Domme dekenvraag

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
DaphneT

Domme dekenvraag

Bericht door DaphneT » ma 13 dec 2010, 10:23

Ik heb Paula nu al bijna 15 jaar en wil voor het eerst een deken kopen, maar heb geen idee welke maat. Klinkt een beetje dom na zoveel tijd misschien, maar tot nu heeft ze nog nooit een winterdeken gedragen. Alleen als jaarling heeft ze ooit een canvas deken opgehad. Ze stond toen dag en nacht buiten en het voelde die nachten aan als min 20. Die deken heb ik overigens nog steeds, maar daar is ze een beetje uitgegroeid. Later stonden de fjorden aan huis ook zoveel mogelijk buiten, maar bij heel koud weer (vieze snijdende wind, hagelbuien) haalden we ze binnen of lieten we ze maar een paar uurtjes buiten. Sinds dit najaar heb ik Paula en Aliena in een pensionstal staan (mijn ouders wonen niet meer buitenaf). Hier gaan ze elke dag sowieso overdag lekker naar buiten. Dat is éen van de belangrijkste redenen dat ik voor deze stal gekozen heb. 's Nachts staan ze wel gewoon binnen. Nu voorspellen ze een erg koude winter en buiten hebben de paarden ook wat weinig beschutting, dus wil ik eigenlijk graag voor de zekerheid (stel dat de gevoelstemperatuur weer rond de min 20 wordt) voor beide een deken klaar hebben liggen. Pas voelde het natuurlijk al behoorlijk koud aan. Ze zullen deze niet veel op krijgen, maar just in case... Zelf hebben ze een behoorlijk pak haar en ze zijn het dus altijd al gewend om veel buiten te staan. Ik zit dus niet aan een al te dikke deken te denken. Heeft iemand een suggestie welke deken ik zou kunnen kiezen? Er is zoveel keus. En dan een nog dommere vraag: welke maat deken zouden jullie bestellen? Hihi, heb je 15 jaar een paard en weet je haar maten niet. Paul is 1.48 en heeft normaal fjordenpostuur. Aliena is iets groter en behoorlijk lang in de rug. Ze hebben beide wel een zweetdeken. Die van Paula is de bekende stamboekdeken (waar ik dus geen maat van weet, gekregen in 2000 ofzo). Aliena heeft er eentje van volgens mij 185 (weet ik dus niet zeker) en deze is eigenlijk wat klein. Ik zat dus voor Aliena aan 195 te denken en voor Paul een 185. Kan dat kloppen? Want volgens die maattabelletjes zou je op 175 uitkomen.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Ilonka

Re: Domme dekenvraag

Bericht door Ilonka » ma 13 dec 2010, 10:29

Ilonka en Brass staan allebei onder een 185 deken (ik heb Bucas dekens en daar is het dan 135).
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 13 dec 2010, 10:37

Aliena is best groot of niet? Voor Ros was 195 vaak te klein en soms ook niet. Ik had dekens 195 en ook 205 voor hem :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » ma 13 dec 2010, 10:53

als je ze niet geschoren hebt, zou ik helemaal geen deken gebruiken.. Ze hebben toch al een dik pak haar? Door de deken druk je dr haren plat en kunnen de haren dus niet meer overeind staan om zichzelf warm te maken...(tenzij je een echte dikke vullign hebt,,,) krijgen ze het dus koud. Een deken is vervangend maar niets iets extra's. en aangezien ze al 15 is zou ze toch een mega weerstand moeten hebben? Ze krijgen het echt niet koud :)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

nina1993

Bericht door nina1993 » ma 13 dec 2010, 11:00

Ik denk dat je voor Paula met 185 inderdaad wel goed zou zitten. Aliena had ik in eerste instantie daar ook op geschat, maar een maat groter zou ook heel goed kunnen.

Niet toevallig een stalgenootje met dekens in die maten?

@ Love_Jordy: Ik snap Daphne wel. Als er weinig beschutting is, is het gewoon fijn om iets achter de hand te hebben. Ik heb ze altijd buiten staan, maar ook hier liggen een een paar regen en fleecedekens in een kist. Er is namelijk altijd op zondag of 's avonds laat wat aan de hand en om dan nog een deken te moeten halen is niet echt handig.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 13 dec 2010, 11:24

Ik heb voor mijn paarden, die op dit moment een vacht hebben, ook gewoon dekens klaar liggen hoor. Ongevulde regendekens (Smartex Rain van Bucas) en dikke (370 grams van Bucas Alltex 2000 en Rambo Wug).. Je wil gewoon niet dat je paarden het koud krijgen, dus heb je het achter de hand.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Esther

Bericht door Esther » ma 13 dec 2010, 11:29

Tea, stevig, flinke hals, 1.46 heeft een maat 185.
Zou voor Paula een 1.85 en voor Aliena een 195 halen denk ik.. Maar misschien ligt het andersom ook wel goed, hihi.. Aliena is wat slanker gebouwd toch??
Even een tipje, ik vind de HH dekens dit jaar klein vallen..

