Voors en tegens van je stal
-
Voors en tegens van je stal
Ik was even benieuwd wat je positief en negatief vindt van je stal. En dan vooral de mensen die zelf een stal hebben. Ik bedoel dan niet dat je veel modder hebt, maar dingen die je anders zou doen of als je het over mocht doen, wel hetzelfde zou doen.
Ik zal zelf beginnen;
Esther gaf ons de tip bij onze stal om de voertonnen omhoog te zetten, zodat je er altijd onderdoor kunt vegen. Dat hebben we ook gedaan en het is heel makkelijk.
Ik ben ook erg blij met onze boiler binnen, waardoor ik de paarden binnen kan wassen. Leo heeft er nog 2 kleine bouwlampjes bij gehangen, dus ik zie meer dan genoeg.
Nadeel bij ons vind ik dat we te weinig in de gaten hebben gehouden, waar de wind vandaan kwam. Zo staat Jasmijn in een stalletje buiten en staat vaak de regen daar van voren op. Het voorste stukje van haar stal wordt zo sneller nat.
Dat had ik liever anders gedaan.
Ik twijfel bij ons ook wel eens ooit over de indeling. We hebben nu een heleboel stro en hooi aan de kant liggen en ik vind dat reuze vervelend. De muizen maken er in ieder geval een flinke bende van. Hoe ik dat op moet lossen, weet ik nog niet.
En ik zou graag het voorste gedeelte van de wei betegeld willen hebben. ik kan er nu bijna niet door met met kruiwagen om hooi in de wei te gooien.
Nou brand maar eens los. Wie weet, kunnen we nog tips van elkaar gebruiken.
Ik zal zelf beginnen;
Esther gaf ons de tip bij onze stal om de voertonnen omhoog te zetten, zodat je er altijd onderdoor kunt vegen. Dat hebben we ook gedaan en het is heel makkelijk.
Ik ben ook erg blij met onze boiler binnen, waardoor ik de paarden binnen kan wassen. Leo heeft er nog 2 kleine bouwlampjes bij gehangen, dus ik zie meer dan genoeg.
Nadeel bij ons vind ik dat we te weinig in de gaten hebben gehouden, waar de wind vandaan kwam. Zo staat Jasmijn in een stalletje buiten en staat vaak de regen daar van voren op. Het voorste stukje van haar stal wordt zo sneller nat.
Dat had ik liever anders gedaan.
Ik twijfel bij ons ook wel eens ooit over de indeling. We hebben nu een heleboel stro en hooi aan de kant liggen en ik vind dat reuze vervelend. De muizen maken er in ieder geval een flinke bende van. Hoe ik dat op moet lossen, weet ik nog niet.
En ik zou graag het voorste gedeelte van de wei betegeld willen hebben. ik kan er nu bijna niet door met met kruiwagen om hooi in de wei te gooien.
Nou brand maar eens los. Wie weet, kunnen we nog tips van elkaar gebruiken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Re: Voors en tegens van je stal
Ik ben tevreden met mijn stallen.
Muizen blijf je altijd wel houden, wat je ook veranderd.
En bestraat je het ene stuk dan wordt toch het volgende stuk blubber.
Je blijft dat toch altijd wel houden.
Muizen blijf je altijd wel houden, wat je ook veranderd.
En bestraat je het ene stuk dan wordt toch het volgende stuk blubber.
Je blijft dat toch altijd wel houden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Nou ik ben net verhuisd maar op mijn vorige stal was het zo...
Voordelen:
- Alles zelf doen
- 2 binnenbakken
- Veel buiten
Nadelen:
- Weides niet super goed afgezet met goed draad
- Slechte buitenbak
- Zo nu en dan slecht hooi en stroo
- Kleine stallen
- Lastige regelen met verzorging dagje weg of vakantie
- Niet veel buitenrij mogelijkheden
Mijn nieuwe stal sta ik nu 5 dagen.
Voordelen:
- Goede buitenbak
- Veel buiten op een wei met gras
- Paarden staan op vlas.
- Kleine stal
- Goede verzorging
- Paarden worden goed in de gaten gehouden
- Eigenaar houd goed contact als er wat is
- Buitenluikjes
- Grote stallen
- Bos in de buurt
Nadelen:
- Gezamelijke zadelkast
- Geen binnenbak (maar geen ramp, meer verwend
)
Ik heb het op mijn nieuwe stal echt super naar mijn zin
.
Voordelen:
- Alles zelf doen
- 2 binnenbakken
- Veel buiten
Nadelen:
- Weides niet super goed afgezet met goed draad
- Slechte buitenbak
- Zo nu en dan slecht hooi en stroo
- Kleine stallen
- Lastige regelen met verzorging dagje weg of vakantie
- Niet veel buitenrij mogelijkheden
Mijn nieuwe stal sta ik nu 5 dagen.
Voordelen:
- Goede buitenbak
- Veel buiten op een wei met gras
- Paarden staan op vlas.
- Kleine stal
- Goede verzorging
- Paarden worden goed in de gaten gehouden
- Eigenaar houd goed contact als er wat is
- Buitenluikjes
- Grote stallen
- Bos in de buurt
Nadelen:
- Gezamelijke zadelkast
- Geen binnenbak (maar geen ramp, meer verwend

