Zout slecht voor paardenhoeven?
Zout slecht voor paardenhoeven?
De paarden worden bij ons 's morgens gevoerd op een klein stukje tegels en een betonplaat met kleine sleuven erin. Nu ligt er nogal veel aangekoekte sneeuw op en met name Nisko begint nu wat te glijden.
Stalgenootje zegt dan moeten we zout strooien. Ik ben niet voor. De paarden staan daar dan op het zout te eten en 's avonds gaan ze daar ook al weer staan wachten tot ze naar stal gaan. Lijkt mij niet goed voor de hoeven.
Ik ben er voor om het hooi in de wei te leggen, maar dat is dus meer werk. Nu is dus mijn vraag hoe slecht is zout nu echt voor paardenhoeven? Kon niet echt veel vinden met googelen.
Stalgenootje zegt dan moeten we zout strooien. Ik ben niet voor. De paarden staan daar dan op het zout te eten en 's avonds gaan ze daar ook al weer staan wachten tot ze naar stal gaan. Lijkt mij niet goed voor de hoeven.
Ik ben er voor om het hooi in de wei te leggen, maar dat is dus meer werk. Nu is dus mijn vraag hoe slecht is zout nu echt voor paardenhoeven? Kon niet echt veel vinden met googelen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
- nancy imka
Re: Zout slecht voor paardenhoeven?
Ik kreeg gister de tip om kattegrid te strooien op de plekken waar het glad is. Gewoon van die hele goedkope zooi. Dat maakt de ondergrond stroef. Ik heb geen idee of het werkt maar de gene die mij de tip gaf heeft altijd wel goeie ideeën. Misschien kan jij het alvast uitproberen.
Ik heb trouwens wel ons stukje met keukenzout gegooit. Drie tot vier kilo gaan er op 50 vierkante meter. Maar wij geven eigenlijk ons kuil in hooi netten en smorgens in bakken op de grond. En daar valt wel wat vanaf maar goed zo dik word er niet gestrooit en anders likken ze van het zoutblok denk ik dan maar... Zo vaak is het niet glad, en het is dan kiezen tussen twee kwade of glijden en glibberen of zout op de hoefjes. Maar als ze vaak op het strand lopen en ze gaan de zee in is het ook zout lijkt mij
Ik heb trouwens wel ons stukje met keukenzout gegooit. Drie tot vier kilo gaan er op 50 vierkante meter. Maar wij geven eigenlijk ons kuil in hooi netten en smorgens in bakken op de grond. En daar valt wel wat vanaf maar goed zo dik word er niet gestrooit en anders likken ze van het zoutblok denk ik dan maar... Zo vaak is het niet glad, en het is dan kiezen tussen twee kwade of glijden en glibberen of zout op de hoefjes. Maar als ze vaak op het strand lopen en ze gaan de zee in is het ook zout lijkt mij
Een beetje zal niet gelijk dramatisch zijn, maar uiteindelijk heeft natuurlijk zout wel zijn functie en dan maakt het 'materiaal' steen of hoef, niet zoveel uit.
Grof zand strooien is inderdaad ook een optie...doen ze in canada ook veel op de wegen (zout houdt het vocht op de wegen daar vast en maakt het allemaal nog 'enger' als het opvriest).
Grof zand strooien is inderdaad ook een optie...doen ze in canada ook veel op de wegen (zout houdt het vocht op de wegen daar vast en maakt het allemaal nog 'enger' als het opvriest).
Geluk is de vrucht van intens werk
wij gaan juist naar het strand om in het zoute water te lopen met de paarden omdat het juist goed is voor de hoeven. Maar met strooizout weet ik het eigenlijk niet.
Wij strooien wel altijd, maar nooit erg in gehad dat het niet goed voor de hoeven zou zijn. Niet dat we nou zulke lagen strooien, gewoon net genoeg zodat ze niet glijden.
Wij strooien wel altijd, maar nooit erg in gehad dat het niet goed voor de hoeven zou zijn. Niet dat we nou zulke lagen strooien, gewoon net genoeg zodat ze niet glijden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Senna&Cajra
Mijn hoefsmid zegt dat het geen kwaad kan.
WIj hebben het stukje voor de stallen van de paarden schoongemaakt en wat zout gestrooid. De boer gooit er af en toe gewoon zand op en dat werkt prima.
En strooizout is niet puur alleen zout dacht ik altijd, maar in hoeverre het echt slecht is? Geen idee
En strooizout is niet puur alleen zout dacht ik altijd, maar in hoeverre het echt slecht is? Geen idee
- nancy imka
Ik haal ook gewoon keukenzout weet ik in ieder geval dat het niet chemische is! En buiten dat is het nog goedkoper ook hihi
Maar heb je al kattegrit uitgeprobeerd? Wij niet... Er ligt momenteel te veel sneeuw daarvoor...
Maar heb je al kattegrit uitgeprobeerd? Wij niet... Er ligt momenteel te veel sneeuw daarvoor...
Je kan hier bij de gemeente per huishouden 5 kg gratis strooizout halen 

Bij de paarden strooien wij niet maar er wel op het erf gestrooid wordt gebruiken wij veevoederzout van Agrifirm. Werkt ook prima.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- rocky&moby
Je kan ook wat zand strooien, dan is het meest gladde eraf..
Zout zal niet ontzettend goed zijn maar ik borstel de voetjes na het wandelen even schoon dan zullen ze er niks van krijgen.
Zout zal niet ontzettend goed zijn maar ik borstel de voetjes na het wandelen even schoon dan zullen ze er niks van krijgen.
- ukoldaatje
Ik laat de sneeuw voor de stallen op de tegels nu gewoon liggen, dat is gebobbeld vastgelopen en werkt anti-slip. Er liggen ook hoopjes mest tussen, die schep ik wel weg, maar er vallen dan keuteltjes af, ook anti-slip..
Zal wel een mega zoooitje worden als het gaat dooien
Zal wel een mega zoooitje worden als het gaat dooien

Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..