Veulenworm

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Marijke_

Re: Veulenworm

Bericht door Marijke_ » di 28 dec 2010, 13:09

Heb de Equiworm-P meegekregen, komt dan ineens weer in mijn hoofd hahaha.
Even gegoogled en dat is op basis van pyrantelpamoaat.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Esther

Bericht door Esther » di 28 dec 2010, 20:29

Klopt ja, die is er ook!! Ook wel met de P erin, dat wist ik nog wel, hihi..
Vaak zijn spoelwormen resistent voor Ivermectine, dus kan je veulen best spoelwormen hebben en toch zijn ontwormt, want dit weten veel mensen niet..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » wo 29 dec 2010, 06:46

Ik ga wel even opzoeken wat de inhoud was van de wormenspuit.

Volgens de dierenarts is het niet verstandig om direct weer te ontwormen of over 2 weken want de werkzame stof die erin zit werkt bijna 3 maanden dus na 3 maanden weer herhalen.

Maar naar mijn mening heeft de spuit wel geholpen anders komen er toch niet zoveel wormen af?
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
foss

Bericht door foss » wo 29 dec 2010, 07:00

De wormenspuit die ik heb gegeven is Equest Pramox, deze is ook voor de veulenworm en spoelworm dus kwa ontworming heb ik het goed gedaan.
Equiworm P is ook tegen spoelwormen alleen deze wormenspuit is een stuk milder.
Bij Equest Pramox staat erbij dat je 62 dagen moet wachten voor de slacht dus dan is het wel een heel heftig middel.

Gelukkig gaat het weer helemaal goed met haar en ze eet en drinkt prima en huppelt heerlijk door het land.

Bedankt voor alle tips, je bent nooit te oud om te leren.
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 29 dec 2010, 08:23

De Equest Pramox mocht ik nog niet geven. De veulens waren beiden pas 5 maanden en die mogen ze volgens mij dan nog niet hebben, net als de gewone Equest trouwens :).
Fijn dat het beter met haar gaat!
foss

Bericht door foss » do 30 dec 2010, 05:57

Deze wormenspuit mag vanaf 6,5 maand, ze is 8 maanden oud dus bij haar mocht het.
Heb mijn minies met 6,5 maand ermee ontwormt, dat ging goed dus ik durfte het bij haar wel aan maar volgend jaat geef ik de veulens gewoon Equiworm P want ze zijn nog zo klein en dan ben ik altijd bang dat het te heftig voor ze is.
DaphneT

Bericht door DaphneT » do 30 dec 2010, 13:20

Ik zou toch adviseren nog een keer met bijvoorbeeld strongid P te ontwormen. Nogmaals met ivermectine/moxidectine zo snel er achteraan heeft inderdaad weinig zin.
Wat al gezegd is: ivermectine en moxidectine werken ontzettend goed tegen de meeste wormen, maar juist tegen spoelwormen is er nogal eens resistentie (ongevoeligheid). Daarom wordt altijd geadviseerd rond deze leeftijd eens met pyrantel te ontwormen.
Als je een erge besmetting verwacht, is het misschien verstandig het in samenspraak met je dierenarts te doen. De spoelwormen worden, als ze dood gaan door het ontwormen namelijk stijf en kunnen daardoor inderdaad een verstopping veroorzaken. De dierenarts kan er dan voor kiezen het veulen tegelijk te laxeren met parafine. Overigens is het altijd af te raden om onder te doseren, zeker nu met ivermectine/moxidectine, omdat je daarmee resistentie in de hand werkt. Volgens mij staat er bij babynieuws ook nog wel een sticky over ontwormen.
Spoelworm en veulenworm zijn overigens verschillende wormen, maar het gaat op deze leeftijd zeer waarschijnlijk om spoelworm. Veulenworm is iets wat je gedurende de eerste levensweken verwacht.
Veel succes.
Esther

Bericht door Esther » do 30 dec 2010, 13:47

Equiworm P is met pyrantel toch??

Misschien weet jij dat ook wel Daphne, Praziquantel, is dat ook tegen spoelwormen of weer een heel ander middel?? Want dat zit ook in de pramox..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 30 dec 2010, 14:07

Marijke_ schreef:Heb de Equiworm-P meegekregen, komt dan ineens weer in mijn hoofd hahaha.
Even gegoogled en dat is op basis van pyrantelpamoaat.

