Boogje knippen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
janna
Contacteer:

Re: Boogje knippen

Bericht door janna » wo 21 jul 2010, 20:37

Orion1996 schreef: Kom je voor 12 aug toevallig nog door drenthe met je kniptoer haha?
Volgende week moet je gewoon Esther even heeeeeeel lief aankijken. :P
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 22 jul 2010, 05:17

Whahahah! OEPS! Hoe ik nou bij 'ik denk...' kom.. sorry hoor..zal het even weghalen en bij het juiste topic neerzetten..tggg, raaaaar!
Esther

Bericht door Esther » do 22 jul 2010, 17:42

Werkt doorgaans ook wel goed, mij even lief aankijken...
Alleen weet ik niet of ik er dinsdagavond ben i.v.m. Oldeberkoop de volgende dag..
Maar de week erna kan ook hoor, doe het graag!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » za 24 jul 2010, 12:31

Vera schreef:ik doe altijd de boog zoals rechts
Ik ook! :j
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Charret

Bericht door Charret » za 24 jul 2010, 18:37

Lovemischa schreef: Haha, bedoel je niet Suzanne? Nee, ik dacht al wel dat het door de pc kwam.
ja, hoe kom ik nou bij Charret???? :o? Gaat alleen even om het idee hoe achter de oren te beginnen[/quote]

Waar het hart vol van zit ~~}>
Hahaha, maar Mirjam knipt Alies altijd super voor me. En dan probeer ik het bij te houden en dan ben ik ook te laat. Dan is het model weg, veel werk, en bak ik er niks van. Nu heeft Mirjam het weer geknipt en ik ga het nu echt bijhouden! *schopt zichzelf* Maar dan idd zoals op plaatje 1.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 24 jul 2010, 19:36

Andrea wat kan jij toch netjes knippen zeg. Ik krijg dat echt niet voor elkaar! Moet Imka ook hoog nodig doen maar het komt er maar niet van...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 06 sep 2010, 08:04

Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar ik wist niet zeker of ik dan een nieuw topic moest openen of verder gaan in deze. Heb dus gekozen voor het laatste.

Ik heb mijn fjord Coldy nog niet zo heel lang. Toen ze bij ons kwam had ze een keurige boog en sindsdien heb ik een paar keer geprobeerd het zelf weer bij te knippen, met wisselend resultaat. De eerste keer lukte dat het beste.
Inmiddels is ze weer hard toe aan een goed knipbeurt en er moet eigenlijk wel heel wat vanaf. Maar ik ben heel huiverig met de schaar.... bang dat ik de boel "verknip".

Een paar vragen:
  • 1) Ik gebruik nu steeds een gewone keukenschaar. Wat voor schaar of ander gereedschap (bijv. tondeuse) gebruiken jullie?
  • 2) Tot nu toe knip ik eerst de hele boog korter en maak daarna de witte zijpartijen dan nog 1 a 1,5 cm korter. Doen jullie dat ook in die volgorde of doe je dat anders?
  • 3) Begin je te knippen bij de oren, in het midden van de boog, of juist bij de schoft?
claudia

Bericht door claudia » ma 06 sep 2010, 09:49

Ach, je moet niet bang zijn om te verknippen. Voordeel van manen is dat ze weer aangroeien :))

Ik knip met een echt kappersschaartje en ik begin altijd bij de schoft.

Meestal knip ik eerst het zwarte weer gelijk met het witte (dan heb ik het model weer) en ga dan het wit knippen.
Maar mijn eigenpaarden knip ik ook gemiddeld om de drie, vier weken.

Bij Rien doen we het anders, Rien scheert eerst het model erin en ik werk dan de boog af. Ik knip dan netjes de randen en werk het model bij.
Maar dat komt omdat de merries vaak alleen maar in het land lopen en als we er zin in hebben en het is hard nodig dan halen we ze eruit om te knippen.

Je moet er gewoon een handigheidje in krijgen en dan is het zo gebeurd.

