Voeding Eros

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Eros

Voeding Eros

Bericht door Eros » ma 04 okt 2010, 20:42

Aangezien we gaan verhuizen naar een andere stal, zou ik graag wat advies van jullie willen.

Eros is 2,5 jaar en wordt nog niets mee gedaan behalve wandelen en soms wat opjagen.

Afgelopen jaar heeft eros 24/7 op het land gestaan zonder schuilstal. Swinters kreeg hij een halve kilo pavo podo grow bijgevoerd en onbeperkt hooi. Zomers (tot op heden) heeft hij alleen op gras gestaan en heeft een flinke (gras)buik.

Maar nu ik naar een andere stal ga verhuizen, waar hij 24/7 in een zandpaddock met schuilstal komt te staan, wil ik graag weten wat nou verstandig is om te voeren. Zoiezo krijg hij 2x per dag voldoende hooi.

Maar nu hoor ik van sommige mensen dat ik absoluut geen brok moet voeren, aangezien hij nog geen prestatie's levert en dit gewoon overbodig is. Maar ik vind zelf; hij is nog in de groei, dus kan wat extra wel gebruiken, zeker nu hij ook een wintervacht aan moet maken....

Waar doe ik goed aan..
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
Esther

Re: Voeding Eros

Bericht door Esther » di 05 okt 2010, 01:28

Voeren op het oog..
Wordt hij te dik minderen, wordt hij slank wat meerderen..
Een prima brok om mee te beginnen is ponybrok. Daar zit in verhouding meer vit. en min. in dus je hoeft er niet zo veel van te geven..
Is dit te veel minder het, of houd het alleen bij een liksteen. Is het te weinig, valt hij in dan kun je wat meer geven of over gaan naar basisbrok..

Naja, zo zou ik het zo'n beetje doen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » di 05 okt 2010, 05:41

Een paard heeft verschillende behoeftes qua voer:
- basis
- groei
- arbeid

Jouw Erosje is nog flink in de groei dus heeft weldegelijk voedingsstoffen nodig die te verkrijgen zijn via brok. Gewoon de Pavo Grow door blijven voeren of overstappen op basisbrok (goed merk zoals bv havens/hippostar/pavo) zodat hij daar zijn voedingsstoffen uit kan halen.

Even ter vegelijking goeveel goed voer kan doen:

Kdies in Dort, vaalgeel en niet echt lekker in zn vel.
Afbeelding

Kdies nu 2 maanden later en overgestapt op havens voer ipv alleen maar gras:
Afbeelding

Veel beter op kleur, heeft appeltjes, is weer vrolijk.

En wat je zegt, hij moet ook wintervacht aanmaken dus zeker zaak om er genoeg voedingsstoffen in te stoppen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » di 05 okt 2010, 06:41

Moeilijk he,

Elvis krijgt bijna niets meer.Mijn hoefsmid heeft me gewaarschuwd voor zijn iets wat dikkere kontje en nekje en dus adviseerde hij me te stoppen met de pavo podo grow of ander brok.ga dan over op granenmix of goede muesli,al vond hij het zelf overbodig had ik het idee.
Ik weet Eros zijn conditie niet maar anders zou ik hem inderdaad op de podo grow laten.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » di 05 okt 2010, 06:51

een jong paard goed voeren is zowat nog belangrijker dan een volwassen paard (er van uitgaande dat ze allebei niets tot weinig doen)
Ik zou hem zeker wat krachtvoer bij voeren als hij alleen nog maar in een paddock komt te staan. hoeveel is afhankelijk van de kwaliteit en hoeveel heid ruwvoer en van welke soort brok. Op bijna elk zak staat wel een richt lijn hoeveel je moet geven en anders kun je advies in de winkel of op de website vinden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
roos

Bericht door roos » di 05 okt 2010, 13:26

Ik geef Ekdal PavoGrow, nu nog wat minder omdat ze overdag op het land staan.
Ik kijk niet echt naar de zak maar voer op het oog, want anders zou ik wel 2 kilo per dag moeten geven en dat vind ik weer TE
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Eros

Bericht door Eros » di 05 okt 2010, 13:28

Ik heb vanmiddag een zak Nature's Best gehaald. Ik ga kijken hoe hij het hier op doet. :)
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 06 okt 2010, 08:43

Eros schreef:Ik heb vanmiddag een zak Nature's Best gehaald. Ik ga kijken hoe hij het hier op doet. :)
Lekker, viel hier ook wel in de smaak!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie