Wanneer castreren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
ukoldaatje

Wanneer castreren?

Bericht door ukoldaatje » zo 03 okt 2010, 11:16

Heb ik nog een vraagje, op welke leeftijd vinden jullie dat je het beste kan castreren?

Ik heb bijna al mijn paarden vanaf veulen gehad, maar dat waren of merries of die waren al geruind. En mijn shetjes van 4 en 9 (ong) die zijn nog hengst..en dat wil ik ook maar zo laten, dat gaat gewoon goed.

Maar omdat ik met Gandhi in de toekomst graag endurance/trec/keuring/zadelproef en verzin maar, wil gaan rijden, is het belangrijk dat hij gecastreerd is. (of zal worden).

Hij is nu nog zo vreselijk lief en braaf en ik wil hem voorlopig nog niet laten castreren omdat het niet nodig is. En omdat ik denk dat ie dan wat 'mannelijker' zal worden als dat ik hem vroeg laat helpen??? Is dit waar of heb ik dat zelf verzonnen? Ik vind mooie grote brede fjorden zo prachtig...

Zelf heb ik nooit wedstrijden gereden, dus volgens mij mag je dan niet eens met een hengst ergens starten, klopt toch??

Als ik hele rare vragen stel :+ sorry......
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Amber_

Re: Wanneer castreren?

Bericht door Amber_ » zo 03 okt 2010, 11:30

Het is wel zo dat hengsten 'breder' worden, krijgen toch vaak meer speknek enzo. Toot heb ik natuurlijk ook vanaf veulentje van 4 maanden en is nog hengst. Zolang het gaat, blijft hij ook prima hengst. Gewoon goed opvoeden, dan weet hij ook wat hij aan jou heeft en wat wel en niet mag :D.

Je mag idd geen hengst starten, ik mag dat ook ook niet. Baal er goed van.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 03 okt 2010, 11:34

Haha ik heb jou ook altijd in gedachten met Toot, de stoere man!!!

Kijk, het liefste wil ik hem zolang mogelijk hengst laten, als hij zich netjes blijft gedragen zoals hij nu ook doet. Niet dat ik er iets mee wil hoor, met dat hengst zijn, helemaal niet zelfs...

Hoe ga jij dat met Tootje doen? Ga je m in de toekomst wel ruinen? Of ga je hem gewoon niet starten ;-)
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 03 okt 2010, 11:49

Dan kan je hem toch hengst laten, tot het niet meer gaat ?
Ik laat Toot ruinen als hij vervelend word in omgang, of geïsoleerd moet worden bijvoorbeeld :D.

Toot blijft hengst, en ik ga eerst de eis halen die er is om hengst te mogen starten.
L2 dressuur, L Springen of M SGW :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 03 okt 2010, 11:58

Jep, das idd mijn planning. Ik wil hem hengst laten zolang het gaat. Als hij vervelend gaat worden in de omgang, dan gaan de balletjes eraf...

Maakt qua gezondheid de leeftijd van ruinen niets uit?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 03 okt 2010, 12:00

Als je met Fjordy klasse 2 geklasseerd bent dan mag je volgens mij wel met Toot endurance starten Amber.

Ik zou niet aan lopen modderen en gewoon laten ruinen. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk. Bij een volwassen paard kan castratie wat meer rompslomp met zich mee brengen. Daarnaast als je keuringen wilt gaan lopen, wilt gaan starten, misschien eens ergens op vakantie wilt met je paard etc. etc. is een ruin gewoon veel praktischer. Daarnaast moet je behoorlijk stevig in je schoenen staan met een hengst en een shetlandhengst kan ook pittig zijn maar dat vind ik dan toch weer anders dan een fjordenhengst met babbels. Maar dat is mijn mening natuurlijk :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 03 okt 2010, 12:06

Ja precies, ik ga echt niet die strijd aan hoor!! Als het tijd is, is het tijd! Dan gaan ze dr af.