Ik heb het op mijn nieuwe stal echt super naar mijn zin

Mijn Toppers:
Blondie
Fiorano
Aiden van de Alsemgeest 
Blondie

Voordelen: stalwand staat iets naar achteren, waardoor je daarvoor nog ruimte hebt om voertonnen neer te zetten en dan bevriezen de automatische waterbakken niet gauw. Mijn voertonnen staan op van die "plantenplankjes met rolletjes" gemonteerd, waardoor ze verplaatsbaar zijn met vegen, want ze zijn te groot om omhoog te zetten. Ik heb zoutblokken aan een touw aan de tralies van de box hangen, omdat Kjeld luchtzuigt en die "handige houdertjes" dan niet stevig genoeg bleken... Ik heb van die opklapbare zadelhouders aan de box, zodat als ik ga rijden, ik mijn zadel even snel erop kan leggen, maar er verder qua ruimte geen last van heb.
Nadelen: vloeistofdichte vloer (eigenlijk is het een garage), waardoor je goede bodembedekking moet hebben. Verder staan de stallen aan het huis vast en mocht je een paard hebben wat tegen de wand slaat, dan ben je altijd op tijd wakker
Aangezien ik geen eigen land heb, gooi ik de stalmest in een 6 m3 container met afdekzeil die recht tegenover de stal staat. Voor het uitmesten gebruik ik grote emmers omdat ik met een kruiwagen niet in de container kan.
Bij een vorige stal had ik geen automatische drinkbakken en had ik mijn extra grote emmers in oude vrachtwagen banden staan. Op die manier konden ze ze niet omschoppen en gingen ze er niet gauw in staan.
Voor het hooi komt de overbuurman 1x per week een megabaal brengen en stro heb ik op zolder opgeslagen liggen. Verder heb ik nu strokorrels, maar deze nog niet gebruikt omdat de pony's nog lekker buiten lopen...
Nadelen: vloeistofdichte vloer (eigenlijk is het een garage), waardoor je goede bodembedekking moet hebben. Verder staan de stallen aan het huis vast en mocht je een paard hebben wat tegen de wand slaat, dan ben je altijd op tijd wakker

Aangezien ik geen eigen land heb, gooi ik de stalmest in een 6 m3 container met afdekzeil die recht tegenover de stal staat. Voor het uitmesten gebruik ik grote emmers omdat ik met een kruiwagen niet in de container kan.
Bij een vorige stal had ik geen automatische drinkbakken en had ik mijn extra grote emmers in oude vrachtwagen banden staan. Op die manier konden ze ze niet omschoppen en gingen ze er niet gauw in staan.
Voor het hooi komt de overbuurman 1x per week een megabaal brengen en stro heb ik op zolder opgeslagen liggen. Verder heb ik nu strokorrels, maar deze nog niet gebruikt omdat de pony's nog lekker buiten lopen...
nadelen:
heb geen elektrischiteit of stromend water. Gelukkig wel een weidepomp. Zou graag een andere stalletje hokje erop zetten, maar daar ontbreken voorlopig de centjes nog even aan en zou heel graag een flink stuk willen bestraten ivm toch die modder waar ze mij veel te veel in lopen. Gelukkig kunnen ze wel met droge voeten eten. En een groot nadeel is dat ons huis zover van het land afligt. Dit is allemaal best op te lossen maar alleen met een boel geld, en dat hebben we nu net even niet.
Ik zou graag een ruime inloopstal hebben met ruimte ernaast waar ik van alles en nog wat kan opslaan. Lampje aan kan doen savonds. dat soort dingen.
Wel ben ik nog altijd dolgelukkkig met het land en de paarden. Klinkt hierboven net als ik het niks vindt, maar er zijn natuurlijk altijd verbeter punten.
heb geen elektrischiteit of stromend water. Gelukkig wel een weidepomp. Zou graag een andere stalletje hokje erop zetten, maar daar ontbreken voorlopig de centjes nog even aan en zou heel graag een flink stuk willen bestraten ivm toch die modder waar ze mij veel te veel in lopen. Gelukkig kunnen ze wel met droge voeten eten. En een groot nadeel is dat ons huis zover van het land afligt. Dit is allemaal best op te lossen maar alleen met een boel geld, en dat hebben we nu net even niet.
Ik zou graag een ruime inloopstal hebben met ruimte ernaast waar ik van alles en nog wat kan opslaan. Lampje aan kan doen savonds. dat soort dingen.
Wel ben ik nog altijd dolgelukkkig met het land en de paarden. Klinkt hierboven net als ik het niks vindt, maar er zijn natuurlijk altijd verbeter punten.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
Wij hebben open boxen, zelf gemetseld en dus geen tralies, maar de paarden kunnen dus bij alles wat in het gangpad staat.. Wat resulteert in aangevreten hooibalen die door het hele gangpad liggen..
Dat zou ik graag anders zien..
Mijn poetsplek is niet zo handig, altijd schaduw.. Maar dat kan misschien ook wel anders..
Water loopt wel goed weg, dat is wel fijn!!
Ik heb van de week een ruif gekocht voor de box waar er nog geen zat, Fjella maakt er anders een smeerzooitje van..
Mijn poetsplek is niet zo handig, altijd schaduw.. Maar dat kan misschien ook wel anders..
Ik heb van de week een ruif gekocht voor de box waar er nog geen zat, Fjella maakt er anders een smeerzooitje van..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Waar ik nu sta niet heel veel nadelen, vooral voordelen. En tis maar wat je wel of niet ziet als nadeel
. Er is geen stromend water en elektra, maar met autolampen en een beste verstraler red ik het prima in het donker. En stromend water mis je imo maar 1x per jaar met de keuring
. Voordelen, bak is bij de stal. Stal staat aan doodlopend weggetje, mooi rustig dus. En er is vooral heel veel land.
Na de verhuis binnenkort is er wel stromend water en licht. Nadelen, paardjes niet meer alleen met zijn tweeen dus altijd weer moeten afstemmen met voeren. En ik wil per se weten wat Nisko precies eet vanwege de bevangenheid. Nadeel is straks ook minder land. Als ik zie wat Nisko en Anka in 5 maande aan gras opgegeten hebben, ruim meer dan 0,5 hectare zo schat ik, weet ik niet of dat straks wel uit gaat komen. Anka krijgt straks ook een box. Die miste ik nu af en toe wel, maar niet hard genoeg om er vrijwillig om te verhuizen.

Na de verhuis binnenkort is er wel stromend water en licht. Nadelen, paardjes niet meer alleen met zijn tweeen dus altijd weer moeten afstemmen met voeren. En ik wil per se weten wat Nisko precies eet vanwege de bevangenheid. Nadeel is straks ook minder land. Als ik zie wat Nisko en Anka in 5 maande aan gras opgegeten hebben, ruim meer dan 0,5 hectare zo schat ik, weet ik niet of dat straks wel uit gaat komen. Anka krijgt straks ook een box. Die miste ik nu af en toe wel, maar niet hard genoeg om er vrijwillig om te verhuizen.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Voordelen:
Eigenlijk nooit tobben of ze binnen of buiten moeten, aangezien ik stallen heb met een flinke overkapping die aan 3 kanten dicht is (4.5 x 3 is de overkapping alleen al). daaronder is betegeld en het gehele stuk tot de paddock/bak ook.
Bij mij kunnen ze dus eigenlijk onder alle weersomstandigheden gewoon buiten staan. Wil ik ze op stal kan dat ook, heb 3 boxen.
Maar eigenlijk is het zo gemaakt dat de paarden zelf kunnen kijken waar ze lopen, vind ik heerlijk.
mijn ponywagens, staan binnen, hooi en stro heb ik in een grote zeilenaanhanger liggen, werkt super, bij de boer vandaan zo de aanhanger in (passen 53 balen in
en dan er gewoon in blijven liggen. Dat scheelt dus sjouwen.
Een fijne bak/paddock met zand van 33 bij 15 mtr waar ze de hele winter lopen zonder het gras te vertrappen.
water vang ik op van het dak in een regenton of met de aanhanger met een 1000liter vat erop.
hooi voeren we 1 keer per dag in grote kuubskisten van gegalvaniseerd ijzer (met roosters, dus ook voor kleine pony's geschikt) Werkt echt heel goed!!
Licht hebben we sinds deze week op een stil aggregaat, werkt heel goed.
eigen baas, dus alles zelf bepalen.
Super uitrijdmogelijkheden (half uurtje vanaf strand en meren.)
Redelijk beschermd doordat we door middel van recht van overpad bij de wei komen, dat is het garagepad van andere mensen. Dus vreemden kunnen er niet heel makkelijk bij.
nadelen:
- weinig toezicht..
- geenstromend water/electriciteit op lichtnet
- hekken zijn slecht en aan vervanging toe.
soms veel tijd kwijt met mest wegrijden (aanhanger)
- slechte drainage, dus zeker de wei staat maanden blank in de winter
- veel onrkuid.
Eigenlijk nooit tobben of ze binnen of buiten moeten, aangezien ik stallen heb met een flinke overkapping die aan 3 kanten dicht is (4.5 x 3 is de overkapping alleen al). daaronder is betegeld en het gehele stuk tot de paddock/bak ook.
Bij mij kunnen ze dus eigenlijk onder alle weersomstandigheden gewoon buiten staan. Wil ik ze op stal kan dat ook, heb 3 boxen.
Maar eigenlijk is het zo gemaakt dat de paarden zelf kunnen kijken waar ze lopen, vind ik heerlijk.
mijn ponywagens, staan binnen, hooi en stro heb ik in een grote zeilenaanhanger liggen, werkt super, bij de boer vandaan zo de aanhanger in (passen 53 balen in

