fjorden op stro?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: fjorden op stro?

Bericht door Bella » vr 17 dec 2010, 18:17

Hier staat ook alles op stro en daar eten ze ook wel van...maak me er niet zo druk om. Het is zeer structuurrijk dus alleen maar positief als ze het willen eten, voor de darmen. Vind het persoonlijk ook fijn om ze de keuze te kunnen bieden tussen kuil en stro...dat stro zorgt dan net even voor de goede grofheid, waardoor je minder kans loopt op koliek of andere narigheden bij fijner kuil...én het stro houdt ze lekker bezig in de stal.
Het opeten van ál het stro is voor mij ook een duidelijk teken dat ze onvoldoende structuurrijk rantsoen binnen krijgen. (anders laten ze het wel liggen)

@Wendy: Zal even het voederrantsoenboekje zoeken...geloof dat ik er nog eentje thuis heb en eentje op het werk...
[edit] Zoals ik al dacht...stro bevat vrijwel geen suiker of zetmeel (als het het wel bevat is het dusdanig minimaal dat het in het voederboekje al niet meer te becijferen is)
Geluk is de vrucht van intens werk
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 17 dec 2010, 19:25

nou kan ik met hand op mijn hart zeggen dat ze zeer zeker wel structuurrijk rantsoen hebben _/-o_ daarover heb ik met deskundig iemand overleg over hoe en wat
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 17 dec 2010, 19:25

wij hebben ze ook op stro. Alleen Baranna eet er af en toe wat van, de andere niet. Maar wij voeren ook redelijk veel stro en ze staan overdag altijd buiten, zomer en winter. Stro bevalt ons goed, alleen stink je zo na uitmesten en we hebben een mega grote mesthoop
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 17 dec 2010, 19:28

DeeDee schreef:Weet iemand hoe het zit met de suikerwaardes in stro? Ik wil eigenlijk voor de structuur een klein beetje stro bij het hooi doen, maar omdat Ulvy nu hoefbevangen is weet ik niet of dat heel verstandig is?
Juist goed volgens mij. Hier geef ik wel eens stro bij voor de structuur. Mijn paarden eten wel stro. Staan dan ook op vlas.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 17 dec 2010, 19:39

OOk bij mij staan de heren in een dikke laag stro. En ja ze eten er wel wat van, maar ik heb altijd volle hooinetten hangen en dat verkiezen ze toch nog meer dan stro knabbelen..
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Solitudine
Contacteer:

Bericht door Solitudine » vr 17 dec 2010, 20:10

Diva staat ook altijd te knabbelen. Ik vind het eigenlijk wel fijn dat ze op stro staat, heeft ze lekker wat te doen op stal. :)
Diva (Timor x Anton) :+:
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » vr 17 dec 2010, 20:24

Van mijn staan al jaren allebei op stro. En ondanks dat Nobby een vreetvraat is, blijft het met stro altijd goed gaan. Ze wroet er wel heel veel in, maar eet er weinig van.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 17 dec 2010, 20:26

Onze paarden staan altijd op stro. Ze eten ook even als er net is opgestrooid en ws ook als hun hooi wat op is, maar er ligt vaak nog meer dan genoeg om weer hun stal na het mesten te strooien.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Krista

Bericht door Krista » vr 17 dec 2010, 20:32

Wij hebben ook altijd alles op stro. De paarden eten er wel wat van maar dat kan geen kwaad. Het is goed voor de spijsvertering en ze vinden het ook lekker.
Ik moet wel zeggen dat Ozar altijd wel meer stro at dan de rijpaarden en de dravers. Maar dat gevreet is volgens mij wel een beetje fjord eigen :D
Koliekerig zullen ze er niet snel van worden tenzij ze te weinig drinken.
Mijn Armani had dus medio augustus koliek, een stro verstopping, omdat de temperatuur ineens flink daalde en meneer nauwelijks gedronken had. Ja dan ben je aan de beurt. Die gaat dus voortaan tijdig onder een dekentje zodat hij het nooit meer koud heeft.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Megan

Bericht door Megan » vr 17 dec 2010, 20:56

maakt het misschien ook wat uit welk stro je gebruikt? Misschien dat de ene soort smakelijker is dan de andere?
Er bestaan verschillende soorten, tarwe- rogge- , gerste- of haverstro. Dan zie ik ook wel eens koolzaadstro en erwtenstro voorbij komen maar dat is wellicht alleen voor koeienvoer oid? Kan me zo voorstellen dat de ene soort wat makkelijke wegknabbelt dan de ander.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » za 18 dec 2010, 06:23

Bij mij staan ze op tarwe stro.
Vinden ze heerlijk hoor..
Maar ik voer onbeperkt hooi in netten, en dat vinden ze nog net iets lekkerder..
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 18 dec 2010, 09:14

Annabel bedankt! Ik heb nu namelijk hooi van eigen land en dat is net iets te rijk naar mijn idee. Ga eens kijken of ik ergens wat balen stro kan scoren en dan meng ik het een beetje. Heeft ze toch wat te doen zonder meteen een berg suiker binnen te krijgen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Esther

Bericht door Esther » za 18 dec 2010, 11:59

Wordt vaker aangeraden bij bevangen paarden, beetje stro door het hooi mengen!!

Mijn paarden staan op stro, maar eten er nagenoeg niet van.. Tea gaat liever bij de baaltjes hooi die net binnen haar bereik staan vanuit de box met een ravage tot gevolg.. Had liever dat ze dan wat stro at, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Vera

Bericht door Vera » za 18 dec 2010, 15:16

ik heb er 3 op stro en 3 op vlas.
Die op vlas staan krijgen elke dag een plak stro om op te eten. In de ruif of een hoekje van de stal, niet uitgespreid dus. Echt als voer. Er blijft ook nooit een spriet van over.
Muis at voorheen haar hele stal leeg en een pension fjord ook (lekker makkelijk mesten trouwens) maar nog nooit een met koliek gehad daardoor.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » za 18 dec 2010, 17:22

Kdies kan zonder problemen op stro en hij eet er geen sprietje van. Kwestie van genoeg ruwvoer geven denk ik? Kan zonder problemen wisselen tussen stro, vlas, zaagsel of korrels. Hij kan overal op zonder problemen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 18 dec 2010, 21:01

Ik kreeg zelf de tip om Wammes maar wat meer stro te voeren ipv te veel hooi[hij is dik]
een plak of twee en een twee plakken hooi.
bij mij staan ze op gehakseld stro en krijgen onbeperkt hooi[niet heel hoogwaardig], overdag gaan ze de wei op, maar ook daar staat een grote hooiruif met hooi :))
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
roos

Bericht door roos » za 18 dec 2010, 22:10

Ekdal heeft een tijdje op stro gestaan, maar die is met stro nog viezer dan met vlas. Veel eet ie er niet van want poepstro is niet zo lekker ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
roos

Bericht door roos » za 18 dec 2010, 22:10

Ekdal heeft een tijdje op stro gestaan, maar die is met stro nog viezer dan met vlas. Veel eet ie er niet van want poepstro is niet zo lekker ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Viv

Bericht door Viv » zo 19 dec 2010, 07:53

olivia schreef:Ik kreeg zelf de tip om Wammes maar wat meer stro te voeren ipv te veel hooi[hij is dik]
een plak of twee en een twee plakken hooi.
bij mij staan ze op gehakseld stro en krijgen onbeperkt hooi[niet heel hoogwaardig], overdag gaan ze de wei op, maar ook daar staat een grote hooiruif met hooi :))
Ik zou je paard niet aanleren om stro te zien als voedsel, daar krijg je idd bodemvreters van.
Zou hem liever wat meer aan het werk zetten dan.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
zarah

Bericht door zarah » zo 19 dec 2010, 08:24

Zou hem liever wat meer aan het werk zetten dan.

Ik denk dat Mariel niets anders zou willen.
Plaats reactie