keuring, stamboek dingen help?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
joyce_ed

keuring, stamboek dingen help?

Bericht door joyce_ed » ma 27 dec 2010, 20:09

hallo
ik ben nieuw in de fjordenwereld, en dus ook op dit forum.
Ik heb een 2,5 jarige fjord.
het is een ruin van reitze.
nu wil ik met hem op keuring en ik wil hem graag officieel laten meten.
als hij 3 jaar wordt.
Hij staat nu nog bij de veulenstamboek maar ik wil hem dan ook in het volwassen stamboek hebben
iemand enig idee hoe ik deze dingen voor elkaar krijg?
ik wil mij graag ook meer verdiepen in de fjordsport en ik wil graag eens bij keuringen kijken omdat ik werkelijk geen idee heb van hoe zo iets werkt.
iemand leuke adressen voor mij? Ik moet vanuit enschede komen.
of hebben mensen fjorden hier in de buurt en gaan ze naar keuring in 2011?
zou GRAAAG eens mee willen!

bedankt
(weet niet of het hier goed staat, kon niks beters vinden!)
claudia

Re: keuring, stamboek dingen help?

Bericht door claudia » ma 27 dec 2010, 20:11

Haha, lid worden van het stamboek en dan staan al die dingen in het Fjordenpaard (het boekje van het stamboek met alle keuringsdata en fjordsportdata)

In het voorjaar staat alles van de keuring uitgelegd.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » ma 27 dec 2010, 20:19

ik ben al lid ervan geworden maar vraag het mij egwoon af wil eerst eens oriënteren zodat ik weet waar ik me paard aan laat meedoen
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 27 dec 2010, 21:29

Hoi! Ik woon in de buurt van Raalte, niet zo ver van jou vandaan en ik ga met mijn fjord naar Hardenberg..

Als je lid bent van het stamboek, en je fjord op jouw naam staat, kun je je inschrijven voor een keuring. Wel moet je fjord dan DNA getest zijn..er moet dus een sticker in zijn paspoort zitten (of stempel?) met 'DNA getest' erop..dat zijn de dingen die je nodig hebt voor een keuring. In het voorjaar is er de hengstenkeuring in Hoenderloo, vlakbij Apeldoorn en dat is heel leuk om te gaan kijken!

Vanaf het voorjaar tot aan het einde van de zomer zijn er door het hele land keuringen. Fjordsport weet ik niet zoveel van want daar doe ik niet aan, haha maar er zijn genoeg mensen hier die dat wel doen. Veel plezier met voorbereiden en oriënteren!
foss

Bericht door foss » di 28 dec 2010, 06:05

Als je lid ben krijg je ook de boekjes daar staan in het voorjaar de datums en de plaatsen in van de keuring dan kun je je opgeven en op de keuring wordt je paard gemeten en opgenomen in het hoofdstamboek.

In het paspoort zit als het goed is een stikker waarop staat of hij DNA getest is.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Esther

Bericht door Esther » di 28 dec 2010, 12:38

Een sticker als hij wel al DNA is getest en anders hoort er een papiertje bij het paspoort te zitten met daarop de gegeven over hoe je de DNA test moet betalen.

Verstandig om je nu al te oriënteren, hoe heet je fjord? En is hij als veulen al op de keuring geweest??

Qua oriëntatie zit je hier op FW al aardig god, hier is een hoop te lezen en te zien!! Maar misschien iets doelgerichtere vragen stellen, anders wordt het zo'n lang verhaal om uit te leggen!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » di 28 dec 2010, 17:41

ja inderdaad mijn paard is opgenomen in het fjorden boek.
Hij heet edgard.
zijn vader is reitze.

en volgens mij is er ook een stikker.
* gaat nu direct de papieren van edgard erbij pakken*

EDIT:
heb hier zijn papier en heb een blauwe stikker waarop staat dat zijn DNA is gecontroleerd. deze is gecontroleerd op 03-12-2008.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 28 dec 2010, 20:23

Je kunt al wat informatie vinden op de stamboeksite www.fjordstudbook.com en in de sticky's hier op Fjordenwereld bij bijvoorbeeld Fokkerij, maar ook Fjord in de Sport.

http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =4&t=37030

http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =3&t=21104
Esther

Bericht door Esther » di 28 dec 2010, 20:41

Nou, dat scheelt alweer dat hij DNA getest is, hoef je dat niet te betalen en ook niet op de uitslag te wachten.
Je bent lid van het stamboek??
Dan moet Edgard even op jouw naam gezet worden als dat nog niet gebeurt is. In het voorjaar komt er een uitgave van 'het fjordenpaard' van het stamboek en daar staat ook een hoop in en ook de opgaveformulieren, of zitten die in het zomernummer??
Als je naar Hardenberg gaat om te keuren zou je in Oldeberkoop kunnen komen kijken, als je dat niet te ver is. Dan kun je de kunst even afkijken, of in ieder geval bekijken hoe het allemaal gaat..

