Wat voeren jullie je Fjord?
Re: Wat voeren jullie je Fjord?
Cyra krijgt nu per dag ruim 10 kilo kuilgras en 1 plak hooi.
Daarnaast eet ze als ze werkt ongeveer 4 a 5 kilo winterwortels per dag, 1/2 schep pavo condition brok, 1/4 schep pavo explosive, 1/2 schep pavo sport fit muesli, 1/4 schep Pavo cereals en 1 volle schep luzerne per dag (brok/muesli/luzerne is verdeeld over 2 maaltijden). Daarnaast staan ze zo veel mogelijk op schrale weide nu. Ze eten dus 5 keer per dag hier, werken ze niet, dan krijgen ze ook de explosive en de sportfit niet die dag.
Bij haar ben ik niet zo bang voor bevangenheid of weinig beweging aangezien ze 2,5 jaar op een zeer vette koeienweide heeft gestaan en daar ook geen problemen mee had. Ik ben er zelf meer voorstander van om jonge paarden wel bouwstoffen te voeren anders kunnen ze ook niet gezond groeien en krijgen ze naar mijn idee tekorten aangezien je meestal van je ruwvoer de voedingsstoffen per snede en per weiland verschillen. Overvoeren moet je met brok niet doen. Denk dat je gewoon moet kijken naar je paard. Als je geen brok wilt voeren kan je ook zo'n vitamine koek voeren.
Amber week jij je maismeel in water voor je het voert, zoals bv zemelen? Dat zet namelijk nogal uit als je het nat wordt in de slokdarm en maag en kan dus voor bekende problemen zorgen
Daarnaast eet ze als ze werkt ongeveer 4 a 5 kilo winterwortels per dag, 1/2 schep pavo condition brok, 1/4 schep pavo explosive, 1/2 schep pavo sport fit muesli, 1/4 schep Pavo cereals en 1 volle schep luzerne per dag (brok/muesli/luzerne is verdeeld over 2 maaltijden). Daarnaast staan ze zo veel mogelijk op schrale weide nu. Ze eten dus 5 keer per dag hier, werken ze niet, dan krijgen ze ook de explosive en de sportfit niet die dag.
Bij haar ben ik niet zo bang voor bevangenheid of weinig beweging aangezien ze 2,5 jaar op een zeer vette koeienweide heeft gestaan en daar ook geen problemen mee had. Ik ben er zelf meer voorstander van om jonge paarden wel bouwstoffen te voeren anders kunnen ze ook niet gezond groeien en krijgen ze naar mijn idee tekorten aangezien je meestal van je ruwvoer de voedingsstoffen per snede en per weiland verschillen. Overvoeren moet je met brok niet doen. Denk dat je gewoon moet kijken naar je paard. Als je geen brok wilt voeren kan je ook zo'n vitamine koek voeren.
Amber week jij je maismeel in water voor je het voert, zoals bv zemelen? Dat zet namelijk nogal uit als je het nat wordt in de slokdarm en maag en kan dus voor bekende problemen zorgen

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ja
Maak s'morgens voor s'avonds.
Toot lijkt wel een oude vent, brok en maismeel word 1 grote dunne pap van gemaakt..
Kan hij lekker slurken s'savonds haha !

Toot lijkt wel een oude vent, brok en maismeel word 1 grote dunne pap van gemaakt..

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.colunder schreef:Ik heb altijd gehoord dat als jonge dieren te veel krachtvoer krijgen ze te hard gaan groeien waardoor ze gewrichtsproblemen krijgen.
Ik schrik echt als ik lees hoeveel krachtvoer sommige jonge dieren krijgen.
Bij goede kwaliteit ruwvoer is krachtvoer helemaal niet nodig
In het krachtvoer zitten toch meer vitamines en mineralen die niet in het ruwvoer zitten. (en die toch wel goed zjn voor de groei)
Wel ben ik het met je eens dat te veel (maar dat is met alles waar TE voor staat) niet goed is.
Veel overtollige dingen plassen ze weer uit maar te veel kan idd belsatend zjn voor de botten en gewrichten.
Te zwaar zijn op jonge leeftijd is ook zeker niet goed , liever iets schraler.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber_ schreef:JaMaak s'morgens voor s'avonds.
Oh, ik vind die maismeel zo smerig, Pino kreeg dat ook toen hij 2 jaar was en ik vond dat vreselijk. Ze zien er niet uit als ze dat gegeten hebben.
En ik vind het stinken.
Later is hij op de popcorn gegaan, zette ook lekker aan en was een minder kledderzooi.

Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bij ons krijgen Grete en Ulrieke s'morgens en s'avonds een halve kilo brok, Norka wat minder en vaak wat appelen erbij. Daarbij krijgen ze bij ons veel hooi en lopen ze als het kan in de wei waar meer dan voldoende gras staat
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Esther schreef:Ik heb mij er ook al over verbaasd..Bailey schreef:
Kan me soms verbazen hoeveel andere fjordjes weg kunnen eten zonder dik te worden, Bailey zou dan echt ontploffen hoor
Toen ik Patricia nog volop in training had voor haar blessure kreeg ze 2 kilo sportbrok op een dag met 3 keer een flinke baal hooi. En na het rijden kreeg ze ook nog 1 kilo muesli en ze zag er toen echt strak uit

Wendie daarintegen heeft wel de aanleg om dikker te worden.
http://www.equitactus.nl
Paarden(sport)massage
Wendrika
Fjelljon x Drageset
Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013
Patricia
Larsto (v.Tunar), Rust zacht Kampioentje!17-05-1995/24-08-2011
Paarden(sport)massage
Wendrika

Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013

Patricia

Voer je dan echt de gepofte popcorn Claudia?
Dan ga ik dat voortaan op de zaterdag avond voeren in combinatie met bruin bier. Hebben ze ook een leuke avond en kunnen ze dan hebben hihi
Dan ga ik dat voortaan op de zaterdag avond voeren in combinatie met bruin bier. Hebben ze ook een leuke avond en kunnen ze dan hebben hihi

Filmpje erbij...Orion1996 schreef:Voer je dan echt de gepofte popcorn Claudia?
Geluk is de vrucht van intens werk
Orion1996 schreef:Voer je dan echt de gepofte popcorn Claudia?
Ja, de echte gepofte popcorn

(verkrijgbaar in zakken van , ik meen, 15 kg)
Vinden ze heerlijk , weinig of weinig suikers en geen geknoei. Ze vinden het heerlijk.
Pino was meer van de lachfilms maar had liever een likeurtje dan een biertje

Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Is dat geen pleonasme, hihi.. Gepofte popcorn, als het niet gepoft is is het ook geen popcorn toch?? Eigenlijk is plofcorn een leukere naam..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Je kan ook popcorn mais ongepoft kopen toch? dat je het zelf nog moet ploffen hihi.
Waar heb je die 15 kg zak gehaald Clau?
Waar heb je die 15 kg zak gehaald Clau?

Maar dan koop je toch gewoon een zak mais, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Esther schreef:Maar dan koop je toch gewoon een zak mais, hihi..
nee esther, je kunt niet elke mais poffen

Ik heb dat gewoon bij mijn voerleverancier gekocht.
Ik was dat geklooi met die maismeel zo beu en toen zei hij dat er dus ook popcorn was en het is echt super spul.
Het is heel licht van gewicht en ik gaf elke keer 1 1/2 schep.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- ukoldaatje
Hij is hartstikke slank, en durft nog wat in te vallen als ik minder. Dus ga ik er vanuit dat hij het goed doet op die 2 kg. Ik voer op hetoog.Evaliensvenna schreef:Krijgt Gandi dan veel zeg of ligt dat aan mij! 2 kilo voor een jonkie van 7 maanden.
Svenna krijgt 3 voerbeurten op stal en ze staat op het land van 10.00 tot 14.00 uur.
Dan krijgt ze een mix van kuil en hooi en in de middag een vers plak stro met een beetje hooi. Daar doet ze lekker lang over.
Ik gaf nature's best van Havens de laatste tijd, maar vond Svenna wat tam.
Ik geef nu 3 weken Kentucky E lite granenmix van Havens en lijkt iets beter. Ze krijgt een halve kilo in de ochtend en de avond.
Verder een schepje NAF opkikker en schepje zeewier voor de mineralen (ze houd niet van likstenen)
Ik rijd bijna elke dag in de avond en daarna krijgt ze een halve schep slobber van Havens. Als ik niet rijd krijgt ze dat niet.
Plus dat hij overdag eiwitrijk hooi eet, das bijna gras zo groen is dat nog en ruikt heerlijk naar kruiden. Super hooi.
Verders hangen er altijd netten met eiwitarm hooi, gewoon ter voorkomen van zandeten of hout eten..
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
- ukoldaatje
Vraagje dan:
Jullie vinden eigenlijk over het algemeen dat Gandhi teveel brok krijgt. Maar hij eet dus onbeperkt hooi en overdag krijgt hij eiwitrijk hooi.
Als ik minder met de brok, en dat probeer ik wel es, is ook economisch voordeliger uiteraard, valt ie wat in, ga ik terug op die 2 kg. Zolang hij niet dik wordt en op gewicht blijft, denk ik dat ik niets hoef te veranderen op dit moment aan mijn voerbeleid?
Wat zouden jullie adviseren? Onbeperkt eiwitrijk hooi? Daar wil ik hem voor behoeden ivm hoefbevangenheid enzo.
Hij hoeft ook niet dikker te worden, hij is goed zo.
Edit: Gandhi zoals hij nu is:

Jullie vinden eigenlijk over het algemeen dat Gandhi teveel brok krijgt. Maar hij eet dus onbeperkt hooi en overdag krijgt hij eiwitrijk hooi.
Als ik minder met de brok, en dat probeer ik wel es, is ook economisch voordeliger uiteraard, valt ie wat in, ga ik terug op die 2 kg. Zolang hij niet dik wordt en op gewicht blijft, denk ik dat ik niets hoef te veranderen op dit moment aan mijn voerbeleid?
Wat zouden jullie adviseren? Onbeperkt eiwitrijk hooi? Daar wil ik hem voor behoeden ivm hoefbevangenheid enzo.
Hij hoeft ook niet dikker te worden, hij is goed zo.
Edit: Gandhi zoals hij nu is:

Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Idd Clau, die vitamines en mineralen zijn idd iets om op te letten.claudia schreef:Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
In het krachtvoer zitten toch meer vitamines en mineralen die niet in het ruwvoer zitten. (en die toch wel goed zjn voor de groei)
Wel ben ik het met je eens dat te veel (maar dat is met alles waar TE voor staat) niet goed is.
Veel overtollige dingen plassen ze weer uit maar te veel kan idd belsatend zjn voor de botten en gewrichten.
Te zwaar zijn op jonge leeftijd is ook zeker niet goed , liever iets schraler.
En idd, op jonge leeftijd kan een paardje beter te dus zijn dan te dik. Er zijn al voldoende studies geweest die dat ondersteunen.
Als ik Rian dagelijk rijd heeft ze ook niet voldoende aan goed ruwvoer, gras en zo'n mineralen blok. Maar dat is vaak wel vaak paard afhankelijk.
Nog even ziften, hihi..claudia schreef:Esther schreef:Maar dan koop je toch gewoon een zak mais, hihi..
nee esther, je kunt niet elke mais poffen![]()
Heb het ook niet over het soort mais, maar popcorn is in zijn leven ook een keer een maispitje geweest.. Wat voor soort dan ook.. Wordt popcorn niet van Zea gemaakt??
Ik weet wel dat als je hier een maiskolf van de bouwtrekt jeniet 5 minuten laten met eenbak popcorn zit, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- rocky&moby
Probeer eens mais te poffen wat zo van het land af komt hier in nl, geen succes hoor hihi.
Haha, plofcorn!
Hier eten de paardjes nog gras. Heb ze afgelopen weekend verhuisd naar de "winterweide". Die wordt 's zomers alleen gebruikt om te hooien/kuilen. Daar staat nog ruim voldoende gras, dus bijvoeren is nog niet nodig. Denk wel dat ik de shet apart ga zetten, want die wordt wel weer errug rond...
Als het gras op is, dan voer ik ze hooi bij en af en toe een schepje biks. verder maken ze dankbaar gebruik van de liksteen (zo'n gewone vierkante oranjebruinige van KZN).
Hier eten de paardjes nog gras. Heb ze afgelopen weekend verhuisd naar de "winterweide". Die wordt 's zomers alleen gebruikt om te hooien/kuilen. Daar staat nog ruim voldoende gras, dus bijvoeren is nog niet nodig. Denk wel dat ik de shet apart ga zetten, want die wordt wel weer errug rond...
Als het gras op is, dan voer ik ze hooi bij en af en toe een schepje biks. verder maken ze dankbaar gebruik van de liksteen (zo'n gewone vierkante oranjebruinige van KZN).
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
- Love_Jordy
s morgens 1 schep bix + halve/hele plak kuil.
s avonds 1 schep bix + halve/hele plak kluil.
Verder veel rijden/longeren/wandelen, overdag buiten (nu met dit natte weer niet)
s avonds 1 schep bix + halve/hele plak kluil.
Verder veel rijden/longeren/wandelen, overdag buiten (nu met dit natte weer niet)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!