TTouch en TTeam

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Plaats reactie
Bailey

TTouch en TTeam

Bericht door Bailey » wo 10 nov 2010, 23:40

Ben benieuwd of hier meer mensen werken met/volgens de methode van Linda Tellington Jones.

Sinds paar maanden ben ik hier met Bailey mee bezig en hij vindt het echt geweldig. De methode is niet 'stijl-gebonden' en ik gebruik het ook als aanvulling op de manier waarop ik sowieso al met hem bezig ben.

Gisteren hebben we bijvoorbeeld grondwerk met de bodywrap gedaan (de foto's zijn echt rotkwaliteit en ook niet de beste timing timing, sorry):

Afbeelding

Afbeelding

De banden om z'n lichaam zijn elastische bandages en helpen hem te verzamelen. De band om z'n voorhand helpt hem deze te liften, de band langs z'n achterhand maakt hem bewust van z'n achterbenen en helpt hem deze goed op te tillen.

Ik rijd ook regelmatig met bijvoorbeeld een 'balance-rein' zoals het heet volgens de TTeam methode. Het is niet meer dan een extra teugel om de hals tijdens het rijden, zoals een cordeo of halsring. Je rijdt dan met dubbele teugel, 50% op het hoofdstel/bit en 50% op de halsteugel.
Het helpt mij, op een heel makkelijke manier, om Bailey's voorhand meer te 'liften' en meer op de achterhand te dragen.

Verder doe ik ook vaak TTouches bij Bailey, cirkelvormige bewegingen, een soort van lichte massage die veel dieper gaat, moeilijk om in 1 zin uit te leggen. Ik combineer dat dan weer met reiki en ik vind die combinatie ook heel interessant.

Ben benieuwd of jullie deze methode kennen, er mee bezig zijn of het al eens geprobeerd hebben!
foss

Re: TTouch en TTeam

Bericht door foss » do 11 nov 2010, 05:19

Ik ken het niet maar het ziet er wel leuk uit lekker vrolijk.

Ik longeer altijd met een Pessoa dat werkt ook goed heb hem wel helemaal aangepast dat ik meer stelling kan vragen en dan werkt het goed.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ilona

Bericht door Ilona » do 11 nov 2010, 08:56

Ik heb een tijd terug wel een boek gekocht van Linda Tellington Jones. Zeer interessant, maar echt veel heb ik er nog niet mee gedaan. Stom eigenlijk..
Fabio (geen fjord) is nogal een stresskipje. De TTouch leek me voor hem wel wat zodat hij wat beter gaat ontspannen.
Ik ben dan ook weer zo iemand die eigenlijk voor de opstart een praktijk iemand erbij moet hebben. Praktijk voorbeelden vind ik toch weer handiger dan alleen theorie.
Misschien eens een cursusje doen :)

Ik probeer wel eens wat parelli met Fabio. Het is zo bijzonder hoe hij daarop reageert. Dan blijkt elke keer maar weer hoe een verschrikkelijk gevoelig dier dat het is.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » do 11 nov 2010, 09:47

Hihi t lijkt wel een kadootje met een strik erom heen!!

Ik ken het alleen van naam.

Zelf wilde ik me gaan verdiepen in Parelli, maar vond die boeken/dvds absurt duur...

Heb nou een boek gekocht, 101 grondwerkoefeningen (of zoiets) ook heel interessant.

Ben wel benieuwd naar TTouch en Linda Tellington jones..
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 11 nov 2010, 11:13

Door de Heartland serie (leesboeken) ben ik op TTouch gekomen. Het lijkt me wel iets, maar echt gebruik van maken doe ik niet. Alleen een soort TTouch heb ik bij Elles vooral gebruikt met d'r hoofdschuwheid en dat lijkt te werken. Soms doe ik het bij Anca vooraan op d'r hals en dat vindt ze ook wel lekker.
Ik zou me er wel meer in willen verdiepen, maar het is er niet van gekomen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Esther

Bericht door Esther » do 11 nov 2010, 12:02

Ik heb hetzelfde als Suzanne, hihi..
Vind het wel interessant, maar het komt er steeds niet van.. zou ook meer parelli willen doen, maar dat spul is wel zo afgrijselijk duur..

Heb wel eens gehoord van TTouch en TTeam, maar niet in verdiept ofzo..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bailey

Bericht door Bailey » zo 14 nov 2010, 19:10

Leuk om jullie reacties te lezen!
hihi, ik geef toe dat de bodywrap er wat gek uitziet, heb op stal al wat vreemde blikken gekregen. Toen ik met een balansteugel/halsring reed heb ik een keer de vraag gekregen of ik 'nou echt een bokriempje nodig had' :))

Ik doe ook wel wat parelli met Bailey, maar volg niet heel strikt een methode. Ik mix gewoon vanalles en doe wat goed voelt voor ons.
Het leuke van TTeam en TTouch vind ik dat het, naar mijn idee, niets in de weg staat en dat het wat minder 'dichtgetimmerd' is dan sommige methodes.
Met heel kleine ingrepen zoals een paar bandages, een touwtje of TTouches help je je paard beter z'n balans te vinden (mentaal en fysiek).
Ik vind het echt een ontzettend vriendelijke en positieve methode en benadering, daar houd ik wel van :)

@ukoldaatje: 101 grondwerkoefeningen heb ik ook, is ook zeker een erg leuk boek!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 14 nov 2010, 19:13

Zit jij een beetje in de buurt van Veghel (noord brabant)? Anders zou ik wel eens een keer willen komen kijken, als je dat goed vindt? Antwoord mag via pb hoor.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Fran

Bericht door Fran » ma 15 nov 2010, 08:39

Wat leuk! Ik ken Linda haar dingen wel van de TTouch, ik heb ooit een massage cursus gevolgd voor paarden en daar hadden we ook een klein stukje TTouch. Wilde er ooit nog meer over weten maar nooit verder in gegaan.
Welk boek raad je aan?
Met die band he, merk je dan echt verschil dat ze de achterhand er meer onderzet?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Ilona

Bericht door Ilona » ma 15 nov 2010, 08:56

Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Bailey

Bericht door Bailey » ma 15 nov 2010, 18:46

Ilona schreef:Dit is een mooi uitgebreid boek:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
klopt :) die heb ik ook. Staat alles heel duidelijk in, zowel TTouch als TTeam.

@Fran: ja, ik merk echt verschil. Zonder band tikte hij eerst regelmatig balkjes aan, zeker als ik ze (expres) scheef neerlegde. Met band werd hij veel bewuster van z'n benen en kon veel beter inschatten waar hij z'n benen neer moest zetten. Het is echt een zetje in de rug als het ware, als het goedgaat mét band en het kwartje is gevallen kun je ook weer verder gaan zonder band.
Ravke

Bericht door Ravke » wo 17 nov 2010, 16:34

Leuk dat je er zo mee bezig bent!
Ik ken Linda Tellington Jones wel, heb ook ergens een boek van haar, maar heb er nog nooit iets mee gedaan eigenlijk.

Ik vind ook dat je uit de methodes die je aanspreken datgene moet gebruiken waar jij wat aan hebt, wat voor jou werkt, is toch voor iedereen anders.
En van wat anderen zeggen vooral niets aantrekken.

Maar heb je cursussen gevolgd, of doe je gewoon je eigen ding volgens de boeken?
Bailey

Bericht door Bailey » wo 17 nov 2010, 19:28

Ben het helemaal met je eens Ravke. Ik pak ook uit allerlei methodes en stijlen dingen die voor mij goed werken.
Ik doe afentoe een cursus of volg een seminar over dingen die me aanspreken en lees en kijk veel, ook bij bijvoorbeeld lessen van stalgenootjes en neem daarvan mee wat me aanspreekt.
Ravke

Bericht door Ravke » do 18 nov 2010, 20:33

Ik denk dat je inderdaad soms wel een cursus nodig hebt om zeker te weten dat je op de juiste manier bezig bent. Je kunt uit de boeken wel veel informatie halen, maar er echt mee bezig zijn met je paard is nog iets heel anders.
Het ontbreekt mij helaas vaak aan de tijd om 'anders' met Rav bezig te zijn, behalve wat VD.

Maar ik geniet wel mee met jouw verhalen!
Keandra

Bericht door Keandra » vr 19 nov 2010, 09:39

ik heb dat boek hier ook liggen, maar doe er ook weer niks mee
heb wel al eens een dagcursus gevolgd TTouch, maar merkte dat dat Githa uiteindelijk niet helpt, zij wordt er zenuwachtig van en ik dan ook ... _-:(
dus nooit veel gedaan eigenlijk
Viv

Bericht door Viv » vr 19 nov 2010, 14:53

Tipje voor de bodywrap, de achterkant moet meer naar beneden onder zn billen langs anders heeft het weinig effect namelijk als jet voor het verzamelend effect en bewistwording doet.

Tis idd net een kadootje met een strikje erom :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bailey

Bericht door Bailey » zo 21 nov 2010, 20:20

Viv schreef:Tipje voor de bodywrap, de achterkant moet meer naar beneden onder zn billen langs anders heeft het weinig effect namelijk als jet voor het verzamelend effect en bewistwording doet.

Tis idd net een kadootje met een strikje erom :D
Klopt inderdaad. Alleen de billen van dat kadootje van mij zijn zo gevormd dat de wrap steeds weer omhoog kruipt na een paar passen :roll: . Ben ook nog aan't kijken hoe ik ze kan vastmaken dat het beter op de plek blijft zitten.
Plaats reactie