Een fijne bak/paddock met zand van 33 bij 15 mtr waar ze de hele winter lopen zonder het gras te vertrappen.
water vang ik op van het dak in een regenton of met de aanhanger met een 1000liter vat erop.
hooi voeren we 1 keer per dag in grote kuubskisten van gegalvaniseerd ijzer (met roosters, dus ook voor kleine pony's geschikt) Werkt echt heel goed!!
Licht hebben we sinds deze week op een stil aggregaat, werkt heel goed.
eigen baas, dus alles zelf bepalen.
Super uitrijdmogelijkheden (half uurtje vanaf strand en meren.)
Redelijk beschermd doordat we door middel van recht van overpad bij de wei komen, dat is het garagepad van andere mensen. Dus vreemden kunnen er niet heel makkelijk bij.
nadelen:
- weinig toezicht..
- geenstromend water/electriciteit op lichtnet
- hekken zijn slecht en aan vervanging toe.
soms veel tijd kwijt met mest wegrijden (aanhanger)
- slechte drainage, dus zeker de wei staat maanden blank in de winter
- veel onrkuid.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Voordelen:
Alles zelf doen (behalve buiten zetten)
Altijd overdag buiten zomer/winter (ook op de wei)
Kleinschalige stal (10 paardjes)
Altijd toezicht + goede waakhond zodra er een vreemde op het erf komt slaat hij aan
Hooi, kuil, vlas aanwezig (wel apart betalen maar je hoeft er zelf niet achteraan om aan te schaffen)
Leuke uitrijdmogelijkheden
Manege met binnenbak op steenworpafstand
Nadelen:
Geen bak.....
Paddocks niet goed gedraineerd (altijd nat in de winter)
Afzetting van de wei (stroomdraad) is aan vervanging toe
Alles zelf doen (behalve buiten zetten)
Altijd overdag buiten zomer/winter (ook op de wei)
Kleinschalige stal (10 paardjes)
Altijd toezicht + goede waakhond zodra er een vreemde op het erf komt slaat hij aan
Hooi, kuil, vlas aanwezig (wel apart betalen maar je hoeft er zelf niet achteraan om aan te schaffen)
Leuke uitrijdmogelijkheden
Manege met binnenbak op steenworpafstand
Nadelen:
Geen bak.....
Paddocks niet goed gedraineerd (altijd nat in de winter)
Afzetting van de wei (stroomdraad) is aan vervanging toe
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
ik heb 5 zeer grote stallen binnen en 2 grote stallen buiten. Binnen kan ik poetsen, sta altijd droog, ze kunnen elkaar zien, heb hoge deuren en ze kunnen niet bij de sluitingen (handig want orion ontsnapt anders). Niemand die zeurt, als je spullen kwijt bent is het je eigen schuld, geen reistijd, elke dag naar buiten.
Zou mijn zadelkamer nog af willen kunnen sluiten, nu is dat een hoek in het deel wat open is. Wil daar een muur met deur tussen zodat mijn zadels veilig liggen. Verder wil ik binnen nog drinkbakken maar daar gaat mn pa binnekort mee bezig. Mijn hooi licht altijd op pallets van de grond af, muizen blijf je houden dus we hebben de kat daar nu lopen.
Verder wil ik graag de omheining opnieuw hebben met overal even hoge palen in de grond. Dat is nu wel anders namelijk.
En ik wil drempels in de stallen zodat ze het vlas niet meer onder de deur door schoppen.
En ik wil mijn kleine weilandje eigenlijk zo omheinen dat het aan de rijbak vast zit en ze dus in rijbak en landje kunnen (dat is nu met grote stuk land wel zo).
Verder ben ik wel tevreden eigenlijk
Zou mijn zadelkamer nog af willen kunnen sluiten, nu is dat een hoek in het deel wat open is. Wil daar een muur met deur tussen zodat mijn zadels veilig liggen. Verder wil ik binnen nog drinkbakken maar daar gaat mn pa binnekort mee bezig. Mijn hooi licht altijd op pallets van de grond af, muizen blijf je houden dus we hebben de kat daar nu lopen.
Verder wil ik graag de omheining opnieuw hebben met overal even hoge palen in de grond. Dat is nu wel anders namelijk.
En ik wil drempels in de stallen zodat ze het vlas niet meer onder de deur door schoppen.
En ik wil mijn kleine weilandje eigenlijk zo omheinen dat het aan de rijbak vast zit en ze dus in rijbak en landje kunnen (dat is nu met grote stuk land wel zo).
Verder ben ik wel tevreden eigenlijk

