Waterbakken drama
Re: Waterbakken drama
hier ook problemen met water hoor. Binnen in stal zetten helpt iets, maar dat idee van isoleren lijkt me ook goed. Je kunt ook hooi of stro rond je bak doen, dat eten ze wel op maar blijft het toch even langer niet bevroren, want piepschuim zouden ze hier durven op eten.
Hildar, gouden paardje Ik maak leuke kleurtjes voor de hh Switch, voor meer info: pb
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
ik heb hier ook waterproblemen.
Ik heb voor de vorst mijn water afgesloten en de leidingen zo goed als het kon leeg laten lopen.
Nu loop ik dus de hele dag met emmers water te zeulen (dijkje op en neer) voor 4 paarden.
Nou heb ik vanmiddag de leidingen nagelopen en ze zijn nu op 5 plaatsen uit de koppelingen geklapt. (dus na de vorst is er voor William weer aardig wat werk te verrichten)
Hier ook van alles al geprobeerd maar nog steeds elk jaar bevroren.
Ik heb voor de vorst mijn water afgesloten en de leidingen zo goed als het kon leeg laten lopen.
Nu loop ik dus de hele dag met emmers water te zeulen (dijkje op en neer) voor 4 paarden.
Nou heb ik vanmiddag de leidingen nagelopen en ze zijn nu op 5 plaatsen uit de koppelingen geklapt. (dus na de vorst is er voor William weer aardig wat werk te verrichten)
Hier ook van alles al geprobeerd maar nog steeds elk jaar bevroren.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik denk niet at je het met deze vorst ijsvrij kan houden.
Hier de waterleiding ook afgesloten.
Om de bakken opnieuw te vullen rijd ik met een kruiwagen met een h2go zak erin.
Voor ik naar mijn werk ga gooi ik een stuk of 10 2 literflessen met heet water op het ijs(wat ik van thuis meeneem),zo wordt het gat wat de pony's zelf aardig goed openhouden iets groter
De rest van het ijs laat ik heel, er komt dan lucht tussen het ijs en het water wat er weer voor zorgt dat het water er onder minder snel bevriest.
Hier de waterleiding ook afgesloten.
Om de bakken opnieuw te vullen rijd ik met een kruiwagen met een h2go zak erin.
Voor ik naar mijn werk ga gooi ik een stuk of 10 2 literflessen met heet water op het ijs(wat ik van thuis meeneem),zo wordt het gat wat de pony's zelf aardig goed openhouden iets groter
De rest van het ijs laat ik heel, er komt dan lucht tussen het ijs en het water wat er weer voor zorgt dat het water er onder minder snel bevriest.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
bal helpt niet nee, die vriest vast. Warm/lauw water schijnt idd eerder te bevriezen dan koud water. Daar ontbreekt een stof in, waardoor het eerder bevriest. Klinkt onlogisch, maar schijnt echt zo te zijn.
Marga is ook een goeie ijsbreker, met haar tanden. Maar het is nu een te dikke laag ijs. Ze krijgen ;s morgens goed water als ik ze naar buiten doe om 8 uur en dan pas om 17.00 weer als ze op stal gaan. Ze hebben ook geen dorst overdag, eten gras, we hebben nog dik gras. Na het hooi hebben ze wel dorst.
Mijn baas heeft bij de koeien bakken die tot -30 vorstvrij zijn, lijkt me ideaal
Marga is ook een goeie ijsbreker, met haar tanden. Maar het is nu een te dikke laag ijs. Ze krijgen ;s morgens goed water als ik ze naar buiten doe om 8 uur en dan pas om 17.00 weer als ze op stal gaan. Ze hebben ook geen dorst overdag, eten gras, we hebben nog dik gras. Na het hooi hebben ze wel dorst.
Mijn baas heeft bij de koeien bakken die tot -30 vorstvrij zijn, lijkt me ideaal
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
- Ilonka
Hier ook last van bevroren bakken.
De paarden zijn slim genoeg om zelf even met een poot in de waterbak te gaan staan en het ijs kapot te maken, maar ik zie ze ook regelmatig heel lang bij de bak staan aan het ijs likken.
Ik heb een standaard 'zwengelpomp' van gietijzers. Vroeger vroren me die pompen kapot, nu heb ik er één die ja kan 'aftappen' ik draai dan de schroefdop los die aan de zijkant zit en pomp de pomp leeg. Uiteraard vriest dan de zwengel nog wel vast in de pomp zelf dus ik moet wel heet water mee om de pomp te ontdooien. Daarna kan ik gewoon grondwaterpompen.
Het ijshak ik uit de bakken en ik zorg elke dag dat één van de twee of drie bakken helemaal ijsvrij is, dus water weggooien, alle stukjes ijs eruit, en dan weer vullen.
~mirjam~ Wij maakte voor de nrps ook altijd hooi nat, deden dat in een hooinet (gewoon twee plakken van een kleine baal hooi) en deden die in een prullenbak. Het hooi lieten we dan 3 uur weken en daarna trokken we het aan het hooinet eruit om het te laten uitlekken boven de prullenbak. Werkte heel goed en je wordt er zelf bijna niet nat van.
De paarden zijn slim genoeg om zelf even met een poot in de waterbak te gaan staan en het ijs kapot te maken, maar ik zie ze ook regelmatig heel lang bij de bak staan aan het ijs likken.
Ik heb een standaard 'zwengelpomp' van gietijzers. Vroeger vroren me die pompen kapot, nu heb ik er één die ja kan 'aftappen' ik draai dan de schroefdop los die aan de zijkant zit en pomp de pomp leeg. Uiteraard vriest dan de zwengel nog wel vast in de pomp zelf dus ik moet wel heet water mee om de pomp te ontdooien. Daarna kan ik gewoon grondwaterpompen.
Het ijshak ik uit de bakken en ik zorg elke dag dat één van de twee of drie bakken helemaal ijsvrij is, dus water weggooien, alle stukjes ijs eruit, en dan weer vullen.
~mirjam~ Wij maakte voor de nrps ook altijd hooi nat, deden dat in een hooinet (gewoon twee plakken van een kleine baal hooi) en deden die in een prullenbak. Het hooi lieten we dan 3 uur weken en daarna trokken we het aan het hooinet eruit om het te laten uitlekken boven de prullenbak. Werkte heel goed en je wordt er zelf bijna niet nat van.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ik heb er wasmanden met gaten voor, dat werkt prima als het niet vriestIlonka schreef:

Maar ik moet nu al het water om het hooi te weken in huis halen, en dat naar de schuur brengen. na 2 x weken moet het water weer verschoond worden, en met vorst gooi je niet zomaar even een wasmand water leeg. (wel leuk een lekkere lange ijsbaan) en dan moet het weer goed uitlekken op een vorstvrije plek, anders krijgen ze een klomp ijshooi. Dus met al dat op en neer gesjouw met water en druppend hooi, hou ik het niet droog. Ach het begint al een beetje wennen.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Enige wat werkt is een stromend systeem op je waterleidingen zetten zodat er constante verwarming en circulatie blijft. Kosten liggen rond de 2000 euro dus of je daar zin in hebt?
Wij hebben hier de leidingen rechtstreeks van de CV ketel uit getrokken, koperen leidingen met daaromheen van dat isolatieschuim en plastic kokers. Dat werkt goed, alleen nu bevriest de waterbak zelf, dus hebben we er nog niks aan. Mijn werkgever zei dat je door de plastic buis ook een zwakstroomdraad, zoals uit een elektrische deken, kan doen, maar dan zit je nog met de drinkbak zelf.
Hier zijn weer oplossingen voor, zoals een verwarmde drinkbak a 200/300 euro per stuk.
Ik sleep voorlopig wel met emmers en als ik ooit de miljoen win dan komt er wel een circulatiesysteem op.
Wij hebben hier de leidingen rechtstreeks van de CV ketel uit getrokken, koperen leidingen met daaromheen van dat isolatieschuim en plastic kokers. Dat werkt goed, alleen nu bevriest de waterbak zelf, dus hebben we er nog niks aan. Mijn werkgever zei dat je door de plastic buis ook een zwakstroomdraad, zoals uit een elektrische deken, kan doen, maar dan zit je nog met de drinkbak zelf.
Hier zijn weer oplossingen voor, zoals een verwarmde drinkbak a 200/300 euro per stuk.
Ik sleep voorlopig wel met emmers en als ik ooit de miljoen win dan komt er wel een circulatiesysteem op.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
bij ons werken de waterbakken in stal weeer! 

