Mest afvoer
Mest afvoer
Hoe voeren jullie (degene die zelf stallen en weiland in beheer/eigendom hebben) de mest af?
Op dit moment hebben wij meer dan genoeg grond en rijden we de mest over het land uit nadat het hooi binnen is. Mijn oom heeft een groot gedeelte van de grond verkocht. Dit hebben we nog 2 jaar, mogelijk langer maar dat is afhankelijk hoe snel ze gaan bouwen op de grond.
Nu is de hoeveelheid mest totaal geen probleem, maar straks zal dat wel een ander verhaal worden. Dan hebben we de grond nodig voor de begrazing en hebben we niet veel meer over om ook nog mest over uit te rijden. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en wat er eventueel aan kosten mee gemoeit is
Op dit moment hebben wij meer dan genoeg grond en rijden we de mest over het land uit nadat het hooi binnen is. Mijn oom heeft een groot gedeelte van de grond verkocht. Dit hebben we nog 2 jaar, mogelijk langer maar dat is afhankelijk hoe snel ze gaan bouwen op de grond.
Nu is de hoeveelheid mest totaal geen probleem, maar straks zal dat wel een ander verhaal worden. Dan hebben we de grond nodig voor de begrazing en hebben we niet veel meer over om ook nog mest over uit te rijden. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen en wat er eventueel aan kosten mee gemoeit is
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Re: Mest afvoer
Ik breng onze mest (3 stallen) regelmatig bij mij zelf op de mesthoop voor in januari over de wei en alles wat we over hebben gaat naar een konijnenfokker. Die heeft eenn grote mesthoop en daar kunnen wij het brengen.
Drie stallen is toch elke week een flinke aanhanger vol.
Drie stallen is toch elke week een flinke aanhanger vol.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Wij hebben ook niet veel land.
Het eerste jaar hebben we een mest hoop gehad maar dat was zo zwaar weg scheppen aangezien er geen machine's het erf op mogen rijden van de eigenaar van het pad waar wij staan zijn we het tweede jaar de mest direct over het land gaan gooien,wij hebben geen stro dus het gaat puur dan om de poep zelf.Alleen hebben we het idee dat wie hierdoor flink wat onkruid kweken omdat ook in de zomer de mest natuurlijk verspreid word over dat land.
Dit jaar gaan we het anders doen,of weer mesthoop maken denk(en dan hopen dat er weer tuinkwekers komen halen),of weg brengen.Maar dat moeten we even uitzoeken waar en wat.
Bij ons staan ze ook s'winters niet op stal dus ons land heeft het behoorlijk zwaar...
Het eerste jaar hebben we een mest hoop gehad maar dat was zo zwaar weg scheppen aangezien er geen machine's het erf op mogen rijden van de eigenaar van het pad waar wij staan zijn we het tweede jaar de mest direct over het land gaan gooien,wij hebben geen stro dus het gaat puur dan om de poep zelf.Alleen hebben we het idee dat wie hierdoor flink wat onkruid kweken omdat ook in de zomer de mest natuurlijk verspreid word over dat land.
Dit jaar gaan we het anders doen,of weer mesthoop maken denk(en dan hopen dat er weer tuinkwekers komen halen),of weg brengen.Maar dat moeten we even uitzoeken waar en wat.
Bij ons staan ze ook s'winters niet op stal dus ons land heeft het behoorlijk zwaar...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

- Ilonka
Wat wij deden is een opslag op het land (elke dag de wei uitmesten, geen stallen) en dit lieten we ophalen door de loonwerker, kostte geloof ik iets van 70 euro, twee keer per jaar.
Later hadden we een adres waar we het voor 25 euro per pony en 35 per paard heen konden brengen het hele jaar door (behalve op zondag
) Maar daar moesten we het dus zelf heen brengen, wat betekend uitmesten, opslaan, in de aanhanger scheppen, heen rijden en weer leegscheppen.
Later hadden we een adres waar we het voor 25 euro per pony en 35 per paard heen konden brengen het hele jaar door (behalve op zondag

Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Mijn mest gaat 2 keer per jaar naar een weiland die ik alleen als hooiwei gebruik. Laat dit door een loonwerker doen.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Mijn overbuurman komt de boel 1 keer per jaar ophalen. Ik heb ze op vlas staan, dus mijn stronthoop wordt niet zo heel erg groot. Vorige bewoners hadden 7 paarden en dezelfde regeling met de buurman, ook op vlas. Kost ons niks, maar geef ze er wel wat voor. Ze zijn toch een dag bezig om hem weg te halen en uit te rijden over hun land met de voorlader.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik heb geen land en dus een 6 m3 mestcontainer met afdekzeil op mijn erf. Deze wordt zo 1x per 2 maanden/10 weken (afhankelijk van het seizoen) voor 20 euro per m3 geleegd door een professioneel bedrijf voor paardenmest.
Dat is een duur grapje Marieke. Als ik het snel uitreken ben je ieder jaar zo'n ruim 700 euro daarvoor kwijt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Gelukkig heb ik een aantal kenissen in de veehouderij waar ik het kan brengen en mijn vader kent een aantal akkerbouwers waarbij we het kwijt kunnen op het land!
De laatste akkerbouwer vertelde dat de zorgboerderij de paarden mest goed kon gebruiken in zijn mesthoop, dus nu gaat het daar heen. Denk alweer dik een jaar!
Heb je geen boeren in de buurt die je aan kan schieten?
Ik mag het bij stallen hier in de buurt ook lossen, maar daar zit weer een prijs aan!
De laatste akkerbouwer vertelde dat de zorgboerderij de paarden mest goed kon gebruiken in zijn mesthoop, dus nu gaat het daar heen. Denk alweer dik een jaar!
Heb je geen boeren in de buurt die je aan kan schieten?
Ik mag het bij stallen hier in de buurt ook lossen, maar daar zit weer een prijs aan!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
we kennen wel wat mensen waar eventueel wat mest heen zou kunnen en we hebben natuurlijk nog tijd genoeg om te bedenken hoe we het gaan doen. Wat we mogelijk ook kunnen doen is, zodra de mest op het land mag dit direct vanuit de stal op de wei doen waar de paarden dan voorlopig nog niet in komen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012