Het 16+ fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
nancy imka

Re: Het 16+ fjorden topic

Bericht door nancy imka » ma 30 aug 2010, 20:16

[quote="Pareltje2]Nancy, wat naar voor jou en Imka. Wat een ellende is die hoefbevangenheid zeg. Ben erg blij dat ik daar geen ervaring mee heb. Maar hoe bedoel je dat het niet meer goed komt? Blijft ze er last van houden, minder goed kunnen lopen of pijn? Zo'n graasmasker, kan me helemaal voorstellen hoe naar je je daarbij voelt. Li zou eigenlijk ook minder gras moeten eten, want ze is echt flink te dik. Maar ja, vind dat zo sneu voor haar. Dubbel is dat he, maar voor Imka wel heel; belangrijk, als ze er zo ziek van wordt. Veel sterkte :(:)[/quote]

Imka dr hoefbeentje's zijn gekanteld. En dat komt nooit meer goed vandaar dat ik zei dat het gronische is. Haar hoeven groeien nu dus ook naar voren ipv naar beneden. Waardoor ze eigenlijk regelmatig gekapt moet worden maar ja dan hebben we ook het probleem dat het een ouder paardje is met slechte hoeven wat eigenlijk voor geen meter groeit het groeit van het midden van de hoef naar voren en corigeren kan hij het niet zo heel goed. Heel vervelend, maar als hij er net gedaan heeft ziet het er weer super uit.

Zondag nog wel geschrokken, het was zulk pest weer dat ik Imka en Emy samen in de box eten geef. Dat gaat super al vanaf het begin als ik er maar tussen blijf staan dat Imka niet Emy dr bak afpakt. Zo ook zondag ging het prima, Imka wilde heel voorzichtig achteruit lopen om de box uit te lopen staat die sufferd op dr eigen hoefijzer en ja wel ijzer er half af. Dus ik geef een gil dat ze niet zo dom moest doen en ze bleef netjes stil staan. Maar Imka is altijd wat paniekerig in die box (joost mag weten waarom als er eten in ligt is het prima anders is het "eng") Dus ze trok uiteindelijk dr hoef uit mn handen en ging erop staan. Dus ja hoor de lip van het ijzer weer in dr hoefje |( Met veel pijn en moeite hem er netjes af gekregen. Ik had de hoefsmid gebeld uit paniek omdat ik hem er niet netjes af dacht te krijgen en omdat hij in dr hoef zat met die lip maar die nam niet op... Gelukkig is het goed afgelopen en omdat ik morgen een begrafenis heb komt hij hem woensdag er weer onder timmeren. Hoop ondanks ik de hoefsmid een erg aardige vent vind hem daarna voorlopig niet meer te zien ;) Dit is de 3e keer in een week. Eerste keer ijzer verloren omdat ze gewoon op waren dus opnieuw eronder getikt vorige week dinsdag, zaterdag nieuw beslag gekregen en woensdag achterijzer er weer opnieuw op laten zetten...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » ma 30 aug 2010, 20:28

Wat een rot verhaal Nancy!
Hier weet ik ook alles van ***Hoeven!(helaas)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 30 aug 2010, 20:42

wat vervelend Nancy. Om zulke dingen ben ik blij dat ik niet meer met ijzers zit te klooien. Maar ik begrijp heel goed dat Imka niet zonder kan :(:)
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 30 aug 2010, 20:46

Nee idd kon Imka maar zonder. Dat heb ik ook laatst nog gevraagt is het geen optie om dr een paar weken zonder te zetten zodat alles een beetje bij kan groeien maar dan gaat het juist brokkelen. En Im is echt zo zielig zonder ijzertjes dan verzet ze van de pijn geen stap. En als ze dan dr ijzers weer heeft moet je kijken hoe ze weer loopt!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » ma 30 aug 2010, 20:47

Imka en Danc kunnen wel een clubje oprichten. Danc kan echt NIET zonder ijzers, alle varianten al geprobeerd en vele slapeloze nachten van gehad!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 30 aug 2010, 20:51

roos schreef:Imka en Danc kunnen wel een clubje oprichten. Danc kan echt NIET zonder ijzers, alle varianten al geprobeerd en vele slapeloze nachten van gehad!
Ja joh, Imka was ook wel weer heel gelukkig toen ik van de hoefschoenen afstapte en er weer een ijzertje onder heb laten timmeren. Je zag dr zo veel makkelijker weg stappen. Maar ik was zo moedeloos van die ijzers nagelgaten en brokkelhoeven dat ik zonder toch wilde proberen!
De pijn zonder hoefijzers komt vooral door het kantelen van de hoefbeentjes. Imka dr zool loopt ook bol ipv hol. Ze staat dus echt op haar zool ipv de draagwand/straal.