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik sta op een kleine stal bij mensen thuis.
Voordelen:
- Er is altijd iemand thuis
- Elke dag wordt het draad gecheckt of er niks kapot is
- Paarden worden gevoerd
- Paarden worden binnen en buiten gezet
- Stallen worden voor je uitgemest
- Paarden staan veel in de wei
- Goede prijs, 160 euro
- Aardige mensen, die heel zorgzaam zijn, zijn gek op Olaf
- Longeerbak is altijd te gebruiken, groot genoeg om ook even te rijden
- Redelijk dicht bij het bos
- Trailer mag er staan
Nadelen
- Stallen mogen schoner
- Geen warm water (moet ik in het huis halen, niet handig)
- Buitenbak is vaak nat
Voordelen:
- Er is altijd iemand thuis
- Elke dag wordt het draad gecheckt of er niks kapot is
- Paarden worden gevoerd
- Paarden worden binnen en buiten gezet
- Stallen worden voor je uitgemest
- Paarden staan veel in de wei
- Goede prijs, 160 euro
- Aardige mensen, die heel zorgzaam zijn, zijn gek op Olaf
- Longeerbak is altijd te gebruiken, groot genoeg om ook even te rijden
- Redelijk dicht bij het bos
- Trailer mag er staan
Nadelen
- Stallen mogen schoner
- Geen warm water (moet ik in het huis halen, niet handig)
- Buitenbak is vaak nat
Ik ben echt 100% tevreden met mijn stallen, baal alleen dat de paarden het hout aanvreten.
Wij hebben frisse, lichte stallen. Geen zolder boven de stallen, alleen boven het overdekte stukje vóór de stallen. Wij hebben tussen alle boxen stralies, dus veel contact tussen de paarden. We kunnen altijd droog staan mesten en voeren. Verhard pleintje ervoor, ideaal. Klinkers in de stal, altijd droge stallen.
Als ik weer een nieuwe stal moest zetten zette ik 100% zeker weer dezelfde stal!
Wij hebben frisse, lichte stallen. Geen zolder boven de stallen, alleen boven het overdekte stukje vóór de stallen. Wij hebben tussen alle boxen stralies, dus veel contact tussen de paarden. We kunnen altijd droog staan mesten en voeren. Verhard pleintje ervoor, ideaal. Klinkers in de stal, altijd droge stallen.
Als ik weer een nieuwe stal moest zetten zette ik 100% zeker weer dezelfde stal!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
jullie hebben het idd super mooi voor elkaar Ivonne. De paarden hebben een waar paradijsje
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Nu paardloos.
De voordelen hier (bij mijn oma dan) vind ik vooral de ruimte en de locatie. Met name de winterweide is super en je ziet de paarden daar ook echt van genieten. Ik zou wel graag een aantal dingen anders zien zoals de omheining (bij voorkeur een mooie gevlochten meidoornheg zoals dat hier vroeger gebruikelijk was), een (deels) afsluitbare schuilstal met verbinding naar 2 weides en de locatie van de mesthoop. Daar kun je amper komen dus dat kan ook verbeterd worden. Het toegangshek naar het erf mag ook wel gerepareerd worden. Door de veengrond is de boel verzakt waardoor de klink nu net niet meer in de houder kan vallen. Is toch een stukje veiligheid.
Zo'n stal als claudia heeft zou ik ook wel ideaal vinden. Niet groot, maar heel praktisch en dat mis ik hier wel eens. Je maakt hier altijd flink wat extra meters.
Zo'n stal als claudia heeft zou ik ook wel ideaal vinden. Niet groot, maar heel praktisch en dat mis ik hier wel eens. Je maakt hier altijd flink wat extra meters.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
In de zomer vind ik het bij mijn oom een paradijsje, 24/7 de paarden buiten, meer dan voldoende gras zodat we zelf hooi kunnen winnen alleen zou ik de heiningen graag vervangen. Maar dat staat op de planning als we straks een stuk land af moeten staan.
In de winter mis ik een bak en een wasplaats. De stallen zelf vind ik wel prettig, waren voorheen koe stallen en bij ons krijgen de paarden net als toendertijd de koeien aan de voorzijde van de stal het hooi ipv in de stal. De stallen ogen dan ook lekker open en tussen de stallen in zit beton gaas dus de paarden hebben volop contact met elkaar.
Dit is de schuur waar de stallen zijn van de achterzijde. Inmiddels zijn de deuren vervangen voor nieuwe deuren en is het groen ook weer bij de ramen verwijderd. Boven de stallen is hooiopslag en bij de stallen zijn nog dakramen en ook aan de zijkanten ramen voor licht

Dit is de zijkant waar je de dakramen en ramen ziet. Deze mochten groter zijn voor nog meer lichtinval

Dit is van de andere kant van de schuur, ook nog hooiopslag onder het afdak

En dan de achterkant. Achter de boom is de uitloop waar de paarden in kunnen als het echt nat is in de winter, en anders gaan ze de wei op

De wei bij de achterkant van de stallen

Uitzicht op ander stuk land, achter de schuur en de boom ligt nog meer grond van mijn oom

En nog meer land waar het hooigras stond

Dan krijgen jullie een beetje een beeld van mijn paradijsje
In de winter mis ik een bak en een wasplaats. De stallen zelf vind ik wel prettig, waren voorheen koe stallen en bij ons krijgen de paarden net als toendertijd de koeien aan de voorzijde van de stal het hooi ipv in de stal. De stallen ogen dan ook lekker open en tussen de stallen in zit beton gaas dus de paarden hebben volop contact met elkaar.
Dit is de schuur waar de stallen zijn van de achterzijde. Inmiddels zijn de deuren vervangen voor nieuwe deuren en is het groen ook weer bij de ramen verwijderd. Boven de stallen is hooiopslag en bij de stallen zijn nog dakramen en ook aan de zijkanten ramen voor licht

Dit is de zijkant waar je de dakramen en ramen ziet. Deze mochten groter zijn voor nog meer lichtinval

Dit is van de andere kant van de schuur, ook nog hooiopslag onder het afdak

En dan de achterkant. Achter de boom is de uitloop waar de paarden in kunnen als het echt nat is in de winter, en anders gaan ze de wei op

De wei bij de achterkant van de stallen

Uitzicht op ander stuk land, achter de schuur en de boom ligt nog meer grond van mijn oom

En nog meer land waar het hooigras stond

Dan krijgen jullie een beetje een beeld van mijn paradijsje

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
-
Wij hebben onze stallen ook opgemetseld tot zo'n 1.20 m hoog. Bij ons kunnen ze ook bij elkaar kroelen en idd wat je zegt, ook alles buiten de stal. Helaas hebben zo Ronan en pas ook Evita wel eens een deken van het rek kunnen trekken, vindt Anca het heerlijk om de halsters die eerst voor de stal hingen, d'r stal in te trekken. We hebben er wel over gedacht om aan de voorkant en tussen de stallen in iets te maken, waar we eventueel hekwerk in kunnen hangen en er ook weer uithalen. Mochten we bijv eens een vreemd paard op stal krijgen, kunnen ze elkaar niet aan. Maar dat is alleen nog maar bij denkwerk.Esther schreef:Wij hebben open boxen, zelf gemetseld en dus geen tralies, maar de paarden kunnen dus bij alles wat in het gangpad staat.. Wat resulteert in aangevreten hooibalen die door het hele gangpad liggen..
Oeh Dennis, ik wil dat wel eens in het echie zien hoor! Veel ruimte zo.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
- ukoldaatje
Mijn paarden staan bij mijn ouders, vrij ideaal eigenlijk
Voors:
* Ik kan mijn hondjes lekker binnen doen als het vriest of regent bij mams, die past dan op ze..
* Heb een "kantine''/wc/badkamer en alles wat je evt kan gebruiken voordat je van stal weg gaat.
* Als mijn ouders op vakantie gaan, wonen wij daar en heb ik de paarden ook af en toe aan huis
* Doe alles lekker zelf, en mag ik niet kunnen doen mijn ouders de verzorging, hen vertrouw ik echt 1000%.
* Voeren, mesten en watergeven doe ik allemaal zelf, wat ik de band met de paarden vergrotend vind. (mijn eigen mening he)
* Hoef met niemand te overleggen wat ik doe met de wei, stallen, bodembedekking en alles waar je onenigheid over kan krijgen.
Nadelen:
* Ik heb (nog) geen bak, wel plaats genoeg, maar mijn ouders willen nog geen bak op hun grond. Denk wel dat dat met de tijd gaat komen,hoop ik
* Geen stromend water, dus als het vriest moet k vanuit het huis water gaan tappen met gieters en dan de bakken vullen. Best zwaar en tijdrovend.
* Geen mede-paarden-liefhebbers om samen de hobby te beoefenen.
* Geen eigen trailer of trailer die je kan lenen van elkaar.
Mijn grote droom is dus een bak aanleggen (en laat nou mijn buurman hier op het eiland over de bakken aangelegd hebben) op de grond van mijn ouders..En een eigen trailer plus auto die m kan trekken (mijn pa heeft die wel, 2 zelfs) en een E-rijbewijs. Lijkt me super om door de weeks de trailer te pakken, Gandhi in te laden en even naar het strand te rijden.....dromen mag he???

Voors:
* Ik kan mijn hondjes lekker binnen doen als het vriest of regent bij mams, die past dan op ze..
* Heb een "kantine''/wc/badkamer en alles wat je evt kan gebruiken voordat je van stal weg gaat.
* Als mijn ouders op vakantie gaan, wonen wij daar en heb ik de paarden ook af en toe aan huis

* Doe alles lekker zelf, en mag ik niet kunnen doen mijn ouders de verzorging, hen vertrouw ik echt 1000%.
* Voeren, mesten en watergeven doe ik allemaal zelf, wat ik de band met de paarden vergrotend vind. (mijn eigen mening he)
* Hoef met niemand te overleggen wat ik doe met de wei, stallen, bodembedekking en alles waar je onenigheid over kan krijgen.
Nadelen:
* Ik heb (nog) geen bak, wel plaats genoeg, maar mijn ouders willen nog geen bak op hun grond. Denk wel dat dat met de tijd gaat komen,hoop ik

