Deken vraag
Deken vraag
Ik vind het echt moeilijk.... Vorig jaar heeft Eros de hele winter met een 0-grams regendeken opgestaan, gewoon omdat hij het echt koud had; rillen, haar recht overeind.... Met overleg met DA een dekentje opgedaan.
Nu met dit rare weer, schiet elk paard ineens weer in zijn wintervacht. Echter bij Eros (2,4jaar) gebeurd er niets. Hij heeft nog steeds zijn ''zomervacht''. Wederom stond hij met dat slechte weer van vorige week en al die regen van vannacht vanmorgen weer giga te rillen, vacht recht overeind.....
Vind het toch nog te vroeg om een dekentje op te gooien, want zo krijgt hij natuurlijk nooit een vachtje, maar als je hem dan zo ziet staan, dan breekt mijn hart.
Wat denken jullie dat verstandig is?
Nu met dit rare weer, schiet elk paard ineens weer in zijn wintervacht. Echter bij Eros (2,4jaar) gebeurd er niets. Hij heeft nog steeds zijn ''zomervacht''. Wederom stond hij met dat slechte weer van vorige week en al die regen van vannacht vanmorgen weer giga te rillen, vacht recht overeind.....
Vind het toch nog te vroeg om een dekentje op te gooien, want zo krijgt hij natuurlijk nooit een vachtje, maar als je hem dan zo ziet staan, dan breekt mijn hart.
Wat denken jullie dat verstandig is?
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Re: Deken vraag
Als hij geen schuil mogelijkheid heeft zou ik een 0 grams regendeken om doen,
maar alleen als het echt langdurig regent.
Sommige hebben last ( en soms hekel) aan te lange nattigheid.
maar alleen als het echt langdurig regent.
Sommige hebben last ( en soms hekel) aan te lange nattigheid.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Ik zou even uitkijken met dekens. Mocht die idd niet kunnen schuilen en het regent non stop dan kan er een 0 grams regendeken op. Als je nu al met dekens begint dan zit je straks als het echt koud wordt met 300 grams deken of meer.
Waar veel mensen de mist mee in gaan is om in de winter als de vacht al ontwikkelt is en het ineens erg koud dreigt te gaan worden of ineens veel gaat regenen, om op de wintervacht een 0grams deken op te doen. Hierdoor gaan de haren plat liggen en krijgen ze het alleen maar kouder. De haren zetten ze overeind om een isolatielaag te maken en rillen doen ze om energie te verbranden om warmte te krijgen. Geloof dat het bij paarden niet direct betekend dat ze het echt koud hebben zoals wij. Let er goed op of zijn oren kouder zijn (bv tov de andere paarden).
Ik geloof dat er al meer topics over zijn geweest hier.
Ook hier gebeurd er nog niks met de vacht, behalve dat de haren soms wat omhoog staan. Denk niet dat je je nu al heel erg drukt hoeft te maken. Aankomend weekend voorspellen ze weer dik 20 graden
, officieel is het nog zomer 
Waar veel mensen de mist mee in gaan is om in de winter als de vacht al ontwikkelt is en het ineens erg koud dreigt te gaan worden of ineens veel gaat regenen, om op de wintervacht een 0grams deken op te doen. Hierdoor gaan de haren plat liggen en krijgen ze het alleen maar kouder. De haren zetten ze overeind om een isolatielaag te maken en rillen doen ze om energie te verbranden om warmte te krijgen. Geloof dat het bij paarden niet direct betekend dat ze het echt koud hebben zoals wij. Let er goed op of zijn oren kouder zijn (bv tov de andere paarden).
Ik geloof dat er al meer topics over zijn geweest hier.
Ook hier gebeurd er nog niks met de vacht, behalve dat de haren soms wat omhoog staan. Denk niet dat je je nu al heel erg drukt hoeft te maken. Aankomend weekend voorspellen ze weer dik 20 graden

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Voor aankomend weekend is het inderdaad weer beter weer voorspeld. Ik wacht het nog even af, bedankt iig voor de reacties 
Ik ben echt een leek wb dekens.

Ik ben echt een leek wb dekens.