maar ja als ons ijzertje er weer onder zit dan gaan we weer aan de bak en dan hopen dat we dr nek vetvrij krijgen en de hoefbevangenheid onder controle krijgen en ze oud en nog heel gelukkig word :D
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » ma 30 aug 2010, 20:53

IK weet er alles van Nance. Zo irri en je voelt je zo machteloos he?!
Vrijdag komt de smid weer, dan wordt alles weer gelijk getrokken(ijzers er af, bekapt, de kort etc. nu wordt alles bekapt en ijzers en weer over 8 weken). Ben benieuwd hoe Danc zijn plakhoef het (gaat)doet.
Zomers te droog, herfst te nat en winter....is nog het beste eigelijk.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Ootje

Bericht door Ootje » wo 01 sep 2010, 18:37

Wat vervelend zeg, voor Danc en voor Imka. Ik kan me voorstellen dat je daar hopeloos van wordt.
Het is ook wel raar weer voor die hoeven. Eerst heel lang droog, dan weer super nat.
Odette&Fenna
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 01 sep 2010, 19:42

Zo vandaag is weer de hoefsmid geweest... Weer...?Ja weer. Imka heeft het namelijk gepresteerd om afgelopen zondag het eerste ijzer zelfstandig te verwijderen. Nou ja zelfstandig, ze heeft wel hulp gehad van mij want die muts deed het voor de helft. En ging weer in die lip van het ijzer staan |(

Nou ja ik heb hem eraf gekregen met veel geduld, ik ben natuurlijk niet zo flexibel en vast op mn benen laat staan dat ik door mn hurken kan om bij dr been te kunnen. Maar ik kreeg hem eraf :D
Helaas was er nu dus wel weer een brok hoef weg...

Hij heeft aan deze zijde van de hoef dan ook maar twee nagels erin gekregen. En daarna heeft hij het opgevuld met kunsthoorn.
Afbeelding Vorige keer was het zwart maar deze keer is het witachtig. Het is echt heel hard. Vorige keer heeft het haar wel goed gedaan!
En dan nu het voorvoetje van het hoefje waar het beentje het meest van gekanteld is |(
Afbeelding Let wel dit is 4dg na het bekappen dus het ziet er voor nu super uit. Straks zal ik nog wel een keer een foto maken tegen de tijd dat ze weer gedaan moet worden
En dan ook nog maar een foto van Hanibal lector
Afbeelding :+:
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » do 02 sep 2010, 03:20

Jeskim mag ook bij de club, kan ook niet zonder haar ijzertjes. Ze heeft licht gekantelde hoefbeentjes, maar gelukkig heeft ze niet zo'n rare hoefgroei. Ze heeft van zichzelf wel goede sterke hoeven.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » do 02 sep 2010, 04:54

Wat vervelend zeg, gelukkig heeft Foss hele goede hoeven en loopt hij al bijna zijn hele leven zonder ijzers.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ravke

Bericht door Ravke » do 02 sep 2010, 05:52

Nancy: leuke foto van 'Hannibal'.

Hoefproblemen is idd doffe ellende.
Rav heeft gelukkig hele goede hoeven, staat al zijn hele leven op ijzers, (nog) nooit problemen gehad. Met de harde stenige ondergrond hier
kunnen ze helaas niet zonder ijzers, anders zou dat zeker een optie zijn.

Dalijk komt de DA, bloed afnemen. Rav is wel al flink wat kilo's bij, knapt goed op van de worminfectie. Maar voor alle zekerheid wil ik nog een
keer een bloedonderzoek, ter bevestiging dat alles ok is.
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 02 sep 2010, 06:12