Maar vroeg me af of het consequenties heeft op welke leeftijd je je hengst laat ruinen?

Ik wil als hij drie is naar de keuring gaan, nou had ik in gedachten om hem dan in elk geval wel geruind te hebben. Want rond die tijd moet hij ook onder het zadel en dan kom je toch onder de andere paarden. Dat jaar zal ik nog niets starten, das zijn leerjaar...Maar misschien breng ik hem wel weg om te laten inrijden, dan moet ie zeker ruin zijn. Met mijn vorige fjord had ik mijn instructeur aan huis, in dat geval maakt het niet zoveel uit.

Dus de eigenlijk is de vraag voor mezelf, ruin ik hem dan as voorjaar of dat voorjaar erop? Dat ligt dan aan zijn gedrag. Ik wil wel graag dat hij in de wei gecastreerd gaat worden, met beter weer en het schone gras.

Had ook ergens weer opgepikt dat hoe later je ruint, hoe moeilijker ze erbij kunnen? Klopt dat ook? Ik wil hem namelijk gewoon staand laten helpen...
claudia

Bericht door claudia » zo 03 okt 2010, 12:07

Mijn paarden zijn allemaal hengst (alco 6 jaar coen 4 jaar en Guuske 1/2 jaar) daarnaast rij ik dus met Zortin(goedgekeurde hengst M KNHS dressuur)

Met wat jij er allemaal bij hebt lopen zeg ik, in het voorjaar castreren.
Jou shetjes worden niet blij van een 2 jarige hengst (ik heb daar ervaring mee met Coen en Nono. Coen(echt een schatje van een hengst) lag gewoon boven op Nono en het ging er echt hard aan toe)

Je hebt zelf geen ervaringen met wedstrijden dus mag je hem toch niet gaan starten.

Als je wijs bent laat je hem in het voorjaar ruinen.
Ruinen groeien langer door een hengst is wat eerder volwassen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
claudia

Bericht door claudia » zo 03 okt 2010, 12:09

Wat castreren op zichzelf betreft is het zo hoe later je het doet hoe meer risico's er aan zitten.
De zaadstrengen zijn dan veel dikker en bloedvaten zijn veel groter.

Staand heeft ook mijn voorkeur(minder risico's met het opstaan)
Als beide ballen zijn ingedaald dan kunnen ze er altijd bij ongeacht de leeftijd.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 03 okt 2010, 12:11

Alles is natuurlijk meer ontwikkeld daar beneden als ze ouder worden. Ik heb Ros laten castreren met 13 maanden, zijn doel was toch om ruin te worden en hij werd erg lastig voor de shet waar hij mee liep. Hij is er groot mee geworden (1.54 bij het stamboek 1.52 op drie jarige leeftijd) en er ontbrak hem niets aan rastype. We zijn een keer thuis gekomen met 39 punten van de keuring en de keren dat we geweest zijn toen hij nog geen drie was kwamen we ook thuis met de rubrieksprijs en goede punten. De ontwikkeling blijft in mijn ogen niet achter, alleen de hengstenuitstraling gaat er natuurlijk wel vaak vanaf.

Ik heb Ros vroeg in mei staand laten castreren en hij is daarna inderdaad gewoon de wei opgegaan.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 03 okt 2010, 12:16

Kijk, das helder!!

Ik wil namelijk geen gedonder met die 2 shetten erbij, daar pas ik voor.
En ik bedenk me net, dat het wel zal moeten, er staan aan de overkant van de weg,
merries op dit moment.

Heb geen zin in het gedoe dat hij de merries ziet en wil gaan uitbreken..

Ik heb idd geen ervaringen met wedstrijden, heb al 27 jaar paarden, maar puur voor de recreatie en nu wil ik met Gandhi aan de slag (zeker te weten endurance) als hij later groot is ;-)

Dat had ik gehoord, of gelezen op internet ja, dat ze er dan moeilijker bij gaan kunnen als ze wat ouder zijn. En ik wil zeker geen overbodige risico's gaan lopen, ow bah nee..
Qua groei moet het dus ook niet zo heel veel uitmaken..