Ik quote mezelf gewoon maar even :D.
foss

Bericht door foss » do 30 dec 2010, 16:53

Ik denk niet dat ze onder gedoseerd is ze is rank gebouwd en in denk dat ze tussen de 150-200 kilo is eerder 150 als 200 dus de doseering is wel goed.

Deze spuit heeft een langere werking dus nu spuiten heeft geen nut doe het over 12 weken met Equiworm P.
Heb het met de DA overlegt.
samloes

Bericht door samloes » vr 31 dec 2010, 09:13

ik wil jullie ook even iets vragen over ontwormen

edit: oh er ging iets fout met mij computer.

Ik heb onze jongens vorige week ontwormt met equiworm p. Bij 1 van de 2 kwamen er een paar witte wormpjes uit. Is het verstandig om wat eerder een kuur te geven? Of gewoon na 6 weken. Is het dan ook verstandig een ander merk te doen of weer equiworm p?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 31 dec 2010, 09:29

Als er maar een paar spoelwormen vanaf kwamen zou ik na 8 weken weer ontwormen en dan inderdaad wel weer met een kuur met pyrantel. Als het een grote hoeveelheid worm is die er vanaf komt dan herhaal ik na twee weken en dan weer na 8 weken :).
samloes

Bericht door samloes » vr 31 dec 2010, 09:32

het waren weinig wormen. Ook gewoon weer equworm p? Je hoort vaak verhalen dat ze snel resistent worden als je telkens dezelfde gebruikt. Dat gaat toch niet zo snel?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 31 dec 2010, 09:54

Het gaat om de werkzame stof dus wil je weer tegen spoelworm ontwormen dan moet je wel iets met pyrantel nemen. Of dat nou de equiworm-p of bijvoorbeeld strongid-p is maakt dan niet uit. In zo'n geval kan je niet anders. Zoals DaphneT (dierenarts) ook al zei is het belangrijk om niet onder te doseren want dat werkt juist weer resistentie in de hand :).
samloes

Bericht door samloes » vr 31 dec 2010, 10:03

Thanks, dan hou ik het bij de equiworm p,bevalt me goed en daar zit inderdaad pyrantel in. Geef ze inderdaad altijd iets meer op aanraden van DA.
DaphneT

Bericht door DaphneT » vr 31 dec 2010, 10:25

Esther schreef:Equiworm P is met pyrantel toch??

Misschien weet jij dat ook wel Daphne, Praziquantel, is dat ook tegen spoelwormen of weer een heel ander middel?? Want dat zit ook in de pramox..
Praziquantel is specifiek tegen lintworm. Het zit in die 'combi-preparaten', zoals ook in equimax (R) (ivermectine + praziquantel).
Esther

Bericht door Esther » zo 02 jan 2011, 14:21

Aha, dat vroeg ik me nu al een poosje af.
Maar Pramox is dan dus niet geschikt tegen spoelwormen??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » zo 02 jan 2011, 15:04

Pramox is wel tegen spoelwormen als je bij Agradie kijkt staat het precies voor welke wormen het is en daar staat ook bij dat het voor spoelwormen is.

Mij is verteld dat Pramox alle wormen aanpakt.
Esther

Bericht door Esther » zo 02 jan 2011, 20:42

Dat claimen er wel meer!! Ik ben door schade en schande wijs geworden helaas..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 03 jan 2011, 08:59

Ik had equimax meegekregen in eerste instantie omdat die het hele scala aan zou pakken. Maar toen er spoelwormen afkwamen moest ik na twee weken echt herhalen met strongid-P van de dierenarts. Dat heb ik alleen bij Mix gedaan overigens want bij Morgan kwamen er alleen horzellarven vanaf. Mix heb ik na twee weken nog een keer herhaald met Strongid-P en na 8 weken heb ik zowel Mix, Morgan als Pablo ontwormd met Equiworm-P omdat die bij Mix hebben gelopen toen zij die behoorlijke besmetting had. Ik weet dat volwassenpaarden er minder vatbaar voor zijn dan veulens. Dat was afgelopen zaterdagavond dus vandaag even in de mest wroeten. Dat is veel en vaak ontwormen voor zo'n veulentje dat weet ik, maar met wormen wil geen risico's meer lopen, inderdaad door schade en schande wijs geworden :).
Plaats reactie