fjorden op stro?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Carolinef
Contacteer:

fjorden op stro?

Bericht door Carolinef » vr 17 dec 2010, 12:36

mijn mannen staan al die jaren al op vlas, toch vind ik het op een of andere manier dat een beestje dat lekker dik in het stro staat heelmaal geweldig om te zien, ik heb van de week via stalgenoot baal stro gekregen eigenlijk voor mijn konijnenhok, maarja toen ik vanochtend op stal was en t zo mega sneeuwde, heb ik op hun vlas, toch ieder een plak stro eroverheen uitgestrooid, volop hooi op de gebruikelijke plek om te eetn en wat denk je..................hooi kijken ze niet naar op of om, maar stro zal denk ik etegn nu wel al op zijn.
hoe kan dit, afgezien van t feit dat ze t mega lekker vinden, heeft iemand wel een fjord op stro en die dit dus niet tot aan het laatste sprietje opeet?
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
_Marjon_

Re: fjorden op stro?

Bericht door _Marjon_ » vr 17 dec 2010, 12:38

Ronan eet ook altijd van zijn stro. Niet alles hoor, maar zeker als ik net nieuw ingegooid heb gaat hij er lekker aan staan knagen.
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 17 dec 2010, 12:39

Pablo at echt niet van stro. Maar mijn nieuwe paard heeft t in de eerste weken wel gedaan. Nu doet ze het niet meer. Soms doen ze het omdat het meer structuur is (als je wat fijner kuil/hooi hebt)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jilly

Bericht door Jilly » vr 17 dec 2010, 12:42

De mijne geeft altijd voorkeur aan hooi, maar als dat op is gaat hij wel strootjes eten.
Ik gok zo 1/3 eten, 1/3 ophopen aan de wanden en 1/3 gebruiken om te plassen en mesten en dat door elkaar lopen :+

Hij is er trouwens nog nooit koliekerig van geworden, ik vind het ideaal. Hij heeft altijd wat te knabbelen, houdt de darmen bezig, maar de buikomvang blijft binnen de perken :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 17 dec 2010, 12:48

nouja dat koliekerige heb ik ook nog niet gehad met ze maar echt ze laten beiden niet 1 sprietje over, als stalgenootje wiens merries wel op stro staan, langsrijdt met r vieze kruiwagen met vies stro, presteert haakon t zelfs dan nog om het op te vreten, je zou bijna denken dat ze niks van me krijgen..........

www.betonijzer-online.nl
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 17 dec 2010, 12:50

Beer eet ook stro! En kuil. En brok. En gras. Hij heeft vorig jaar een tijd op vlas gestaan voor zijn luchtwegen (maar dat hielp niks) en dat at hij ook..na een dag of 2 was hij daar wel klaar mee gelukkig. Toen we op vakantie waren afgelopen zomer was zijn lijntje rete-strak want hij stond op zaagsel..tis dus meer buikvulling dan spek bij Beer.. Ik vind het wel lekker dat hij zo kan knagen want een dikzak is hij nog nooit geweest. Ook nooit koliek o.i.d. gehad..

Dat Haak er zo dol op is, is vast omdat het nieuw is..probeer het eens een week of 2 en kijk hoe hij het doet!
Peertje

Bericht door Peertje » vr 17 dec 2010, 12:53

Peer en Bol staan beide dik in het stro en ik heb niet het idee dat ze er veel van eten.
Ze vinden kuil veel lekkerder!

Zowel Bol als Beer vinden het heerlijk om in hun vers uitgemeste en opgestrooide stal te rollen en daarna
op zoek te gaan naar graantjes. Vooral Bol is altijd druk met strosorteren, die maakt echt hele hopen van
welk gedeelte bij al gehad heeft en wat hij nog moet uitzoeken. :j Hij vindt het dan ook niet leuk als ik
zijn bed recht trek... := Dan moet hij weer opnieuw beginnen :D

Ik vind stro heerlijk voor ze als bodembedekker (Er wordt bij ons wel elke dag grondig uitgemest en opgestrooid
overigens) en een prima aanvulling als buikvuller en tijdverdrijf wanneer ze meer op stal staan.

Hooi vinden ze beide niet echt lekker... Vers stro met nog wat graantjes erin daarentegen... :Y)
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
claudia

Bericht door claudia » vr 17 dec 2010, 13:04

Mijn paarden staan op vlas maar de paarden bij Rien op stro.

Zowel zortin als reitze eten er niet echt van, natruurlijk als je ze net opstrooit dan knabbelen ze wel maar daarna is het ook goed.

