Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 25 aug 2010, 19:39
roos schreef:is dat die Ex van de vorige keer of was dat geen ex...sorry anders
Als ik Danc zie staan in het land denk....wat een oud ding soms...maar eigewijs dat hij nog is...vandaag nog meneer ik ga staken want ik wil het land niet uit. HIj heeft me toch al een vacht. Dat vorige week nog aan scheren....De winter is altijd zo zwaar voor Danc.
Ja dat is hij

We hebben nog heel regelmatig gewoon contact met elkaar dus dat is wel gezellig!
Imka is chonische (goh hoe schrijf je dat nou?!) hoefbevangen. Dr hoefjes zijn helaas vergroeit. Het ijzer zit er weer onder nu maar de kwaliteit is om te huilen

Ook zit het op een of andere manier niet lekker ze staat te "wippen" op dr voet van voor naar achter als je begrijpt wat ik bedoel. Zaterdag krijgt ze weer nieuwe ijzers gelukkig! En voor nu ze staat in het land dus denk dat ze er niet al te veel last van heeft.
Met Imka heb ik nog erg veel lol ja. We mennen nog regelmatig en we rijden ook onder het zadel. Helaas wel rekening houdend met... Maar dat mag de pret niet drukken! Gelukkig gaat het goed met haar longen ook dus dat is super! Imka krijgt ook al weer een dikkere vacht. Raar want die twee ukkie's bij ons helemaal nog niet. Je zou toch denken dat een oudje daar meer moeite mee heeft als die jonkie's
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Suus
Bericht
door Suus » wo 25 aug 2010, 19:43
Dat ziet er wel raar uit Annalynn. Kan me voorstellen dat dat pijnlijk is. Ilonka heeft natuurlijk veel gedaan in haar 22-jarige leven, maar hopelijk kan ze nog even pijnvrij mee!
Morris heeft ook wel wat hoef-problemen hoewel het nu weer goed gaat. Ze zijn goed gegroeid, maar slijten bijna net zo hard.
Morris, mijn superfjord!
-
Ilonka
Bericht
door Ilonka » wo 25 aug 2010, 20:58
Vandaag stond ze een stuk beter en liep helemaal gewoon. Ik was onlangs een maand gestopt met zwavel voeren (voor hoorn en huid) maar begin daar toch maar weer mee. Zwavel heeft vele goede uitwerkingen, wie weet helpt het Ilonk een beetje.
Je hebt gelijk Suus, Ilonk heeft hard gewerkt en is ook gewoon een beetje versleten...
Lastig met die hoeven! Ik heb daarom Ilonk rondom op ijzers en anders met rijden op hoefschoenen. Ik voer dus Biotine ZM van Leovet een MSM Zwavel, maakt echt een verschil. Je moet wel lang voeren (zeg een jaar) voor je resultaat gaat zien.
Arme Imka, hoefbevangen zijn is heel verrot!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 25 aug 2010, 21:05
Ja hoefbevangen zijn is geen pretje. Gelukkig heeft ze er weinig last van momenteel. Ja alleen dan van dr vergroeide voetjes. Op biotine reageerde Imka eigenlijk niet dus ik ben daar mee gestop! Hoop dat ze zaterdag weer netjes op dr pootjes staat!
Ik heb er nog nooit van gehoord overkoot. Raar gezicht! Ben benieuwd of daar iets aan te doen is
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
foss
Bericht
door foss » do 26 aug 2010, 04:19
Ik heb een fjord gehad die stond ook vaak overkoot raar gezicht vind ik dat.
Foss doet het nog steeds prima, ik heb op het jubileum nog de afstandsrit met hem gereden en hij heeft mee gedaan bij de veteranen nee oud is hij nog zeker niet.
Alles doen we nog met hem zelfs springen want dat vindt hij geweldig, zolang hij het aan geeft dat het kan blijven we hem bereiden want het is geen paard om op rust te zetten.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
Ilonka
Bericht
door Ilonka » do 26 aug 2010, 06:16
Aan overkoot gaan/staan is niets te doen.
Foss is stoer hoor dat hij nog zoveel kan! Ilonk heeft ook mee gedaan aan de afstandsrit en de veteranen, vergeleken met Foss is Ilonk nog een jonkie