* Geen stromend water, dus als het vriest moet k vanuit het huis water gaan tappen met gieters en dan de bakken vullen. Best zwaar en tijdrovend.
* Geen mede-paarden-liefhebbers om samen de hobby te beoefenen.
* Geen eigen trailer of trailer die je kan lenen van elkaar.
Mijn grote droom is dus een bak aanleggen (en laat nou mijn buurman hier op het eiland over de bakken aangelegd hebben) op de grond van mijn ouders..En een eigen trailer plus auto die m kan trekken (mijn pa heeft die wel, 2 zelfs) en een E-rijbewijs. Lijkt me super om door de weeks de trailer te pakken, Gandhi in te laden en even naar het strand te rijden.....dromen mag he???
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
- rocky&moby
ik sta op een pensionstal, de voordelen hier zijn dat we 2 mooie rijbakken hebben een 20x60 en 20x40 die bijna altijd goed te rijden zijn. Een goede longeerring en paddock.
We hebben een gigantisch grote weide, ruinen/merrie's en shetten apart. overdag buiten of 24/7 mag beide. Voeren word 3 maal daags gedaan en een groot voordeel we betalen een kale stal prijs. Wat je gebruikt schrijf je op en reken je achteraf af.
Een nadeel is dat we er met ruim 40 paarden staan en in de wintermaanden geen weidegang hebben. We hebben 1 paddock en die moet gedeeld worden, dat is druk.
We hebben een gigantisch grote weide, ruinen/merrie's en shetten apart. overdag buiten of 24/7 mag beide. Voeren word 3 maal daags gedaan en een groot voordeel we betalen een kale stal prijs. Wat je gebruikt schrijf je op en reken je achteraf af.
Een nadeel is dat we er met ruim 40 paarden staan en in de wintermaanden geen weidegang hebben. We hebben 1 paddock en die moet gedeeld worden, dat is druk.
- nancy imka
Ik sta met mn twee paardjes bij mn nicht in de achtertuin, net als Desire en Elvis. We zijn daar toen samen naar toe gegaan ondervoorwaarde dat we ook echt zelf alles zouden regelen!
We huren het land met schuilstal van haar buurman dus met mn nicht hebben we eigenlijk niks te maken.
De voordelen:
We zijn eigenbaas, eindelijk in al die jaren voel ik me ook echt eigen baas over mn eigen paard(en)
We kunnen doen en laten wat we willen. Als ik denk het is mooi weer kunnen we ze iedere dag het land op gooien.
We hebben alles wat we nodig hebben bij de hand. Een waterpomp in de sloot met water voor de paarden. Helaas geen schoondrink water maar goed.
We hebben TL lampen die je moet opladen en dan branden ze tot 4 uur. Werkt prima op een stal waar geen stroom is.
We kunnen de paddock zo aanpassen dat we lekker droog kunnen staan. En hebben nu nog een klein hoekje zand waar ze kunnen poepen en plassen.
Er zijn vaak bomen in de buurt die gesnoeit worden en gevoerd worden aan onze paardjes!
We hebben geen last van andere mensen, want er is toch wel heel vaak gezeur op pensionstallen.
We hebben toch een eigen "kantine" in de vorm van een caravan, en aangezien dat best koud is hebben we nu een straalkacheltje met een gasflesje ideaal!
We hebben een gasstelletje in de caravan dus we kunnen een bakkie koffie zetten of een soeppie opwarmen op hele koude dagen
We hebben een voerhok waar ons voer onder staat ons kuilgras (word per twee balen per keer gebracht) en mn marathonwagen staat er onder.
Nadelen:
Geen stroom dus als onze lampen op zijn is het ook in een klap donker.
We zijn eigen baas dus hebben ook 365 dagen per jaar de verantwoording voor onze paarden en zouden we een dag weg willen moeten we dat goed regelen.
Geen schoon drinkwater.
We mogen van mn nicht geen sleutel van het hek achter bij onze paarden dus het is voor mijn doen best een eind lopen om mn auto eerst voor te parkeren, en dan helemaal naar achter te lopen naar de paarden. Zeker met een zak voer is dat heel erg onhandig. Straks als ik geopereerd ben en ik moet met mn krukken lopen en ik moet ook dat hele stuk dus lopen ben ik al kapot voor ik er ben!
Dat vind ik dus wel een van de grootste nadelen eigenlijk. Ik zou zo bij de paarden kunnen parkeren maar dat stomme hek zit er tussen. Ik mag nu wel aanbellen maar goed heel vaak is ze er niet en tja dan moet ik weer helemaal om rijden. En ik vind het vervelend om aan te bellen ook. Voel me dan zo'n zeur...
We huren het land met schuilstal van haar buurman dus met mn nicht hebben we eigenlijk niks te maken.
De voordelen:
We zijn eigenbaas, eindelijk in al die jaren voel ik me ook echt eigen baas over mn eigen paard(en)
We kunnen doen en laten wat we willen. Als ik denk het is mooi weer kunnen we ze iedere dag het land op gooien.
We hebben alles wat we nodig hebben bij de hand. Een waterpomp in de sloot met water voor de paarden. Helaas geen schoondrink water maar goed.
We hebben TL lampen die je moet opladen en dan branden ze tot 4 uur. Werkt prima op een stal waar geen stroom is.
