waarom doen hoefsmeden moeilijk om voor het eerst te beslaan
- nobbygaard
waarom doen hoefsmeden moeilijk om voor het eerst te beslaan
Ik baal momenteel als een stekker. Gistermiddag had ik een afspraak met mijn eigen hoefsmid staan om Nobby te bekappen en Crystal te beslaan. Helaas heeft hij moeten afbellen omdat hij door zijn rug is gegaan. Nu ben ik dus gisteren heel de middag bezig geweest om een hoefsmid te vinden die op korte termijn kon komen omdat nobby dus echt nodig is en momenteel platvoeten heeft. Crystal loopt aardig op haar straal, maar de hoeven zijn niet te lang dus bekappen is bij haar niet nodig maar wilde haar wel beslaan voor de eerste keer om zo toch buiten te kunnen blijven rijden. En dat beslaan voor de eerste keer durven ze dus geen van alle aan bij een paard wat ze niet kennen. Ze vroegen ook steeds of ze erg braaf is met bekappen. Daar heb ik dus eerlijk op geantwoord dat dit niet altijd het geval is. Ze heeft nog nooit geslagen, maar trekt weleens met een ruk haar hoef uit de handen van de hoefsmid. Nou daarop haakte dus af en vonden ze het toch maar beter dat ik wachten tot mijn eigen hoefsmid weer beter is. Uiteindelijk dus toch maar bij eentje alleen een afspraak voor Nobby gemaakt omdat die het nodigst is. Maar ik vind het wel een beetje raar. Dit hoort toch bij het vak 

Re: waarom doen hoefsmeden moeilijk om voor het eerst te bes
en toch snap ik het wel een beetje.
Deze smid heeft best in zijn achterhoofd dat jij straks weer terug gaat naar jou eigen smid en dan gaar hij extra risico's lopen met een jon en onervaren paard voor maar 1 keer.
Ik weet ook niet of jij het warm of koud wil laten doen??? daar zit natuurlijk ook een groot verschil in.
Ik snap wel dat ze niet zomaar even een risico gaan lopen voor een "nieuwe "paardje , als er iets gebeurd kan hij zijn eigen vaste klanten ook gaan afbellen.
Deze smid heeft best in zijn achterhoofd dat jij straks weer terug gaat naar jou eigen smid en dan gaar hij extra risico's lopen met een jon en onervaren paard voor maar 1 keer.
Ik weet ook niet of jij het warm of koud wil laten doen??? daar zit natuurlijk ook een groot verschil in.
Ik snap wel dat ze niet zomaar even een risico gaan lopen voor een "nieuwe "paardje , als er iets gebeurd kan hij zijn eigen vaste klanten ook gaan afbellen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Het is lastig inderdaad maar ik begrijp het ook wel. Die gasten moeten zuinig op zichzelf zijn en inderdaad jij bent waarschijnlijk een eenmalige klant. Gelukkig heb je iemand voor Nobby kunnen vinden!
Wij hebben dat probleem ook met Joris, er is geen smid die hem wil bekappen hoewel hij wel erg braaf is.
Onze smid is er onlangs mee gestopt maar heeft gelukkig aangegeven hem nog wel te willen doen als de nieuwe smid (die zijn klanten heeft overgenomen) hem niet wil doen.
Wij hebben dat probleem ook met Joris, er is geen smid die hem wil bekappen hoewel hij wel erg braaf is.
Onze smid is er onlangs mee gestopt maar heeft gelukkig aangegeven hem nog wel te willen doen als de nieuwe smid (die zijn klanten heeft overgenomen) hem niet wil doen.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
- nobbygaard
Ook ik begrijp het wel een beetje, maar ik baal er gewoon zo van.claudia schreef:en toch snap ik het wel een beetje.
Ik wilde al voor koud beslag gaan omdat dit voor de eerste keer toch wel het veiligst is.
Gewoon dus maar weer geduld hebben en niet buiten kunnen rijden

Ik snap jou ook wel hoor want je wil lekker gaan rijden en doen.
En zeker voor jullie Marijke is het lastig, er zijn nog maar weinig smeden die belgen willen doen.
En zeker voor jullie Marijke is het lastig, er zijn nog maar weinig smeden die belgen willen doen.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Misschien sowieso beter om te wachten tot je eigen hoefsmid weer kan komen, als het mogelijk is. Hij kent jouw paardje, en zij is vertrouwd met hem, scheelt toch alweer bij zoiets als eerste keer beslaan...
Anderzijds snap ik de smeden ook wel, 3 van die "onopgevoede rotbokken" op ene dag en ze zitten in de ziektewet en een smid is een zzper en krijgt dan dus niet doorbetaald van een baas. Dus het is wel wenselijk dat je zelf ook wat aan dit gedrag van Crisje doet want helemaal normaal is het niet.
Hoort bij het vak vind ik dus behoorlijk eenzijdig gedacht, braaf bij de smid (en wellicht ook VA in de toekomst) hoort bij de opvoeding zeg ik dan maar anders wordt het lastig een smid vinden.
