zijn fjordenbazen echt zoveel nuchterder?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!

zijn fjordenbazen echt zoveel nuchterder?

- ja, de baasjes lijken op de fjord en andersom
13
54%
- nee hoor, als je de baasjes leert kennen zijn ze even lastig als elke paardengek.
6
25%
- tja, het is maar hoe je over pennymeiden denkt... want die hebben allemaal een fjord.
1
4%
- ik merk geen verschil.
4
17%

Totaal aantal stemmen: 24
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Re: zijn fjordenbazen echt zoveel nuchterder?

Bericht door cowgirlwillie » ma 27 sep 2010, 15:44

@ krista idd vooral bij de mensne ide een draver als recreatiepaard kopen (voor de slachtprijs bijv.)
maar ook mensen met koersende dravers zullen hun paarden vaak moeten verdedigen. veel mensen vinden het toch een soort van dierenmishandeling om ze zo hard te laten rennen, al op hun 2e te laten koersen enz. dan is het een goksport. en helaas sluiten er banen en gaat er steedsm inder geld in om. dus ik denk dat ook voor de mensen met koersende dravers geldt dat ze moeten opboxen tegen veel vooroordelen. maar goed, ik widle het eigenlijk over de fjorden hebben haha ;)
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Suus

Bericht door Suus » ma 27 sep 2010, 16:02

Het is toch een bepaald slag mensen dat een Fjord koopt. Een heel stel 'dressuurmiepen' die alleen winstpunten willen rijden, zal never-nooit een Fjord kopen. (Wel onwijs grappig als je zo iemand er dan op een wedstrijd uitrijdt met je Fjord). Op Fjorden wordt soms erg neergekeken natuurlijk.
Of Fjorden-mensen nuchterder zijn, ik denk het wel (over het algemeen). Een Fjord koop je met een andere reden dan een KWPN-er meestal. Mensen met Fjorden zullen minder 'huilen' als hun paard eens in de regen staat, een wondje heeft e.d. al zijn er natuurlijk nuchtere KWPN-mensen en jankerige Fjorden-eigenaren.

Het al-dan-niet-tutten heeft ook te maken met wat je doet met je Fjord. Voor een keuring was ik altijd druk aan het wassen, poetsen en haarlakken om de manen rechtop te houden. Voor een dressuurwedstrijd waste ik ALTIJD de staart en benen (ook bij vorst), bij de endurance deed ik dat in het begin ook, tot ik er achter kwam dat 30 km. door plassen en blubber niet bevorderlijk is voor mijn schone paard. Nu heb ik al tijden niet meer gewassen en er komen ook geen nieuwe dekjes meer. Ik ben dus zelf (nog) nuchterder geworden aangezien mijn paard 24-7 buiten staat en niks meer 'moet'.
Morris, mijn superfjord!
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » di 28 sep 2010, 19:49

Ik ben wel een echte penny hoor met mijn bijna 32 jaar.. :+
Heb al 27 jaar eigen paarden, voornamelijk fjorden en 1 keer 18 jaar een new forester, en mijn shetjes natuurlijk.

Ik heb dan geen hoge dressuur verwachtingen van mezelf en mijn paarden, maar wil wel graag kijken wat ik eruit kan halen en hiervan lekker genieten.

En tuttelen doe ik ook zo graag...Laat mij maar lekker poetsen en frummelen en zorgen dat ze er keurig bij lopen..dan ben ik blij meisje :D 8-)

Haha nuchter ben ik dan weer wel hoor...ik ben altijd vies, kan mezelf nooit schoon houden, zit zo onder de modder, vraag me af hoe die 'anderen' dat kunnen, zonder ook maar een vlekje of veegje op hun paard klimmen..ZOuden die een overall dragen?
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 28 sep 2010, 19:55

Nee, fjordenmensen niet nuchterder, maar afh van de discipline?

Bij mennen laatst ook gewoon heel nuchter volk, heel anders dan op een dressuur wedstrijd.

