Onze B-tjes genieten van het leven, ook in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
vera*

Re: Onze B-tjes genieten van het leven, ook in deel 7

Bericht door vera* » di 25 jan 2011, 21:08

marleen: wat een leuke foto's van Benthe
Keandra: Fijn dat je paarden al zo snel gaan verhuizen. Hoop voor jou dat
alles straks snel op zijn plekje valt. En je gaat over een poosje heerlijk op vakantie :)
Elvina: Wat vervelend van je auto. Doet hij het nu weer?
Sterre: wat een fijne rijfoto heb je geplaatst
Annalynn: suc6 met het insmeren van Brassje

Zoals jullie hebben gelezen heeft claudia met haar fjorden een probleeem. Echt
grrr kan er zelf ook best boos om worden. Echt sinds een week tijd hoor je
steeds gekkere verhalen. Hersenen zijn hier nu volop aan het werk om een
oplossing voor Vera en Exel te vinden. Want ja opzich ze staan droog en
kunnen naar buiten maar met die hengst iedere keer komt er weer een verhaal
bij 8)7
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 25 jan 2011, 21:12

ja en terug naar de wei is geen optie, die is nog veel te nat en Vera staat ook weer net op ijzers, dus dan is het helemaal niet handig om haar in de drek te zetten.
Als ik nu een plekje zou weten voor een maand, dan pak ik mijn spullen en ben weg
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Bailey

Bericht door Bailey » wo 26 jan 2011, 20:52

Lastige situatie Clau!

dank voor de leuke reacties op de foto, heb er gisteren nog wat meer bij PP geplaatst :)

Annalynn, hoe gaat het nu met de lipjes van Brass? Al verbetering?
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 26 jan 2011, 21:01

ik heb vanavond een goed gesprek met de eigenaar van dat trekpaard gehad, heb aangegeven dat ik Vera niet meer bij zijn paard wil hebben, hij begreep dat en we hebben afgesproken dat we ze nu om en om buiten zetten. Hij laat 'm voorlopig niet castreren en volgens hem viel het allemaal wel mee, want op de manege waar hij altijd kwam en waar zijn andere paard staat zouden ze de merries en ruinen tot hun 2de altijd gemengd laten lopen. Nou ik ga dat risico dus niet nemen en zet die van mij niet meer bij die van hem.
Toen hebben we het over dat schuren gehad en hij vertelde dat zijn paard luis heeft, dus daarom heeft Exel zo'n vreselijke jeuk bij zijn manen :? Hij heeft poeder gekocht wat je erop moet doen, wat zorgt dat het over gaat en dat mag ik dus ook gebruiken voor mijn paarden. Ik hoop niet dat de manen van Exel hetzelfde lot ondergaan als de manen van zijn paard, want die heeft op de helft van zijn hals totaal geen manen meer.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 26 jan 2011, 21:06

Fijn dat je toch een gesprek met hem hebt gehad Claudia! Toch een stuk positiever dan in je in eerste instantie gedacht had volgens mij!
Ik duim voor de manen van Exel!

Ilonk heeft ooit met een hengstje in het land gestaan, stond één enkel stroomdraadje tussen maar goed als een hengst eenmaal een hengstige merrie ruikt... Toen het diertje anderhalf was ben ik gaan klagen bij de stalbaas (was van hem zelf) en toen is hij binnen 2 weken gecastreerd.

Brass' lippen worden braaf elke dag 'gelabelloot' en voelen een stuk zachter. Nu maar hopen dat het goed heelt en dat ze straks gewoon weer haar bit in kan. Eerst maar even bitloos op pad nog.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 26 jan 2011, 21:14

fijn dat het wat beter gaat met de lippen van Brass zeg Annalynn

Anouska

Bericht door Anouska » do 27 jan 2011, 17:28

Super dat het gesprek beter ging dan verwacht Clau!
Fijn dat het beter gaat met Brass d'r lippen.

Hier weinig te melden.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Keandra

Bericht door Keandra » do 27 jan 2011, 17:56

gr
hier is leslie te weten gekomen wat de paarden te 'eten' krijgen daar op de weide (hij heeft vandaag gezien wat ze kregen)
ze kregen enkel een bak zemelen
dan kun je ze evengoed niks geven _-:(

ben op van de zenuwen, ben al blij dat leslie ze elke avond nog te eten gaat geven voor het ogenblik

hoeveel moeten ze eigenlijk gevoerd worden?
hoeveel geven jullie?
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 27 jan 2011, 18:26

Dat ligt heel erg aan hoeveel ze nodig hebben Sofie. Dus het ligt er aan wat je paard doet maar ook aan de persoonlijke behoefte. Het ene paard is sneller dik/dun dan de ander. Ligt ook aan leeftijd. Ik zou vooral ruim goede kwaliteit ruwvoer geven.
Het eerste jaar dat ik Brass had leefde ze van gras en hooi. (En een handje slobber van Ilonk omdat ik geen stiefkinderen mag maken.) Ilonk kreeg toen ook hooi en gras, 4 kg slobber een kg brok en een kg haver. Had ze nodig.
Op dit moment werkt Brass harder dan Ilonk maar Ilonk is oud en heeft meer nodig. Nu krijgen ze af en toe gras (staan wel 24/7 op de wei maar ik voer niet elke dag een stukje gras nu het land zó nat is) heel veel hooi, 2 kg slobber en een halve kg brok (sport) per paard.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bailey

Bericht door Bailey » do 27 jan 2011, 19:24

fijn Annalynn dat het beter gaat met Brass' lipjes.