Hoeven praat me er niet van...
Ilonk heeft dramatisch slechte hoeven, ze groeien vrijwel niet, zijn harstikke plat (Ilonk loop op haar zool ipv op haar draagrand en straal) ze heeft een super dunne zool en hoefbeentjes liggen vlak onder de zool. Eén doffe ellende. Maar met járen van heel stipt zijn met de smid, de ijzers er zo lang mogelijk onderhouden (omdat haar hoeven vrijwel niet groeien lukt een maand of 3 meestal wel, daarna gaat ze te veel onderuit zakken) het bijvoeren van Biotine ZM van Leovet en MSM Zwavel heb ik haar nu zo ver dat er een cm af gaat na 3 maand.
In de winter heb ik meestal de ijzers er af en rijd op hoefschoenen, dit omdat er anders teveel gaten in haar hoeven komen en er geen nieuwe ijzers onder kunnen. De tranen springen je soms in de ogen als je Ilonk dan door de wei ziet lopen, auw! Afgelopen twee winters heb ik het kunnen redden met de ijzers er onderhouden. Deze winter reed ik door de sneeuw natuurlijk niet en toen heeft ze er, schrik niet, 22 weken op gestaan. In overleg met de smid natuurlijk, ze was bijna niet onderuit gezakt en de ijzers zaten muurvast. Voor Ilonk veel prettiger lopen op de bevroren ondergrond dan blote voeten.

Gelukkig is Ilonk nog nooit bevangen geweest en haar hoefbeentjes liggen keurig parallel aan de hoefwand. Ilonk staat dus altijd rondom op ijzers mét zooltjes. (Zonder opvulling daar zijn haar hoeven te plat voor.)

Nancy bijzonder dat hij de kunsthars er na het nagelen op doet. Ik ken wel het spul van Vettec (Adhere uit mijn hoofd) waarbij je een stukje 'hoef maakt' en daar later in nagelt. Hopelijk blijft dit werken want elke keer de smid is ook niet wat. Gelukkig is Ilonk *knock on wood* nóóit een ijzer kwijt, naya 1 keer in 12 jaar gebeurd,ik ga nog steeds naar mijn smid thuis bij mijn ouders 130 km enkele reis namelijk.

Ravke wat goed dat je nog even bloedonderzoek laat doen~!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
siets
Contacteer:

Bericht door siets » do 02 sep 2010, 09:21

Jeetje Nancy wat tovert jouw smid veel uit zijn trukendoos zeg! Nog nooit gehoord van die kunsthoorn.

Trix hoort ook wel een beetje bij de moeilijke-voeten-club, zij heeft al jaren eggbars onder haar voorhoefjes.

Ze stond te ver achterover, en hierdoor konden we een hoop ellende goed maken en besparen.
Mijn smid heb ik ook al jaren, maar ik wil gaan switchen. Blijkbaar telt een oude pony niet meer
zo mee, en komt hij om de 10 weken als ik geluk heb. Verschrikkelijk... Veel te lang voor Trixje.
Op naar een ander dus!
Dag lieve, lieve Trix... ;(
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 02 sep 2010, 10:09

Even afkloppen maar hier gaat het redelijk goed.

Wij hebben onderstaande helaas meer dan 1 keer meegemaakt. Op het laatst was het advies, een spuitje..

Gelukkig is Moby een echte bikkel hihi en heeft hij er nog wel zin in en hebben we iemand gevonden die hem toen wou helpen.

Afbeelding

Ik stem voor een 16+ meeting/rit. Ik wil wel iets organiseren, een leuke rustige rit hier op de heuvelrug met lunch :D

Ik heb 2 fjorden ( evt 3 paarden ) dus er kan ook iemand mee zonder paard.
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 02 sep 2010, 10:12

Ik ben wel voor bij jou, da's volgens mij niet ver voor mij :D
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 02 sep 2010, 10:17

nee ilonka dat is voor jou dichtbij en in midden nl dus denk ik voor de meeste haalbaar..
Ootje

Bericht door Ootje » do 02 sep 2010, 15:45

Dat is een leuk idee. Dat is niet zo ver voor ons.
Odette&Fenna
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » do 02 sep 2010, 17:16

Afhankelijk van de datum wil ik ook wel mee met m'n lieve Kjeld (Nais word ik niet zo blij van in het bos)...
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » do 02 sep 2010, 17:29

Zo, net terug van een heerlijk ritje van een kleine 4 uurtjes, echt genoten!

Nancy, wat balen zeg, dat verhaal van Imka's hoefjes :(:) . Hoe is de begrafenis trouwens gegaan?
nancy imka schreef:En dan ook nog maar een foto van Hanibal lector
_O-

Spannend Ravke, ben benieuwd naar de uitslag!

En na alle nare hoefverhalen, ben ik net als lovemischa blij dat die 3 hier op blote voeten staan.

Meeting klinkt gezellig, maar weet niet of ik dan mee kan, ik wacht even af wat er allemaal besproken wordt.
Plaats reactie