Hopelijk staat ze er vandaag nog beter bij en kan ik nog een paar mooie jaren met haar hebben, ze is echt mijn held. Heb haar dan ook al ruim 18 jaar!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » do 26 aug 2010, 07:36
Waarom gaan ze dan overkoot staan? Ik heb dr nog nooit van gehoord. Maar is er een rede waardoor dat gebeurt?
Jammer dat ik geen vervoer heb anders had ik Imka zeker weten ook meegenomen naar hoenderloo om daar in het veteranen gedeelte mee te lopen! Ze ziet er nog picobello uit voor dr leeftijd! En heeft zelfs al weer een klein beetje een dikkere vacht omdat de nachten weer kouder worden en het sneller donker is
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Pareltje2
Bericht
door Pareltje2 » do 26 aug 2010, 07:51
Zo, even mijn heerlijke dagje van gisteren met jullie delen. Ik wilde Li uit de wei halen, maar ze stond zo rustig om zich heen te kijken, ik dacht "die wil een soezel sessie" en ja hoor. Dus eerst een half uur tegen me aan staan doezelen. Daarna een heerlijke buitenrit van kleine 3 uur. Lekker met ons 2tjes op stap, heerlijk genoten!
Oh ja, op de terugweg langs het fietspad wilde ik een galopje doen, reed er net een meneer het pad op, dus ik vraag of hij het vervelend vind als we meegalloperen. Zegt die meneer, nou ik denk niet dat jullie me bij kunnen houden. Haha, ik liet Li ff in een rengalopje gaan... dooeeeg!
En nu even bijlezen!
-
Pareltje2
Bericht
door Pareltje2 » do 26 aug 2010, 08:00
Suus, welkom op het topic. Wat doe je zoal met je fjord?
Lovemischa, wat een reactie van Marga zeg. Misschien omdat er een dierenarts lucht om Fatoush heen hing, dat Marga dat naar vond?
Annemarie, had je lekker gereden met Misco? Wat hadden jullie gedaan?
Ilonka, geen ervaring daarmee. Gaat het gewricht dara niet snel van slijten? Wat zegt de DA ervan, is er iets aan te doen?
Nancy, wat naar zeg, dat Imka chronisch hoefbevangen is. Kunnen ze daar helemaal niets aan doen? Heeft ze dat al lang? Wel fijn dat je nog allerlei dingen met haar kan ondernemen.
Leuk, foss houd dus ook van springen! En hoe lang was die afstandsrit? Die 3 hier zijn 19, 19 en 20, maar rijden nog regelmatig ritten van 5 uur. Heerlijk!
-
foss
Bericht
door foss » do 26 aug 2010, 11:10
De rit was 15 kilometer en in ruim anderhalf uur gereden.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
-
Ravke
Bericht
door Ravke » vr 27 aug 2010, 06:54
Ik lees de berichtjes over het overkoot staan, Rav doet dat ook af en toe, zowel LA als RA. Ik heb me wel een tijd wat zorgen erom gemaakt, maar hij heeft er geen last van met bewegen. Ik heb ook geen idee waarom ze dat doen.
Nancy, hoefbevangenheid is idd geen lolletje, gelukkig dat ze naar omstandigheden nog zo goed gaat!
Haha Helena, die Li!
En hoe oud is Foss? Super dat hij zo fit is.
-
Ivonne
Bericht
door Ivonne » vr 27 aug 2010, 08:10
ik ken de term overkoot wel, maar nooit gezien. Ziet er wel naar uit op de foto.
Marga wordt een beetje een watje, bij de minste of geringste regenbui rent ze naar stal en schuilt onder het afdak

Denk dat ik voor komenende herfst/winter een ongevoerde regendeken ga kopen, ze staat vaak te rillen als het regent.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
-
cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
-
Contacteer:
Bericht
door cowgirlwillie » vr 27 aug 2010, 10:32
och wat een drama met die hoefjes allemaal. sterkte dames!
lyn staat gelukkig nog stevig op dr hoeven. ik heb haar ook nog gewoon blootvoets.
(nu hebben wij hier brede bermen en zandpaden dus alleen voor de wagen komt ze stukken over asfalt en dan worden ze gewoon netjes bijgevijld haha)
ik denk dat ik de hoefsmid maar 4 a 5 x per jaar hoef laten komen voor het bijvijlen of klein stukje eraf bekappen.
Begrijp nu dat ik blijkbaar wel bof. dacht dat alle fjorden zo hard waren.
jemig wat een regen steeds. ben blij dat ik woensdags voor alle regen nog even gelongeerd heb en grondwerk gedaan. (leek mij wel zo makkelijk en haalbaar met mijn dikke buik)
ik had ook een balkje in de bak liggen dus die meteen mee pakken. in stap en draf. eerst hoor je nog eens tok tok tok... maar als ik dan let op! zeg dan tilt ze mooi dr hoefjes op. keurig! op den duur huppelde ze er prachtig overheen. ook bezig geweest met de galop, dat is nog best lastig zeker op zo'n cirkel. maar ze galopeerde steeds meteen aan en doorgaloperen ging ook al mooi. wat me wel opvalt is dat je aan de reacties van je paard altijd zo mooi kan zien hoe voorspelbaar je zelf blijkbaar bent.
ik bleek nogal vaak bij een overgang en... stap! te zeggen of en... draf! op den duur maakte ze dus al een overgang bij jhet woordje en hahah
ook zeg ik vaak braaf en neem dan terug, dus bij het woord braaf gaat ze meteen langzamer. nou ja ik werd er wel creatiever van. zo kan je ipv braaf natuurlijk ook keurig! of goed zo! zeggen hahah en lekekr gekke overgangen bedenken om lyn toch te verrassen. stap galop, galop stap, halt draf. geen enkelvoudige overgangen meer.
daarna nog even mij laten volgen los door de bak en zijwaarts over het balkje gaan, turn om de achterhand en de voorhand, achterwaarts, lekker wat buig en strek oefeningetjes enz. goed bezig geweest en ze was nog aardig bezweet ook!
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
-
cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
-
Contacteer:
Bericht
door cowgirlwillie » vr 27 aug 2010, 10:45
ik heb nog een vraagje.
11 september komt Geliene naar huis.
ook lynda wil ik dan naar huis halen.
we hebben een grote loopstal gemaakt van zo'n 4 bij 5/6 m. met een uitgang naar bak/ wei.
Lynda heeft hier al wel een paar keer een paar uurtjes gestaan maar woont nu nog bij de buurman.
ik dacht dat het een goed idee was om ze er tegelijk neer te zetten zodat het voor beide nieuw terrein is.
denken jullie dat dit lukt?
moet i kspeciale maatregelen nemen?
lynda is niet van het trappen naar andere paarden ofzo. ze is wel altijd meteen de baas. een blik is genoeg. verder is ze in een kudde nooit heel sociaal gezellig ofzo. je ziet haar niet snel kroelen met een ander paard, ze gaat haar eigen gangetje en laat zich niet gek maken. ze negeert de rest meestal. wel zorgt ze ervoor dat zij heet eerst mag eten, drinken, vooraan loopt enz.
soms kan ze zich wel over laten halen door een jonger paard om eens even een sprintje te trekken.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
-
Ravke
Bericht
door Ravke » vr 27 aug 2010, 11:43
Cowgirlwillie, ik zou ze denk ik ook meteen samen zetten, je ziet snel genoeg als het niet gaat. Voor zover ik weet komt het zelden voor dat het echt misgaat als je 2 nieuwe paarden bij elkaar zet, ik heb het nog niet meegemaakt iig. Rangorde bepalen moet toch, daar kun je je niet in mengen.
Leuk, je verhaal over het werken met Lynda, en zo herkenbaar! Ze houden je echt een spiegel voor hè.
Rav reageert goed op mijn stemhulpen, alleen de overgang van stap naar stilstaan, dat wil er al 16 jaar niet in. Hij gaat bij elk 'hoo' steeds langzamer, maar telkens weer tóch nog een stapje erbij, niet te geloven. Dat krijg ik er niet in.
Lovemischa, ik ben geen voorstander van dekens e.d., maar als ze begint te trillen dan is het idd wel nodig om maatregelen te nemen denk ik. De inwendige thermostaat gaat vaak minder werken als de paardjes wat op leeftijd komen, weer zo'n ouderdomskwaaltje.
-
Ivonne
Bericht
door Ivonne » vr 27 aug 2010, 11:57
ik ben ook niet van de dekens hoor, maar ze staat anders nog wel een uur te rillen op stal. Vaak doe ik dan een fleecedeken op. Maar het lijkt me lekkerder om op dagen als vandaag een ongevoerde regendeken te hebben
Ik zou Geliene en Lynda ook meteen bij elkaar doen. Als ze de ruimte hebben gaat het vast goed joh, helemaal als Lynda wat dominant is, dan snapt Geliene dat vast zo
Baranna 13-5-2006
-
Claudje
Bericht
door Claudje » vr 27 aug 2010, 12:03
Ivonne, je kunt dan beter een iets gevoerde deken nemen (100/200 grams of met fleecevoering)
Bij een regendeken kunnen ze de haren minder goed opzetten, waardoor ze minder goed warmte
tussen de haren kunnen houden. Dan krijgen ze het vaak nog kouder dan wanneer ze geen deken
op hebben

-
Ivonne
Bericht
door Ivonne » vr 27 aug 2010, 12:07
ok, thanks voor de tip! Ik zag bij Epplejeck eentje met fleece idd. Zei nog tegen Annemarie, dat lijkt me veel lekkerder. Maar die was niet echt gevoerd, zat alleen een fleece-voering in. Heb jij nog een leuke tip in je assortiment Clau?
Baranna 13-5-2006
-
Anita
-
Contacteer:
Bericht
door Anita » vr 27 aug 2010, 12:44
En ik denk dan ook de deken ophouden. Niet de ene dag met en de andere dag zonder deken. Dan weet het paard helemaal niet meer waar het aan toe is.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

-
Ravke
Bericht
door Ravke » vr 27 aug 2010, 13:06
Ik gebruik zelf geen deken (alleen 's winters een zweetdeken indien nodig), maar naar wat ik van anderen op stal hoor, idd niet de ene dag wel en de andere niet, dan raakt het helemaal 'ontregeld'. Dus idd deken ophouden.