Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » di 30 nov 2010, 09:21
Gandhi daagt de shetters uit tot ruig spel op die bevroren ondergrond
Wat moet je daar nou mee? Ze rennen over die ongelijke grond..bah..
ik kan ze toch niet binnen zetten..dan kunnen ze straks helemaal niet meer naar buiten..
Hoe doen ze dat bij jullie???
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
-
Ilona
Bericht
door Ilona » di 30 nov 2010, 09:55
Kun je ze niet af en toe een paar uurtjes op de wei zetten Petra? Kunnen ze even lekker benen strekken.
Ik mag ook weer aan de sleep met water bah.. dat vind ik ook wel een nadeel.
Heb wel zo'n handige H2O-bag voor in de kruiwagen. Dat is een fijn ding. Alleen de band van de kruiwagen staat plat.. even repareren, want dat rijdt erg zwaar

Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. 
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » di 30 nov 2010, 10:00
De wei bij ons is gelukkig aardig vlak. Maar het modderstuk waar ze diep in wegzakten is een echte nekbreker. Paarden gaan er ook niet graag over, maar ja, kan ze moeilijk op de rug nemen en naar de wei brengen

.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » di 30 nov 2010, 10:05
Hoi Ilona!!
Nou dat had ik dus oko verzonnen, gewoon de wei maar op dan, maar nu lees ik hier over dat fructaangebeuren door bevroren gras, hoe zit dat precies???
En ik moet nog 1 stuk omheinen, maar das op zich geen nood, dan ga ik per direct aan de slag! Palen staan er al dus even het draad/gaas erteggen en we zijn klaar.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 30 nov 2010, 10:15
Bij ons gaat het gelukkig goed en was het zand glad toen het ging vriezen.
Wanneer de temperatuur te laag is groeit het gras niet, als de zon schijnt wordt er door het gras toch fructaan geproduceerd dat wordt opgeslagen tot de temperatuur wel weer gunstig is om het gras te laten groeien en dan wordt het fructaan dus alsnog gebruikt. Bovendien is het voor het gras een soort van antivries middel. In de sprietjes zit nu dus veel opgeslagen fructaan, fructaan is een soort suiker (koolhydraat). Er wordt nu gedacht dat dit een grotere veroorzaker is van hoefbevangenheid dan eiwitten. En met veel opgeslagen fructaan lopen de paarden dus meer risico.
Laatst gewijzigd door
Marijke_ op di 30 nov 2010, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » di 30 nov 2010, 10:28
Bij mij is het gras nog redelijk lang ook, omdat ik ze vanaf dat Gandhi kwam van de wei heb gehaald omdat de omheining nog niet in orde was. De wei is van de buren en heeft prikkeldraad op sommige stukken, we hebben bijna alles vervangen nu, maar nog lang niet alles.
Het gras is nu ong 10 tot 15 cm lang. Dan durf ik ze daar niet op te zetten.
Stel dat ik ze van 10 tot 1400 erop zet, is de kans op bevangenheid dan groot?
Tuurlijk gaan ze lopen vreten.
Ik doe Gandhi savonds in zijn box, kan hij op zijn gemak eten en rust krijgen, hij is hele dagen in de weer (zit tussen mijn oren natuurlijk), maar ik vind het ook fijn als hij op stal staat snachts zodat ik weet dat hij veilig staat en geen rare dingen kan doen.
Smorgens wil hij dan lekker spelen. Misschien is het tijd om hem oko gewoon 24/7 buiten/binnen te laten hobbelen. Dan hoeft hij niet smorgens zijn energie zo kwijt als nu.
Maar dan zie ik niet of ze snachts zo gaan rennen....
wat zouden jullie adviseren?
-
Ilona
Bericht
door Ilona » di 30 nov 2010, 10:40
Als het goed gaat met z'n 3-en buiten zou ik 's nachts ook gewoon de stallen open laten. Dan heeft hij ook niet zo'n piek 's ochtend om zijn energie kwijt te raken.
Of 's nachts binnen en 's ochtends een uurtje in de wei om de dag mee te beginnen?
Wat dat fructaan betreft in het gras in de winter durf ik geen uitspraak over te doen. De zon schijnt nu in ieder geval niet dus ook geen fructaan??
Gandhi is nog in de groei en steekt daar de meeste energie in. Zijn veulens ook zo vatbaar voor hoefbevangenheid?
Ik heb ze 24/7 in de wei staan en heb geen ervaring met paarden die weinig in de wei staan..
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. 
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 30 nov 2010, 10:50
In langer gras en bij bewolkt weer is het fructaangehalte inderdaad lager, het is natuurlijk fotosynthese