He, en ook ik heb een bus equistar in mijn bezit.
Verder ben ik niet zo van de poets overigens.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
machnix
Contacteer:

Bericht door machnix » di 28 sep 2010, 20:55

ik zeg altijd.....het is een fjord hoor!gaat ie niet dood van!

ja....makkelijk en sober, ras.....beetje het spiegelbeeld verhaal in mijn geval.....te nuchter voor een luxe paard :P
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 29 sep 2010, 07:23

Ik heb voor geen verschil gekozen.

Ik denk niet dat fjorden mensen nuchterder, de paarden zijn vaak gewoon voor hele andere doeleinden en daar zijn de mensen na.

Wanneer fjorden echt voor de sport of keuring zijn zie ik vaak genoeg nog alles behalve nuchter gedrag, die mensen kunnen zich prima met andere paardenmensen meten.

Je hoort met ieder paard hetzelfde om te gaan..
Suus

Bericht door Suus » wo 29 sep 2010, 18:36

Die laatste zin is niet waar naar mijn mening. Ieder paard is anders en heeft dus ook een andere 'behandeling' nodig. Natuurlijk moet je elk paard in zijn waarde laten en als paard behandelen, niet als mens, maar er zijn echt wel verschillen. Als Morris lomp doet geef ik hem een oplawaai en is het afgelopen. Dat hoef ik bij het Arabiertje in de wei niet te doen, die schrikt al als je één keer beweegt, dus daar moet je veel voorzichtiger mee zijn.
Morris, mijn superfjord!
Tanja

Bericht door Tanja » do 30 sep 2010, 10:01

Ik vind fjorden nuchteren paarden maar zo zijn ze niet allemaal natuurlijk.
Maar ik ben zelf niet echt nuchter maar wilde altijd wel het beste voor mijn paard.
Ik geef niet om bepaalde trendy rijkleding of bepaalde dekje.
Voor mij ging het er alleen om wat is het beste is voor mijn paard.
Maar vooral allebei plezier in hebben in wat je samen doet.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
shesannie

Bericht door shesannie » vr 01 okt 2010, 21:56

ik heb voor het eerste gekozen :)

Moet zeggen dat Lindia en ik eigenlijk best veel op elkaar lijken hoor, allebei met het motto

'' Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg ;) ''

We zijn beiden even eigenwijs en koppig :D en vooral even nieuwschierig
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 02 okt 2010, 07:53

ukoldaatje schreef:Ik ben wel een echte penny hoor met mijn bijna 32 jaar.. :+
Heb al 27 jaar eigen paarden, voornamelijk fjorden en 1 keer 18 jaar een new forester, en mijn shetjes natuurlijk.

Ik heb dan geen hoge dressuur verwachtingen van mezelf en mijn paarden, maar wil wel graag kijken wat ik eruit kan halen en hiervan lekker genieten.

En tuttelen doe ik ook zo graag...Laat mij maar lekker poetsen en frummelen en zorgen dat ze er keurig bij lopen..dan ben ik blij meisje :D 8-)

Haha nuchter ben ik dan weer wel hoor...ik ben altijd vies, kan mezelf nooit schoon houden, zit zo onder de modder, vraag me af hoe die 'anderen' dat kunnen, zonder ook maar een vlekje of veegje op hun paard klimmen..ZOuden die een overall dragen?
Haha, of iemand mij omschrijft! Ik heb dat dus ook, ben alleen ietsje ouder en heb nog niet zolang een eigen paard, maar ik wil ook genieten, eruithalen wat er in zit. Mijn paarden er netjes bij hebben staan en zelf niet meer in de spiegel durven te kijken, omdat al het vuil naar mij toe is gekomen.
als wij een feestje hadden, zei schoonmoeder wel eens, dat ik niet naar schoonpa zijn paarden moest gaan kijken, anders was ik weer vies...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Plaats reactie