Verder ben ik vast en zeker aanwezig in Hardenberg, alle keuringen wel in het noorden en wat andere, dus wel iemand die je ter plekke even kan helpen als je het niet meer weet, hihi..
Ook voor vragen mag je me wel PB'en hoor!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » wo 29 dec 2010, 10:54

heey esther super bedankt voor je uitleg en je aanbod!
Edgard staat al op mijn naam en ik ben ook lid van het stamboek met hem.
dus dat is allemaal al geregeld,
* had geen idee dat ik al zo ver was* hahaha!

Ik ga gewoon eens naar wat keuringen heen en dan eens kijken hoe z,n dag in zijn werk gaat!
klopt het dat je 1 keer per jaar gratis naar een keuring mag als je lid bent van het stamboek?
las ergens iets maar weet het niet zo goed of dat klopt.

groetjes
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 29 dec 2010, 11:00

Hoi, dat klopt inderdaad :)
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » wo 29 dec 2010, 11:04

supers!
wat zijn de dingen waar ze op letten bij een keuring , is er een bepaalde volgorde ofzo?
ben wel eens bij een tinkerkeuring geweest daar moesten ze eerst halt houden en stilstaan en dan stappen een rondje en dan draven en ze moesten ng een paar dingetjes, maar dat weet ik niet meer zo goed.

hoe zit dat bij de fjorden?

*Ik voel me echt dom met al die vragen :o *
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 29 dec 2010, 11:16

Je mag sowieso maar 1x per jaar naar de premiekeuring toe met een bepaald paard. Als je paard daar een A-premie (voor veulens, 1- en 2-jarige paarden) of een 1e premie (voor 3 jaar en oudere paarden) heeft behaald of model- ster- of elitepaard is mag je daarnaast in oktober naar de centrale keuring in Hoenderloo, ook gratis.

Een aanrader om het één en ander te weten te komen is een bezoekje aan een knip- en voorbrengdag. Waarschijnlijk worden er dit jaar wel weer diverse georganiseerd, mogelijk ook weer in Wanneperveen in april. Je leert hier een mooie boog in de manen te knippen en het voorbrengen van je Fjord op de keuring.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 29 dec 2010, 11:46

Dat is ook een goede tip Anita. We organiseren in Wanneperveen ook dit jaar, neem ik aan, weer een toiletteer en voorbrengcurses. Je kunt dan je eigen paard ook meenemen, maar je kunt ook oefenen op één van de paarden van Bart.
Is wel gezellig, veel mensen van het forum, leerzaam en eventueel 's middags genieten van de prachtige hengsten.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DaphneT

Bericht door DaphneT » wo 29 dec 2010, 12:28

Een heel andere tip, die je misschien wel leuk vindt. Wij hebben in de achterhoek/twente een vereniging voor fjorden: vereniging vrienden van het fjordenpaard, waarmee we ook allerlei activiteiten organiseren. Soms hebben deze ook betrekking op keuringen en dergelijke. We hebben een heel aantal leden uit (de buurt van) enschede. Onze vereniging organiseert zelf de keuring in Vorden, maar er zijn er meestal ook een aantal te vinden op de keuring in Hardenberg. Het leuke van onze vereniging is dat iedereen altijd bereid is om elkaar te helpen en dingen te leren.
Als je interesse hebt kan je eens kijken op de site http://www.fjordenvrienden.nl. Ik ben zelf al meer dan 10 jaar lid en het is een gezellige groep mensen met leden uit alle leeftijdsgroepen, waar iedereen ook welkom is.
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 29 dec 2010, 12:29

Je kunt naar de keuring in Hardenberg gaan, maar ook naar de keuringen in Beekbergen en Vorden. Allen zijn ongeveer een klein uur rijden vanaf Enschede.

Wat ik zou doen is kijken op de keuring in Hardenberg en dan meedoen aan de keuring in Vorden.
In Hardenberg en Beekbergen wordt in 2 ringen gekeurd waardoor het wat drukker en onoverzichtelijker is. Doordat er meer paarden aanwezig zijn is het tijdschema wel strakker (of je dat nu als een voordeel of nadeel moet zien is de vraag hihi..).

Vorden vind ik persoonlijk het plezierigst als je zelf moet lopen. Het is een kleine keuring tijdens de Castle fair. Dat is ook wel leuk om eens overheen te struinen.

