Sneeuw... hoe dóen ze dat in Noorwegen?
Sneeuw... hoe dóen ze dat in Noorwegen?
Toch benieuwd... Bailey kan op z'n blote voeten in principe prima door de verse sneeuw lopen, maar inmiddels kan ik toch bijna niets meer met hem doen.
De paden hier zijn flink slecht en onregelmatig en in die staat opgevroren, dus overal hobbels en kuilen. De sneeuw is op veel plekken niet weggeweest, inmiddels ijs geworden dus harstikke glibberig en waar het precies glad is kan je niet goed zien. Daar kan zelfs mijn stoere vent niet tegenop.
Hij staat 24/7 buiten, stommelt lekker in de wei rond en als het mee zit maken we een wandeling of iets dergelijks, maar meer zit er echt niet in nu.
Maar ja, in Noorwegen valt er toch veel meer sneeuw? Kan me niet voorstellen dat de paden daar allemaal zo keurig bijgehouden worden, ook niet dat de paarden daar de helft van het jaar stil staan.
Dus... Wat is het Noorse Geheim?
De paden hier zijn flink slecht en onregelmatig en in die staat opgevroren, dus overal hobbels en kuilen. De sneeuw is op veel plekken niet weggeweest, inmiddels ijs geworden dus harstikke glibberig en waar het precies glad is kan je niet goed zien. Daar kan zelfs mijn stoere vent niet tegenop.
Hij staat 24/7 buiten, stommelt lekker in de wei rond en als het mee zit maken we een wandeling of iets dergelijks, maar meer zit er echt niet in nu.
Maar ja, in Noorwegen valt er toch veel meer sneeuw? Kan me niet voorstellen dat de paden daar allemaal zo keurig bijgehouden worden, ook niet dat de paarden daar de helft van het jaar stil staan.
Dus... Wat is het Noorse Geheim?
Re: Sneeuw... hoe dóen ze dat in Noorwegen?
Ik denk dat fjorden in Noorwegen in de winter toch redelijk veel 'vrij' hebben. Op blote voetjes kun je nog wel ritjes maken als je geschikte paden in de buurt hebt. De paardjes daar zijn natuurlijk wel veel meer sneeuw gewend dan die van ons, plus er is daar minder verkeer die de paden glad rijdt. En in landen met veel sneeuw (Duitsland, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen vast ook) is het heel gewoon om sneeuwbeslag onder te hebben: ijzers met zo'n rubber rand tussen de hoef en het ijzer, en van die puntjes op het ijzer. Dan kun je op de gewone wegen wel rijden, en zelfs met je arreslee op ijs (met kalkoenen in de ijzers denk ik).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
bovendien loopt het op veel sneeuw fijner dan op een klein laagje opgevroren sneeuw. Hier dooit het vaak overdag en daar niet dat scheelt ook.
Vorig jaar toen wij hier zo'n 20-30 cm sneeuw hadden, heb ik steeds heerlijk kunnen rijden, nu staan ze al weken stil.
Vorig jaar toen wij hier zo'n 20-30 cm sneeuw hadden, heb ik steeds heerlijk kunnen rijden, nu staan ze al weken stil.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Idd sneeuwbeslag doet wonderen en Widiapunt kalkoentjes, voor mij nooit anders meer in de winter!!
slim Vera, als de temperaturen niet boven 0 komen vriest de boel minder snel op tot een ijsbaan, daar had ik nog niet aan gedacht
Verse sneeuw of een dikke laag gaat inderdaad wel om te rijden, dat zul je daar natuurlijk ook vaker hebben.
Verder dus toch een kwestie van beslag dan. Maar hoe zit het met de paarden die in groepen staan? Verwonden die elkaar niet met die kalkoenen/punten uit hun ijzers?
Zeg het gerust als ik nu iets doms zeg, ben alleen blote-voeten paarden gewend en weet daardoor echt niets over ijzers en wat daar wel/niet mogelijk mee is.

Verse sneeuw of een dikke laag gaat inderdaad wel om te rijden, dat zul je daar natuurlijk ook vaker hebben.
Verder dus toch een kwestie van beslag dan. Maar hoe zit het met de paarden die in groepen staan? Verwonden die elkaar niet met die kalkoenen/punten uit hun ijzers?
Zeg het gerust als ik nu iets doms zeg, ben alleen blote-voeten paarden gewend en weet daardoor echt niets over ijzers en wat daar wel/niet mogelijk mee is.
toch hebben er veel paarden wel vakantie in Noorwegen denk ik. De paarden die ik gezien heb, stonden lekker ingepakt in dikke dekens op de paddock. en de ponys stonden ook nog op de wei. Het zal niet overal zo zijn en er zullen ook vast maneges zijn in Noorwegen die een binnenbak hebben zodat toch getraind kan worden.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
- rocky&moby
ze zullen er indd wat meer binnenbakken hebben en vakantie..
mijn fjorden lopen ook 24/7 buiten dat gaat prima.
mijn fjorden lopen ook 24/7 buiten dat gaat prima.
- Ilonka
En ja kan met sneeuwbeslag ook prima rijden in de sneeuw natuurlijk.
Weet niet hoe dat in Noorwegen zit maar de sneeuw in bijvoorbeeld IJsland schijnt nooit te plakken. IJslanders worden dan ook gereden met proppen maar zonder zooltjes en dat gaat daar prima.
Weet niet hoe dat in Noorwegen zit maar de sneeuw in bijvoorbeeld IJsland schijnt nooit te plakken. IJslanders worden dan ook gereden met proppen maar zonder zooltjes en dat gaat daar prima.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Bailey schreef:slim Vera, als de temperaturen niet boven 0 komen vriest de boel minder snel op tot een ijsbaan, daar had ik nog niet aan gedacht![]()
Er zijn daar weinig paarden die in de winter op ijzers staan.
Muis Keurmerrie!