Dit ga ik ff volgen.. Amon-dhay wil ik deze winter dekenloos door de winter laten gaan.. ze hebben geen schuilstal maar gaan s'avonds wel op stal..
Amon-dhay mijn Schatje!! 
(Manus x Ragni v. Lenngard)

(Manus x Ragni v. Lenngard)
Het verschilt per paard of ze al wintervacht hebben. Maandagavond er nog met les over gehad, Tea en de fjord van een ander zaten nog mooi glad in het haar, terwijl Pasja en Jeskim al aardig vacht krijgen.
Zoals vandaag is het ook helemaal niet koud, wel wind, maar niet koud.
Natte kou is inderdaad erger.
Zoals vandaag is het ook helemaal niet koud, wel wind, maar niet koud.
Natte kou is inderdaad erger.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Love_Jordy
Tja moeilijk...
De natuur zijn werk laten doen is niet echt een optie, Aangezien je dat al hebt gedaan en je ziet dat hij het echt koud heeft.
Ik zou zo laat mogelijk de deken erop doen...en niet meer dan je nu al hebt, Zo krijgt hij nooit een sterke weerstand.
Hij is nog jong. Het zijn sterke paarden en ze moeten zelf ook nog wel wat regelen met het lichaam.
Ik ga in de winter niet verder dan een 200 gr. (Maar de mijne is dit gewend en is al 13, is niet te vergelijken)
Sucses ermee
De natuur zijn werk laten doen is niet echt een optie, Aangezien je dat al hebt gedaan en je ziet dat hij het echt koud heeft.
Ik zou zo laat mogelijk de deken erop doen...en niet meer dan je nu al hebt, Zo krijgt hij nooit een sterke weerstand.
Hij is nog jong. Het zijn sterke paarden en ze moeten zelf ook nog wel wat regelen met het lichaam.
Ik ga in de winter niet verder dan een 200 gr. (Maar de mijne is dit gewend en is al 13, is niet te vergelijken)
Sucses ermee

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Hier is de gedachten voor dekens ook alweer door het hoofd gespookt. Dagen worden korter en dan heeft direct zijn effect. Maar rond de CK hadden we hier vaak ook de dekens alweer net op, om ze beetje kort in de vacht te houden. Nja en dat gure weer maakt het niet beter. Maar kan best, zorg alleen dat als het echt nog warm is overdag, dat je m afhaalt. Maar vindt het nog niet een hele gekke periode...meestal rond deze tijd beginnen ze wel in de vacht te schieten, omdat het een stuk vroeger donker is alweer (en voor mijn idee is dat dit jaar wel érg snel gegaan, het vroeg donker zijn). Tijdens keuring Roden lopen er alweer heel wat meer vachtjes rond vaak en dat is over twee weken.
Geluk is de vrucht van intens werk
Fjordy en Toot lopen heel soms met een regendeken op snachts
.
Als het echt veel regent dan gaat hij op, heeft Fjordy ook wel nodig !

Als het echt veel regent dan gaat hij op, heeft Fjordy ook wel nodig !

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Het is inderdaad lastig. Ik probeer zoveel mogelijk de natuur zijn werk te laten doen en hij staat ook nog zonder. Momenteel is hij weer gigantisch aan het verharen....
Regen is inderdaad niet erg, maar natte koud vind ik verschikkelijk. Ik hou het ook goed in de gaten, loop zelf ook nog wel met een redelijke dunne jas aan.
Regen is inderdaad niet erg, maar natte koud vind ik verschikkelijk. Ik hou het ook goed in de gaten, loop zelf ook nog wel met een redelijke dunne jas aan.

En de temperatuur is eigenlijk nog niet echt laag geweest.
Ik zou het proberen nog even uit te stellen. Hij is ook nog zo jong.
Ik zou het proberen nog even uit te stellen. Hij is ook nog zo jong.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik vind juist regen erg, kou niet.Eros schreef:Het is inderdaad lastig. Ik probeer zoveel mogelijk de natuur zijn werk te laten doen en hij staat ook nog zonder. Momenteel is hij weer gigantisch aan het verharen....
Fjordy is op gegeven moment door en door nat geregend, dat hij het niet meer warm krijgt.
Dan gaat er een regendeken op