Denk er inderdaad om dat je met een deken de isolatie van een paard weg haalt. Dus ik zou geen ongevoerde deken op doen..

Ik heb voor Tea een HH Thor, die valt dus klein met weinig halsruimte, een Eskadron, die heeft echt een mooie ruime hals, ligt ook erg mooi, dat is er een van die aparte stof, weet zo niet meer hoe die heet en nu staat ze onder een Pessoa deken, die ligt ook mooi!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 13 dec 2010, 11:31

Ik heb voor Dakota een 195 en die is echt groot (1.56) en breed.
Vinga had een 185/195 en die was 1.53.
Overigens vind ik dat de HH dekens vaak wel passen bij fjorden en die zijn ook niet
zo super duur.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 13 dec 2010, 11:46

karev is 1.40, redelijk breed op de boeg, en die heeft maat 175
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 13 dec 2010, 12:04

Ik denk dat je qua maat die je in gedachten hebt wel aardig goed zit voor beide dames. Beter een iets te ruime deken dan een iets te krappe. Maar ik zou als ik jou was de paarden helemaal geen deken opdoen. Ze zijn niet geschoren en hebben dus inmiddels al een aardig poosje een flinke vacht kunnen aanmaken, een betere deken is niet te vinden dan hun eigen dikke wintervacht. Mijn paarden staan allemaal in dezelfde situatie als die van jou. Overdag buiten zonder schuilstal en 's nachts op stal en geen van allen heeft het koud. Ze krijgen dan ook geen van allen een deken op.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » ma 13 dec 2010, 12:17

De mijne is 1.46 en niet heel breed of lang en daar heb ik een 185 voor. Van sommige merken past een 175 ook, maar over het algemeen houd ik een 185 aan. Ligt dan iets ruim over de kont, maar zit beter vooraan.

Vorig jaar was hij aan de borst/keel geschoren en liep zonder deken, maar de avond voor ik les had deed ik vaak wel een ongevoerde regendeken op, zodat ik geen paard moest ontmodderen een half uur voor ik les had. Dat is mij prima bevallen toen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » ma 13 dec 2010, 12:53

Je kan het ook gewoon even opmeten natuurlijk. Meet de lengte van midden op de borst van het paard tot het einde achter op de bil. Daarnaast zou ik ook de lengte van schoft tot staart nog meten, zodat je wat kan vergelijken. Fjorden hebben natuurlijk een andere bouw dan gemiddeld pony/paard. Er zijn zat maattabelen op internet te vinden welke maat deken je dan moet hebben.

Ben het wel met Love_Jordy eens dat je waarschijnlijk toch geen deken nodig hebt. Maar snap wel dat het een fijn idee is om iets achter de hand te hebben voor de zekerheid.

Ik ben zelf verzot op Weather beeta dekens. Ik koop sowieso alleen maar waterdichte dekens (op een zweetdeken na), zowel handig op stal (als ze in viezigheid gaan liggen, blijft binnenkant wel mooi schoon) als buiten (het kan áltijd gaan regenen).Gezien een deken de werking van de vacht wel negatief kan beïnvloeden, zou ik een dikkere deken nemen dan een regendeken.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
claudia

Bericht door claudia » ma 13 dec 2010, 14:05

Ik denk eigenlijk ook hetzelfde als Anita.

Bij Rien staan er nog een stuk of 8 -9 buiten en die hebben een lekker vachtje en krijgen ook niets op.
Ik snap jou gevoel wel hoor(zo ben ik ook ) maar ik denk dat ze het zelf goed kunnen regelen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Jilly

Bericht door Jilly » ma 13 dec 2010, 16:52

Bij Louis staan de merries ook gewoon de hele winter buiten zonder wat, maar ik vind het ook fijn om wat dekens achter de hand te hebben. Is het niet nodig prima, maar je hebt toch iets liggen voor het geval dat :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 13 dec 2010, 17:38

Hier staat ook alles gewoon lekker buiten zonder deken, maar het is natuurlijk wel een verschil of ze vanuit een geisoleerde stal naar buiten gaan of niet. Hier is alles open. Maarja, anderzijds...ze komen nu ook gewoon buiten, dus wat dat betreft.

Bink heb ik van het najaar wel onder een outdoordeken gezet. Ik wilde m graag korter in de vacht houden en het risico was toen aanwezig dat hij nog eens 24/7 op het land moest verblijven. Voor hem heb ik toen een 200 grams deken gehaald bij Divoza. Ik ging eigenlijk voor de Pagony, omdat we daar ook al een mooie van hadden...die past de fjorden mooi, maar daar bevielen me de voorsluitingen niet van (niet stevig genoeg en geen mogelijkheid tot langer of korter maken). Toen kwam ik uit bij de Baseline...prijstechnisch vond ik dat helemaal niet bezwaarlijk. Verder wilde ik een hals die wat hoger sloot, omdat de meeste dekens bij de fjorden naar achter toe trok. Tot nu toe érg tevreden over deze aankoop. Hij is stevig, goed waterdicht, goed warm en past hem keurig...past hij met zijn fjordenbast goed in, zit hem niet strak ergens :n. Heb toen de 185 maat gekocht...die is hem niet ruim, maar past precies.
Geluk is de vrucht van intens werk
Fran

Bericht door Fran » ma 13 dec 2010, 18:49

Olaf is 1.47 en heeft altijd de 185 dekens. Harry´s horse ligt bij hem neit zo fijn, schuift naar achter en ligt dan krap. Weather Beta en Epplejeck liggen wel goed.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 13 dec 2010, 18:59

HH, schuiven op Sjol. 1.95 is te klein. En schuift, stalgenoot zelfde deken en zelfde probleem.
HV polo 1. 95 past
BR zonder split 2.05 past.

Moet dus altijd passen.
Even opletten op de ruglengte van je fjord, de halsaanzet en de schouderbreedte, dat scheelt vaak al een maat.

Maar eeehehhh, waarom wil je hem in de dekens?

Sjol heb ik een reden voor.... men nu wel en anders binnen 2 tellen drijfnat, nu binnen 10 tellen.
Dus die staat onder deken in poging haren wat tegen te houden.
Dekens had ik toch al.. ze werd altijd geschoren, maar dat vond ik weer niet praktisch met toekomstig veulen...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 13 dec 2010, 19:33

Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Even voor de uitleg: mijn fjorden zijn inderdaad al behoorlijk gehard door de jaren heen en ik wil er zeker niet opeens 'verwende dekenpaarden' (zonder negatieve bijklank!) van maken, maar wil inderdaad iets achter de hand hebben. Het zou mij niets verbazen als we weer een winter krijgen waarbij het aanvoelt als min 20 met zo'n vieze scherpe wind. Normaal gezien zou ik ze dan ook overdag gedeeltelijk binnen zetten, maar dat kan nu eenmaal niet en ze staan op een stukje grond met nauwelijks bescherming, midden in het vlakke veld zeg maar. Pas geleden stonden ze ook overdag in de sneeuw, ze worden dan behoorlijk nat en krijgen er ook nog die wind (die volgens het weer aanvoelde als min 15) vol over heen. In het wild zouden ze dan op zijn minst een iets beschutter plekje zoeken. Eerder zou ik ze binnen zetten om even op te drogen en evt. op een droog moment weer buiten zetten. Maar én nattigheid én extreme kou is iets teveel van het goede, dus al is het maar een dekentje voor de regen zeg maar.
Natuurlijk drukt de deken ook hun eigen vacht dicht, dus daar zal ik zeker ook rekening mee moeten houden, maar het gaat echt om de extreme gevallen. Ik heb nu namelijk helemaal niets voor het geval dat. Dus het zou maar zo kunnen zijn dat die dekens dit jaar helemaal niet uit de kast komen, maar wat Yvonne inderdaad zei: je zal net zien: op een zondag of een feestdag komt er misschien een keer zo'n moment dat je denkt: misschien toch maar een dekentje er op. Maar in principe blijven ze dus dekenloos staan.
Ach, misschien word ik ook gewoon ouder en dus pieperiger, dat kan natuurlijk ook. 8)7 Daarom zeggen ze toch ook altijd dat je niet te oud aan kinderen moet beginnen... Ik moet er ook gewoon aan wennen denk ik dat ze niet meer bij huis staan en dat ik er minder controle over heb...
Vera

Bericht door Vera » ma 13 dec 2010, 20:45

ik zou er ook geen deken opdoen.
Ze staat 'snachts al binnen, dus het lijkt me ook al is het -20 niet nodig.
Die van mij krijgen ook geen deken op als ze hun vacht nog heben. Als je paard is geschorn dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » do 16 dec 2010, 10:11

iki zit er zelfs aan te denken om volgend jaar ook deken af te gaan haha, en een pantoffelfjord te creeren.
Nu met deze natte en koude winterdagen kan ik toch niet rijden (buitenbak, buitenstal, alles buiten) Hij staat wel eljke dag buiten mits er sneeuw en ijs ligt. IK heb misschien maar 2 weken door kunnen rijden toen hij kaal was, meer niet. Hij staat dus al lang stil.
dus heb ik m eigenlijk voor niks geschoren.. Zou ik een binnenbak hebben dan scheer ik hem weer wel omdat ik dan door kan trainen.

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Plaats reactie