Wat goed dat het gesprek toch een stuk positiever was dan verwacht Claudia!

Sofie, wat betreft het voer ben ik het helemaal eens met Annalynn. Het is van meerdere dingen afhankelijk als leeftijd en training maar verschilt ook van paard tot paard.
Bailey heeft echt heel weinig nodig. Hij staat in de wei (waar nu echt niet veel gras staat) en krijgt dagelijks een portie hooi. Hij krijgt zo'n twee keer per week lijnzaad waar ik dan een mini-handje muesli doorheen doe voor het idee. Dat is alles en voor hem voldoende.
Zijn beste vriendje op stal, een fjord die drie jaar ouder is en ongeveer evenveel werkt krijgt iedere dag een kilo brok, hij heeft dat ook echt nodig. Bailey zou tonnetje rond worden als ik hem dat zou geven denk ik :=

Ik heb vandaag met Bailey een heerlijk ontspannen bosritje gemaakt, we hebben allebei echt heerlijk genoten.
Keandra

Bericht door Keandra » do 27 jan 2011, 19:40

dat weet ik dat het afhankelijk is per paard en dan nog eens van wat ze doen
maar het was om leslie een idee te geven
(hij is nu de paarden veel te veel aan het voeren, maar ja)

vroeger kreeg Githa 1.5kg basis mengeling op een dag en Jalenka 1kg, dit was verdeeld over 2 maaltijden dan
en dan kregen ze ook nog eens veel hooi

nu gaan ze vanaf maandag heel mooi hooi krijgen (ben van plan ze om te beginnen 1 bot per 2 paarden te geven, en dat in 2 keer ook)
en ik wil naar ander eten overgaan (Pavo Nature's Best)

dus wou ik een degelijk argument hebben om hem wijs te maken dat die zakken eten toch zo 'duur' niet zijn als je zeker een week met een zak kunt doen

dus dank u Ilonk en Bailey voor de info :D
Bailey

Bericht door Bailey » do 27 jan 2011, 19:51

Met mooi hooi ben je bij veel fjorden al een heel eind denk ik Sofie, zeker als de paardjes niet heel hard werken.

trouwens, ik heb vandaag een roofvogel gezien die ik echt nog nooit eerder gezien heb. Ben nu m'n best aan't doen uit te vinden wat het zou kunnen zijn geweest...;)
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 27 jan 2011, 20:22

die van mij staan alleen op hooi en doen het daar prima op, maarja ze werken dan ook bijna niet en staan nu ook meer binnen. Toen ze nog buiten stonden kregen ze onbeperkt hooi en elke dag muesli

Keandra

Bericht door Keandra » do 27 jan 2011, 20:37

ja weet dat ze op zich kunnen toekomen met mooi hooi, maar dan moeten ze wel genoeg krijgen
en denk niet dat een klein mini hoopje hooi voor 2 fjorden genoeg is met wat zemelen hoor

tja tkan enkel weer verbeteren

die weide-eigenaar denkt precies dat een fjord met afval genoeg heeft, niet dus, het is aan de pony's te zien
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 27 jan 2011, 20:41

die van mij krijgen nu 2 keer per dag ieder 2 dikke plakken hooi

Anouska

Bericht door Anouska » do 27 jan 2011, 21:51

Bjørn krijgt per dag 4 dikke plakken hooi, 2 handjes brok en 1 handje muesli (naturell marstall). Dat verdeelt over 3x en hij staat nog een paar uur per dag buiten. Gras zit dan wel niks in (vorst achter wege laten ivm fructaan) en staat niet zo veel meer.

Vertel eens over die roofvogel Sterre, Wilfred kent er een heleboel.

www.fitenvitaaldier.nl
Bailey

Bericht door Bailey » do 27 jan 2011, 22:21

Vogel was ongeveer formaat buizerd schat ik. Beetje afgerond koppie, geen extreem uitstekende snavel in ieder geval. Wit met zwart, met echt veel wit. In vlucht had hij brede vleugels (niet smal zoals een valk), van onder wit met een zwart randje en wat zwarte veertjes door het wit heen. Als hij zat was hij ook wit met zwart, niet bruin zoals een buizerd.
Buizerd en valk ken ik, dat was het in ieder geval niet.

Hij leek wel hierop: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eyNASA.jpg
Wikipedia heeft deze foto bij grijze wouw staan, maar andere foto's van grijze wouwen zijn heel anders en als ik zoek op visarend krijg ik hetzelfde plaatje :+
Visarend lijkt hij het meest op denk ik, maar kan me niet voorstellen wat die te zoeken heeft op de veluwe ;)
Misschien een ruigpootbuizerd met veel wit ofzo? Ben benieuwd wat Wilfred zegt, hihi :)
Anouska

Bericht door Anouska » do 27 jan 2011, 22:26

Zal hem morgen ff vragen, hij slaapt nu al ;).

www.fitenvitaaldier.nl
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 28 jan 2011, 09:45

Sofie ik denk ook niet dat jouw paarden genoeg krijgen waar ze nu staan. Maar denk dat de mensen hier bedoelen dat in zijn algemeenheid goed hooi vaak volstaat voor Fjorden die niet of weinig hoeven werken. Denk dan wel aan de (mineralen) liksteen in de wei voor erbij.
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 28 jan 2011, 11:12

Dat is idd wat ik bedoel Annalynn, die van mij krijgen heel goed hooi en hebben voor hun werkzaamheden niet meer nodig. Vera heeft een liksteen in haar stal en Exel mag daar ook regelmatig aan likken, die krijgt geen eigen steen want die gaat ermee lopen klieren

Plaats reactie