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Hier doen we pas een deken om als ze geschoren zijn, we letten op dat ze goed uitgestapt worden en met mooi weer afsponsen en bij slecht weer een deken erop tot ze droog zijn.
Met een deken op in de wei werkt niet mijn paarden spelen graag treintje en dan gaan al mijn dekens stuk, gaan ze even goed wel maar in het land sneller.
In de paardenzaak willen ze mij altijd duren dekens aansmeren nou daar trap ik niet in elke deken goedkoop of duur maken ze stuk, ik heb echt tuig maar ik kan er wel van genieten zal er van de winter foto's van maken.
Met een deken op in de wei werkt niet mijn paarden spelen graag treintje en dan gaan al mijn dekens stuk, gaan ze even goed wel maar in het land sneller.
In de paardenzaak willen ze mij altijd duren dekens aansmeren nou daar trap ik niet in elke deken goedkoop of duur maken ze stuk, ik heb echt tuig maar ik kan er wel van genieten zal er van de winter foto's van maken.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ekdal heeft ook weinig vacht, maar krijgt toch echt geen deken op hoor(of hij moet het echt koud krijgen)
Mijn mening is altijd dat als het niet nodig is dat je alleen maar een mietje van je paard maakt.
Mijn mening is altijd dat als het niet nodig is dat je alleen maar een mietje van je paard maakt.
- Love_Jordy
Ik ben het met Roos eens ...
Tenzij je je paard scheert, dan moet je de vacht vervangen met een deken. Maar als ik soms lees dat er (koudbloed) paarden onder een 450, of soms 500 gr deken staan!! (ziektes uitgesloten) dan denk ik...Ja, das best wel overdreven...Dan worden het iss mietjes...
Ik heb ook een max bij de echte vrieskou in dec/jan. Gaat er niet mer op dan 300 gr... En begin zo laat mogelijk met de deken.
Tenzij je je paard scheert, dan moet je de vacht vervangen met een deken. Maar als ik soms lees dat er (koudbloed) paarden onder een 450, of soms 500 gr deken staan!! (ziektes uitgesloten) dan denk ik...Ja, das best wel overdreven...Dan worden het iss mietjes...
Ik heb ook een max bij de echte vrieskou in dec/jan. Gaat er niet mer op dan 300 gr... En begin zo laat mogelijk met de deken.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Bovendien verstoor je de temperatuurregulatie in het paard zelf. Het rechtop zetten van de haren is geen teken van het koud hebben, dat is een manier van isolatie van je paard, die zet de haren op een bepaalde manier om de warmte vast te houden. Daar is niets geks aan. Het trillen is voor een paard ook geen teken van het koud hebben, het trillen is ook weer een manier van generen van warmte. Bij ons is dat eigenlijk niet anders alleen wij hebben niet zoveel haar ter isolatie (tenminste het gros van de mensen niet
). Dekens zorgen er alleen maar voor dat het paard het koud krijgt omdat hij zijn natuurlijk temperatuurregulatie daardoor niet op gang kan houden. Een paard dat een deken draagt kan zijn haren namelijk niet rechtop zetten.
In mijn ogen gebruik je een deken bij een paard dat geschoren is of die op stal staat en vanwege arbeid kort in het haar moet blijven.
Mijn mening is een jong paard dat geen arbeid hoeft te verrichten en lekker buiten staat vooral geen deken om doen.