Faira (Orsta X Manus)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9

Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
- ukoldaatje
En bij mij zijn de bakken nu weer ontdooit buiten en hoef ik niet te hakken en ontdooien..
Jippiiieeee...
Jippiiieeee...
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
in de binnen stallen doen de bakjes het gewoon weer, de buitenstallen laten we nog maar even afgesloten.
Ik doe er altijd een emmer heet water in zodat het ijs smelt en daarna vul ik bij met koud water.
Het valt mij wel op dat de paarden minder drinken, dan in de zomer. Het scheelt misschien ook wel dat ze veel wortelen bij krijgen daar zit natuurlijk best veel vocht in. Daarnaast krijgen ze kuil, daar zit ook meer vocht in dan in droog hooi.
Zodadelijk weer aan de sleep met water!
Ik doe er altijd een emmer heet water in zodat het ijs smelt en daarna vul ik bij met koud water.
Het valt mij wel op dat de paarden minder drinken, dan in de zomer. Het scheelt misschien ook wel dat ze veel wortelen bij krijgen daar zit natuurlijk best veel vocht in. Daarnaast krijgen ze kuil, daar zit ook meer vocht in dan in droog hooi.
Zodadelijk weer aan de sleep met water!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Danc sopt altijd met zijn hooi in het water en dat water bevriest veel minder snel al de waterbak van Ekdal waar geen hooi in zit.
Verder hakken wij 2 maals daags een wak in de sloot zodat als ze buitenstaan kunnen blijven drinken.
Verder hakken wij 2 maals daags een wak in de sloot zodat als ze buitenstaan kunnen blijven drinken.
gedoe he? ik heb kunstof leidingen en koppelstukken. veel minder kans op stukvriezen dan. Wel zijn een keer de ventielen van de bakken zelf kapot gevroren. dus die heb ik moeten vervangen.
- Cindy+Uniek
laag hooi erop leggen heb ik ook wel eens gehoord, maar nog niet geprobeerd....
ik heb halve IBC tanken staan, dus zo'n 400 liter en die is toch mooi in 2 dagen op (hangt er vanaf hoeveel ze eten, met een slechte baal hooi stond de bak 5 dagen)
wij hebben gelukkig toen we het spul kochten een eigen water en elektra punt aan moeten vragen
dus een waterput in de grond laten plaatsen (ding kostte facking 1000 euro) die is 1,5 meter ofzo, steekt een stukje boven de grond met een deksel, is geheel van beton en onderin zit dus de kraan, daar klim ik in (zit ook nog een dubbellaagse plank tussen), ik sluit de slang aan en het water loopt
(die slang neem ik dus wel mee naar huis, anders loopt er niks doorheen
)
ik heb halve IBC tanken staan, dus zo'n 400 liter en die is toch mooi in 2 dagen op (hangt er vanaf hoeveel ze eten, met een slechte baal hooi stond de bak 5 dagen)
wij hebben gelukkig toen we het spul kochten een eigen water en elektra punt aan moeten vragen
dus een waterput in de grond laten plaatsen (ding kostte facking 1000 euro) die is 1,5 meter ofzo, steekt een stukje boven de grond met een deksel, is geheel van beton en onderin zit dus de kraan, daar klim ik in (zit ook nog een dubbellaagse plank tussen), ik sluit de slang aan en het water loopt

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
voor degenen die zo'n H2Obag willen uitproberen:
Bij agradi krijg je tot 13 december gratis zo'n ding bij je bestelling vanaf 75 euro.
Bij agradi krijg je tot 13 december gratis zo'n ding bij je bestelling vanaf 75 euro.
Muis Keurmerrie!
Laag hooi werkt echt. Als het hard vriest is je bak als nog wel bevroren, maar wel veel minder snel. Of een balletje erin, zodat het water in beweging blijft.
- Cindy+Uniek
nou die ballen zaten bij mij vorig jaar om het minste of geringste vast
óf de paarden zagen er een leuk speeltje in
tja met allemaal jonkies heb je dat hahaha
zelfs een net erom en een baksteen eraan maakte ze niets uit om ermee te spelen
óf de paarden zagen er een leuk speeltje in

zelfs een net erom en een baksteen eraan maakte ze niets uit om ermee te spelen

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
toevallig vorige week daar een bestelling geplaatst en krijg inderdaad ook zo'n zak. Duurt nog een week voordat alles binnen komt, maar ben benieuwd.Vera schreef:voor degenen die zo'n H2Obag willen uitproberen:
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

ik heb ook echt al alles geprobeerd.
hebben een pomp op de weide maar die is nu bevroren.
de buuf heeft ook een waterpomp en er een klepje op gemaakt voor luchttoevoer in de watertoevoerbuis, snappen jullie het nog?
ze hoeft enkel dit klepje er op te doen en wat warm water bovenin de pomp te doen om het rubber van ijs te ontdoen en ze kan volop pompen. Zodra het weer wat beter weer is ga ik mijn vader hier ook lief voor aankjken.
nu het weer ff gedooid heeft heb ik heel mijn badkuip weer volgepompt nu maar hopen dat het niet al te hard gaat vriezen.
en anders ga ik elke avond even op en neer met een biervat van mijn vader.
hier gaat 80 liter water in dus daar vul ik 2 speciekuipen mee, enige nadeel is dat dat ding niet alleen te tillen is.
daarom moet er altijd iemand mee
hebben een pomp op de weide maar die is nu bevroren.
de buuf heeft ook een waterpomp en er een klepje op gemaakt voor luchttoevoer in de watertoevoerbuis, snappen jullie het nog?
ze hoeft enkel dit klepje er op te doen en wat warm water bovenin de pomp te doen om het rubber van ijs te ontdoen en ze kan volop pompen. Zodra het weer wat beter weer is ga ik mijn vader hier ook lief voor aankjken.
nu het weer ff gedooid heeft heb ik heel mijn badkuip weer volgepompt nu maar hopen dat het niet al te hard gaat vriezen.
en anders ga ik elke avond even op en neer met een biervat van mijn vader.
hier gaat 80 liter water in dus daar vul ik 2 speciekuipen mee, enige nadeel is dat dat ding niet alleen te tillen is.
daarom moet er altijd iemand mee