kun je er toch sneeuwringen onder laten zetten?
Hij heeft nog nooit in zijn leven op ijzers gestaan. Alleen hier van de zomer een aantal weken. Toch denk ik dat het met gevoeligheid niet veel uitmaakt die 8 mm meer onder elke hoef. Vooral als je op hard ongelijk terrein loopt, dan voelt hij nog alles. Om hem dan alleen voor het glijden op speciaal beslag te zetten. Hij loopt puur voor het werk (op straat) op ijzers. Verder nergens voor.

Ik ga in ieder geval de glucosamine proberen.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 03 feb 2011, 09:10

Ik denk wel dat die 8 mm veel verschil maakt eigenlijk. Ilonk heeft nogal gevoelige zolen (haar hoefbot ligt heel dicht onder de zool en haar zool is héél dun) bij haar maakt het veel verschil op blote voeten of met ijzers. Nu staat ze al jaren met zooltjes omdat ze dit nog prettiger vind nu ze ouder is.
Glucosamine is inderdaad altijd prettig voor een artrose paard, en zelf heb ik dus ijzers met zooltjes bij Ilonk (nu ook met propgaten tegen het glijden op sneeuw en ijs).
Ik kan je de producten van Grand Meadows aanraden (Grand Mega Flex en Grand Flex, relatief duur maar erg goed!)
Succes in elk geval!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » do 03 feb 2011, 14:09

Ilonka schreef:Ik denk wel dat die 8 mm veel verschil maakt eigenlijk. Ilonk heeft nogal gevoelige zolen (haar hoefbot ligt heel dicht onder de zool en haar zool is héél dun) bij haar maakt het veel verschil op blote voeten of met ijzers. Nu staat ze al jaren met zooltjes omdat ze dit nog prettiger vind nu ze ouder is.
Glucosamine is inderdaad altijd prettig voor een artrose paard, en zelf heb ik dus ijzers met zooltjes bij Ilonk (nu ook met propgaten tegen het glijden op sneeuw en ijs).
Ik kan je de producten van Grand Meadows aanraden (Grand Mega Flex en Grand Flex, relatief duur maar erg goed!)
Succes in elk geval!
Ik heb het denk ik wat vaag omschreven.
Als de grond bevroren is en daardoor hobbelig, maar naar mijn idee die 8 mm niet uit. Tenzij je hobbels heb van 7mm dan houdt je nog 1 mm ruimte over :D
In andere omstandigheden uiteraard wel.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 03 feb 2011, 14:22

Ik snapte je wel ;-) Bij Ilonk maakt het ook op erg hobbelig bevroren ondergrond veel uit. Zij loopt daar met ijzers makkelijker overheen dan Brass op blote voeten en Brass heeft kneiter harde hoeven. Ilonk kan zonder ijzers vrijwel niet over dat soort ondergrond lopen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 03 feb 2011, 14:30

Die 8 mm maakt volgens mij ook wel degelijk veel uit. Nisko heeft verkantelde hoefbeentjes in beide voeten en heeft dus gevoelige zolen. Zij liep over de harde ongelijke wei echter aardig beter dan Anka op blote voeten. En Anka heeft prima hoeven verder.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Fran

Bericht door Fran » do 03 feb 2011, 15:33

vosse schreef:
Fran schreef:Glucosamine, tegen de artose werkt bij een paard bij ons op stal erg goed.

Hij heeft nog nooit in zijn leven op ijzers gestaan. Alleen hier van de zomer een aantal weken. Toch denk ik dat het met gevoeligheid niet veel uitmaakt die 8 mm meer onder elke hoef. Vooral als je op hard ongelijk terrein loopt, dan voelt hij nog alles. Om hem dan alleen voor het glijden op speciaal beslag te zetten. Hij loopt puur voor het werk (op straat) op ijzers. Verder nergens voor.

Ik ga in ieder geval de glucosamine proberen.
Oh zo had ik het niet begrepen, ik dacht dat je hem in het voorjaar en zomer als je vaker rijdt dan wel met altijd ijzers. Vandaar mijn antwoord.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 03 feb 2011, 18:30

Gluco krijgt RIan op advies van de Dierenarts en werkt goed.
Dus dat zou zeker geen overbodige luxe zijn als hij arthrose heeft.

Wat betreft de hoefschoenen, het is in een keer ene 'grotere' uitgave, maar gaan langer mee dan ijzers. Ik weet alleen niet of je die continue om kan laten.
Voor wat betreft het hoefbeen/hoefbevangenheid zou je hem bij de DA op de foto kunnen laten zetten, dan kunnen zien in welke mate er een kanteling is en of beslag met zooltje een behoefte voor iwan is.
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 07 feb 2011, 20:56

Hij loopt weer als een jonge god hoor. Nu het weer wat warmer is en de grond dooi is.
Janine schreef:Gluco krijgt RIan op advies van de Dierenarts en werkt goed.
Dus dat zou zeker geen overbodige luxe zijn als hij arthrose heeft.
Is wel het minste wat ik voor hem kan doen voor zijn artrose.

Fran schreef: Oh zo had ik het niet begrepen, ik dacht dat je hem in het voorjaar en zomer als je vaker rijdt dan wel met altijd ijzers. Vandaar mijn antwoord.
Ik wil hem met goed rijbaar weer op ijzers hebben. Omdat ze hier alleen maar op de straat lopen (geen bak). Dus in de lente gaat hij er weer op.
Hij is hier pas een half jaartje ongeveer en bij zijn vorige eigenaar heeft hij nooit op ijzers gestaan.
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Plaats reactie