In mijn ogen gebruik je een deken bij een paard dat geschoren is of die op stal staat en vanwege arbeid kort in het haar moet blijven.
Mijn mening is een jong paard dat geen arbeid hoeft te verrichten en lekker buiten staat vooral geen deken om doen.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
- Love_Jordy
Helemaaaal mee eens...Marijke_ schreef:Bovendien verstoor je de temperatuurregulatie in het paard zelf. Het rechtop zetten van de haren is geen teken van het koud hebben, dat is een manier van isolatie van je paard, die zet de haren op een bepaalde manier om de warmte vast te houden. Daar is niets geks aan. Het trillen is voor een paard ook geen teken van het koud hebben, het trillen is ook weer een manier van generen van warmte. Bij ons is dat eigenlijk niet anders alleen wij hebben niet zoveel haar ter isolatie (tenminste het gros van de mensen niet). Dekens zorgen er alleen maar voor dat het paard het koud krijgt omdat hij zijn natuurlijk temperatuurregulatie daardoor niet op gang kan houden. Een paard dat een deken draagt kan zijn haren namelijk niet rechtop zetten.
Er zijn zelfs mensen die hun veulen een deken omdoen... Dat vindt ik echt Not done, Hoe moet dat dan een paar jaar later!? Dat beestje heeft op den duur geen weerstand meer.
Ik Kan zeggen wanneer mijn fjord het Echt koud heeft gehad. Vorig jaar December toen hij 3 kwartier in het ijs heeft gelegen. Hij stond te schudden als een rietje...toen had hij het pas Echt koud...
KJoudbloeden kunnen zowiezo al goed tegen de koud, heb je een arabiertje, tja dat is een ander verhaal...
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
ben van hetzelfde principe
hier wordt wel niet geschoren, maar Githa krijgt een deken op om niet te veel wintervacht aan te maken anders zijn we uren bezig met haar terug droog te krijgen
Jalenka krijgt er geen op, of het moet zijn dat ze het echt koud zou krijgen, maar dat betwijfel ik wel
hier wordt wel niet geschoren, maar Githa krijgt een deken op om niet te veel wintervacht aan te maken anders zijn we uren bezig met haar terug droog te krijgen
Jalenka krijgt er geen op, of het moet zijn dat ze het echt koud zou krijgen, maar dat betwijfel ik wel
Hij krijgt ook geen 100/200/300/400/500 gramsn deken op! Absluut niet.
En ik doe het ook niet omdat ik vind dat hij kort in de vacht moet blijven oid. Hij is pas 2,5 en zie hem juist graag in een lekkere dikke vacht een jonkie zijn.
Maar ik heb het vorige winter gezien, heb ik gewacht tot de vrieskou. Het was -1 en hij stond daar met bijna geen vacht, in het hoekje van het weiland,
snot verkouden, gewoon omdat hij geen vacht aanmaakt.
Hij heeft bij de vorige eigenaar 24/7 op stal gestsaan swinters en bij mij staat hij 24/7 buiten. DA zegt dat hij hierdoor VORIG JAAR niet genoeg vacht aan
ging maken, omdat het verstoort was. Ik heb tot december gewacht met een regendektje. Maar op een gegeven moment ging het gewoon niet anders
aangezien wij hier geen stallen hebben en er geen schuilstal aanwezig is.
Ik ben van mening dat dat wel nodig is, maar gemeente werkt niet mee en hebben meerdere malen iets anders geprobeerd, maar gemeente ligt gewoon
dwars.
Ik zie nu al dat hij moeite heeft om zich zelf warm te houden. En dan vriest het nog geen eens. Duit topic was voor mij meer om een beetje te kijken hoe jullie
het doen en wanneer. etc etc.
En ik doe het ook niet omdat ik vind dat hij kort in de vacht moet blijven oid. Hij is pas 2,5 en zie hem juist graag in een lekkere dikke vacht een jonkie zijn.
Maar ik heb het vorige winter gezien, heb ik gewacht tot de vrieskou. Het was -1 en hij stond daar met bijna geen vacht, in het hoekje van het weiland,
snot verkouden, gewoon omdat hij geen vacht aanmaakt.
Hij heeft bij de vorige eigenaar 24/7 op stal gestsaan swinters en bij mij staat hij 24/7 buiten. DA zegt dat hij hierdoor VORIG JAAR niet genoeg vacht aan
ging maken, omdat het verstoort was. Ik heb tot december gewacht met een regendektje. Maar op een gegeven moment ging het gewoon niet anders
aangezien wij hier geen stallen hebben en er geen schuilstal aanwezig is.
Ik ben van mening dat dat wel nodig is, maar gemeente werkt niet mee en hebben meerdere malen iets anders geprobeerd, maar gemeente ligt gewoon
dwars.

Ik zie nu al dat hij moeite heeft om zich zelf warm te houden. En dan vriest het nog geen eens. Duit topic was voor mij meer om een beetje te kijken hoe jullie
het doen en wanneer. etc etc.

Eros schreef:Hij krijgt ook geen 100/200/300/400/500 gramsn deken op! Absluut niet.
daar kom je niet onderuit als je met een deken begint. Doordat je er een 0 grams op gaat leggen, leg je zijn eigen haren plat. Daardoor kan hij zelf geen isolatie laag opzetten( dmv zijn eigen haar omhoog zetten). Dus naarmate het kouder word, zal hij echt een dikkere deken nodig zijn omdat ie zichzelf niet warm kan houden, en ook door die deken minder vacht aan maakt.
Kan je hem niet meer ruwvoer gaan geven, zodat ie overdag meer energie heeft om warmte te maken? (dmv eten blijven ze warm)
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!