.
Hier kan je er wel het nodige over terugvinden:
http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... ctaan.html
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » di 30 nov 2010, 10:51
Denk dat ik maar ga beginnen om hem gewoon ook snachts bij die andere 2 te laten lopen.
Dat idd die piek smorgens wegvalt.
Smorgens uurtje op de wei zou mooi kunnen, is voor mij oko makkelijker mesten.
Moet ik even die omheining in orde maken.
Hij is nu alweer gewoon rustig. Het zal idd die piek zijn die hij smorgens heeft..
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » di 30 nov 2010, 10:52
Vind het wel een gedoe, heb zondag wedstrijd en moet dus wel rijden. En dat wordt dus steeds trialertuffen. Wel een heel tijdrovende bezigheid zo dat wedstrijdrijden in de winter. Misschien de boel toch maar op een laag pitje zetten straks. Vind het wel leuk, maar als ik bij huis echt niet kan rijden weet ik niet of het wel reeel dat ik dit ga volhouden.
En fructaan? Tsja, heb Nis 3,5 jaar 24/7 buiten gehad en nooit last gehad. Wel werd ze 2x per dag goed bijgevoerd. En nu dus ook. Ik houd haar niet van de wei af, da's ook weer niet goed. Ik houd het in de gaten maar tot nu toe gaat Nis prima. Lekkere bolliewollie is ze ook

.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » di 30 nov 2010, 11:40
Niet ieder paard reageert op fructaan in het gras, ik zei het omdat Dakota daar juist wel heel gevoelig voor is.
Aangezien ik ieder jaar de problemen er van heb (gaskoliek) kijk ik liever uit.
Ik check altijd de fructaanindex voor hij de wei op gaat, en afgelopen weekend was deze HOOG dus dan ga ik de goden niet verzoeken
dan blijft hij lekker in de paddock.
En in januari is er bij ons een shetlander overleden die hoefbevangen is geraakt door te veel fructaan in het gras en dat midden in de winter.....
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » di 30 nov 2010, 13:33
He dies handig!!
Welke plek houden wij aan Ilona?
Ik dacht Antwerpen?
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » di 30 nov 2010, 14:01
Wij houden ook Antwerpen aan (woon in omgeving van Goes)
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » di 30 nov 2010, 14:05
Ik zag het Dreeke. Ik woon eilandje boven je.
Amsterdam en Eindhoven zijn net verder weg dan Antwerpen.
-
DeeDee
- Moderator
Bericht
door DeeDee » di 30 nov 2010, 14:11
Juist om die fructaanreden was ik dus bang dat Ulvy hoefbevangen was. Heel raar om te zeggen, maar ik was gewoon heel blij dat het spierbevangen was. Ook vervelend, maar hoefbevangen vind ik nog vele malen erger. Ik hoop dat mijn meisje snel weer opknapt.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull

<-speciale editie van mijn onderschrift

-
nina1993
Bericht
door nina1993 » di 30 nov 2010, 15:49
Hier staan ze ook gewoon dag en nacht op het land. Ook de shet die last heeft van bevangenheid heeft in de winter nog nooit ergens last van gehad. Bij hem speelt het standaard tussen mei en juni op.
De waterslang ligt sinds het weekend weer binnen en sinds vandaag hebben we ons vijversteentje weer in de waterbak hangen. Deze produceert bellen waardoor het water dus in beweging blijft zonder te bevriezen. In combinatie met een bal gaat dit heel goed. Ideaal.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
-
Dreeke
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Dreeke » di 30 nov 2010, 17:42
@ Wendy: spierbevangen? Maar hoe kan dat dan? Hebben ze bloed getrokken? Balen zeg, hopelijk knapt ze snel weer op.
-
ukoldaatje
Bericht
door ukoldaatje » di 30 nov 2010, 18:14
@Nina, dan heb je toch stroom nodig voor dat vijverballetje?
Ben je niet bang dat ze dan aan dat snoer komen? Of kan dat niet?
Vissen ze het er niet uit?
Nou, Gandhi is nu grote jongen, hij blijft vanacht gewoon met de deur open staan..ben benieuwd of het scheelt..
Overigens, na het weekend zet de dooi in hoorde ik net!
-
Vera
Bericht
door Vera » wo 01 dec 2010, 10:28
nina1993 schreef:Hier staan ze ook gewoon dag en nacht op het land. Ook de shet die last heeft van bevangenheid heeft in de winter nog nooit ergens last van gehad. Bij hem speelt het standaard tussen mei en juni op.
De waterslang ligt sinds het weekend weer binnen en sinds vandaag hebben we ons vijversteentje weer in de waterbak hangen. Deze produceert bellen waardoor het water dus in beweging blijft zonder te bevriezen. In combinatie met een bal gaat dit heel goed. Ideaal.
zo;n vijverding klinkt interessant, maar daar heb je zeker ook stroom voor nodig?
Bij huis zou dat wel een optie zijn.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo