Fjord gestopt met eten van kuil en hooi
Fjord gestopt met eten van kuil en hooi
Cyra wil sinds 2 weken geen kuilgras en hooi meer eten. Ze begint nu zelfs wat af te vallen en daar ben ik niet zo happy mee (ze is absoluut niet mager, maar wel wat minder buikig dan normaal). Als je niks anders voert begint ze uiteindelijk met lange tanden wel wat te eten, maar normaal is het altijd net een stofzuiger.
Brokken, muesli, luzerne en winterpeen gaan er zonder enig probleem in. Ze sopt niet met haar voer, draait geen proppen, heeft voor zover je dat zelf kan voelen als je dr tong eruit trekt geen haken of los zittende kiezen. Dierenarts is kort te rug geweest voor tanden en kiezen en alles is in orde. Ze heeft geen koorts, is mega actief, maar ze doet momenteel natuurlijk niks door het weer.
Ze is pas nog ontwormt, eitelling gedaan (gebeurd hier altijd).
Orion van mij is een ontzettende zeikerd met eten. Die laat normaal gesproken juist van alles staan wat hem niet aanstaat.
Orion laat voor dit kuilgras en hooi zijn brokken staan, eet eerst zijn kuil en hooi op en gaat dan pas aan de brok.
Ik ben niet veranderd van voer, niet van merk, niet van hooi of kuil. Ik voer kleine kuilbaaltjes die ze al sinds enkele weken eten. Nieuwe baal open maken maakt ook niks uit, ze vreet niet, maar staat wel te stuiteren voor brok en wortels.
Moet ik me nu zorgen gaan maken? Dierenarts bellen?
Moet ik dit gedrag negeren? Moet ik haar om te zorgen dat ze niet afvalt meer luzerne gaan voeren? Of iets anders? Of is het mogelijk dat doordat ze al weken niks meer doen ze minder nodig heeft?
Brokken, muesli, luzerne en winterpeen gaan er zonder enig probleem in. Ze sopt niet met haar voer, draait geen proppen, heeft voor zover je dat zelf kan voelen als je dr tong eruit trekt geen haken of los zittende kiezen. Dierenarts is kort te rug geweest voor tanden en kiezen en alles is in orde. Ze heeft geen koorts, is mega actief, maar ze doet momenteel natuurlijk niks door het weer.
Ze is pas nog ontwormt, eitelling gedaan (gebeurd hier altijd).
Orion van mij is een ontzettende zeikerd met eten. Die laat normaal gesproken juist van alles staan wat hem niet aanstaat.
Orion laat voor dit kuilgras en hooi zijn brokken staan, eet eerst zijn kuil en hooi op en gaat dan pas aan de brok.
Ik ben niet veranderd van voer, niet van merk, niet van hooi of kuil. Ik voer kleine kuilbaaltjes die ze al sinds enkele weken eten. Nieuwe baal open maken maakt ook niks uit, ze vreet niet, maar staat wel te stuiteren voor brok en wortels.
Moet ik me nu zorgen gaan maken? Dierenarts bellen?
Moet ik dit gedrag negeren? Moet ik haar om te zorgen dat ze niet afvalt meer luzerne gaan voeren? Of iets anders? Of is het mogelijk dat doordat ze al weken niks meer doen ze minder nodig heeft?

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
- Ilonka
Re: Fjord gestopt met eten van kuil en hooi
Mijn pony's hadden vorig jaar toen er zo heel lang sneeuw lag ook op een gegeven moment gewoon geen zin meer in hooi/kuil. Ik heb ze toen een stuk wei gegeven waar ze wat van het gras konden knabbelen dat nog hoog was en onder de sneeuw lag. Vonden ze heerlijk. Dat werd eerst gegeten en daarna pas hooi/kuil als ze überhaupt nog trek hadden.
Lastig hoor.
Lastig hoor.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Anka eet ook minder kuil viel me op. En Nis had gister ineens geen zin, maar dacht dat zal het gebit nog wel zijn. Maak me nog niet echt zorgen, die van mij eten nl wel wat en met name Anka kan wel met wat minder pondjes toe
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Onze Vivaldi laat al 3 dagen zijn voordroog liggen, sinds het weekend.
In de wei knabbelt ie wel, net als hiervoor beschreven.
Als ze honger krijgen gaan ze vanzelf wel eten moet je maar denken zo lang het gewone voer er nog lekker ingaat zou ik me niet direct zorgen maken tenzij het echt lang aanhoudt
In de wei knabbelt ie wel, net als hiervoor beschreven.
Als ze honger krijgen gaan ze vanzelf wel eten moet je maar denken zo lang het gewone voer er nog lekker ingaat zou ik me niet direct zorgen maken tenzij het echt lang aanhoudt
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Tja, alle balen zijn anders, dus garanderen dat hij goed is kun je niet. Maar als Orion er wel van eet lijkt dat me het probleem niet.. Misschien heeft ze niet zo'n trek, dat kan. Eet ze helemaal niet of alleen maar een beetje??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ze eet van de portie die ze krijgt maximaal de helft op. Komt neer op 5 uur over een dun plakje hooi van hooguit cm of 7, de rest laat ze liggen. Maakt niet uit of ik hooi of kuil voer en andere baal maakt ook niet uit dus (we hebben meerdere kleuren plastic, dus balen van verschillende oogsten).
Zijn dus ook andere paarden hier die er wel is mee zitten. Hoe lang moet je dit aankijken dat ze minder eet?
Zijn dus ook andere paarden hier die er wel is mee zitten. Hoe lang moet je dit aankijken dat ze minder eet?

Ik zou het even aankijken tot vrijdag. Eet ze dan niet beter dan toch even overleggen met een dierenarts zodat je er niet het weekend mee in hoeft.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Kan het niet zijn dat het kuilgras wat zwaarder valt, het ene kuilgras is het andere niet en ze eten er vaak minder van als van hooi.
Zolang ze nog wel wat eet zou ik mij nog geen zorgen maken pas als ze echt terug valt.
Succes ermee.
Zolang ze nog wel wat eet zou ik mij nog geen zorgen maken pas als ze echt terug valt.
Succes ermee.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Dit heeft Fjordy ook vaak, ieder jaar rond Jan en Feb...
Niks aan hem te merken, maar eet minder, of met lange tanden. Hoe lekker ik het ook probeer te maken, hij is na paar happen gewoon klaar.
Ik heb de DA er bij gehad, geen koorts enzo idd. Dus ik heb het gewoon zo laten.. gewoon blijven aanbieden. Fjordy trekt altijd weer bij zodra hij op goed gras mag
.
Niks aan hem te merken, maar eet minder, of met lange tanden. Hoe lekker ik het ook probeer te maken, hij is na paar happen gewoon klaar.

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
- nancy imka
Vreemd joh dat ze niet wil eten. Maar goed als ze toch wat eet zou ik me niet al te veel zorgen maken. Maar is het een idee om een paardentandarts erbij te halen? Mijn ervaring is dat de dierenartsen toch niet helemaal gespecialiceerd zijn in het gebit van de paardjes! Wij hadden op onze andere stal een echt goeie tandarts super vent! En haalde net even wat meer van de gebitjes af als de "normale"dierenarts.
Maar goed zolang er niet al te veel te merken is aan Cyra dan zou ik me ook niet al te druk maken... Staat ze ook nog op het land?
Maar goed zolang er niet al te veel te merken is aan Cyra dan zou ik me ook niet al te druk maken... Staat ze ook nog op het land?
Op wat voor een stalbodem bedekking staat ze?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ik zou het zeker overleggen met de DA.
Misschien wat luzerne door de muesli mengen?
of eet ze misschien meer stro?
Misschien wat luzerne door de muesli mengen?
of eet ze misschien meer stro?
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Ze staan overdag in de bak (maar ligt nu nog steeds sneeuw ondanks de dooi). Verder staat ze op vlas, het is ook niet zo'n stro vreter. Luzerne krijgt ze 5 biksscheppen per dag van (maar kreeg ze toch al).
Ze heeft de laatste 2 dagen redelijk gegeten. Ze doet alleen nu wel een halve dag over een portie die ze normaal in 1 uur weg werkte, maar het gaat er dus nu wel in.
Ze heeft de laatste 2 dagen redelijk gegeten. Ze doet alleen nu wel een halve dag over een portie die ze normaal in 1 uur weg werkte, maar het gaat er dus nu wel in.