De knip en toiletteerdag is zeker een aanrader om met je paard naartoe te gaan. Je steekt er altijd weer wat van op en kunt ook gelijk even oefenen met het voorbrengen en opstellen.

Je krijgt 1 tot 2 weken voor de keuring een boekje thuis gestuurd. Daarin staan de deelnemers opgesplitst in rubrieken. Ze beginnen met de veulens, dan de jeugd en vervolgens de 3 jarigen. Aan te raden is wel om er echt aan het begin van de keuring te zijn, zeker als er in 2 ringen gekeurd wordt kun je al snel aan de beurt zijn.
Als je aan de beurt bent dan loop je op catalogusvolgorde de baan door totdat iedereen er is en er gestart kan worden. Dan gaat iedereen aan de kant staan op het 1e paard na. Die wordt gelijk voor de jury opgesteld. De jury verteld vervolgens dat je in een rechte lijn weg mag stappen. Je loopt om de pion heen naar de volgende en maakt zo een driehoek. Soms wordt je gevraagd om halverwege de 2 pionnen aan te draven. Soms mag je ook een hele ronde stappen en een hele ronde draven. Dat is wel het mooiste omdat je zo de tijd hebt om ook een goede draf te laten zien. Stel je paard vervolgens opnieuw op voor de jury, maar nu vanaf de andere kant. De jury zal je daarna vragen om bij de anderen te gaan staan totdat iedereen geweest is. Dan wordt de plaatsing bekend gemaakt. Iedereen doet dan nog een ereronde en de eerste van de rubriek mag terugkomen voor het dagkampioenschap aan het eind van de dag.

Laat verder het paard zelf lopen door hem wat ruimte aan het touw te geven. Het mooiste is om ook een aanjager met een zweep erbij te hebben. Die kan je helpen om het paard netjes voor te brengen, die kan ook zien hoe het paard loopt (wat jijzelf naast het paard maar moeilijk kan zien) en je evt. aanwijzingen geven. Daarnaast heb je aan een ervaren voorbrenger/aanjager ook steun tijdens het opstellen.
Breng hem voor aan een keuringshoofdstel of een gewoon hoofdstel. Let er bij het hoofdstel goed op wat het hoofd het beste uit doet komen: met of zonder neusriem. De sperriem kun je er het beste af laten. Het keuringsnummer wat je tegelijk met het boekje krijgt moet aan de rechterkant bevestigd worden.

Ik wil je ook best helpen, maar ik loop op 1 van deze 3 keuringen ook met mijn E-tje. In Vorden ben ik sowieso met merrie en veulen aanwezig.

Edit: de vereniging is inderdaad leuk!
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 29 dec 2010, 13:47

Jij hebt een merrie Yvonne en Joyce heeft een ruin. Jullie lopen dus niet in dezelfde rubriek. De ruinen zijn altijd pas wat later op de dag aan de beurt.
Oh ja, nog een kleine verbetering, de eerste 2 van elke rubriek mogen terugkomen voor de kampioenschappen (mits A of 1e premie voor paarden zonder predikaat).

Ik zou willen dat er hier in Drenthe ook zo'n soort vereniging was. Jullie zitten net even te ver weg voor mij.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » wo 29 dec 2010, 14:42

DaphneT schreef:Een heel andere tip, die je misschien wel leuk vindt. Wij hebben in de achterhoek/twente een vereniging voor fjorden: vereniging vrienden van het fjordenpaard, waarmee we ook allerlei activiteiten organiseren. Soms hebben deze ook betrekking op keuringen en dergelijke. We hebben een heel aantal leden uit (de buurt van) enschede. Onze vereniging organiseert zelf de keuring in Vorden, maar er zijn er meestal ook een aantal te vinden op de keuring in Hardenberg. Het leuke van onze vereniging is dat iedereen altijd bereid is om elkaar te helpen en dingen te leren.
Als je interesse hebt kan je eens kijken op de site http://www.fjordenvrienden.nl. Ik ben zelf al meer dan 10 jaar lid en het is een gezellige groep mensen met leden uit alle leeftijdsgroepen, waar iedereen ook welkom is.

Hallo
Ik ga de site eens bekijken en het lijkt me super leuk om eens naar een voorbrengdag te gaan. Ik zou graag eens oefenen en dingen willen leren!
Zijn er kosten aan verbonden om er lid van te worden?
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 29 dec 2010, 15:41

Je hebt gelijk Anita. Bij die 1e en 2e van elke rubriek zat ik nog te twijfelen, had er eerst namelijk 2 staan hihi..

@ Joyce: Ik zit sinds dit jaar ook bij de vereniging. Je betaald €20,00 per jaar, dus dat valt wel mee. In het voorjaar wordt er weer wat georganiseerd.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie