Voervraag: tamme fjord na kleine verhuizing...wat te doen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Daphne

Voervraag: tamme fjord na kleine verhuizing...wat te doen?

Bericht door Daphne » wo 01 dec 2010, 16:00

Sinds vorige week staan mijn fjorden samen met twee belzen in een schuilstal met ruime uitloop. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer, hooi uit een grote gewikkelde baal en that's it. De twee belzen en Djimm doen het er uitstekend op maar over Yanneke twijfel ik een beetje. Ze is sinds de verhuizing van de wei naar de schuilstal+uitloop echt onder Djimm in rang komen te staan. De twee belzen vinden alles best en doen niet aan hiërarchie volgens mij :D Yannes is dus een beetje de laagste in rang zo lijkt het. Dat is zij (en ben ik) niet gewend! Gevolg hiervan is dat ze nu dus niet kan eten wanneer zij wil maar moet wachten tot de rest haar erbij laat.

Opzich is dat geen heel groot probleem want Yannes is best wel dik. Er mogen wel wat kilo's af. Het punt is dat ik nu wel wat 'tam' vind. Ze is best een tuttebol met karakter alleen ik vind haar nu erg vlak, een beetje 'down'. Nu vraag ik me dus af of ik haar iets bij kan voeren om haar een beetje op te peppen. Liefst dus geen brok ivm de kilo's. Iemand enig idee wat in dit geval verstandig is?

Ter info: Yannes is nu aan het einde van een herstelperiode van een blessure. Ik wil het rijden binnenkort weer op gaan pakken. Haar arbeid nu is dus niks maar zal binnenkort opgevoerd worden naar een paar keer per week de basis doornemen, B-niveau. Niks spannends.

Ohja, ik ben ervan overtuigd dat ze opzich genoeg voer krijgt, ze is niet zichtbaar ingevallen oid, de vacht ziet er ook ok uit. Ik heb al wel een beetje de voersites en de paardendrogist ed rondgesurft maar ik ben echt niet genoeg thuis in deze materie om een zelf een goede keus te kunnen maken. Als jullie mij een beetje de goede richting in wijzen, vraag ik het nog eens bij de fourageboer hier en dan komen we er vast wel uit.
nina1993

Re: Voervraag: tamme fjord na kleine verhuizing...wat te doe

Bericht door nina1993 » wo 01 dec 2010, 16:34

Weet je hoe ze op eerdere verhuizingen reageerde? Kan het ook gewoon zijn dat ze niet happy is zonder arbeid?

Wat je qua voer kunt doen is het voer verdelen. Maak 2 of meer bulten zodat ze er wel bij kan. Met dit weer zijn ze bij ons trouwens ook wat tammer, puur om energie te sparen.

Het kunnen ook al die dingetjes bij elkaar zijn waardoor ze niet zo lekker in haar vel zit als normaal. Ik denk dat ik het nog even op zijn beloop zou laten en in de gaten zou blijven houden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 01 dec 2010, 17:40

Als ze eerder op stal hebben gestaan en nu 24/7 buiten, kan het ook zijn dat ze gewoon moe is. Misschien lag ze wel in haar stal en durft ze dat nu nog niet. Na een week kun je nog niks zeggen imo. Ik zou het nog even een week of 2 aan kijken.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 01 dec 2010, 17:58

Het lijkt mij dat je toch beter wat brok bij kunt voeren. Ze zal van onbeperkt ruwvoer eerder dik worden dan van het bijvoeren van een beetje brok. Hoewel ze bij deze winterse omstandigheden zich beter warm kunnen houden door het verbranden van ruwvoer.
Dit geen echter niet echt een energy boost die zich uit in felheid. Dat gaat eerder met krachtvoer.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Daphne

Bericht door Daphne » wo 01 dec 2010, 18:24

Even een aanvulling op de beginpost: ze stond 24/7 op de wei, nu staat ze met haar weidegenootjes in een schuilstal met flinke uitloop/paddock ter grootte van een kleine rijbak (+/- 25 bij 30 meter). Het is dus niet dat ze op onbekend terrein is of de andere paarden vreemd zijn voor haar. Op de wei had ze ook alleen het gras dat daar stond, ik heb haar daar niet bijgevoerd. Alleen een beetje muesli na de arbeid.

Misschien dat het inderdaad even wennen is voor haar om op een kleiner stukje te staan waar Djimm echt de baas is. In de wei had ze meer dan genoeg ruimte om hem te ontlopen.

Yannes is wel de enige die zich wat vlak en slomig gedraagd. Djimm is energiek als altijd, zoniet energieker, en de belzen zijn allebei hetzelfde als altijd. Misschien dat ze ook een beetje ingedut is door de kou en het gebrek aan arbeid, maar dat is even niet anders helaas. Ben nu aan het overwegen om het nog even aan te kijken of gewoon elke dag wat bij te voeren en kijken of het beter gaat. Ze is nu gewoon niet mijn Yannesje :n
Fran

Bericht door Fran » wo 01 dec 2010, 20:07

Dus eerder stond ze op gras en nu op zand/tegels?
Ik weet dat Olaf echt een hekel aan paddocks heeft. Een keertje op een vakantie stond hij een week in een soort paddock met stalletje, nou ook al had hij hooi hij vond er niks aan. Eerste paar dagen waren geen probleem maar na een dag of 4 had hij het wel gezien. In de wei heeft hij gewoon meer naar zijn zin, minder verveling denk ik.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 01 dec 2010, 22:15

Op zich denk ik niet dat het vreemd is dat ze wat matter is als ze van haar troon gestoten is.
Haar ego (voor zover paarden dat hebben natuurlijk) heeft een opdonder gekregen en daar kunnen ze soms even heel mat van worden. Dat lost zich vanzelf weer op maar vergt eventjes. Ik heb dat met Ros in de ruinengroep destijds ook meegemaakt. Die was de baas en toen kwam er een norikerbully bij waar hij echt even last van gehad heeft.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Viv

Bericht door Viv » do 02 dec 2010, 05:50

Je kunt NAF Opkikker proberen, dat werkt bij Kdies altijd prima alssie beetje down en mat is. Wat marijk al zegt idd zal het absoluut komen omdat de rangorde nu ineens anders is en dat moet ze even zien te handelen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie