Op de wei of in de leer, onze D-tjes gaan als een speer! IV

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Evy
Contacteer:

Re: Op de wei of in de leer, onze D-tjes gaan als een speer!

Bericht door Evy » vr 13 aug 2010, 08:13

Ja, dat zou wel een goed idee zijn. Maar dan moet iemand anders dat doen want ze moet direct na de veulens.
(dus...als er iemand nog naar Lisse toegaat en diegene heeft niks te doen... O:) )

Wat super dat Dieter het zo goed heeft gedaan op de keuring.
En knap dat hij zo braaf bleef met bestgaand, ik kan het je niet nadoen hoor.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Vera

Bericht door Vera » vr 13 aug 2010, 09:22

Evy schreef:Ja, dat zou wel een goed idee zijn. Maar dan moet iemand anders dat doen want ze moet direct na de veulens.
(dus...als er iemand nog naar Lisse toegaat en diegene heeft niks te doen... O:) )

Wat super dat Dieter het zo goed heeft gedaan op de keuring.
En knap dat hij zo braaf bleef met bestgaand, ik kan het je niet nadoen hoor.

Ik heb het boekje (zoals gewoonlijk) nog niet gehad.
Weet jij het nummer van Dessa?
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 13 aug 2010, 09:26

Janna en ik kunnen het vast wel eens worden wie rondjes loopt met Dasha voor de tijd :j :D
Geluk is de vrucht van intens werk
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 13 aug 2010, 14:38

Haha, gelukkig zijn jullie er ook bij. Dat zou super zijn als jullie konden helpen.
En anders moet Mop maar even met Odin lopen als de veulens in de ring zijn.

Sandrien: De deelnemers staan op FW. Volgens mij heeft Dessa nummer 10.

Er is trouwens een nieuwe wereld voor Dasha en mij open gegaan :j
Vandaag kwam Marieke even langs om mij adviezen en tips te geven over het leiden van Dasha.
Ik moet eerst een rondje met haar lopen zoals ik altijd met haar loop.
Marieke zei dat Dasha op alles aan het letten was, behalve op mij.
Ook liep ze een tempo sneller dan wat ik deed en moest ik haar dus ook vaak even inhouden.
Ze legde toen haar manier uit van een paard leiden, en ze deed het toen even voor met Dasha.
Dasha moest afstand bewaren, moest op Marieke letten en mocht vooral niet drammen!!
Hierbij stond Marieke dan met haar gezicht naar haar toe en dmv zwaaien met het touw moest dasha naar achter.
In het begin zag je Dasha echt naar mij kijken van 'wat moet ik hiermee?' want ze werd echt even op haar plek gezet.
Daarna mocht ik het proberen en je zag gewoon echt een andere kant van Dasha *D
Ze liep super beheerst, heel oplettend en met een goede afstand.
Daarna gingen we even voor op het erf lopen en liet ik haar expres dicht bij de weg stil staan, daar waar de auto's voorbij rijden.
Ze bleef echt keurig staan, af en toe zag je haar wat rillerig worden maar ze blééf staan!
Toen er een grote vrachtwagen met een flink tempo aankwam rijden schoot ze een meter even weg, maar direct stond ze weer op de
juiste positie en begon ze te likken met haar mond :D
Op plaatsen waar ze normaal echt mega druk werd, was het nu een mak hondje wat me achterna liep.
Hier gaan we dus mee verder! +:)+
(het was trouwens erg leuk om te zien dat haar ene neusgat in het begin ontspannen was, maar haar andere neusgat was opgetrokken.
Ze was zeker nog in twijfel of ze dit leuk vond :)) )
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 13 aug 2010, 17:07

hihi dat van die neusgaten is een papa trekje. hihi Anton kan dat ook als hij het ergens niet mee eens is. O:)

Maar anders is dat he. Sinds annabel en ik mee doen aan een grondwerkcursus zie ik bij Dieter ook steeds vaker een knopje om gaan. Vooral als het gaat om het letten op mij.
Tijdens de keuring was dit zo mooi te zien, hij stond keurig stil wachtend tot ik zei dat hij wat moest terwijl hij anders nog wel eens wil ronddraaien.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » za 14 aug 2010, 18:54

haha goed hoor van Dasha :)
Erg leerzaam ook!

Ik heb vandaag weer eindelijk een keer kunnen rijden. Dik 2 weken niet meer gedaan.. Florien heeft mij geholpen. Het ging erg goed! Ben helemaal trots :D Ze luisterd goed op de stemhulpen, maar draf vind ze nog steeds erg moeilijk en Florien zei dat ze niet echt onregelmatig loopt maar het alleen erg moeilijk vind. Binnenkort weer les. Hopenlijk blijft de regen een beetje uit want dat was ook voorspelt aankomende week.. :=
R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 14 aug 2010, 19:50

Vandaag weer grondwerk cursus gedaan. Hij was eerst niet helemaal met zn koppie erbij, duidelijk een drukke week gehad. Maar toch netjes de dingetjes gedaan zie gevraagd werden. Heerlijk paardje is het dan!
Giel

Norvyn
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 14 aug 2010, 19:53

Oh leuk zo'n grondwerkcursus. Wat doen jullie allemaal Janna? Weet zeker dat Anka dit leuk vindt maar vindt het lastig om een begin te maken.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 14 aug 2010, 20:35

@ Annemarie: beginnen altijd met rondstappen, zorgen dat het paard met jou mee komt. Daarna aantal keren halthouden, waarbij het paard met lichaamstaal stil gezet moet worden, dus je loopt en je gaat stilstaan (hiervoor zijn per paard dan weer verschillende methodes, Dieter bijvoorbeeld let op mij en staat stil als ik met een vast besluit stil ga staan, dit alles zonder om te draaien of naar hem te kijken. Bink daarintegen doet het beter als annabel eerst wat in het tempo zakt en daarna pas gaat stilstaan) Alleen ingrijpen bij het te ver door lopen of omdraaien, het paard moet recht halthouden. Daarna moet het paard weer met jou mee weglopen. (als jij bijvoorbeeld twee stappen doet moet hij/zij dat ook doen en doe jij er zes dan moet het paard dit ook doen).

Daarna doen we vaak het achteruit op lichaamstaal, dus geen getrek en geduw maar gewoon door met je lichaamstaal je paard naar achteren te zetten. (is wel kwestie van oefenen hoor, sommige paarden snappen het meteen anderen hebben nog even een tik tegen de borst nodig om het door te krijgen).

Ook doen we het rond ons heen laten stappen (cirkel van ongeveer 1/2 meter om je heen, verschilt per paard ivm leeftijd en buigzaamheid), zodat het binnen achterbeen eronder gezet moet worden. Is zelfde principe als longeren alleen is het hierbij van belang dat je de lijn los laat hangen, ipv constante druk op de lijn. Je vraagt stelling en daardoor wordt je lijn slap. Dit is dan ook het einddoel, het paard in de juiste stelling om je heen laten lopen zonder de lijn strak te hebben, waardoor het binnen been eronder gezet wordt.

Keertwendig doen we ook wel eens, door middel van het paard jou laten volgen. (soort van kat en muis spelletje) jij lokt het paard achter jou aan terwijl je krap om het paard heen draait zodat deze een keertwending gaat maken. (bij paarden die snel draaien moet je dus ook heel snel achteruit rennen, dat maakt het een leuk spelletje) :P

Vandaag zijn we bezig geweest met schouder binnen en buiten. En het inzetten van de travers. (bij dieter doen we dit nog maar erg nihil omdat hij achter nog niet sterk genoeg is en nog erg jong). Bink hebben we daar verder voor gebruikt. (waarbij we genoegen nemen met steeds 3 of 4 goede passen, omdat hij het nog moet leren en wij ook)

Hierbij gaat het voornamelijk om het gebruiken van de lichaamstaal om het paard op de juiste manier aan het buigen te krijgen. Waardoor ze op 3 of in bink zijn geval soms op 4 sporen gaan lopen.
Tijdens de cursus die wij doen (bij onze vaste instructrice) leren wij voornamelijk hoe wij ons paard los kunnen maken vanaf de grond, maar ook hoe wij communiceren met onze paarden. Zo kwam annabel er vandaag dus achter dat zij na 3x de oefening gedaan te hebben ineens een andere houding aan neemt waardoor het ineens niet meer wil bijvoorbeeld. Of dat door je schouders te laten zakken het paard rustiger wordt, of juist door te gaan "wandelen" ipv stevig doorstappen het paard minder snel gespannen is etc.

Je leert zo jezelf maar ook je paard beter kennen.
Giel

Norvyn
Esther

Bericht door Esther » zo 15 aug 2010, 10:01

Ik krijg er ook helemaal zin in Janna!!
Goede les voor Mij en Tea!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 15 aug 2010, 11:02

:j was gister echt weer leuk! Wel breinbrekend soms, maar heb wel zin om te oefenen. Dieter was vanaf het begin een beetje afwezig, duidelijk onder de indruk nog van alles, maar stoere Bink kon mooi proefpaard zijn.
Geluk is de vrucht van intens werk
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 16 aug 2010, 10:21

Met Dakota heb ik dat ook veel gedaan, grondwerk.
Ik kan hem nu zelfs zonder halster de wei uit halen, hij loopt achter me aan, stop ik, dan stopt hij.
Als ik mn pas versnel, versnelt hij ook, ga ik langzamer lopen, loopt hij ook langzamer.
Achterwaarts doe ik ook met lichaamstaal, heb daar toen hij 1,5 - 2 jaar oud was heel veel mee geoefend en dat
werpt nu zn vruchten af, echt heel leuk om te doen ook :j

Zaterdag heeft hij onder het zadel zijn eerste pasjes achterwaarts gedaan, hij is echt zo slim, pikt alles snel op.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » di 17 aug 2010, 17:36

Slimme Dakota :D

Ik ga Daisy klinisch laten keuren..ik ben erg benieuwd..
Daphne

Bericht door Daphne » di 17 aug 2010, 19:33

sweetwendy schreef:Slimme Dakota :D

Ik ga Daisy klinisch laten keuren..ik ben erg benieuwd..
Waarom ga je dat laten doen Wendy?

Hier alles rustig met Djimm. Morgen ga ik hem weer het hoofdstel indoen en een stukje met hem wandelen.
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » wo 18 aug 2010, 06:46

Omdat ze niet lekker loopt.
Een stalgenootje zei ook al tegen mij dat ze vanaf het begin al niet soepel loopt (dus vanaf jaarling af aan). Vanmiddag komt mijn vee arts. Ik ben benieuwd wat hij te zeggen heeft..
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 18 aug 2010, 07:45

Verstandig Wendy, hou je ons op de hoogte?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
fjorden10

Bericht door fjorden10 » wo 18 aug 2010, 08:24

Worden er dan ook foto's gemaakt, Wendy? Veel succes.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 18 aug 2010, 09:16

sweetwendy schreef:Omdat ze niet lekker loopt.
Een stalgenootje zei ook al tegen mij dat ze vanaf het begin al niet soepel loopt (dus vanaf jaarling af aan). Vanmiddag komt mijn vee arts. Ik ben benieuwd wat hij te zeggen heeft..
oef als er vanaf haar 1e al echt mis zou zijn, ben je nu al 2 jaar verder.... dan hoop ik dat het allemaal nog goed komt
ben heel benieuwd wat er uit gaat komen, maar ik zou het niet alleen bij klinisch laten....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » wo 18 aug 2010, 11:15

Wat een ontwikkelingen weer. Een D-tje meedoen aan bestgaand, wauw! Wat was het resultaat? Ik heb er wel aan zitten denken, maar de galop gaat gewoon nog niet zo met Dani. Ik heb nu les en ben vooral bezig met het voorwaartse, want Dani kakt nogal makkelijk in. Ik denk dat ik haar voor de keuring ff haver ga geven, dan toont ze misschien haha. Nuchtere kip.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Daphne

Bericht door Daphne » wo 18 aug 2010, 15:06

Wanneer heb je keuring Anna? Zaterdag? Wil je ook al gaan boppen dit jaar als je de punten haalt?

Ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek bij Daisy! Al nieuws Wendy?

Hier nog steeds alles rustig. Djimm kickt steeds zijn emmers water om maar nu heb ik gewoon een grote specikuip (zo schrijf je dat toch?) neergezet. Eens kijken of hij die omkrijgt }-) Ik heb net wel even een mega-intensieve trainingsessie met Djimm gehouden: hij heeft net voor het eerst een zadel opgehad en dat vond hij.....saai :Z Niks aan het handje dus. Beetje rondgestapt (aan de hand!) en wat gekleppert met de beugels maar dat deed hem niks. Mooi! Dat kunnen we dus nog wel eens vaker doen :j Daarna nog even kennis laten maken met een clicker. Les 1, dus klik-voer-klik-voer-klik-voer etc, dat beviel hem wel volgens mij! Op naar les 2 :D
Gesloten