Hoort bij het vak vind ik dus behoorlijk eenzijdig gedacht, braaf bij de smid (en wellicht ook VA in de toekomst) hoort bij de opvoeding zeg ik dan maar anders wordt het lastig een smid vinden.
Dat is balen, maar ik snap die smit wel.
Waarom als smit risico lopen in de kreukels te geraken voor een paard wat je maar 1 x moet doen?
Waarbij je eigenlijk moet bedenken, dat het zelfs de moeite niet loont in de kreukels te raken
voor een paard dat je vaker moet doen.
Als ik met mijn werk ergens een pesthekel aan had, waren het onopgevoede dieren.
En dan bedoel ik niet een 1 of 2 jarige die het gewoon niet kan kennen,
of de kat in paniek, daar kan een eigenaar niets aan doen.
Dat is de aard van het beestje en dat hoort bij het vak.
Maar netjes voetjes geven of gewoon dom stilstaan en je laten betasten, moet bij
een opgevoed paard gewoon kunnen en een normaal opgevoede hond, breekt
ook de spreekkamer normaal gesproken niet af. (en eet geen assistentes)
Waarom als smit risico lopen in de kreukels te geraken voor een paard wat je maar 1 x moet doen?
Waarbij je eigenlijk moet bedenken, dat het zelfs de moeite niet loont in de kreukels te raken
voor een paard dat je vaker moet doen.
Als ik met mijn werk ergens een pesthekel aan had, waren het onopgevoede dieren.
En dan bedoel ik niet een 1 of 2 jarige die het gewoon niet kan kennen,
of de kat in paniek, daar kan een eigenaar niets aan doen.
Dat is de aard van het beestje en dat hoort bij het vak.
Maar netjes voetjes geven of gewoon dom stilstaan en je laten betasten, moet bij
een opgevoed paard gewoon kunnen en een normaal opgevoede hond, breekt
ook de spreekkamer normaal gesproken niet af. (en eet geen assistentes)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
- nobbygaard
We hebben van alles al geprobeerd bij Crystal, maar ze houd het gewoon niet vol. Het terug trekken is ook geen kwade bedoeling van haar en hoeven uitkrabben gaat gewoon goed. Maar met bekappen heeft ze gewoon moeite om het lang vol te houden en als je dus te lang vasthoudt dan rukt ze dus de been uit je handen. Mijn eigen hoefsmid doet aan horsemanship en voelt haar goed aan. Wanneer hij merkt dat ze het iets te lang vind duren, dan zet hij gewoon de hoef even neer, klets even met mij en gaat dan weer verder. Dan gaat het gewoon super, maar houd wel in dat hij er langer over doet dan normaal. Hij vind dat niet, maar volgens mij willen de meeste smeden zo snel mogelijk klaar zijn om naar de volgende te kunnen gaan.
Mijn smid doet niet aan horsemanship maar voelt mijn paarden super aan. fayah houdt het natuurlijk ook niet lang vol en Guuske ook niet, dus hij zet regelmatig even het voetje aan de grond. En zou bouwt hij het steeds verder op. Met rust en beleid kom je het verst. Natuurlijk pakt hij de oudere hengsten wel aan als ze aan het "spelen"zijn maar ook daar heeft hij veel geduld bij.
Coentje wordt warm beslagen en dat was de eerste keer heel spannend voor hem, hij heeft er ook best lang over gedaan maar die doet het nu ook super netjes .
Ik weet zeker dat jou Crystal het ook gaat volhouden, het heeft even zijn tijd nodig.
Een geduldige smid is goud waard.
Coentje wordt warm beslagen en dat was de eerste keer heel spannend voor hem, hij heeft er ook best lang over gedaan maar die doet het nu ook super netjes .
Ik weet zeker dat jou Crystal het ook gaat volhouden, het heeft even zijn tijd nodig.
Een geduldige smid is goud waard.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik weet ook nog een geduldige smit, maar geloof dat ze nu geen nieuwe aan neemt, ze wordt binnenkort geopereerd.nobbygaard schreef:We hebben van alles al geprobeerd bij Crystal, maar ze houd het gewoon niet vol. Het terug trekken is ook geen kwade bedoeling van haar en hoeven uitkrabben gaat gewoon goed. Maar met bekappen heeft ze gewoon moeite om het lang vol te houden en als je dus te lang vasthoudt dan rukt ze dus de been uit je handen. Mijn eigen hoefsmid doet aan horsemanship en voelt haar goed aan. Wanneer hij merkt dat ze het iets te lang vind duren, dan zet hij gewoon de hoef even neer, klets even met mij en gaat dan weer verder. Dan gaat het gewoon super, maar houd wel in dat hij er langer over doet dan normaal. Hij vind dat niet, maar volgens mij willen de meeste smeden zo snel mogelijk klaar zijn om naar de volgende te kunnen gaan.
