IJzers of niet
IJzers of niet
Tsja, lastig dilemma. Ik heb mijn startkaart binnen en wil wel eens een poging wagen in de wedstrijdring. Mijn beide instructrices zijn van mening dat ijzers met proppen toch wel heel verstandig is. 1 Uitglijder en het vertrouwen is weg werd gezegd. Maar ja, het is nog maar heel kort buitenseizoen. Maar ik zag nog wel wat aardige wedstrijden in de buurt, stuk of 3 t/m eind oktober. Dilemma, dilemma.
Was benieuwd wat andere mensen in de B doen, wel of geen ijzers?
Was benieuwd wat andere mensen in de B doen, wel of geen ijzers?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Re: IJzers of niet
Ik schijt hem zonder ijzers op gras haha..
Ben idd 1x goed onderruit gegaan met Fjordy, hersenschudding, en sindsdien heb ik altijd kriebels in galopbochten. Ik heb daarom altijd proppen
.
Ben idd 1x goed onderruit gegaan met Fjordy, hersenschudding, en sindsdien heb ik altijd kriebels in galopbochten. Ik heb daarom altijd proppen

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Dat had ik met Nisko dus ook, altijd proppen. Nis had sowieso ijzers maar zonder durfde ik ook niet, die had niet echt een euh handgalopje zullen we maar zeggen
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
JE kan ook zandbodems uitzoeken!
Wij rijden nooit op gras.

Volgens mij zijn de buitenwedstrijden op zandbodems hier nogal erg dun gezaaid. En ik ken niet echt een wedstrijdruiter die me daar wat meer over kan vertellen. O wacht, misschien degene die bij ons op de fietsenwinkel zit
.

Even op bokt de zoekfunctie gebruiken er zijn wel topics over waar er een zandbodem is. Hoe het bij jou in de provincie zit weet ik niet.
En anders zou ik zeggen fijn een ijzer eronder. Zeker in september als je vroeg moet starten (in de B) is het gras op zeker nat van de douw als het al niet regent.
En anders zou ik zeggen fijn een ijzer eronder. Zeker in september als je vroeg moet starten (in de B) is het gras op zeker nat van de douw als het al niet regent.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Ik zou zoeken naar wedstrijden op zand. Ijzers er onder alleen maar voor wedstrijden zou ik zelf niet doen.
Ik heb helemaal niks tegen ijzers hoor, maar als het verder niet nodig is zou ik het lekker zo laten.
Ik heb helemaal niks tegen ijzers hoor, maar als het verder niet nodig is zou ik het lekker zo laten.
- Cindy+Uniek
ik heb ook wel gestart zonder ijzers hoor
(amber jij doet gelijk enge dingen
)
voor die 3 wedstrijden zou ik er echt geen ijzers+kalkoenen onder gooien
dan zou ik ook een zandbodem uitkiezen óf die 3 wedstrijden niet rijden en wachten tot indoor óf gewoon starten... als ze niet als een malloot rondrijden valt het glijden wel mee (tenzij het heel nat is)
(amber jij doet gelijk enge dingen

voor die 3 wedstrijden zou ik er echt geen ijzers+kalkoenen onder gooien
dan zou ik ook een zandbodem uitkiezen óf die 3 wedstrijden niet rijden en wachten tot indoor óf gewoon starten... als ze niet als een malloot rondrijden valt het glijden wel mee (tenzij het heel nat is)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ik zou inderdaad toch wachten totdat je in het binnenseizoen zit. Ik vind het echt levens gevaarlijk zonder ijzers. Als het maar iets modderig is dan glib je alle kanten op. Maar om voor 3 wedstrijden dure ijzers er onder te doen zou ik ook nie meer doen.
Ik ben ook voor ijzers. Maarrr.. Anka staat altijd wel stevig op de benen en haar galop is ook heel beheerst. Dus daarom zou je het natuurlijk wel eens kunnen proberen. Je merkt gauw genoeg of je nog een wedstrijd zonder ijzers ziet zitten.. En mocht het na die eerste wedstrijd zo tegenvallen, is een ijzertje er zo onder gezet toch? Ook handig voor buitenritten..

Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

Ik heb tot de M zonder ijzers gereden. Morris liep daar beter op dan met ijzers, juist zekerder. Het verschilt dus per paard. Als het erg glibberig is zijn ijzers wel fijner, maar voor 3 wedstrijden zou ik het niet doen. Als ze eenmaal ijzers hebben kan het lastig worden om ze er weer onderuit te halen i.v.m. gevoeligheid hoeven en brokkelen van de nagelgaten, maar ook dat is per paard verschillend. Hier heb je wat aan hè haha!
Morris, mijn superfjord!
- Love_Jordy
Ja dat doe ik ookKelly schreef:JE kan ook zandbodems uitzoeken!

Ik start maat op 1 locatie vanwege de afstand (onder de man) en daar is alleen maar zand, in het zomerseizoen wordt er nog wel is op gras gestart.
Maar Jor heeft keiharde betonnen hoeven. Die heeft geen ijzers nodig.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
- rocky&moby
Toen ik met Moby starte gingen de ijzers er gauw onderuit. Hij was heel onzeker met ijzers op gras.
We reden toen alleen op zand en extra veel indoor hihi.
We reden toen alleen op zand en extra veel indoor hihi.
Ja, dat dacht ik zelf dus ook. Anka's galop is zeer beheerst en redelijk gedragen al. En Fjordsport ging hardstikke best op gras. Toen was het gras natuurlijk wel droog met die 27 graden buiten maar ala._*iDj*_ schreef:Ik ben ook voor ijzers. Maarrr.. Anka staat altijd wel stevig op de benen en haar galop is ook heel beheerst. Dus daarom zou je het natuurlijk wel eens kunnen proberen. Je merkt gauw genoeg of je nog een wedstrijd zonder ijzers ziet zitten..
Maar mijn instructrices zeggen ja, 1 uitglijder en het hele vertrouwen is weg. Eeeh, dat er even iets minder vertrouwen is als je een kleine uitglijder maakt snap ik, maar dat zal toch wel te hestellen zijn?
- Love_Jordy
Ja dat vindt ik ook wel een beetje overdreven eigenlijk.. Ze redden zichzelf wel hoor op het gras, Ik zou het wel durven, Mits ik zeker weet dat het goed droog is, Anders vindtik het ook eng.
En het verschilt per paard od ze meteen het vertrouwen kwijt zijn
En het verschilt per paard od ze meteen het vertrouwen kwijt zijn

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★
L2 Startgerechtigd!
Dat vertrouwen valt heus wel wat mee. Anka is ook niet echt een type paard dat zich makkelijk gek laat maken.

Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

Zijn de instructrices sensibele warmbloedjes gewoon? 
Denk dat het een beetje afhangt van paard/ruiter. Hay heeft een flinke knieval gemaakt op het jubileum (denk combi struikel/schuiven) en die liep na het rechtstaan gewoon weer door zonder vrees.
En finaal onderuit gaan is natuurlijk nog iets anders dan even wegschuiven.
Hoe gerust jij er dan op blijft zitten weet ik natuurlijk niet, maar als het verder niet nodig is zou ik op z'n minst 1 wedstrijd proberen zonder en kijken wat dat geeft.

Denk dat het een beetje afhangt van paard/ruiter. Hay heeft een flinke knieval gemaakt op het jubileum (denk combi struikel/schuiven) en die liep na het rechtstaan gewoon weer door zonder vrees.
En finaal onderuit gaan is natuurlijk nog iets anders dan even wegschuiven.
Hoe gerust jij er dan op blijft zitten weet ik natuurlijk niet, maar als het verder niet nodig is zou ik op z'n minst 1 wedstrijd proberen zonder en kijken wat dat geeft.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
in de B en de L heb ik gewoon MET ijzers en ZONDER stiften op gras gereden, in de L2 vond ik het wel prettig om ze er in te hebben omdat je dat toch wat meer kans hebt om uit te glijden (bv middengalop op de volte)
Je kan ook alleen op zand starten, dan maakt het niet uit.
Je kan ook eens proberen hoe het gaat op gras.
Een fjord met een beetje normale balans moet goed op gras kunnen lopen zonder glijden hoor, dat kan ie in het land tenslotte ook.
Je kan ook alleen op zand starten, dan maakt het niet uit.
Je kan ook eens proberen hoe het gaat op gras.
Een fjord met een beetje normale balans moet goed op gras kunnen lopen zonder glijden hoor, dat kan ie in het land tenslotte ook.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Brittlover
Op zand starten valt hier een beetje tegen. nou ja behoorlijk tegen.
Mijn eerste buitenwedstrijd was in Exloo en dat wou prima zonder ijzers.
Ik ben zelf alleen een mietje en Britt loopt voor de kar dus die stond eind mei op ijzers.
Verder starten hier genoeg mensen zonder dus je kan het proberen.
Mijn eerste buitenwedstrijd was in Exloo en dat wou prima zonder ijzers.
Ik ben zelf alleen een mietje en Britt loopt voor de kar dus die stond eind mei op ijzers.
Verder starten hier genoeg mensen zonder dus je kan het proberen.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1