De paarden die buiten staan krijgen ook stro bijgevoerd en dat vinden ze heerlijk.
Je zult moeten kijken wat ze er op doen maar na een paar dagen stoppen de meeste vanzelf om hun ligbed op te eten. (de meeste dan)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 17 dec 2010, 13:15

Tim at heel veel stro! Totdat hij nu goed veel ruwvoer en dagelijkse weidegang heeft. Helemaal afgelopen gelukkig.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 17 dec 2010, 13:16

Onze paarden staan ook op stro. Er wordt wel eens een strootje gegeten maar niet één eet zijn of haar stal helemaal leeg. Wij mesten elke dag uit en strooien dan weer wat vers stro bij.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 17 dec 2010, 13:18

Al mijn paarden knabbelen er wel aan maar echt veel eten doen ze niet..

Op moby na, die vond het gewoon hooi. en als je niks te doen hebt / hooi is op ga je daar mee verder. Hij kreeg voldoende ruwvoer en ook na een hele dag wei deed hij het.

Ik heb toen een spray gekocht en dat een paar keer gebruikt, toen was het klaar.
smaakt denk ik niet zo lekker..
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » vr 17 dec 2010, 13:41

Die van mij staan al jaren op stro. Geen problemen met koliek en zo. Ze knabbelen ook op het stro maar meer als bezigheids therapie. Nooit de hele stal leeg. Het fijne vind ik is dat ze altijd wat te doen hebben.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 17 dec 2010, 13:45

Volgens mij is het eten van stro ook wel afhankelijk van welk soort stro je gebruikt.
Wij hebben nu op twee plekken stro liggen in de inloopschuur, ter grote van twee grote boxen en ze eten er wel wat van. Met name de veulentjes maar over het algemeen wordt het meer gebruikt als openbaar toilet. Voor wat extra structuur kan stro over het algemeen geen kwaad.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 17 dec 2010, 14:34

ja maar ik vraag me dan af, moet ik het blijven proberen, en hopen dat t vanzelf wel stopt (wat ik overigens niet denk) of ze laten gaan, vanaf welke hoeveelheid wordt t koliekgevoelig?

www.betonijzer-online.nl
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 17 dec 2010, 15:05

Dat is heel lastig om te zeggen omdat de een nou eenmaal gevoeliger is dan de ander. Maar voor wat betreft een plakje zou ik me geen zorgen maken. Er zijn paarden genoeg die een plakje stro bij krijgen om te knabbelen zoals Claudia ook al zei.
Op een gegeven moment wordt het wel minder.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » vr 17 dec 2010, 15:39

De mijne eet eccht alles op! Als hij 1 dag op stal staat, en ik kom savonds, is alles wat niew is opgestrooid alweer weg..
Kuil ligt er dan van vanmorgen. Heb vanalles geprobeerd, azijn erover werkt niet, eet hij gewoon op.
Hij gaat ook graag naar stal haha, als ik hem binnen wil zetten heeft hij goed de vaart erin en loop met zijn hoofd naar beneden klaar voor de start om te eten. En geloof het of niet.. Hij heeft in die 14 jaar nog geen 1 keer koliek gehad.
Toch zie ik het liever anders...als er geen sto ligt dus bv flas, staat tie de hele dag boos uit stal te kijken...
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
foss

Bericht door foss » vr 17 dec 2010, 15:44

Ik heb min fjorden op stro staan, vlas eten ze op en ik heb daar al een paar keer koliek van gehad dus die gok neem ik niet meer.
En dat ze het eten daar heb ik nog nooit last van gehad.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 17 dec 2010, 17:26

Ik heb mijn paarden op zaagsel staan. Voorheen stonden ze wel op stro maar blaze at er zoveel van dat hij tot drie keer aan toe met koliek stond ervan! Aike at er ook altijd van, ben dus overgegaan op zaagsel, overigens krijgen ze wel af en toe een plakje en dat vinden ze dan heerlijk en gaat ook helemaal op :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Jowien

Bericht door Jowien » vr 17 dec 2010, 17:35

Orlinde staat altijd al op stro. Ze eet wel wat van vers/ schoon stro, maar niet van ouder stro. Ik leg voorin haar box altijd een hoopje vers stro, en daarop haar hooi, en ze eet het meestal beide op. Van het stro eet ze vooral de halmen (waar eht graag in zit/ zat), dan vind ik 's ochtends alleen kale stengels stro in die hoek.
Ik vind het wel een goede buikvulling + tijdverdrijf.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 17 dec 2010, 18:02

Weet iemand hoe het zit met de suikerwaardes in stro? Ik wil eigenlijk voor de structuur een klein beetje stro bij het hooi doen, maar omdat Ulvy nu hoefbevangen is weet ik niet of dat heel verstandig is?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Plaats reactie