Met zwartje heeft ze ook engelen geduld. (is nog maar 1x bekapt, aangezien toen ie kwam hij niet echt netjes voeten kon geven, heb toen gewacht tot hij dat netjes kon, heeft nog 1 probleem been RA, die vind ie lastig.
Maar dat weet smit en zet hem inderdaad tussendoor ook even neer.)
Sjol daarintegen, krijgt wel eens een terechte beuk, aangezien die prima weet wat er wordt verwacht en je mag niet hangen op de smit.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
- nobbygaard
Degene die dinsdag komt voor Nobby heeft bij mij eigen smid stage gelopen. Dus wie weet als ze dinsdag Crystal gezien heeft, wil ze haar alsnog beslaan als mijn eigen smid lang in de ziektewet blijft.
Hoop wel dat ik haar achter de hand kan houden. Mijn eigen smid is toch al wel wat aan het afbouwen voor zijn pension en momenteel toch wel redelijk vaak in de ziektewet met zijn rug. Zal toch eens moeten kunnen overstappen naar een ander. Vind dat wel moeilijk mijn eigen smid komt nu alweer 13 jaar voor Nobby, hij heeft altijd gezegd dat hij haar blijft doen zolang het nog gaat met hem. Vind het dan ook niet passen om nu al gelijk bij een ander te blijven terwijl hij nog wel zijn paar klanten blijft doen.
Hoop wel dat ik haar achter de hand kan houden. Mijn eigen smid is toch al wel wat aan het afbouwen voor zijn pension en momenteel toch wel redelijk vaak in de ziektewet met zijn rug. Zal toch eens moeten kunnen overstappen naar een ander. Vind dat wel moeilijk mijn eigen smid komt nu alweer 13 jaar voor Nobby, hij heeft altijd gezegd dat hij haar blijft doen zolang het nog gaat met hem. Vind het dan ook niet passen om nu al gelijk bij een ander te blijven terwijl hij nog wel zijn paar klanten blijft doen.
Dat is idd erg lastig.
Wie weet is zij wel bereid om het langzaam aan over te gaan nemen van jou smid en ik denk dat hij dat dan ook zeker gaat begrijpen en dat hij het ook wel een fijne gedachte vindt dat het een bekende gaat doen.
Ja,eens moet je overstappen.
Wie weet is zij wel bereid om het langzaam aan over te gaan nemen van jou smid en ik denk dat hij dat dan ook zeker gaat begrijpen en dat hij het ook wel een fijne gedachte vindt dat het een bekende gaat doen.
Ja,eens moet je overstappen.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Doet ze dat uit de handen rukken van haar been ook bij jou of alleen bij de smid. Ekdal heeft /had daar ook een handje van en het is een kwestie van oefenen, oefenen en volhouden. Ekdal vond het een leuk spelletje, maar een flinke bler was genoeg. Natuurlijk houdt hij het nog niet heel lang vol, maar het gaat steeds beter
Dat niet lang omhoog kunnen houden is straks met beslaan écht een probleem hoor Naat. Als een ijzer er half onderhangt (met uitstekende nagels) kan tussendoor neerzetten gewoonweg niet.
Kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen, steeds een beetje langer, en dat kan gewoon tijdens het hoeven uitkrabben.
Kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen, steeds een beetje langer, en dat kan gewoon tijdens het hoeven uitkrabben.
- nobbygaard
Zijn we ook aan het oefenen. Maar eigen rug houdt dat ook niet lang vol momenteel. Nobby kan het ook nooit lang vol houden, die moet ook af en toe even rusten met bekappen. Voordeel van haar is dat nobby ze rustig terug op de grond zet als ze het niet vol kan houden en die word nooit beslagen dus is voor haar het staan korter.Viv schreef:Dat niet lang omhoog kunnen houden is straks met beslaan écht een probleem hoor Naat. Als een ijzer er half onderhangt (met uitstekende nagels) kan tussendoor neerzetten gewoonweg niet.
- nobbygaard
Zo beide paarden staan weer netjes op de voeten. Crystal heeft ze toch nog even wat bekapt. Het ging goed, ze vond haar helemaal niet zo vervelend. Niet anders dan een ander jong paard. Ik mocht haar altijd weer bellen als mijn eigen smid niet kon of er eventueel mee zou stoppen. Dan wil zij het wel komen overnemen. Ze vond het eigenlijk zonde dat ik Crystal nu zou gaan beslaan omdat ze nu hele mooie hoeven heeft en we toch tegen de winter aan lopen. En daar heeft ze eigenlijk wel een punt. Dus ik denk dat ik sowieso voorlopig met het beslaan maar even wacht. Tegen de tijd dat ze weer bekapt moeten worden zien we het wel weer. Hoop wel dat mijn eigen smid dan weer kan komen. Dat voelt toch wel erg vertrouwd.
Kijk aan : eind goed al goed.
Mocht jou smid stoppen heb je er mooi een achter de hand.
Super.
Mocht jou smid stoppen heb je er mooi een achter de hand.
Super.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.