Gandhi gaat dus in het voorjaar zijn balletjes kwijt raken...arme vent ;-)

Blij dat ik mijn vraag hier gesteld heb!! Fijn om jullie ervaringen en reacties te lezen!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 03 okt 2010, 12:23

Da's een verstandig besluit denk ik :j. Het is voor jezelf en zijn weidegenootjes gewoon veel fijner. En die kleine jochies zijn zo weer op de been na de castratie.
claudia

Bericht door claudia » zo 03 okt 2010, 12:25

Helemaal met Marijke eens.

Voorjaar is een super tijd, als het in maart/april al mooi weer is dan snel doen. Minder last van de vliegen.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » zo 03 okt 2010, 17:11

Ben blij dat ik die vraag aan jullie heb gesteld, ga het idd zo snel het goed weer is, in het voorjaar doen.

Ik was behoorlijk aan het twijfelen, maar nu absoluut niet meer!! Dank jullie wel!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 03 okt 2010, 20:14

Dakota heb ik met 9 maanden al laten castreren, die besprong niet alleen zn moeder maar ook mij als ie de kans kreeg, die is midden in de winter gecastreerd (januari). Hij is nu 3 jaar en is daardoor niets te kort gekomen, hij meet op dit moment 1.55 en is niet bepaald een slungel maar meer type Bull met een enorme speknek!

Gewoon lekker castreren hoor :j
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 04 okt 2010, 06:41

Dreeke schreef:Dakota heb ik met 9 maanden al laten castreren, die besprong niet alleen zn moeder maar ook mij als ie de kans kreeg, die is midden in de winter gecastreerd (januari). Hij is nu 3 jaar en is daardoor niets te kort gekomen, hij meet op dit moment 1.55 en is niet bepaald een slungel maar meer type Bull met een enorme speknek!

Gewoon lekker castreren hoor :j
Mooooiiii...vind ik zo prachtig he..dat type!!

Gandhi moet er echt in het voorjaar aan geloven, mits hij eerder kuren zou krijgen natuurlijk :+ Vooralsnog staat het voor het voorjaar gepland, hij is nu nog maar 5 mnd oud..
claudia

Bericht door claudia » ma 04 okt 2010, 06:49

Och, die kuren voor het voorjaar zullen wel mee vallen.

Wij hebben er weleens laten castreren toen ze nog bij de moeder liepen (een maand of 5) en dat is ook super gegaan.
Doordat ze bij de moeder bleven lopen kregen ze genoeg voedingstoffen binnen en vielen ze ook helemaal niet terug.

Mijn voorkeur zou uitgaan om hem in april te laten helpen. Weinig vliegen, meestal wat mooier weer, alweer wat gras in de wei dus minder zand.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dennis

Bericht door Dennis » ma 04 okt 2010, 07:38

Ik heb destijds mijn paarden ook in april laten castereren, totaal geen problemen gehad. Ze konden toen lekker veel naar buiten en er waren nog geen vliegen.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 04 okt 2010, 07:43

Denk dat dat ook de beste maand is, want in mei gaan we een week op vakantie, en ik wil zelf bij het herstel van de castratie zijn..Niet dat mijn ouders dat in de gaten moeten houden.

Hopen dat het weer redelijk goed is in april dan!
foss

Bericht door foss » ma 04 okt 2010, 07:50

Fjellko hebben we in de zomer laten doen dat kon niet anders omdat hij nog niet goed in zijn vel zat en dan was een castratie in april te zwaar voor hem geweest.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar April want anders heb je veel vliegen en dat geeft weer eerder infectie.
Als je geen plannen met hem heb als hengst gewoon in het voorjaar ballen eraf geeft rust in de groep.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Plaats reactie