Besmette weide door schapen?
Besmette weide door schapen?
Een vraag aan de mensen met verstand van schapen (die hier vast hopelijk wel zijn?):
We kunnen onze shet op een weide zetten, alleen hebben daar enkele jaren heeeeeele vieze, verwaarloosde schapen gestaan.
De schapen lopen bijna allemaal kreupel, zelfs de lammetjes. Ze zien er uitgemergeld uit, slechte vacht, er verdrinkt er wekelijks bijna wel eentje (nee... de DB kan er niks aan doen... die is er al zo vaak bijgeweest). Ik vraag me ernstig af of die beesten ontwormd worden.
De hond van mijn broer heeft van de winter een nagelinfectie gehad waardoor al zijn nagels zijn uitgevallen (en wat er bleef hangen is uitgetrokken door de DA). De dierenarts verklaarde dat het waarschijnlijk door een schimmel veroorzaakt werd bij een schapenweide. Laten die kreupele schapen daar nou ook wel in de buurt staan (andere kudde, zelfde eigenaar).
Kan een weide besmet zijn door een schimmel van schapen afkomstig?
Wat kun je doen om een wei op te schonen van de vorige grazers?
Kan een schapenschimmel kwaad voor een paard?
Zou het helpen als zo'n weide een periode (met vorst) rust krijgt?
Persoonlijk gruwel ik van die wei, maar ik vraag me ook af of het weer goed kan komen. De weide grenst aan het terrein van mijn ouders dus is ideaal voor onze shet.
Ik zou het heel fijn vinden de mening te krijgen van mensen met (verstand van) schapen!
We kunnen onze shet op een weide zetten, alleen hebben daar enkele jaren heeeeeele vieze, verwaarloosde schapen gestaan.
De schapen lopen bijna allemaal kreupel, zelfs de lammetjes. Ze zien er uitgemergeld uit, slechte vacht, er verdrinkt er wekelijks bijna wel eentje (nee... de DB kan er niks aan doen... die is er al zo vaak bijgeweest). Ik vraag me ernstig af of die beesten ontwormd worden.
De hond van mijn broer heeft van de winter een nagelinfectie gehad waardoor al zijn nagels zijn uitgevallen (en wat er bleef hangen is uitgetrokken door de DA). De dierenarts verklaarde dat het waarschijnlijk door een schimmel veroorzaakt werd bij een schapenweide. Laten die kreupele schapen daar nou ook wel in de buurt staan (andere kudde, zelfde eigenaar).
Kan een weide besmet zijn door een schimmel van schapen afkomstig?
Wat kun je doen om een wei op te schonen van de vorige grazers?
Kan een schapenschimmel kwaad voor een paard?
Zou het helpen als zo'n weide een periode (met vorst) rust krijgt?
Persoonlijk gruwel ik van die wei, maar ik vraag me ook af of het weer goed kan komen. De weide grenst aan het terrein van mijn ouders dus is ideaal voor onze shet.
Ik zou het heel fijn vinden de mening te krijgen van mensen met (verstand van) schapen!
Re: Besmette weide door schapen?
Kun je DA die de hond van je broer behandeld heeft niet vragen? Die weet waarschijnlijk nog wel om wat voor schimmel het het ging/gaat en of het kwaad kan.
Verder heb ik helaas geen verstand van schapenschimmels.
Verder heb ik helaas geen verstand van schapenschimmels.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Die schapen hebben waarschijnlijk rotkreupel Mir, maar daarvoor zou ik ze even moeten zien. Dat is verder niet besmettelijk voor een paard. Wel zit het in het land erna, dus als je dat weer schapen erop zet heb je kans dat die bacterie weer toe slaat.
Voor zover ik weet is het goed om je land te laten nagrazen door schapen omdat dit de bodem versterkt en de wormen van schapen niet overdraagbaar op paarden. Maar google het even uit op lnv kan je het waarschijnlijk zo vinden! Anders zal ik het straks pap is vragen voor je.
Claudia en Dominique weten denk ik ook een hoop over dit onderwerp even als tip.
Voor zover ik weet is het goed om je land te laten nagrazen door schapen omdat dit de bodem versterkt en de wormen van schapen niet overdraagbaar op paarden. Maar google het even uit op lnv kan je het waarschijnlijk zo vinden! Anders zal ik het straks pap is vragen voor je.
Claudia en Dominique weten denk ik ook een hoop over dit onderwerp even als tip.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Kijk alsjeblieft uit voor leverbot. Dit soort worm is dus echt wel overdraagbaar van schapen aan paarden, dmv van een slakje wat leeft in wat natter land. Ik heb vorig jaar 3 paarden gehad met een leverbotbesmetting en dat is niet niks. Je merkt in 1e instantie niet veel aan je paard, maar het is een echte sluipmoordenaar. Als de schapen er netjes tegen ontwormd worden is er niets aan de hand, maar anders.....
Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Wat je ertegen kunt doen is de weide maaien. Strenge vorst helpt lang niet altijd voldoende. Leverbot is denk k ook de ergste boosdoener als ik zo inschat.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

ik denk ook dat ze rot kreupel hebben, dit is niet besmettelijk voor paarden.
De meeste mensen doen juist schapen op een perceel nadat er paarden hebben gelopen omdat de wormen die schadelijk zijn voor paarden dat niet zijn voor schapen en andersom.
Leverbot is wel slecht voor paarden, maar dat komt alleen voor op hele natte percelen. Maaien maakt voor leverbot niet uit. (leverbot zijn trouwens geen wormen, maar slakjes) Je kan de wei laten testen.
Maaien kan nooit kwaad om de wei op te schonen.
Ik weet ook niet hoe lang het geleden is dat de schapen daar stonden, maar rotkreupel is een bacterie die wel een paar jaar kan overleven, nu is het bij ons een vrij barre winter geweest met langere tijd temperaturen onder nul, daar kan die bacterie niet zo heel goed tegen. ook niet tegen heel hoge temperaturen, maar hij kan wel heel lang overleven. Sommige mensen zeggen dat de rotkreupel bacterie dezelfde is die rotstraal bij paarden veroorzaakt, maar daar ben ik niet zo zeker van, omdat rotkreupel ook op droog land onstaat en rotstraal bij paarden vooral een oorzaak is van vieze slecht onderhouden stallen en weiden en vooral vocht en zuurstof arme omgeving nodig heeft.
De meeste mensen doen juist schapen op een perceel nadat er paarden hebben gelopen omdat de wormen die schadelijk zijn voor paarden dat niet zijn voor schapen en andersom.
Leverbot is wel slecht voor paarden, maar dat komt alleen voor op hele natte percelen. Maaien maakt voor leverbot niet uit. (leverbot zijn trouwens geen wormen, maar slakjes) Je kan de wei laten testen.
Maaien kan nooit kwaad om de wei op te schonen.
Ik weet ook niet hoe lang het geleden is dat de schapen daar stonden, maar rotkreupel is een bacterie die wel een paar jaar kan overleven, nu is het bij ons een vrij barre winter geweest met langere tijd temperaturen onder nul, daar kan die bacterie niet zo heel goed tegen. ook niet tegen heel hoge temperaturen, maar hij kan wel heel lang overleven. Sommige mensen zeggen dat de rotkreupel bacterie dezelfde is die rotstraal bij paarden veroorzaakt, maar daar ben ik niet zo zeker van, omdat rotkreupel ook op droog land onstaat en rotstraal bij paarden vooral een oorzaak is van vieze slecht onderhouden stallen en weiden en vooral vocht en zuurstof arme omgeving nodig heeft.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo