laarzen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
truus1970
Contacteer:

laarzen

Bericht door truus1970 » vr 06 aug 2010, 11:16

Op vakantie heb ik hele mooie (vindt ik zelf) laarzen gekocht. Mountain horse high rider. Bruine. Maar nu weet ik niet hoe ik zo moet onderhouden. Enige wat ik gehoord heb, is dat een kennis ze gewoon met olie voor tuigage insmeerde. Kan dit met blanke olie? of moet er wat anders op. Ik wil er natuurlijk heel lang mee doen, en ze mooi houden, ik ben in de winkel vergeten te vragen hoe en wat.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
wolkj

Re: laarzen

Bericht door wolkj » vr 06 aug 2010, 11:42

Ik heb ook pas nieuwe laarzen, van petrie.
Ik kreeg er toen gratis vet bij van petrie zelf, wat ik er op moet doen als ze vies worden..
maar verder gaven ze aan niet te veel er aan te doen, zolang het niet nodig is.
Ik probeer ze maar alleen aan te doen als ik echt ga rijden O:)
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 06 aug 2010, 14:00

mij is altijd duidelijk gezegd geen vet op laarzen. Ik heb lederdressing van rapide er toen bij gekregen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 06 aug 2010, 14:29

indd geen vet, behandel je bruine laarzen met olie / leder dressing.

Ook absoluut geen zadelzeep gebruiken. Daar zijn mijn bruien laarzen niet veel beter van geworden.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 06 aug 2010, 15:29

Ik heb ook nieuwe leren laarzen van Mountain horse. Ik veeg ze iedere keer na het rijden af met een oliedoekje. Gewoon baby-oliedoekjes. Ik heb een pakje bij mijn zadelkar liggen en wen me dat gewoon aan.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 06 aug 2010, 19:10

Heb altijd geleerd dat je ze kan schoonmaken met vochtige doek direct na gebruik. En regelmaltig met gewone zwarte schoencreme (kiwi) insmeren en oppoetsten.
Soms zit er namelijk een lijmlaag tussen de lagen van je laarzen en die kan loslaten door de olie/zeep. Ook coating laarzen worden er zeker niet mooier van, dus geen olie/zeep/dressing
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 09 aug 2010, 08:22

Je hebt lederdoekjes bij Blokker in het 1 euro schap. Die gebruik ik voor het snelle onderhoud. Voor wedstrijden gebruik ik olie (op mijn petri's). Mijn Mountain Horse laarzen neem ik alleen af met die doekjes.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Jilly

Bericht door Jilly » ma 09 aug 2010, 08:40

Ik gebruik de lederdressing van Rapide, maar heb die MH's nog nooit vast gehad dus weet niet of die helemaal hetzelfde zijn als gewone leren laarzen?

Heb je trouwens een foto? Ben wel erg benieuwd hoe zo'n bruine er uit zien!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 09 aug 2010, 14:59

Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Megan

Bericht door Megan » ma 09 aug 2010, 21:37

Ik heb ook Mountain horse laarzen maar dan de zwarte. Ik kreeg het advies om ze met gewone schoenpoets te poetsen (mocht dat nodig zijn) en verder haal ik het vuil eraf met een vochtig lapje.
Zo te zien zijn jouw laarzen ook geverfd leer? Dan zou ik ze ook met bruine schoensmeer poetsen. Er zijn ook laarzen van Mountain horse van een soort geolied suede die moet je juist niet poetsen maar zo te zien zijn dat niet jouw laarzen.
Als je het zeker wilt weten, kun je dan niet via de Mountain Horse-site je vraag aan ze mailen?

groetjes,
Megan
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
lautje28

Bericht door lautje28 » wo 11 aug 2010, 18:07

Mij is juist schoenpoets afgeraden. Vooral omdat het zo vies kan worden en kan afgeven.
Ik heb mijn mountainhorse Highrider zwart altijd met olie behandeld wat ik ook deed met mijn zadel en hoofdstel. Vooral niet te nat maken en niet te koud laten staan. Dan kunnen er scheurtjes ontstaan in het leer.
Af en toe afspelen als ze erg modderig zijn en dan goed insmeren met lederolie...

maargoed dat had ik je al als advies gegeven :P
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 11 aug 2010, 20:17

klopt. Ik wou nog even meer meningen horen
Nu paardloos.
Megan

Bericht door Megan » wo 11 aug 2010, 20:25

Als je ze met schoensmeer poetst moet je ze natuurlijk ook weer goed uitpoetsen met een zacht borsteltje en een wollen doek, en niet te dik insmeren. Dan geven ze echt niet af :D .
Het ligt eraan hoe het leer in eerste instantie behandeld is hoe je ze verder moet behandelen. Het kan inderdaad zijn dat je als je je laarzen met olie behandeld de bovenste laag los gaat laten. Als ik jou was, zou ik even de Mountain Horse-importeur bellen/mailen. Dan weet je het zeker.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 11 aug 2010, 21:26

http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... uh#p756891

Of deze ik heb dus dezelfde!
Maar ze schoon met dat Belvoir spul (zal morgen even in de schuur kijken voor de naam) en behandel ze dan met die conditioner van dat merk!

Olie werkt ook prima, ik heb ze alweer een paar jaar zeer tevreden mee!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
lautje28

Bericht door lautje28 » zo 15 aug 2010, 16:30

[quote="Megan"]Het kan inderdaad zijn dat je als je je laarzen met olie behandeld de bovenste laag los gaat laten. [quote]

ik heb de laarzen nu zon 5 a 6 jaar ( het zelfde model) en ik heb ze al die tijd alleen maar met olie behandeld. Heb tot nu toe nog geen problemen gehad met leer. Ook niet dat het los zou laten.
Ravke

Bericht door Ravke » vr 27 aug 2010, 12:37

Ik heb al jaren de Mountain Horse laarzen. Na het rijden veeg ik ze even schoon met een vochtig doekje, en eens in de paar weken gewoon met zwarte schoenpoets. Laten inwerken, dan met een zachte borstel of doek uitwrijven. Ze blijven zo soepel en mooi glanzend. Een vriendin van me doet het zelfde.
Heel simpel en heel doeltreffend.
Plaats reactie