We kunnen de paddock zo aanpassen dat we lekker droog kunnen staan. En hebben nu nog een klein hoekje zand waar ze kunnen poepen en plassen.
Er zijn vaak bomen in de buurt die gesnoeit worden en gevoerd worden aan onze paardjes!
We hebben geen last van andere mensen, want er is toch wel heel vaak gezeur op pensionstallen.
We hebben toch een eigen "kantine" in de vorm van een caravan, en aangezien dat best koud is hebben we nu een straalkacheltje met een gasflesje ideaal!
We hebben een gasstelletje in de caravan dus we kunnen een bakkie koffie zetten of een soeppie opwarmen op hele koude dagen
We hebben een voerhok waar ons voer onder staat ons kuilgras (word per twee balen per keer gebracht) en mn marathonwagen staat er onder.
Nadelen:
Geen stroom dus als onze lampen op zijn is het ook in een klap donker.
We zijn eigen baas dus hebben ook 365 dagen per jaar de verantwoording voor onze paarden en zouden we een dag weg willen moeten we dat goed regelen.
Geen schoon drinkwater.
We mogen van mn nicht geen sleutel van het hek achter bij onze paarden dus het is voor mijn doen best een eind lopen om mn auto eerst voor te parkeren, en dan helemaal naar achter te lopen naar de paarden. Zeker met een zak voer is dat heel erg onhandig. Straks als ik geopereerd ben en ik moet met mn krukken lopen en ik moet ook dat hele stuk dus lopen ben ik al kapot voor ik er ben!
Dat vind ik dus wel een van de grootste nadelen eigenlijk. Ik zou zo bij de paarden kunnen parkeren maar dat stomme hek zit er tussen. Ik mag nu wel aanbellen maar goed heel vaak is ze er niet en tja dan moet ik weer helemaal om rijden. En ik vind het vervelend om aan te bellen ook. Voel me dan zo'n zeur...
@ Suus, bij ons valt er niets te krabbelen met andere paarden, de boxen staan tegenover elkaar, bij ons is het dus echt alleen maar lastig.. Zo heeft Bente een keer een voorbrenghoofdstel in haar box getrokken, tja, niet zo heel mooi meer.. En halster e.d. gaan er inderdaad ook prima in..
Maar mijn pa vond het ook wel een idee om daar iets voor te maken..
En ik heb er, vooral met dit weer en bodemgesteldheid, de balen van dat ik geen redelijk droge bak heb.. Heb mijn vader ook in al die 20 jaar nog niet zo ver kunnen krijgen, we zitten op 20 meter leem. En als mijn vader al iets doet dan doet hij het goed en dan wordt het wat te duur..
Aan de andere kant is het wel handig dat mijn pa een pietje precies is, hij is superhandig en zorgt dat alles vaak wel tiptop in orde is. Ik heb overal stromend water, drinkbakjes, elektra enz. Bedrading is altijd super voor elkaar, overal staat stroom op. Hij regelt het hooi en stro enz. en ik heb nooit tekort. Is wel superhandig..
Aan de andere kant, als hij er zelf geen last van heeft dan doet hij er ook niet snel wat aan.. Dat ziet hij dan niet, moet het eerst zelf last van hebben.. Zo ruimde hij mijn menwagen altijd op door hem volledig in te parkeren en elke keer kon ik dat ding weer opgraven, terwijl ik zeker twee keer per week men.. Toen heb ik gedreigt om elke nacht stiekem zijn trekker in te graven zodat hij 's ochtend ook moest graven, dus daar is hij mee opgehouden, hihi..
En zoals bij Yvonne, de indeling is niet super.. zou graag schuilstallen hebben, maar dat kan niet, je moet altijd even nadenken, wat wil ik en hoe ga ik dat aanpakken..
En inderdaad het gemis van stalgenoten.. Ik ben altijd alleen en dat is soms wel behelpen hoor!!
Maar mijn pa vond het ook wel een idee om daar iets voor te maken..
En ik heb er, vooral met dit weer en bodemgesteldheid, de balen van dat ik geen redelijk droge bak heb.. Heb mijn vader ook in al die 20 jaar nog niet zo ver kunnen krijgen, we zitten op 20 meter leem. En als mijn vader al iets doet dan doet hij het goed en dan wordt het wat te duur..
Aan de andere kant is het wel handig dat mijn pa een pietje precies is, hij is superhandig en zorgt dat alles vaak wel tiptop in orde is. Ik heb overal stromend water, drinkbakjes, elektra enz. Bedrading is altijd super voor elkaar, overal staat stroom op. Hij regelt het hooi en stro enz. en ik heb nooit tekort. Is wel superhandig..
Aan de andere kant, als hij er zelf geen last van heeft dan doet hij er ook niet snel wat aan.. Dat ziet hij dan niet, moet het eerst zelf last van hebben.. Zo ruimde hij mijn menwagen altijd op door hem volledig in te parkeren en elke keer kon ik dat ding weer opgraven, terwijl ik zeker twee keer per week men.. Toen heb ik gedreigt om elke nacht stiekem zijn trekker in te graven zodat hij 's ochtend ook moest graven, dus daar is hij mee opgehouden, hihi..
En zoals bij Yvonne, de indeling is niet super.. zou graag schuilstallen hebben, maar dat kan niet, je moet altijd even nadenken, wat wil ik en hoe ga ik dat aanpakken..
En inderdaad het gemis van stalgenoten.. Ik ben altijd alleen en dat is soms wel behelpen hoor!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'