Rijdend zat ze ook niet lekker in haar vel, maar ik dacht dat dat vooral door mezelf kwam omdat mijn lijf ook niet zo erg doet wat ik wil.
Na een hoop overleg op een ander forum, telefonisch contact met deze en gene heb ik ervoor gekozen om Zanouk eens zo suikervrij (melasse en zetmeelvrij) te laten leven...ik had eerst het hooi aangepast maar ben tegelijkertijd ook gestopt met de biks dus dat is niet zo'n handige test, twee dingen tegelijk

Na de verandering van hooi, weer teruggeschakeld naar haar 'oude' hooi, wel ca. 20 uur geweekt in water (wat uiteraard heel fijn is met dit weer

De jeuk is een tijdje na het stoppen met biks een maand echt bijna helemaal weg geweest, ze heeft alleen een vitamine mineralenbrok nu naast haar hooi. Maar tegelijkertijd is haar geschoren vacht ook weer richting teddybeer gegroeid, dus viel voor mij niet meer te achterhalen of dit ook hielp bij het wegblijven van de jeuk....
Nou ja, toch maar de proef op de som genomen en Zanouk, met gevaar voor heel vervelende jeuk bij haar, weer een klein beetje biks gaan voeren. Ze heeft vier dagen biks gekregen en verging eigenlijk op dag 3 al van de jeuk. Alleen was ik er dag drie zelf niet, ik had niks teruggehoord van stalgenoten (verwachtte ook niet zó snel een reactie eerlijk gezegd..) dus nog een vierde dag biks gehad, nu dus weer 2 dagen gestopt. En de jeuk is alweer minder.. kan dit echt zó snel gaan?
Verder is er echt niets bij haar veranderd qua voer/werk/stress... dus ik begin te geloven van wel, maar misschien mis ik iets... maar goed, de jeuk is er nu nog, hopelijk gaat die dus weer weg als ze weer even biks-loos is...
Blijf toch met wat vraagtekens zitten, de jeuk was echt veel minder, maar niet weg, ze plant haar kont nog regelmatig in een hek maar niet meer zo erg dat de hekken het begeven (en niet geheel onbelangrijk mijn dekens blijven ook heel

Ze krijgt alleen ieder jaar in oktober jeuk.. zo rond de overgang van wei naar 's nachts op stal en van gras naar hooi. Biks blijft in principe dan hetzelfde.. zo rond januari gaat het vaak weer beter met haar (tot nu toe heb ik daarvoor er ieder jaar een dierenarts bij gehad met de bijbhorende medicatie/druppels/poeders (laarakker). Nu gaan we dat dus eens een jaar zonder proberen..
De jeuk was aanzienlijk meer direct nadat ik haar had geschoren, dat kan natuurlijk een dag of 2 wat kriebelig zijn, maar de jeuk hield hierna aan, terwijl deze daarvoor al wat was afgezakt. En daarvoor was ze dus nog niet eens geschoren.. wat toch weer lijkt te duiden op seizoens/leefveranderingen..
Conclusie, Zanouk is geen winter/stal/hooi paard? Nou ja tips zijn welkom.. voorlopig hou ik het even zo, geen biks, wel mineralen.. en dat scheren volgend jaar moet ik nog even heel goed over nadenken...
Verder was Heleen Slebos er vandaag voor Zanouk.. Ze zat vrij plotseling rechts enorm vast, daarvoor zat ze wel 'wat' vast maar niet zo erg. Ze liep ook anders dan ze deed, minder los door haar lijf, korter in haar gangen, niet zo energiek.
Zanouk heeft genoten van de behandeling en de aandacht vond ongeveer alles wat Heleen deed prima, af en toe een stapje opzij gezet, maar dat kon ook te maken hebben met Zanouk haar idee dat de mevrouw één stap verder misschien wel iets te eten bij zich had...

Ze had een geïrriteerd gebied op de plek waar haar zadel rust achter, aan de rechterkant. (nog een resultaat van het vórige zadel, durfde Heleen aan zonder het huidige zadel na te kijken toen ze begreep dat Callista m'n zadel had aangemeten..

Nu een week rust en vrij bewegen, maar helaas was onze bak waarin ze overdag staan één grote ijsbaan en het land waar Zanouk normaal staat met hobbels en bobbels bevroren. Wat de stal de enige 'veilige' optie maakt..maar niet zo'n fijne natuurlijk. We moeten dus aan de wandel... Helaas ben ik nu zelf ziek (bij/voorholte onsteking áuw!) en is dit het gezelschap waar mee ik me overdag moet vermaken

Ik denk dat ik me voor gek ga laten verklaren door de kat en dat ik goed ingepakt toch maar wandelen. Dapper langs de weg die wél gestrooid is..
Daarna weer starten met de lessen bij Sandra, nieuwe instructrice, uitgangspunt is aan de hand beginnen, rechtrichten, academische rijkunst, nou ja, google maar op Sandra Strating mocht er interesse zijn

En dan hoop ik dat Zanouk ook weer wat blijer en alerter wordt.. januari van dit jaar zat ze ook goed in haar vel (ook nog eens nét voor de 2e keer geschoren zie ik nu...

(januari 2010)

En dan hoop ik ook eindelijk weer eens wat Zanouk@work foto's/filmpjes te kunnen maken in plaats van die stand-foto's voor onze heen en weer 'buitenritjes' van een half uurtje