Ben wel benieuwd hoe jullie daarmee om zouden gaan. Even een situatieschets:
Ik verzet dagelijks de rantsoendraden in de weide en geef de paarden daarbij gelijk wat aandacht. Iedereen komt even een aai halen en op dat moment check ik ze ook gelijk op wondjes en andere onregelmatigheden. Nina en Zhellie vertrekken vervolgens richting rantsoendraad (hoe subtiel..) en de shetten nemen ook afstand.
Kjaere en Eliene blijven wat dichterbij en daar is ook gelijk een groot verschil te zien. Eliene blijft deels in de buurt vanwege Kjaere, maar ook omdat ze het allemaal wel gezellig vind. Zij doet dit echter wel op een respectvolle manier en genoeg is ook genoeg. Kjaere is veel dwingender in haar houding.
Zodra je de wei in komt heb je al te maken met een paard wat zich groot en stoer opstelt. Op het moment dat je ze even de aandacht wil geven eist Kjaere die als eerste op en blijft vervolgens aan me plakken. Krijgt ze de aandacht volgens haar niet snel genoeg of onvoldoende dan probeert ze het met een duw, geknabbel en uiteindelijk happen in mijn jas. Ook als ik gehurkt (op shetlanderhoogte) ga zitten eist ze de aandacht op door gewoon zo ver door te dringen in mijn persoonlijke ruimte dat ze met haar borst tegen mijn rug aan staat. Duurt het haar wederom te lang dan gooit ze een voorbeen naar voren. Ook kan ze op dat moment besluiten dat als ze de aandacht toch niet krijgt, dat ze dan maar vertrekt, recht vooruit...
Ga ik het rantsoendraad daadwerkelijk verzetten dan loopt ze me ook het liefst in mijn nek te hijgen. Gaat het verzetten van niet snel genoeg, dan maakt ze zich een stukje groter en sluit ze me met haar lichaam op in de hoek.
Natuurlijk laat ik dit alles niet over mijn kant gaan, maar ik weet ook niet hoe ik de dominantie nu verder in moet dammen en meer respect van haar moet krijgen. Wat ik nu hanteer in de verschillende situaties is dit:
Bij het aaien start ik met Nina en Zhellie als ranghoogsten. Vervolgens Eliene en Kjaere. Daarna is er een aai voor de shetten op shethoogte. Ondertussen heeft Kjaere vaak al diverse tikken geïncasseerd voor het duwen en geknabbel. Het happen komt alleen nog voor als ik niet snel genoeg ben, waarschuwen is genoeg om het (als ik wel op tijd ben) te voorkomen.
Op het moment dat ze met haar borst tegen mijn rug aan komt te staan negeer ik haar in eerste instantie, ik ben immers met een shet bezig en niet met haar. Op het moment dat ze dwingender wordt zet ik haar achteruit, waarna ze vrij snel weer terugkomt om het nog eens te proberen. Vaak komt dan het voorbeen erbij kijken, iets waar ze een dreun en een brul voor krijgt. Momenteel zie ik het vaak al wel aankomen en grijp ik dus (op dezelfde manier) al in voordat er daadwerkelijk wat gebeurd. De volgende stap kan zijn (niet altijd) dat ze weer terugkomt en na het negeren de aandacht op probeert te eisen door dwars door me heen te lopen. Gevolg is dat ik haar zwaar over de zeik een flinke trap verkoop en een serie verwensingen na roep. Iets wat mij meer helpt dan haar geloof ik

Dit gedrag heb ik ook wel eens op proberen te lossen door haar uberhaupt niet in mijn ruimte toe te laten. Dit doe ik door letterlijk ruimte om me heen te scheppen met mijn armen. Gevolg was alleen dat de shet ook terug deinsde en ik die in het ene geval helemaal niet weer terug zag. Wat in deze situatie het handigst is, ben ik dus nog niet helemaal uit. Beide oplossingen zijn niet je van het.
Bij de rantsoendraad laat ik me niet meer in een hoek zetten door simpelweg aan de andere kant van de draad te gaan staan.
De rest van de paarden halen zulke kunsten beslist niet uit en het is niet leuk om steeds met ogen in je achterhoofd te moeten lopen omdat je op je hoede moet zijn.
Met Kjaere ben ik consequenter dan met de anderen (ik moet wel), maar desondanks lijkt ze zich weinig van me aan te trekken. Iedere keer straffen of een dreun uitdelen heeft volgens mij ook geen zin, want ik zou niet weten waarvoor. Het is puur de hele houding die me niet aanstaat. Ze is bezig met een krachtmeting en door haar houding die in sommige gevallen flink dreigend is, ben ik bang dat ze aan de winnende hand is en dat is beslist mijn opzet niet.
Wat zouden jullie oplossingen voor zo'n exemplaar zijn?