Dus gewoon vaak knippen (om de 3-4 weken staat er wel weer een rand op)
En verknippen doen we ze allemaal wel een keer _/-o_
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 06 sep 2010, 11:11

Een aanrader is ook om straks in het voorjaar eens een knip- en voorbrengcursus te volgen. Die worden er dan op verschillende plaatsen in het land wel gehouden. Het gaat hier om 1 hele dag of dagdeel. Hier wordt verteld hoe het moet en welke verschillende methoden er zijn en je mag daarna zelf aan de slag, met een eigen paard of paard van het adres waar je te gast bent. Tegen die tijd wordt er wel vaak info over verstrekt hier op FW of in het Fjordenboekje dat het stamboek iedere 3 maanden uitgeeft (moet je wel lid zijn trouwens van het stamboek om dat boekje te ontvangen).
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 06 sep 2010, 12:20

Ik begin altijd met een knipje in het midden, daar komt het hoogste punt. Dan vaak van het knipje naar de oren en vervolgens van de schoft naar het knipje..
Meestal eerst even een boog knippen in het witte, dat steekt mooi af tegen het zwart en kan ik goed zien of de boog klopt. Dan knip ik alles op 1 lengte en vervolgens kort ik het witte nog wat in.

Verknippen gebeurt bij mij ook nog wel eens, overkomt iedereen. Je leert het alleen door te doen, dus gewoon aan de slag gaan. Als je klaar bent zie je wel waar je de volgende keer nog wat meer op moet letten.
Qua schaar heeft iedereen zijn voorkeur, is een kwestie van proberen, maar eentje die lekker in de hand ligt en lekker scherp is is natuurlijk aan te raden.

Er staat ook een hele uitleg op de wiki van bokt!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 06 sep 2010, 12:34

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het van de week nog maar weer eens proberen. :)
Esther schreef:Er staat ook een hele uitleg op de wiki van bokt!!
Gevonden, met foto's en al: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_manen_knippen. Bedankt!
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 06 sep 2010, 12:46

Anita45 schreef:Een aanrader is ook om straks in het voorjaar eens een knip- en voorbrengcursus te volgen. Die worden er dan op verschillende plaatsen in het land wel gehouden. Het gaat hier om 1 hele dag of dagdeel. Hier wordt verteld hoe het moet en welke verschillende methoden er zijn en je mag daarna zelf aan de slag, met een eigen paard of paard van het adres waar je te gast bent. Tegen die tijd wordt er wel vaak info over verstrekt hier op FW of in het Fjordenboekje dat het stamboek iedere 3 maanden uitgeeft (moet je wel lid zijn trouwens van het stamboek om dat boekje te ontvangen).
Ik ben lid van het stamboek, dus ik ontvang dat boekje inderdaad. Ik zal het eens in de gaten houden. Wil op een keer toch ook met Coldy naar een keuring voor stamboekopname, want ze is nu alleen nog veulenboek. Dus daarvoor komt zo'n cursus dan waarschijnlijk ook wel van pas.
MarjaR

Bericht door MarjaR » do 09 sep 2010, 20:51

Nou, vanavond dan toch maar weer eens een poging ondernomen. Ik heb er zeker een 4 a 5 cm vanaf gehaald, en ik ben helemaal niet ontevreden. Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Wel jammer vind ik dat de buitenste witte haren toch nog om blijven vallen. Die zijn kennelijk toch wat slap.

Ondertussen heeft mijn dochter (ook op foto) Coldy's dikke staart fijn uitgeplozen, dus die is ook meteen weer netjes. :)
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 10 sep 2010, 13:46

Die haren moet je stug rechtop blijven kammen met een beetje water dan komt het wel goed. RB heeft ze ook wel eens. Vooral rond de verhaartijd, dan wil hij nog wel eens lekker schuren.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 10 sep 2010, 14:00

mocht iemand eens zin hebben, ik heb een Vera staan die ik pasgeleden gekortwiekt heb, maar die boog ziet er niet uit. :( Het model klopt niet
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Esther

Bericht door Esther » vr 10 sep 2010, 17:40

Ik vind het zo al een heel net boogje!! Goed gedaan!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie