Waarom..
- ukoldaatje
Waarom..
..gaat Gandhi standaard na het eten van zijn krachtvoer aan zijn himalaya blok staan likken....
Zie hem dat als gewoonte doen eigenlijk..
Zou hij iets tekort komen? Of is het aangeleerd gedrag??
En Sammie de shetter gaat standaard staan piesen voordat hij brokjes krijgt..
Waarom zouden ze dat doen??
Zie hem dat als gewoonte doen eigenlijk..
Zou hij iets tekort komen? Of is het aangeleerd gedrag??
En Sammie de shetter gaat standaard staan piesen voordat hij brokjes krijgt..
Waarom zouden ze dat doen??
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Re: Waarom..
Aanwensel.
Niet iets om je druk over te maken.
Guuske doet het ook aan zijn blok.
Niet iets om je druk over te maken.
Guuske doet het ook aan zijn blok.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- ukoldaatje
Dan zal ik er maar niets achter zoeken..hij staat er dan zo heerlijk aan te lurken...na een paar minuutjes stopt hij dan weer hoor...alleen puur na het eten doet ie het..
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
karev likt standaard aan de deur na de brokjes
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Hier zie ik ze ook vaak aan de likstenen likken als ze op stal komen en de biks en grasbrok op zijn. Ze vinden het ook gewoon lekker denk ik. Wij hebben van die rode likstenen. Kleintjes in de stal en grote blokken buiten in de wei.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- ukoldaatje
T zal we lekker ontspannend zijn...uitbuiken
en ontspannen...
...t is natuurlijke t toetje
Maar fijn dat veel paarden dit doen na t voeren/eten, dan is het normaal.

...t is natuurlijke t toetje

Maar fijn dat veel paarden dit doen na t voeren/eten, dan is het normaal.
Ik zie dit wel meer paarden doen na het brok eten. Misschien raspen ze zo hun tong (en likken daarna de restjes weer op)?
Orlinde likt ook graag ergens aan na haar meusli. Aan de rand van de box, of aan een liksteen.
Heeft misschien te maken met het speeksel dat op gang is gekomen door het kauwen?
Lijkt mij onschuldig als het bij likken blijft.
Heeft misschien te maken met het speeksel dat op gang is gekomen door het kauwen?
Lijkt mij onschuldig als het bij likken blijft.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Volgens mij doen ze dat om zolang mogelijk de smaak vast te houden
nagenieten, ze doen het bij mij alle twee

nagenieten, ze doen het bij mij alle twee

* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
niks bijzonders! Dat doen ze bij ons ook hoor!
daarvoor heb je'm toch ook! ? 

Faira (Orsta X Manus)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9

Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
- ukoldaatje
Ja hihi, hij hangt er niet voor de show 

Anton doet het ook standaard. Je zou eens moeten zien wat voor graf aan grasbrokjes hij door zijn voergat kan slikken. Sinds hij een himalaya steen heeft hangen wisselt hij de rand van het ijzer af met het blok....kan ie echt als een lolly een hele tijd mee bezig zijn...ik zie het ook als vermaak aangezien hij het dus ook met het ijzer doet.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik heb toch een andere mening over het gebruik van het zoutblok, niet dat ik me er direct zorgen om zou maken maar aangeleerd gaat er bij mij niet in. Voor paarden is het mineraal natrium het lastigst om op peil te houden. Zodra de natriumspiegel te laag dreigt te worden gaan ze op naar iets zouts. Het is deze ingeprogrammeerde zucht naar natrium die paarden aan een liksteen doet likken. Zodra het paard genoeg natrium binnen heeft gekregen verdwijnt de behoefte aan een zoute smaak, en stopt het paard met likken of krijgt zelfs een afkeer van zoute dingen.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

- ukoldaatje
Nou zoiets had ik dus in gedachten bij het stellen van mijn vraag. Maar omdat dus heel veel paarden dit doen, dacht ik dat het wel mee zou vallen dan.Marijke_ schreef:Ik heb toch een andere mening over het gebruik van het zoutblok, niet dat ik me er direct zorgen om zou maken maar aangeleerd gaat er bij mij niet in. Voor paarden is het mineraal natrium het lastigst om op peil te houden. Zodra de natriumspiegel te laag dreigt te worden gaan ze op naar iets zouts. Het is deze ingeprogrammeerde zucht naar natrium die paarden aan een liksteen doet likken. Zodra het paard genoeg natrium binnen heeft gekregen verdwijnt de behoefte aan een zoute smaak, en stopt het paard met likken of krijgt zelfs een afkeer van zoute dingen.
Maar Gandhi krijgt twee maal daags een drie kwart volle maatbeker met Probreed van Calvalor, voor veulens tot 10 maanden (kan ook tot een jaar zijn hoor, even uit mijn hoofd), moet daar niet alles inzitten qua voedingsstoffen??
Verder krijgen ze onbeperkt hooi uit netten die ik overal ophang.
Het is dus echt standaard alleen na het eten, tussendoor zie ik hem nooit aan dat ding likken.
Zoals die shet standaard voor het eten gaat staan piesen..wat dat precies inhoudt??????Ook aangeleerd???
Ekdal likt ook met regelmaat aan zijn liksteen. Danc daarintegen likt nooit aan die steen, ook niet na jaren en jaren(maakte em tussendoor schoon)
- ukoldaatje
De shetten van mij ook nooit. En Ukolda deed dat ook never nooit.
Mandel had ik niet eens stenen voor..
Het is echt alleen Gandhi die daadwerkelijk na het eten een paar minuten, maar echt niet langer, even gaat lurken aan zijn steen.
Mandel had ik niet eens stenen voor..
Het is echt alleen Gandhi die daadwerkelijk na het eten een paar minuten, maar echt niet langer, even gaat lurken aan zijn steen.
Misschien dat het eten van het krachtvoer juist de mineraalbehoefte opwekt?
Voor het eten plassen is misschien hetzelfde als op stal komen en direct plassen over je schone bed?
Voor het eten plassen is misschien hetzelfde als op stal komen en direct plassen over je schone bed?
Morgan!! 

Ydel doet het ook altijd...
of aan haar himalaya liksteen of aan de tralies/stal..
heeft ze eigenlijk altijd gedaan...
die staat echt d'r muesliprut weer aan de muur te smeren en dan het eraf te likken
of aan haar himalaya liksteen of aan de tralies/stal..
heeft ze eigenlijk altijd gedaan...
die staat echt d'r muesliprut weer aan de muur te smeren en dan het eraf te likken

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
- ukoldaatje
Ze poetsen gewoon hun tandjes na het eten

Mijn paarden zitten ook meer bij eem himalayasteen dan bij zo'n gewone rode steen. Kan zijn dat het gewoon lekkerder is. Als het bij eventjes blijft dan kan het denk ik niet zoveel kwaad. Als bij mij de rode likstenen ineens heel hard gaan is het voor mij een teken dat ze wat bijvoeding nodig hebben, dan krijgen ze een poosje wat ponybrok bij voor de vitaminen e.d.
Ik houd het dus wel in de gaten. Maar het werkt dus niet bij de lekkere lik-it stenen, die vreten ze gewoon op om de lekkere smaak en de Himalaya stenen kunnen om die reden dus ook wel wat harder gaan..
Ik houd het dus wel in de gaten. Maar het werkt dus niet bij de lekkere lik-it stenen, die vreten ze gewoon op om de lekkere smaak en de Himalaya stenen kunnen om die reden dus ook wel wat harder gaan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'