Hmm toch raar..Als ze nou een strovreter zou zijn idd.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Je zou denken aan iets met de maag! vol gevoel.......wel trek maar niet echt de behoefte om veel maagvulling te hebben.
Vraag anders aan een voedingsdeskundige, heb ik in het verleden veel baat bij gehad
kan ook gewoon telefonisch zonder consult.
Vraag anders aan een voedingsdeskundige, heb ik in het verleden veel baat bij gehad

* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
-
Als ik het zo hoor, lijkt ze juist wat meer moeite te hebben met het kauwen of verwerken van ruwvoer. Is toch lang en stengelig, meer dan lucerne. Zat nog even te denken aan moeite met het speeksel aanmaken, maar als ze lucerne goed eet, kan dat niet zo zijn bij hooi/kuil. Lucerne is wel veel kruidiger en sterker qua geur.
Of er zit misschien toch iets in deze hooibaal/kuilbaal wat Cyra ruikt en niet aangenaam vindt.
Ik zie het thuis ook terug, dat het ene paard zij hooi goed opeet en de ander haalt zijn neus ervoor op als het net een ander soort pak hooi is.
Of er zit misschien toch iets in deze hooibaal/kuilbaal wat Cyra ruikt en niet aangenaam vindt.
Ik zie het thuis ook terug, dat het ene paard zij hooi goed opeet en de ander haalt zijn neus ervoor op als het net een ander soort pak hooi is.
Ik heb ook aan maag gedacht, maar dan gaan ze gapen. Zien haar hier nooit gapen, ze staat hier in de deel dus hebben overzicht.
Ik heb nu 3 verschillende balen kuil gehad en 2 hooi van verschillende ladingen en ze doet moeilijk met alle 5. Nu het iets warmer wordt eet ze wel iets beter moet ik zeggen. Aparte is dat hetgene wat ze in haar mond stopt er bv niet uitkomt, ze propt niet en draait geen ballen, verder heeft ze na het eten van bv brok en wortels niet meer of minder sop-lipjes dan Orion.
Ze is wel heeeeel erg aan het verharen sinds 1 week, misschien dat dat iets ermee te maken kan hebben?
Ik heb nu 3 verschillende balen kuil gehad en 2 hooi van verschillende ladingen en ze doet moeilijk met alle 5. Nu het iets warmer wordt eet ze wel iets beter moet ik zeggen. Aparte is dat hetgene wat ze in haar mond stopt er bv niet uitkomt, ze propt niet en draait geen ballen, verder heeft ze na het eten van bv brok en wortels niet meer of minder sop-lipjes dan Orion.
Ze is wel heeeeel erg aan het verharen sinds 1 week, misschien dat dat iets ermee te maken kan hebben?

- Ilonka
Verharen kost bij sommige paarden héél veel energie. Ik ken een IJslander die is net een 'dood vogeltje' als ze verhaart. Kan je eigenlijk ook niet mee rijden dat trekt ze gewoon niet.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Nisko moet ook heeeel goed gevoerd worden bij verharing. Die verhaart nu ook maar eet dus juist als een slootgraver.
Vanmorgen had ik kuil neergelegd. De draver hield het na 20 min al voor gezien en tromde richting wei. Anka volgde 15 min daarna en ik denk dat echt alle kuil wat over was nu IN Nisko zit
. Voerbehoefte is heel verschillend merk ik en zodra het gras weer zichtbaar is onder de sneeuw weg, willen ze hoe kort ook daar ook weer aan pielen.
Ik zou het met Cyra even aankijken als ze er verder goed uit blijft zien. Eventueel zou je voor de zekerheid een gebitscheck kunnen doen.
Vanmorgen had ik kuil neergelegd. De draver hield het na 20 min al voor gezien en tromde richting wei. Anka volgde 15 min daarna en ik denk dat echt alle kuil wat over was nu IN Nisko zit

Ik zou het met Cyra even aankijken als ze er verder goed uit blijft zien. Eventueel zou je voor de zekerheid een gebitscheck kunnen doen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).